Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening commissies voor de behandeling van bezwaarschriften assen 2013 |
Citeertitel | Verordening bezwaarschriften |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen bestuur |
Geen.
NVT
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2016 | 31-12-2019 | Wijziging ivm nieuwe werkwijze van de commissies. | 06-10-2016 | R00465 | |
01-01-2013 | 31-12-2019 | Nieuwe regeling | 06-12-2012 Berichten van de Brink | Onbekend |
Deze verordening verstaat onder:
HOOFDSTUK III BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN
Bij twijfel aan de rechtmatigheid van het bestreden besluit treedt de secretaris in overleg met verweerder over wijziging of intrekking van het bestreden besluit. De commissie behandelt het bezwaarschrift als verweerder niet binnen veertien dagen na dit overleg het bestreden besluit heeft gewijzigd of ingetrokken.
Als alle bezwaarmakers tegen een besluit instemmen met bemiddeling bevestigt de secretaris dat de commissie de behandeling van het bezwaarschrift aanhoudt met ingang van de datum waarop zij met bemiddeling hebben ingestemd. De commissie behandelt het bezwaarschrift als de indiener van het bezwaarschrift niet binnen veertien dagen instemt met aanhouding van de beslistermijn voor bemiddeling.
ARTIKEL 11 UITNODIGING ZITTING
De secretaris zendt belanghebbenden en verweerder tegelijkertijd met de in het eerste lid bedoelde mededeling het bezwaardossier dat bestaat uit het bezwaarschrift en de in artikel 9 derde en zesde lid van deze verordening genoemde stukken. De secretaris draagt zorg voor terinzagelegging van het bezwaardossier.
ARTIKEL 13 VERTEGENWOORDIGING VERWEERDER
Het bestuursorgaan laat zich bij de behandeling van het bezwaarschrift ter zitting vertegenwoordigen.
ARTIKEL 14 NIET DEELNEMING AAN DE BEHANDELING
De leden van de commisie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als hun onpartijdigheid daarbij in het geding is.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 6 december 2012.
De griffier, De voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op
De secretaris, De burgemeester,
Aldus vastgesteld door de burgemeester op
De burgemeester,
Aldus vastgesteld door de leerplichtambtenaar op
De leerplichtambtenaar,
Aldus vastgesteld door de kiescommissie op
De voorzitter,
TOELICHTING VERORDENING COMMISSSIES VOOR DE BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN ASSEN 2013
Deze verordening vervangt de verordening op de Algemene commissie bezwaarschriften en de Regeling bezwaarschriften rechtspositie. Deze verordening is het resultaat van de doorlichting van het proces van de behandeling van bezwaarschriften door de Algemene commissie bezwaarschriften. Deze doorlichting leidde tot een aantal wijzigingen in het proces van de bezwarenbehandeling die ook zijn toegepast op de behandeling van rechtspositionele bezwaren. Om het nieuwe proces van de behandeling van bezwaarschriften te kunnen doorvoeren was wijziging van genoemde verordeningen nodig.
Verder past de vervanging van de oude regelingen door één nieuwe verordening binnen de bestuurlijke opdracht vanuit de raad tot deregulering. Het aantal regels is verminderd. De twee afzonderlijke procedures van bezwarenbehandeling zijn vervangen door één procedure. De nieuwe verordening heeft betrekking op alle bezwaren die burgers kunnen hebben tegen bestuursorganen van de gemeente. Verder zijn er in het proces van de behandeling van bezwaarschriften aanpassingen doorgevoerd waardoor de last voor belanghebbenden en de gemeente verminderd is.
Begripsbepalingen zijn nodig voor de leesbaarheid van de verordening. Zonder deze begripsbepalingen zouden begrippen als college, bestuursorganen, medewerkers steeds voluit in de verordening herhaald moeten worden.
AFDELING 1 DE ALGEMENE COMMISSIE BEZWAARSCHRIFTEN
Dit artikel regelt de instelling van de Algemene commissie bezwaarschriften door de bestuursorganen van de gemeente. Bestuursorganen zijn de raad, het college, de burgemeester, de leerplichtambtenaar en de kiescommissie omdat de Algemene commissie bezwaarschriften bezwaarschriften tegen besluiten van deze bestuursorganen behandelt.
