Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieregeling gemeente Zoeterwoude 2006 |
Citeertitel | Organisatieregeling gemeente Zoeterwoude 2006 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De datum van bekendmaking is niet te achterhalen.
De datum inwerkingtreding van deze regeling kan niet worden achterhaald en is bij benadering ingevuld.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2006 | nieuwe regeling | 12-09-2006 Onbekend. | BMO-31 |
Artikel 2 Inrichting van de ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie van de gemeente bestaat uit 5 afdelingen:
de afdeling Ruimtelijk Beheer, die werkzaamheden uitvoert op het gebied van verkeer en vervoer, ontwerp en aanleg van nieuwe werken (o.a. wegen, bruggen, rioleringen, groenvoorzieningen), ontwerp en aanleg reconstructiewerken, uitvoeren van saneringen, het beheer van het openbaar groen (incl. speelplaatsen), riolering, kadaster, openbare verlichting, sportvelden, watergangen, kunstwerken, de inzameling en afvoer van huishoudelijke afvalstoffen;
de afdeling Samenleving, die werkzaamheden verricht op het gebied van interne en externe communicatie, burgerlijke stand, gemeentelijke basisadministratie (GBA), verkiezingen, rijbewijzen en reisdocumenten, sociaal-cultureel werk, onderwijs en educatie, jeugd- en jongerenwerk, kunst en cultuur, kinderopvang/peuterspeelzaalwerk, ouderenbeleid, gehandicaptenbeleid, volksgezondheid, sport, zwembad, emancipatie, mediabeleid, Wet werk en bijstand, inburgering nieuwkomers, voorzieningen voor gehandicapten, werkgelegenheidsbeleid, minimabeleid, sociale activering, schuldhulpverlening en minderhedenbeleid;
de afdeling Bestuurs- en Managementondersteuning, die werkzaamheden verricht op het gebied van, bestuursondersteuning, openbare orde en veiligheid, politieaangelegenheden, brandweeraangelegenheden, preventie en bestrijden van rampen, juridische zaken, juridische control, (behandelen van) bezwaarschriften, gemeenschappelijke regelingen, internationale contacten, personeel- en organisatie, inkoop, facilitaire dienstverlening, markt, archief/registratuur en documentaire informatievoorziening, regiocoördinatie;
HOOFDSTUK 3 DE GEMEENTESECRETARIS
Artikel 6 Verhouding tot de ambtelijke organisatie
Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders is de gemeentesecretaris algemeen directeur van de ambtelijke organisatie. Zijn speciale zorg betreft de coördinatie, de beleidsplanning en het beleid op het gebied van de organisatie; Hij is eindverantwoordelijk voor de ambtelijke advisering aan het college.
Artikel 7 Verticale en horizontale coördinatie
De secretaris bevordert een goede afstemming van de te behandelen zaken tussen het college van burgemeester en wethouders en de portefeuillehouders enerzijds en de afdelingshoofden anderzijds, alsmede tussen de afdelingen onderling. Hij onderhoudt daartoe de nodige en/of wenselijke contacten.
Artikel 8 De adjunct-gemeentesecretaris
Hij levert een substantiële bijdrage aan het organisatieontwikkelingsproces, in het bijzonder aan het ontwikkelen en implementeren van het projectmatig werken binnen een cultuur waarin planning, tijdige voortgangsrapportages en verantwoording essentiële en succesvolle onderdelen van de bedrijfsvoering zijn.
HOOFDSTUK 4 HET AFDELINGSHOOFD
Artikel 9 Leiding en dagelijks beheer
Het afdelingshoofd heeft de zorg voor het personeel van de afdeling en is de eerst aangewezene voor de juiste en tijdige advisering over de personeelsbezetting, de bewaking van de voortgang en de kwaliteit van de aangeboden diensten. Verder is hij de eerst aangewezene om de medewerkers te stimuleren, te instrueren en zonodig te corrigeren alsmede om met de medewerkers van de afdeling gesprekken te voeren over klachten, problemen, beoordelingen en andere aangelegenheden. Hij is tevens de eerste beoordelaar van zijn personeel. Burgemeester en wethouders stellen nadere regels voor het houden van personeelsbeoordelingen. Tevens draagt hij zorg voor het jaarlijks houden van functioneringsgesprekken.
Indien een zaak het taakgebied van meer afdelingen raakt of er coördinatiebehoeften of -mogelijkheden bestaan, overlegt hij met die andere afdeling. Dit overleg moet bij voorkeur resulteren in een eensluidend advies. Zo dit absoluut niet mogelijk is, legt het hoofd van de primair verantwoordelijke afdeling de zaak aan de directie voor ter bespreking in het MT.
Het afdelingshoofd wordt, bij afwezigheid, voor de dagelijkse werkzaamheden– met inachtneming van de mandaatregeling - vervangen door een door de secretaris aangewezen vervanger uit de desbetreffende afdeling. Is deze vervanging niet geregeld of is ook de vervanger afwezig, dan neemt de secretaris c.q. de adjunct-secretaris het afdelingshoofd waar.
Naast de adjunct-gemeentesecretaris kunnen burgemeester en wethouders meerdere loco-secretarissen aanwijzen.
Artikel 14 Terugkoppeling uit collegevergadering
Wekelijks geeft de gemeentesecretaris, direct na de collegevergadering een terugkoppeling naar het MT over de belangrijkste in de collegevergadering besproken zaken en genomen besluiten.
Artikel 15 Overleg tussen afdelingen
Ter bespreking van de onderlinge raakvlakken tussen taakvelden kan er, indien gewenst of noodzakelijk, een structureel overleg tussen afdelingen worden ingesteld.
HOOFDSTUK 6 BESTUURSOPDRACHTEN
Voor aangelegenheden waarvoor burgemeester en wethouders een kader wenselijk achten bij het ontwikkelen van beleid geven zij een bestuursopdracht. Ook opdrachten van de raad worden via burgemeester en wethouders in de vorm van een bestuursopdracht aan de gemeentesecretaris gegeven. Burgemeester en wethouders stellen nadere regels vast voor de inhoud van een bestuursopdracht.
HOOFDSTUK 7 MANDATERING EN DELEGATIE
Burgemeester en wethouders, alsmede de burgemeester, kunnen voor bepaalde categorieën zaken de gemeentesecretaris, de adjunct-secretaris of een afdelingshoofd de bevoegdheid geven namens hem of in hun plaats beslissingen te nemen of stukken te ondertekenen, met de mogelijkheid om de mandaten door te mandateren naar medewerkers.
HOOFDSTUK 8 financiële organisatie
Artikel 21 Hoofd financiën/ICT
Onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur (secretaris) draagt het hoofd financiën/ICT (gemeentecontroller) de zorg voor:
het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen;