Organisatie | Landerd |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeente Landerd 2013 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Landerd 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet Artikel 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-02-2013 | 13-06-2015 | Nieuw | 31-01-2013 Arena, 8 februari 2013 | Onbekend |
Vaststelling “Financiële verordening gemeente Landerd 2013”
De raad van de gemeente Landerd;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Landerd d.d. 2 januari 2013
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Landerd.
In deze verordening wordt verstaan onder:
iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.
het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Landerd en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Landerd, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente Landerd.
Het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
De mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
Artikel 7. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de begroting, voor het begrotingsjaar, geautoriseerd.
Waardering en afschrijving van vaste activa vindt plaats volgens de regels zoals in de nota “Actualisering beleid inzake Waardering en afschrijving vaste activa” zijn opgenomen en die als bijlage bij deze verordening is gevoegd. Deze nota geeft regels voor de waardering en afschrijving van de vaste activa binnen de wettelijke kaders.
Artikel 12. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Landerd wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast directe kosten de indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 14. Financieringsfunctie
Het college neemt in het treasurystatuut de regels op die zij hanteert voor het dagelijkse beheer van koersrisico en valutarisico, kredietrisico en relatiebeheer, intern liquiditeitsrisico en geldstromenbeheer, administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het college biedt het treasurystatuut, en het wijzigen ervan, aan ter behandeling en vaststelling aan de raad.
Artikel 15. Weerstandsvermogen
In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken geeft het college de risico’s van materieel belang aan en een inschatting van de kans dat deze risico’s zich voordoen. Ook wordt het gewenste weerstandsvermogen bepaald en wordt aangegeven in hoeverre dit toereikend is voor het opvangen van de risico’s.
Het college biedt de raad tenminste eenmaal in de vier jaar een nota weerstandsvermogen aan. In deze nota wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico’s door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt het beleid omtrent de gewenste weerstandscapaciteit en het gemeentelijke risico’s bepaald. De raad stelt de nota vast.
De nota bevat voorts een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven en heffingen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van tarieven, heffingen en kosten.
Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar een gemeentelijk rioleringsplan aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van onderhoud en eventuele uitbreidingen. De raad stelt het plan vast.
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
Artikel 20. Verbonden partijen
a)In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college de onderwerpen op die betrekking hebben op de verbonden partijen.
Ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties zorgt het college voor, en legt vast de regels voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij de afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.