Dit artikel regelt in het eerste lid de taken van de Algemene commissie bezwaarschriften. De commissie behandelt alle bezwaarschriften met uitzondering van bezwaarschriften tegen waardebeschikkingen, besluiten over belastingen en rechten (leges), besluiten over algemene en bijzondere bijstand en besluiten met betrekking tot de rechtspositie van medewerkers van de gemeente.
Op grond van het tweede lid van dit artikel heeft de commissie tot taak te adviseren over verzoeken om de kosten van de bezwaarprocedure te vergoeden.
ARTIKEL 4 SAMENSTELLING EN BENOEMING
De Algemene commissie bezwaarschriften bestaat op grond van dit artikel uit een onafhankelijke voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en een ambtelijk lid. In de praktijk is er sprake van interne leden, zij zijn de ambtelijke leden werkzaam bij de gemeente Assen, en externe leden. Slechts externe leden kunnen voorzitter van de commissie zijn. Het voorzitterschap van de commissie rouleert per zitting. Het college wijst de ambtelijke leden aan. Het ambtelijk lid zal deelnemen aan de zittingen.
Dit artikel regelt verder dat de bestuursorganen bij tussentijds aftreden van een voorzitter of plaatsvervangend voorzitter de opvolger voor de restant van de zittingsduur van zijn voorganger benoemd. Dit voorkomt dat door tussentijds aftreden het rooster van aftreden verstoort. Verder is in dit artikel opgenomen dat een tussentijds aftredend voorzitter of plaatsvervangend voorzitter zijn functie blijft vervullen tot zijn opvolging geregeld is.
De secretaris regelt de vervanging van de voorzitter en de leden van de Algemene commissie bezwaarschriften.
AFDELING 2 COMMISSIE RECHTSPOSITIONEEL
Dit artikel regelt de instelling van de commissie rechtspositioneel door het college.
Dit artikel regelt de taken van de commissie rechtspositioneel. De commissie rechtspositioneel behandelt uitsluitend bezwaarschriften tegen besluiten die betrekking hebben op de arbeidsverhouding van de gemeente met medewerkers.
Op grond van het tweede lid van dit artikel heeft de commissie tot taak te adviseren over verzoeken om de kosten van de bezwaarprocedure te vergoeden.
ARTIKEL 7 SAMENSTELLING EN BENOEMING
De commissie rechtspositioneel bestaat uit vertegenwoordigers van het georganiseerd overleg en het college. Het georganiseerd overleg en het college wijzen ieder één lid en één plaatsvervangend lid aan. De twee leden van de commissie rechtspositioneel benoemen een voorzitter voor zes jaar. De voorzitter is onafhankelijk. De secretaris regelt de vervanging van de voorzitter en leden van de commissie.
HOOFDSTUK III BEHANDELING BEZWAARSCHRIFTEN
Dit artikel regelt de bevoegdheden met betrekking tot de ontvangstbevestiging, het beoordelen van de ontvankelijkheid, het beoordelen van de bevoegdheid en het doorzenden. Ontvankelijkheidsgebreken zijn bijvoorbeeld het ontbreken van een handtekening of een motivering van het bezwaarschrift.
Dit artikel beschrijft het proces van het vooronderzoek. Dit is het onderzoek dat aan de hoorzitting vooraf gaat. De commissie hoort dan de indiener van het bezwaarschrift, de verweerder en overige belanghebbenden. Om te borgen dat het bestuursorgaan een bezwaarschrift zo spoedig mogelijk en in elk geval binnen de wettelijke termijn afhandelt, staan in dit hoofdstuk termijnen waarbinnen de bestuursorganen de stukken en het verweerschrift moet aanleveren.
