Organisatie | Aa en Hunze |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Procedureregeling generieke functiebeschrijving en - waardering van de gemeente Aa en Hunze |
Citeertitel | Procedureregeling generieke functiebeschrijving en - waardering gemeente Aa en Hunze 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-01-2013 | nieuwe regeling | 08-01-2013 Spiek, 09-01-2013 | 2013/08-01/3 |
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Aa en Hunze:
Overwegende dat met betrekking tot functiewaardering een nieuwe regeling, afgestemd op generieke functiebeschrijving en -waardering, dient te worden vastgesteld.
Gelet op artikel 3:1 van de CAR/UWO en het bepaalde in artikel 2 van de bezoldigingsverordening van de gemeente Aa en Hunze;
Mede gelet op het gevoerde overleg in de vergadering van de commissie voor Georganiseerd Overleg van 24 september 2012;
vast te stellen de navolgende verordening
“Procedureregeling generieke functiebeschrijving en -waardering
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
ondernemingsraad de raad als bedoeld in de Wet op de Ondernemingsraden
II Vaststellen functiebeschrijvingen
Onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt een functieboek ontwikkeld. Het college stelt het functieboek vast. Het functieboek is algemeen verbindend en bevat functiebeschrijvingen. Het college kan na vaststelling van het functieboek daaraan nieuwe functiebeschrijvingen toevoegen dan wel bestaande functiebeschrijvingen wijzigen.
Artikel 4 Totstandkoming/wijziging functieboek
Bij de totstandkoming, respectievelijk wijziging van het functieboek adviseert het managementteam het college over de beschrijving en waardering van generieke functies in het functieboek.
Artikel 6 Wijziging functiebeschrijving
Bij wijziging of aanpassing van de organisatiestructuur, taken of doelstellingen van de organisatie waarvoor bestaande functiebeschrijvingen ontoereikend of onvolledig zijn, worden nieuwe functiebeschrijvingen opgesteld. Door de gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt, in overleg met het managementteam, jaarlijks bezien in hoeverre aanpassing van het functieboek noodzakelijk is. Nieuwe of gewijzigde functiebeschrijvingen worden ter advisering aan de ondernemingsraad voorgelegd.
Een verzoek tot aanpassing van het functieboek kan ook worden ingediend door de ondernemingsraad. Het verzoek wordt tenminste eenmaal in de overlegvergadering besproken. De gemeentesecretaris/algemeen directeur beslist, na overleg met het managementteam, binnen tien weken na ontvangst van het verzoek. Gewijzigde functiebeschrijvingen worden ter advisering aan de ondernemingsraad voorgelegd.
II Procedure Functiewaardering
Artikel 7 Analyse en de waardering
Het college van burgemeester en wethouders stelt het functiewaarderingsrapport vast met inachtneming van de adviezen van de toetsingscommissie. Afwijking van het advies van de toetsingscommissie kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het college van burgemeester en wethouders stelt de waarderingen van de functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.
III Procedure inpassing in functie en bezwarenmogelijkheid
De gemeentesecretaris/algemeen directeur doet na overleg met het managementteam, met inachtneming van het vastgestelde functieboek, een voorstel aan de ambtenaar over de eerste inpassing van de ambtenaar in een generieke functie, alsmede de eventuele gevolgen hiervan voor de inschaling, salaris en/of bezoldiging. Uitgangspunt voor de inpassing is de voor de ambtenaar laatstelijk vastgestelde functiebeschrijving of laatstelijk opgedragen werkzaamheden.
De ambtenaar die wordt ingepast in een functie met een lagere inschaling, behoudt recht op het salaris en het salarisperspectief, zoals die voor hem golden volgens de voor de ambtenaar laatstelijk vastgestelde functiebeschrijving. Voor de ambtenaar die vrijwillig kiest voor demotie geldt deze salarisgarantie niet.
De medewerker wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de inpassing in de functiebeschrijving kenbaar te maken. De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze bedraagt 2 weken. De zienswijze wordt schriftelijk gemotiveerd kenbaar gemaakt aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur.
Het college neemt binnen 4 weken na het verstrijken van de zienswijze termijn schriftelijk en gemotiveerd een besluit in welke generieke functie de medewerker is ingepast. Indien er sprake is van een zienswijze, doet het college binnen 8 weken na ontvangst van het advies van de toetsingscommissie en met inachtneming van het advies van de toetsingscommissie, schriftelijk en gemotiveerd mededeling in welke generieke functie de medewerker is ingepast. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in de Algemene Wet Bestuursrecht. De medewerker kan conform de algemene bezwaarschriftenprocedure hierop bezwaar maken.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aa en Hunze in de vergadering van 8 januari 2013.
Burgemeester Gemeentesecretaris
Drs. H.F. van Oosterhout Mr. F. Snoep
Toelichting bij Procedureregeling generieke functiebeschrijving en – waardering van de gemeente Aa en Hunze
De procedureregeling generieke functiebeschrijving en – waardering van de gemeente Aa en Hunze treedt in werking op de datum dat het nieuwe functieboek is vastgesteld. In de aanloop naar de ontwikkeling van het nieuwe functieboek en de vaststelling van de procedureregeling kunnen functies van medewerkers wijzigen. In die situaties worden de functiebeschrijving en daaruit voortvloeiende consequenties (zoals bijvoorbeeld een wijziging van het salaris) met terugwerkende kracht van toepassing verklaard.
Zo kunnen functies bijvoorbeeld zijn gewijzigd met de start van de nieuwe organisatie per 1 juli 2012. De medewerker wordt dan met terugwerkende kracht per 1 juli 2012 ingepast in de generieke functie die van toepassing is.
Artikel 5 Procedure functiebeschrijvingen/functieboek
In artikel 5.5 staat dat de voorlopig vastgestelde functiebeschrijvingen voor advies worden aangeboden aan de ondernemingsraad. De WOR-bestuurder bepaalt in overleg met de ondernemingsraad of het voorlopig vastgestelde functieboek aan medewerkers beschikbaar wordt gesteld (bijvoorbeeld via het intranet).