Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels schuldhulpverlening Ede |
Citeertitel | Beleidsregels Schuldhulpverlening Ede |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, artikel 2 en artikel 3
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2012 | 06-11-2020 | Onbekend | 26-06-2012 Onbekend | 713181 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijk persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, aslmede de nazorg;
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Alle inwoners van de gemeente Ede van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.
Verzoeker doet aan het college onverwijld uit eigen beweging en/of op verzoek mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schuldhulpverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.
Artikel 5. Weigeren en beëindigen
Indien verzoek niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 4, leden 1 en 2, kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren dan wel te beëindigen.
Artikel 6. Beëindigingsgronden
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindigen van de schuldhulpverlening indien:
Artikel 7. Recidive – hernieuwde aanvraag
Indien minder dan twee jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, de verzoeker een minnelijk en/of wettelijk schuldhulpverleningstraject succesvol heeft doorlopen, kan een aanvraag schuldhulpverlening worden geweigerd met uitzondering van het geven van informatie, advies en/of een doorverwijzing.
Op 31 mei 2012 heeft de gemeenteraad van de gemeente Ede de ‘Kadernotitie Schuldhulpverlening 2012 t/m 2015’ (kadernotitie) vastgesteld. In deze kadernotitie is de visie van de gemeente Ede neergelegd op het terrein van de schuldhulpverlening. Onderhavige regeling is gebaseerd op de kadernotitie te weten: het opstellen van regels met betrekking tot toelating en recidive en het stellen van voorwaarden. Achterliggende gedachte is dat Ede behoefte heeft aan heldere spelregels. De burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden. De gemeente weet op haar beurt welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen. Van belang hierbij is dat op 1 juli 2012 de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) in werking treedt en de schuldhulpverleningspraktijk vanaf dat moment onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) komt te vallen. Op dat moment is het van belang om regels met betrekking tot toelating tot de schuldhulpverlening, het opleggen van verplichtingen en het weigeren van hulp in een juridisch kader te hebben neergelegd.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wgs.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Conform de visie zoals vervat in de kadernotitie staat schuldhulpverlening in beginsel open voor alle inwoners van Ede van 18 jaar en ouder. Hieronder vallen ook zelfstandige ondernemers zonder personeel. Een specifiek doelgroepenbeleid wordt daarmee niet gevoerd door de gemeente.
Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening
In lid 1 is aangegeven dat het college schuldhulpverlening verleent als het college dit noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt middels dit lid, evenals lid 2, recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schuldhulpverlening selectief en gericht ingezet dient te worden. Daar waar sprake is van een schuldenpakket dat zich niet laat regelen al dan niet in combinatie met een verzoeker dit niet aan de voorwaarden kan of wil voldoen, kan een aanvraag worden geweigerd.
Uit lid 2 blijkt de kern van de Edese aanpak ten aanzien van schuldhulpverlening: een gerichte en selectieve aanpak van schuldhulpverlening. Het gaat om maatwerk, waarmee de inzet van instrumenten en producten per situatie kan verschillen. In lid 2 worden vier factoren genoemd die bepalen in welke mate de gemeente een of meerdere instrumenten en producten inzet:
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.
Wat betreft de verplichting tot medewerking is in lid 2 een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming.
Artikel 5. Weigeren en beëindigen
Als verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 4, kan het college besluiten om schuldhulpverlening te weigeren en/of te beëindigen. Voordat daartoe wordt overgegaan, conform lid 2, wordt aan verzoeker een maal een termijn geboden om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld, is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient een redelijke te zijn conform de Algemene wet bestuursrecht. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting.
Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichtingen niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid vereist het opleggen van een hersteltermijn maatwerk.
Artikel 5 is geformuleerd als een zogenaamde ‘kan’ bepaling. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, als elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 6. beëindigingsgronden
In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd. Het aritkel laat in ieder geval de werking van artikel 5 onaangetast. Van de zeven gronden zoals benoemd, verdienen de gronden onder f. en g. bijzondere aandacht gelet op de visie zoals neergelegd in de kadernotitie. Daar waar Ede wil staan voor een selectieve en gerichte toepassing van schuldhulpverlening, kan dat betekenen dat schuldhulpverlening wordt beëindigd als de vorm van hulpverlening niet langer aansluit bij de persoonlijke omstandigheden van verzoeker. De persoonlijke omstandigheden variëren in aard en duur. Hier is dan ook sprake van maatwerk en dient de medewerker van de gemeente goed te motiveren in de beschikking.
Artikel 7. Recidive – hernieuwde aanvraag
Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van een aanbod voor schuldhulpverlening in relatie tot eerdere trajecten schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen. Dit artikel gaat evenwel niet alleen over eigen verantwoordelijkheid. Dit artikel gaat ook over prioriteitstelling. Keuzes tot het al dan niet toelaten tot de schuldhulpverlening dienen mede te worden gemaakt tegen de organisatorische achtergrond van beschikbare formatie en tijd.
Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de verleende schuldhulpverlening en/of de contracten daaromtrent voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels ook mee.
De grote beleidsvrijheid zoals aan de gemeente gegeven om een dergelijke recidivebepaling op te nemen, ontslaat de gemeente niet van de verplichting om, daar waar een onevenredige situatie ontstaat voor de burger, af te wijken van het bepaalde van aritkel 7 indien nodig. Uitgangspunt is en blijft evenwel het bepaalde in artiekel 7.
Artikel 8. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden
Dit artikel geeft ruimte aan het college om in bijzondere en/of onvoorziene gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling.
Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel
De beleidsregels treden in werking met de invoering van de Wgs. Geplande invoeringsdatum is 1 juli 2012.