Als een bezwaarschrift aanleiding geeft tot twijfel over de houdbaarheid (rechtmatigheid) van een besluit, voorziet de verordening in de mogelijkheid om het besluit in te trekken of te wijzigen. Dit voorkomt een behandeling van het bezwaarschrift, waarvan vooraf eigenlijk al vaststaat dat het besluit moet worden ingetrokken of herzien. De secretaris voert in deze gevallen overleg met verweerder.
Daarnaast voorziet dit artikel in de mogelijkheid van bemiddeling tussen de indiener van het bezwaarschrift, verweerder en overige belanghebbenden.
ARTIKEL 10 TIJD EN PLAATS HOORZITTING
Dit artikel regelt om praktische redenen dat de secretaris het tijdstip en de plaats van de hoorzitting bepaalt. Ook beoordeelt de secretaris of de commissie kan afzien van het houden van een hoorzitting omdat duidelijk is dat het bezwaarschrift niet ontvankelijk of ongegrond is. Zonder deze regeling moet de commissie dit werk doen.
ARTIKEL 11 UITNODIGING ZITTING
Dit artikel regelt om praktische redenen dat de secretaris bevoegd is om belanghebbenden en het bestuursorgaan (verweerder) uit te nodigen. Hetzelfde geldt voor het ter inzage leggen van het bezwaardossier en de mogelijkheid van uitstel van de hoorzitting. Zonder deze regeling zou de commissie deze taken moeten uitvoeren.
Dit artikel regelt het minimale aantal leden van de commissie dat aanwezig moet zijn bij de hoorzitting.
ARTIKEL 13 NIET DEELNEMING AAN DE BEHANDELING
De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitters, de leden en hun plaatsvervangers van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als hun onpartijdigheid daarbij in het geding is.
ARTIKEL 14 VERTEGENWOORDIGING VERWEERDER
Dit artikel bevat de verplichting voor de bestuursorganen om zich deskundig te laten vertegenwoordigen bij de behandeling van het bezwaarschrift.
ARTIKEL 15 OPENBAARHEID ZITTING
De hoorzittingen van de commissie zijn openbaar met uitzondering van hoorzittingen over rechtspositionele bezwaren. Daarnaast kan de commissie om gewichtige redenen besluiten de hoorzitting besloten te verklaren. Gewichtige redenen kunnen zijn dat de belangen van de indiener van het bezwaarschrift, verweerder of andere belanghebbende door de openbaarheid van de zitting benadeeld worden.
ARTIKEL 16 SCHRIFTELIJKE VERSLAGLEGGING
Om praktische redenen regelt dit artikel dat de secretaris het verslag opstelt en aan welke eisen dit verslag moet voldoen.
Dit artikel regelt het nader onderzoek naar aanleiding van de zitting (hoorzitting en beraadslaging). In verband met de zorgvuldigheid regelt dit artikel dat de commissie de informatie uit dit nader onderzoek toezendt aan de verweerder en belanghebbenden. Verweerder en belanghebbenden hebben in dat geval het recht om binnen één week na verzending van deze informatie een nieuwe hoorzitting te vragen.
ARTIKEL 18 BERAADSLAGING EN ADVIES
Dit artikel regelt de beraadslaging en de totstandkoming van het advies met het verslag van de hoorzitting.
Dit artikel regelt dat de commissie haar advies op het bezwaarschrift niet alleen aan het bestuursorgaan maar ook aan de belanghebbenden toezendt.
Dit artikel voorziet in een versnelde afwikkeling als het bestuursorgaan volledig tegemoet komt aan een bezwaarschrift en daarmee dit bezwaarschrift gegrond verklaart. Dit kan alleen als andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen geschaad worden.
Dit artikel regelt de jaarlijkse verslaglegging van de commissies via het jaarverslag van de gemeente. Dit voorkomt dubbele verslaglegging. Verder regelt dit artikel dat de verslag moet beantwoorden aan de bestuurlijke behoefte. De commissies kunnen aanbevelingen doen voor het verbeteren van de kwaliteit van de bezwarenbehandeling.
De verordening treedt in werking op 1 april 2013. Op dat tijdstip vervangt deze verordening de oude verordeningen op de Algemene commissie bezwaarschriften en de commissie rechtspositioneel.