Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Borger-Odoorn |
Citeertitel | Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Borger-Odoorn |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet; Wet werk en bijstand, artt. 12, lid 1 onder c, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artt 34, 35, 36; Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artt. 34, 35, 36
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-03-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2012 | Nieuwe regeling | 21-01-2010 Week in Week uit, 2-3-2010 | 1-12-2009 |
De raad van de gemeente Borger-Odoorn;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 december 2009
gelet op de artikelen 7 en 8 en 10, tweede lid, van de Wet werk en bijstand, de artikelen 12, eerste lid onder c, de artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordending regels te stellen met betrekking tot het bestrijden van en oneigenlijk gebruik van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren
vast te stellen de volgende : “Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren gemeente Borger-Odoorn”
Artikel 2. Voorlichting en optimaliseren dienstverlening
Het college stelt een beleidsplan van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid vast. Hierin staat onder andere op welke wijze aandacht wordt besteed aan het voorkomen van fraude door het vroegtijdig informeren en door een optimale dienstverlening. Onderdeel daarvan is de wijze waarop het college uitkeringsgerechtigden en jongeren informatie geeft over rechten en plichten die aan het ontvangen van bijstand op grond van de Wwb of van het ten onrechte ontvangen van een inkomensvoorziening ingevolge de WIJ zijn verbonden alsmede over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik van Wwb en WIJ.
Artikel 6. Informatieverzameling
Het college kan onderzoeken uitvoeren om de rechtmatigheid van de uitkering te controleren, alsmede onderzoeken naar de reden van beëindiging van de uitkering, en neemt op basis daarvan besluiten met betrekking tot de rechtmatigheid van de uitkering en de wederzijds tussen het college en de belanghebbende resterende verplichtingen en de afhandeling daarvan.
Hoofdstuk 5. Gevolgen bij fraude
Artikel 8. Verlaging van de uitkering
Indien de uitkeringsgerechtigde onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de bepaling van de hoogte, de duur en de voortzetting van de bijstand, legt het college een maatregel op afgestemd op de hoogte van het bruto benadelingsbedrag, conform hetgeen hierover is bepaald in de Maatregelenverordening Wwb/WIJ. Dit laat onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen bijstand.
Artikel 9. Aangifte Openbaar Ministerie
Indien een gedraging van uitkeringsgerechtigde als bedoeld in artikel 9 leidt tot benadeling van de gemeente, doet het college, onverminderd de mogelijkheid een maatregel op te leggen afgestemd op de hoogte van het bruto benadelingsbedrag en de ten onrechte ontvangen bijstand terug te vorderen, aangifte bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met de door het Openbaar Ministerie op dit punt gehanteerde uitgangspunten.
de plv-griffier
D.de Vries
de voorzitter
M.L.J.Out
Toelichting Handhavingsverordenng Wwb en WIJ
De gemeenteraad dient bij verordening regels te stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet (artikel. 8a van de Wwb en artikel 12 WIJ). Gelet op de grote verwantschap tussen beide wetten wordt voorgesteld om het handhavingsbeleid voor de WIJ te combineren met het handhavingsbeleid Wwb en samen te voegen in 1 verordening, de ‘Handhavingsverordening Wwb en Wij.
In deze verordening worden de hoofdlijnen rondom handhaving aangegeven. Nadere invulling wordt gegeven in het beleidsplan.
In deze toelichting wordt per hoofdstuk nader ingegaan op de Handhavingsverordening Wet werk en bijstand en Wet investeren in jongeren.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Heeft geen nadere uitleg nodig.
Onze gemeente hanteert de werkwijze: Hoogwaardige Handhaving. Deze werkwijze verbindt in de uitvoeringspraktijk evenwichtig preventieve en repressieve activiteiten. Handhaving wordt daarmee naar een hoger vlak getild. In het beleidsplan wordt aandacht besteed aan zowel de Wwb als de WIJ.
Hoofdstuk 3. Terugvordering en verhaal
Dit hoofdstuk bepaalt onder andere dat de gemeente de ten onrechte verstrekte bijstand terugvordert boven een nader vast te stellen bedrag. Hier wijzigt zich niets ten opzichte van de huidige situatie. De toevoeging bij artikel 3, lid 1 is opgenomen omdat het principe om, daar waar mogelijk, tot terugvordering over te gaan, niet absoluut is. Om te voorkomen dat teruggevorderd zou moeten worden in die gevallen waar een wettelijke regeling zich verzet tegen dat besluit, is de betreffende nuance opgenomen. Te denken valt aan de bepalingen omtrent verjaringen in het Burgerlijk Wetboek of de bepalingen rond het wettelijk traject van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP). Deze opsomming is niet limitatief, en aangezien toekomstige wetswijzigingen nog bepalingen kunnen toevoegen, is gekozen voor een algemene formulering.
Verhaal vindt plaats in drie situaties:
Met de komst van de nieuwe alimentatiewetgeving zal in de eerste situatie de taak van de gemeente beperkter worden. Het is nog zeer de vraag wanneer deze nieuwe wet aangenomen zal worden.
Dit hoofdstuk regelt verder de wijze van incasso en de mogelijkheid om de vordering te verhogen met de kosten die verbonden zijn aan incasso alsook de wettelijke rente waarmee de vordering wordt verhoogd bij wanbetaling.
In dit hoofdstuk wordt aangegeven (met verwijzing naar het beleidsplan) dat gewerkt wordt met een signaalgestuurde controlesystematiek.
Naar aanleiding van een signaal kan worden overgegaan naar een intensieve controle. Bij een intensieve controle kunnen allerlei bronnen worden genoemd die geraadpleegd kunnen worden. In principe mogen vele bronnen geraadpleegd worden (ook in het kader van privacy), als de klant daarvan maar op de hoogte wordt gesteld (vroegtijdig informeren). Dat kan soms ook achteraf: als er niets uit een onderzoek is gekomen, moet de klant toch op de hoogte gesteld worden dat er onderzoek is gedaan, welke gegevens zijn gebruikt en wat er met de gegevens en resultaten is/wordt gedaan.
Hoofdstuk 5. Gevolgen bij fraude
Dit hoofdstuk regelt de verlaging van de uitkering conform de Maatregelenverordening Wwb/WIJ, als uitkeringsgerechtigde of jongere niet aan de verplichtingen voldoet of ten onrechte bijstand heeft ontvangen. Daarnaast wordt aangifte van fraude gedaan bij het Openbaar Ministerie. De voorwaarden voor aangifte zullen jaarlijks worden afgestemd met het Openbaar Ministerie en zullen worden vermeld in het beleidsplan van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid.