Organisatie | Bergen (NH) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel subsidiëring Onderwijsachterstanden2013 – onderwijsprojecten |
Citeertitel | Beleidsregel subsidiëring Onderwijsachterstanden2013 – onderwijsprojecten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2013 | nieuwe regeling | 26-02-2013 Gemeentekrant, 13 maart 2013 | Onbekend |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen;
Overwegende dat het noodzakelijk is een beleidsregel vast te stellen met betrekking tot subsidiëring ten behoeve van onderwijsprojecten gericht op het verhelpen dan wel voorkomen van onderwijsachterstanden;
Gelet op titel 4:2 en 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op artikel 36 van de Algemene subsidieverordening Bergen 2009;
Gelet op de programmabegroting van het desbetreffende kalenderjaar programma 2 Samenleving;
Gelet op het Wmo beleidsplan 2012-2015 ‘Samen werken aan zelfredzaamheid’;
vast te stellen de volgende Beleidsregel subsidiëring Onderwijsachterstanden2013 – onderwijsprojecten:
Artikel 2 Doel van de beleidsregel
Deze beleidsregel reguleert de subsidiëring van onderwijsprojecten met betrekking tot Onderwijsachterstanden.
Uitsluitend scholen of schoolbesturen voor primair of voortgezet onderwijs in de gemeente Bergen NH komen in aanmerking voor subsidie voor onderwijsprojecten gericht op het voorkomen en/of verhelpen van onderwijsachterstanden bij leerlingen.
Het budget voor primair onderwijs (basisscholen) is opgedeeld in een basisdeel en een specifiek deel; het basisdeel betreft 60% en het specifieke deel betreft 40% van het beschikbare subsidiebudget voor onderwijsprojecten gericht op onderwijsachterstanden in het basisonderwijs, waarbij de telling gebeurt volgens het telsysteem zoals in artikel 10 van deze regeling is omschreven.
Op basis van vorenbedoelde criteria met het daaraan gekoppelde telsysteem wordt de maximaal beschikbare subsidie voor het betreffende jaar per school berekend. Het is daarom mogelijk dat een project dat aan alle voorwaarden voldoet, toch geen subsidie ontvangt. Het beschikbare budget is dan al toegewezen aan projecten die relatief beter scoren. Het college doet tijdens de selectieprocedure geen uitspraken over de kansen op subsidie voor een project.
Het college kan een artikel van deze beleidsregel buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan - gelet op het belang van deze beleidsregel in verhouding tot de belangen van de aanvrager - wegens bijzondere omstandigheden - tot onbillijkheden van overwegende aard zou leiden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Bergen op 26 februari 2013.
De secretaris, de burgemeester,
Beleidsregel subsidiëring Onderwijsachterstanden 2013 – onderwijsprojecten
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de genoemde wetten.
Artikel 2 Doel van de beleidsregel
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Alleen aanvragen van scholen of schoolbesturen voor primair of voortgezet onderwijs in de gemeente Bergen NH worden in behandeling genomen.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Projecten voor voortgezet onderwijs die zich richten op de sociale competentie en het voorkomen of verhelpen van risicogedrag op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling kunnen in aanmerking komen voor incidentele subsidie. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een project dat gericht is op het verhelpen van pesten in een klas of het vergroten van weerbaarheid van een groep leerlingen. Deze incidentele vorm van subsidie geeft de mogelijkheid om in te spelen op een groep of klas waarin leerlingen risicogedrag vertonen op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling.
De gemeente hecht belang aan een sterk netwerk op het gebied van opvoeden en opgroeien. Het Centrum voor Jeugd en Gezin van de gemeente Bergen is daarin een belangrijk onderdeel. De gemeente wil integraliteit in het netwerk rond opvoeden en opgroeien stimuleren. Projecten waarbij deze integraliteit in het netwerk van opvoeden en opgroeien wordt bevorderd, genieten dan ook de voorkeur. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om een project waarbij ouders betrokken worden door een ouderavond. Wanneer op die ouderavond een opvoedadviseur of andere CJG-professional een rol heeft, bevordert dat de integraliteit van het aanbod rond opvoeden en opgroeien.
Innovatie in het voorkomen en/of verhelpen van onderwijsachterstanden wordt gestimuleerd.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Het gemeentelijk financiële beleid is bepalend in berekening en toekenning van subsidiebedragen. De raad stelt jaarlijks de gemeentebegroting vast en bepaald het subsidiebedrag dat gedurende een begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Het college verleent en/of verstrekt de subsidie en waarborgt overschrijding van het subsidiebedrag dat is begroot. De door de gemeenteraad vastgestelde gemeentebegroting is bepalend.
Dit artikel regelt dat de subsidieaanvraag aan enkele voorwaarden moet voldoen ter beoordeling van de te verstrekken subsidie.
Door het telsysteem worden leerlingen met een (risico op) onderwijsachterstand als 1 plus 0.3, 1.2 of 0.5 geteld. Met welke score zij extra worden meegeteld wordt bepaald door middel van de gewichtenregeling of de TAKtoets (zie hieronder). Op die manier wordt de telling van het totaal aantal leerlingen per school hoger naar mate de school meer risicoleerlingen heeft. Zo krijgt de school met meer risicoleerlingen een hogere subsidie.
De gewichtenregeling in het basisonderwijs bepaalt hoeveel risicoleerlingen een school heeft met betrekking tot onderwijsachterstanden. Deze telling gebeurt op basis van het opleidingsniveau van de ouders en het postcodegebied van de school. Kinderen die vanuit de gewichtenregeling naar voren komen worden volgens onderstaande telling meegeteld bij het berekenen van het aantal leerlingen van de school (dat wil zeggen: 1 + het gewicht volgens onderstaande tabel).
Tabel Landelijke regeling gewichten
maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg (beide ouders of ouder die met dagelijkse zorg is belast) |
De Taaltoets Alle Kinderen (verder: TAK-toets) is een diagnostische toets van CITO voor het vaststellen van de mondelinge taalvaardigheid in het Nederlands van zowel autochtone als allochtone leerlingen van 4 tot 9 jaar. De toets kan worden ingezet om het niveau van het Nederlands vast te stellen en de taalontwikkeling te volgen. In dit kader wordt de TAK toets ingezet om bij binnenkomst van een nieuwe leerling in groep 1, in de eerste schoolweek de TAK toets af te nemen. Kinderen met een C-IV, D of E-score worden als 0.5 extra geteld in het aantal leerlingen van de school.
Lid 2 en 3 behoeven geen nadere toelichting.
Er wordt nooit meer subsidie vastgesteld dan het bedrag dat bij de subsidieaanvraag is toegekend. Bij vaststelling van de subsidie worden alleen daadwerkelijk gerealiseerde kosten toegekend. Dit betekent dat bij minder kosten een deel van het subsidiebedrag wordt teruggevorderd en meerkosten zijn voor rekening van de aanvrager.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.