Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instellingsbesluit Cliëntenraad Wsw |
Citeertitel | Instellingsbesluit Cliëntenraad Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, artikel 2 lid 3
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-04-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 25-01-2010 KernPUNTEN, 2010-04-06 | 2009-12-08, nummer 204 |
De raad van de gemeente Dalfsen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 8 december 2009, nummer 204;
overwegende dat gemeenten regels stellen over de wijze waarop de Wsw-doelgroep worden betrokken bij de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening;
De cliëntenraad Wsw heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging de colleges van de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling te adviseren over alle aangelegenheden van gemeentelijke beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van de cliënten.
Het algemeen bestuur stelt, op voordracht van het dagelijks bestuur, een adviescommissie in onder de naam Cliëntenraad Wsw.
De voorzitter en de leden van de Cliëntenraad Wsw ontvangen voor elke bijgewoonde vergadering een vergoeding van hun voordragende gemeente gelijk aan het bedrag dat jaarlijks per circulaire voor commissieleden wordt vastgesteld door de Minister van Binnenlandse Zaken en staat vermeld onder klasse 3.
Artikel 9. Wijziging en/of intrekking
Wijziging en/of intrekking van dit besluit vindt niet plaats dan nadat de Cliëntenraad Wsw daarover is gehoord.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn (openbare) vergadering van 25 januari 2010.
De raad voornoemd,
de voorzitter, de griffier,
L.V. Elfers H.C. Lankman
Toelichting instellingsbesluit Cliëntenraad Wsw
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna niet toegelicht.
Onder aanhef en sub f staan de wettelijke vertegenwoordigers “mentor(s), curatoren, bewindvoerders en voogden”. De Wsw-gerechtigde zal in juridische zin meestal geen voogd hebben. Voor meerderjarige personen biedt het burgerlijk wetboek de mogelijkheid van belangenbehartiging door mentorschap, beschermingsbewindvoering of curatorschap. Mentorschap is bedoeld voor bescherming van de betrokkene op het persoonlijke vlak. Een beschermingsbewindvoerder op het financiële vlak en een curator op beide vlakken. De mentor neemt beslissingen over verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding van de betrokkene. Mentorschap komt vooral voor bij verstandelijk gehandicapten en psychiatrische of comateuze patiënten. Mentorschap wordt ingesteld door de kantonrechter, betrokkenen kunnen hiervoor een verzoek indienen. Het mentorschap wordt niet openbaar gemaakt en er wordt geen centraal register bijgehouden. Mentorschap kan door meerdere personen tegelijk worden vervuld, ook is het mogelijk dat naast het mentorschap bewind wordt ingesteld.
Vanwege de gezamenlijke, regionale uitvoering gekozen is voor een gezamenlijke, regionale Cliëntenraad Wsw die een college of de colleges adviseert over beleid op het terrein van de sociale werkvoorziening. Daar waar noodzakelijk zal de Gemeente Zwolle als “penvoerder” optreden voor de gezamenlijke gemeenten, bijvoorbeeld art 5 voor het benoemen van de leden of art 6 voor het vertegenwoordigen van de gemeenten bij de cliëntenraad.
Leden 1 en 2. De aspecten van het beleid waarbij de Cliëntenraad Wsw wordt betrokken zijn onder andere visie van de colleges over zoveel mogelijk regulier en passend te werken, verordening PGB, wachtlijstbeheer en de vaststelling of uitvoering van het beleid in zijn algemeenheid. De Cliëntenraad Wsw adviseert niet over de uitvoering van wettelijke voorschriften waar bij de uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is bijvoorbeeld het terrein van arbeidsvoorwaarden. Ook individuele klachten behoren niet tot de taak van de cliëntenraad Wsw.
Lid 4. Indien de Cliëntenraad Wsw verzoekt om de informatie elektronisch (op diskette of via e-mail) aan te leveren dan zullen zij indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
Lid 1. Gezien de grote van het aantal SW-gerechtigden binnen de GR lijkt een oneven aantal leden met een maximum van vijftien leden een redelijke bezetting.
Lid 2. De deelnemende GR gemeenten zijn de gemeente Dalfsen, Hattem, Raalte, Zwartewaterland, Zwolle. De samenstelling vindt zoveel mogelijk plaats naar rato van Wsw-gerechtigden.
Lid 1. Hierbij moet worden gedacht aan geschikte vergaderruimte, mogelijkheden tot kopiëren, verzending van stukken en dergelijke.
Lid 2. De klasse indeling is gebaseerd op inwoners aantallen van gemeenten. Om het vergoedingsbedrag per lid identiek te houden, wordt gekozen om voor ieder lid klasse 3 vast te stellen, ongeacht de gemeente die hij/zij vertegenwoordigd. De vergoedingen voor andere raden binnen gemeenten verschillen soms per raad en in ieder geval per gemeente.