Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Statuut voor de raadscommissies gemeente Tilburg 2002 |
Citeertitel | Statuut voor de raadscommissies gemeente Tilburg 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De historie bij ´Het overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen´ is mogelijk niet compleet. Er kunnen wijzigingen ontbreken tussen het ontstaan van de regeling en de eerste opgenomen wijziging daarvan.
Gemeentewet, art. 82
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2008 | 25-09-2008 | intrekking | 22-09-2008 Gemeenteblad, 2008, 28 | 2008/294 | |
23-04-2002 | nieuwe regeling | 22-04-2002 Gemeenteblad, 2002, 11 | 2002/096 |
Paragraaf 1. Algemene bepalingen.
De samenstelling van de commissies is als volgt: a. de drie grootste fracties: per raadscommissie maximaal drie leden van elke fractie; b. de fracties die uit vier leden bestaan: per raadscommissie maximaal twee leden uit elke fractie; c. de overige fracties (drie leden of minder): per raadscommissie een lid uit elke fractie.
In afwijking van het bepaalde in artikel 2 kan een persoon die geen raadslid is, op voordracht van een fractie met maximaal twee leden, door de gemeenteraad worden benoemd als lid van een of meerdere raadscommissies. De fractie kan maximaal een persoon voordragen. Uitsluitend personen, die op een geldig verklaarde kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben gestaan, kunnen worden voorgedragen.
Artikel 5 Bijwonen vergaderingen.
De voorzitter van de commissie is bevoegd ambtenaren van de gemeente en andere deskundigen tot het bijwonen van de vergadering uit te nodigen voor het verstrekken van inlichtingen of adviezen. Tot zodanige uitnodiging gaat de voorzitter tevens over, indien tenminste twee leden van de commissie daarom verzoeken.
Artikel 7 Algemene taak commissies.
Daarnaast geeft de commissie desgevraagd aan het college blijk van haar wensen en bedenkingen over een voorgenomen besluit van het college met betrekking tot een deelneming van de gemeente in een privaatrechtelijke organisatie dan wel een voorgenomen besluit op grond van artikel 169, lid 4 van de Gemeentewet.
Artikel 9 Oproepen / vaststellen agenda.
De voorzitter bepaalt, in overleg met de griffie, de voorlopige agenda van de vergadering. De commissie stelt bij het begin van de vergadering de agenda vast. Zij draagt er zorg voor dat de door het college aangemelde onderwerpen in elk geval kunnen worden besproken. Een onderwerp, waarvan behandeling blijkens schriftelijk verzoek van tenminste drie leden wordt verlangd, plaatst de voorzitter op de voorlopige agenda van de eerstvolgende vergadering van de commissie.
Artikel 11 Openbaarheid vergaderingen.
De deuren van een openbare vergadering worden gesloten, indien de voorzitter dan wel een vijfde van het aantal aanwezige commissieleden dit om de in het tweede lid bedoelde reden nodig acht. De commissie beslist vervolgens of met gesloten deuren (verder) zal worden vergaderd. Voorts neemt de commissie tijdens de vergadering een besluit tot het al dan niet geheim houden van hetgeen in de vergadering aan de orde is geweest.
Wanneer een vergadering vanwege de in het eerste lid genoemde reden niet wordt gehouden, kan de voorzitter een nieuwe vergadering beleggen, waarbij er slechts vierentwintig uur tussen het verzenden van de kennisgeving en het uur van de vergadering behoeven te verlopen. Die vergadering wordt gehouden ongeacht het aantal opgekomen leden.
De commissie kan op voorstel van de voorzitter of van een lid van de commissie door middel van een besluit een bindende afspraak maken over de spreektijd bij een bepaald onderwerp per spreker / fractie.
Artikel 14 Advies van raadscommissie.
In de door de commissies uitgebrachte adviezen aan de raad over aan de orde zijnde onderwerpen, respectievelijk de aan het college uitgebrachte wensen en bedenkingen over voorgenomen collegebesluiten, komen de visies van de in de vergadering aanwezige fracties tot uitdrukking. Deze visies worden uitgebracht met inachtneming van het beginsel van gewogen stemmen.
In geheel of gedeeltelijk openbare vergaderingen verleent de voorzitter, nadat de commissie daartoe bij de vaststelling van de agenda heeft besloten, telkens bij de aanvang van de behandeling van een agendapunt, de rondvraag uitgezonderd, aan insprekers het woord om over het aan de orde zijnde agendapunt hun mening te geven. Voorafgaand aan de tweede termijn van raadsleden, wordt elk van de insprekers nogmaals de gelegenheid gegeven om het woord te voeren. Het staat insprekers vrij om van deze tweede termijn voor insprekers gebruik te maken. De voorzitter bepaalt ter vergadering de maximale spreektijd in tweede termijn voor insprekers.
De personen die van deze mogelijkheid gebruik wensen te maken, moeten daarvan ten minste een volle werkdag voor de aanvang van de vergadering mededeling doen aan de voorzitter van de commissie onder opgave van hun naam en adres en van het agendapunt of de agendapunten, waaromtrent zij het woord verlangen.
Degenen die op grond van het vorenstaande gerechtigd zijn hun mening te geven of vragen te stellen, moeten de daarbij door de voorzitter in het belang van de orde gegeven aanwijzingen opvolgen. De voorzitter kan hen het woord ontnemen. De leden van de commissie zijn gerechtigd aan de insprekers vragen te stellen over hetgeen door dezen naar voren is gebracht. Hetgeen door de insprekers naar voren wordt gebracht vormt echter geen punt van discussie tussen hen en de leden van de commissie.
Bij wijze van voorbereiding van de behandeling in de raadscommissie kan een aparte insprekersbijeenkomst plaatsvinden, bijvoorbeeld als het meer omvangrijke projecten betreft waarbij veel insprekers worden verwacht. Het doel van deze insprekersbijeenkomst is het bieden van de nodige ruimte aan belanghebbenden om in te spreken. Tijdens de aparte insprekersbijeenkomst kunnen belanghebbenden inspreken en kan de raadscommissie hierop reageren of vragen stellen. Artikel 16, lid 1 is niet van toepassing bij een aparte insprekersbijeenkomst. Zowel de voorzitter als de raadscommissie kunnen besluiten tot het houden van een aparte insprekersbijeenkomst. De voorzitter bepaalt of insprekers na afloop van de aparte insprekersbijeenkomst de gelegenheid krijgen om in de reguliere commissievergadering, voorafgaand aan de behandeling van het agendapunt waarover de insprekersbijeenkomst is gehouden, nogmaals in te spreken. Indien de voorzitter hiertoe besluit, is bij de reguliere commissievergadering artikel 16, lid 1 tot en met 5 onverkort van toepassing.
Het verslag vermeldt tevens de namen van de aan- en afwezige leden van de commissie, van de aanwezige wethouder(s), van de burgemeester en van de overige raadsleden die de vergadering hebben bijgewoond. Indien nuttig worden tevens de namen van de aanwezige ambtenaren en andere deskundigen als bedoeld in artikel 5 van dit statuut opgenomen.