Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zoeterwoude

Regeling arbeidsduur en werktijden personeel gemeente Zoeterwoud

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZoeterwoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling arbeidsduur en werktijden personeel gemeente Zoeterwoud
CiteertitelRegeling arbeidsduur en werktijden personeel gemeente Zoeterwoud
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De datum van bekendmaking is niet te achterhalen.

De datum inwerkingtreding en datum van ondertekening van deze regeling kan niet worden achterhaald en is bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling artikel 4:2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-200801-01-2020nieuwe regeling

27-05-2008

Onbekend.

BMO-22

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling arbeidsduur en werktijden personeel gemeente Zoeterwoud

Burgemeester en wethouders van Zoeterwoude;

 

gelet op artikel 4:2 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling;

 

gehoord de Ondernemingsraad;

 

B E S L U I T E N:vast te stellen de volgende:

 

"REGELING ARBEIDSDUUR EN WERKTIJDEN PERSONEEL GEMEENTE ZOETERWOUDE"

Paragraaf 1 Begripsomschrijvingen

  • a.

    arbeidsduur : de vooraf vastgestelde omvang van het aantal uren in een bepaalde periode gedurende welke door de werknemer arbeid wordt verricht;

  • b.

    werktijden : de periode tussen vastgestelde tijdstippen gedurende welke door de werknemer arbeid wordt verricht;

  • c.

    fictieve werktijden : werktijden die worden aangehouden bij verrekening van tijd van afwezigheid, bijvoorbeeld wegens ziekte of artsenbezoek;

  • d.

    bloktijden : werktijden waarop iedere werknemer aanwezig moet zijn;

  • e.

    flexibele werktijden : de zich per periode wijzigende arbeidsduur;

  • f.

    variabele werktijden : de dagelijks tussen aanvangs- en eindtijd variërende werktijden;

  • g.

    overuren : in opdracht verricht werk buiten de vastgestelde

  • h.

    bruguren : uren die in mindering worden gebracht voor aangewezen vrije dagen

  • i.

    leidinggevende : de door het bestuur in de functie van leidinggevende benoemde werknemer

Paragraaf 2 Variabele werktijden

Artikel 1 (aanvangs- en eindtijd)

De vroegst mogelijke aanvangstijd is 07.15 uur; de laatst mogelijke eindtijd is 18.00 uur. Gewerkte uren buiten deze tijden vallen buiten deze regeling en worden na toestemming door de leidinggevende gecompenseerd op basis van de bestaande overwerkregeling.

Artikel 2 (bloktijden)

Er gelden bloktijden, waarop iedere werknemer aanwezig dient te zijn. De bloktijden zijn ‘s ochtends op werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur en op de werkdagen maandag tot en met donderdag ’s middags van 14.00 tot 16.00 uur. Gedurende de zomermaanden juni tot en met augustus is de bloktijd op werkdagen maandag tot en met donderdag ’s middags van 13.30 tot 15.30 uur.

Artikel 3 (lunchtijden)

De lunchpauze, van minimaal een half uur, wordt gehouden tussen 12.00 uur en 14.00 uur en in ieder geval na ten hoogste 5½ uur arbeid.

In de zomermaanden juni tot en met augustus wordt de lunchpauze gehouden tussen 12.00 uur en 13.30 uur.

Artikel 4 (bezettingstijden)

  • 1.

    De afdelingen dienen van maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 16.00 uur en op de vrijdag van 8.30 uur tot 12.00 uur zodanig bezet te zijn, dat een adequate dienstverlening zowel intern als extern en een adequate bedrijfsvoering gehandhaafd blijven.

  • 2.

    Het onderdeel Burgerzaken van de afdeling Samenleving is op donderdag geopend ’s morgens van 09.00 tot 12.00 uur en ’s middags van 14.00 uur tot 19.00 uur. Daarnaast op afspraak op woensdag- en donderdagmiddag van 14.00 uur tot 16.00 uur.

Artikel 5 (bruguren)

De werknemer kan de aangewezen bruguren compenseren hetzij via de verlofkaart, hetzij via het urensaldo van de tijdregistratie, hetzij door deze uren op een andere dag in te halen.

Artikel 6 (tijdregistratie)

  • 1.

    De werknemer is verplicht gebruik te maken van de tijdregistratie. De registratie geschiedt door iedere werknemer persoonlijk, zowel 's morgens als 's middags bij het begin en het einde van de werkzaamheden. De telling van de gewerkte uren op basis van de tijdregistratie vindt alleen plaats binnen de tijdsruimte van 07.15 tot 18.00 uur.

  • 2.

    De maximale werktijd bedraagt op maandag tot en met donderdag 9 uren per dag.

  • 3.

    Om een betere bedrijfsvoering mogelijk te maken kan een dag per week de arbeidsduur op 10 uren per dag worden gesteld.

Artikel 7 (fictieve werktijden)

  • 1.

    Ingeval van verlof, ziekte, enz. worden voor de afwezigheidduur de fictieve werktijden gehanteerd. De fictieve werktijden zijn van 08.30 tot 12.30 en van 13.00 tot 17.00 uur. Voor medewerkers met wie andere werktijden zijn afgesproken dan een 8-urige werkdag, gelden de voor hen afgesproken werktijden.

  • 2.

    In de gevallen dat de begin- of eindtijd van de werkdag door een vergadering of andere bijeenkomst in sterke mate afwijkt van de dagelijkse praktijk wordt in overleg met de leidinggevende de begin- of eindtijd bepaald.

Artikel 8 (positief uren saldo)

Aan het eind van het kwartaal met uitzondering van het laatste kwartaal is een positief uren saldo van maximaal 24 uren toegestaan. Een positief uren saldo van een veelvoud van 4 uren kan met instemming van de leidinggevende worden overgeheveld van de tijdregistratie naar de verlofkaart.

Artikel 9 (negatief uren saldo)

Aan het eind van het kwartaal is een negatief uren saldo van maximaal 24 uren toegestaan. Een negatief uren saldo van een veelvoud van 4 uren kan met instemming van de leidinggevende worden overgeheveld van de verlofkaart naar de tijdregistratie.

Artikel 10 (verantwoordelijkheid gebruik tijdregistratie)

De werknemer is zelf verantwoordelijk voor een goed gebruik van de tijdregistratie.

Paragraaf 3

Artikel 11 (correctiefactor)

  • 1.

    Bij de werknemer die een deeltijdfunctie bekleedt wordt individueel bekeken hoe de invulling van de tijdregistratie zal geschieden, afhankelijk van de werktijden. Indien er geen blokken van 4 uren wordt gewerkt wordt een correctiefactor toegepast.

  • 2.

    De werknemer die 38 uren per week werkt dient op vrijdag op de tijdregistratiekaart een correctiefactor van -/- 24 eenheden te vermelden.

Artikel 12 (saldo overboeken naar volgend jaar)

Aan het einde van het kalenderjaar is het toegestaan maximaal 96 eenheden (1 dag) over te boeken naar het volgende kalenderjaar.

Artikel 13 (arbeidsongeschikt)

Wanneer de werknemer een gedeelte van de dag arbeidsongeschikt is, vindt op die dag geen opbouw van het saldo eenheden plaats.

Artikel 14 (tropenrooster)

Bij tropische temperaturen kan de gemeentesecretaris besluiten tot het instellen van een tropenrooster waarbij het mogelijk is de werktijd om 6.30 uur te beginnen en om 14.00 uur te beëindigen waarbij als voorwaarde – met toepassing van het bepaalde in artikel 4 - wordt gesteld dat de dienstverlening gewaarborgd blijft.

Paragraaf 4 Ambtenaren Algemene Dienst en gemeentelijk zwembad

Artikel 15

Op ambtenaren die werkzaam zijn bij de Algemene Dienst en het gemeentelijk zwembad is deze regeling niet van toepassing. De roosters van werktijden van de Algemene Dienst en het gemeentelijk zwembad zijn hierbij gevoegd.

Paragraaf 5

Artikel 16 ( leemte regelgeving)

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de gemeentesecretaris.

Artikel 17 (citeertitel)

Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling arbeidsduur en werktijden personeel gemeente Zoeterwoude" en treedt in werking met ingang van 1 juni 2008.

Aldus vastgesteld in de vergadering van

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Zoeterwoude,

de secretaris,

W.A.M. Zoetemelk-van der Hulst

de burgemeester,

E.G.E.M. Bloemen

Bijlage behorende bij de Regeling arbeidsduur en werktijden personeel gemeente Zoeterwoude

Rooster werktijden medewerkers gemeentelijke zwembad en medewerkers van de algemene dienst:

 

Werktijden medewerkers gemeentelijk zwembad

Het zwembad is geopend van eind april tot begin september.

Het personeel bij het gemeentelijk zwembad kan worden onderverdeeld in badpersoneel en kassapersoneel.

Het badpersoneel te weten de bedrijfsleider zwembad, de zweminstructeur en toezichthouder werken op maandag tot en met vrijdag van 11.30 uur tot 20.30 uur.

De zaterdag en zondag wordt gewerkt van 11.30 uur tot 18.00 uur.

Middels een rooster wordt bepaald dat altijd twee van de drie medewerkers aanwezig zijn.

Het kassapersoneel werkt op maandag tot en met vrijdag van 11.45 uur tot 18.00 uur.

De zaterdag en zondag wordt gewerkt van 11.45 uur tot 18.00 uur.

Middels een rooster wordt bepaald dat altijd een kassamedewerker aanwezig is.

 

Werktijden medewerkers algemene dienst

Bij de algemene dienst wordt gewerkt met een tweetal roosters te weten:

  • -

    De periode 1 april tot en met 31 oktober

  • -

    De periode 1 november tot en met 31 maart

De periode 1 april tot en met 31 oktober zijn de werktijden van 7.00 uur tot 16.00 uur.

De pauzes worden gehouden van 9.00 uur tot 9.30 uur en van 12.30 uur tot 13.00 uur.

De periode 1 november tot en met 31 maart zijn de werktijden van 7.30 uur tot 16.30 uur.

De pauzes worden gehouden van 9.00 uur tot 9.30 uur en van 12.30 uur tot 13.00 uur.