Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels voor het hebben van terrassen 2009 |
Citeertitel | Nadere regels voor het hebben van terrassen 2009 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Vervangt Beleidsregels voor het hebben van terrassen 2002
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2009 | 01-03-2013 | nieuwe regeling | 25-02-2009 Gemeenteblad, 2009, 8 | Geen |
De burgemeester van de gemeente Steenwijkerland;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen met betrekking tot het hebben van een terras als bedoeld in artikel 2.10 en 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Steenwijkerland;
gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en artikelen 2.10 en 2.28 van de Algemene plaatselijke verordening Steenwijkerland;
vast te stellen de navolgende “Nadere regels voor het hebben van terrassen 2009” (hierna Nadere regels):
Afhankelijk van de ligging van de inrichting en het bepaalde in het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit) of het bepaalde in de Milieuvergunning, mag een terras alleen direct grenzend aan de voor-, zij- en/of achtergevel van de eigen inrichting worden ingenomen.
Op openbare pleinen mag alleen terras worden ingenomen door horeca-inrichtingen. Het terras moet direct voor de horeca-inrichting gesitueerd zijn. Het bepaalde in artikel 3 en 4 van de Nadere regels is ook van toepassing op deze terrassen. Voor overige inrichtingen, wanneer deze gelegen zijn aan openbare pleinen, geldt dat alleen terras mag worden ingenomen direct aan de gevel.
Artikel 7 Opslag terrasmeubilair
Het gehele terrasmeubilair moet vanuit een oogpunt van brandveiligheid inpandig worden opgeslagen. Wanneer inpandige opslag niet mogelijk is en de verkeersveiligheid zich hiertegen niet verzet, mag het terrasmeubilair binnen een afstand van maximaal 1 meter vanaf de gevel worden opeengestapeld, mits een en ander in verband met vandalisme deugdelijk met kettingen wordt bevestigd.
Artikel 8 Geluidsoverlast, overlast en hinder
De exploitant van een terras dient geluidshinder te voorkomen dan wel voor zover dat mogelijk is tot een aanvaardbaar niveau te beperken.
Toelichting op de Nadere regels voor het hebben van terrassen2009.
In het kader van de dereguleringronde van 2008, is de Apv Steenwijkerland op enkele punten gewijzigd. Enkele van deze punten betreffen ook het innemen en exploiteren van een terras, al dan niet bij een horeca-inrichting. Insteek van de deregulering is onder meer verlichting van de (administratieve) lastendruk. Daarnaast is het van belang dat de verantwoordelijkheid weer meer bij de burger en het bedrijfsleven komt te liggen.
Met dat in gedachten zijn de “Beleidsregels voor het hebben van terrassen 2002” (hierna: beleidsregels) tegen het licht gehouden. Deze beleidsregels zijn nu bijna zes jaar oud en niet op alle punten meer up to date. Zo zijn recentelijk de openingstijden voor horeca-inrichtingen gewijzigd in de Apv. Ook worden bepaalde onderdelen als te controlerend ervaren.
In deze “Toelichting op de Nadere regels voor het hebben van terrassen – 2009” (hierna Nadere regels) wordt waar nodig per artikel een toelichting gegeven. Waar nodig wordt een vergelijking gemaakt met de beleidsregels en worden wijzigingen toegelicht en de redenen waarom de wijzigingen tot stand zijn gekomen.
Algemene plaatselijke verordening (na deregulering)
Uit artikel 2.10 blijkt dat het verboden is voorwerpen op, aan of boven de weg of andere openbare plaats te plaatsen. Terrassen vallen binnen de categorie voorwerpen op, aan of boven de weg of andere openbare plaats. In artikel 2.10 is ook opgenomen dat het bevoegd bestuursorgaan nadere regels kan stellen ten aanzien van terrassen.
Uit artikel 2.28 blijkt dat het verboden is zonder vergunning van het bevoegd bestuursorgaan terras in te nemen. Ook in dit artikel is openomen dat het bevoegd gezag nadere regels kan stellen ten aanzien van terrassen.
Uit jurisprudentie blijkt dat de burgemeester in beide gevallen het bevoegd bestuursorgaan is.
Er wordt in artikel 2.28 geen onderscheid (meer) gemaakt tussen terrassen bij horeca-inrichtingen en ‘gewone’ winkels (de andere inrichtingen). Reden voor het vervallen van dit onderscheid is onder andere het ontstaan van mengvormen van winkel- en horecafunctie. Bijvoorbeeld een slager, bakker en viswinkel waarvan de exploitant de klant de gelegenheid wil bieden ter plaatse iets te eten en drinken.
Een vergunning is niet nodig, wanneer wordt voldaan aan de criteria die zijn neergelegd in de Nadere regels. Dit leidt ertoe dat er geen terrasvergunningen meer worden verleend. De exploitant van de inrichting zal aan de eisen moeten voldoen. Als er af wordt geweken van de Nadere regels, is dat reden om handhavend op te treden. Wanneer de exploitant toch terras in wil nemen, kan hij een aanvraag daartoe indienen. In principe kan de aanvraag worden geweigerd aangezien niet aan de vereiste criteria wordt voldaan.
Op grond van beide artikelen kunnen nadere regels worden opgesteld in het belang van de openbare orde en de woon- en leefomgeving.
Het afzien van een vergunningplicht is onderdeel van de lastenverlichting. Het aanhouden van regels voor het hebben van terrassen is een manier om uitwassen tegen te kunnen gaan.
In artikel 1 wordt de definitie van terras en inrichting gegeven. Bij de terrasdefinitie is aansluiting gezocht bij de Apv.
Voor de definitie van inrichting is aansluiting gezocht bij de Wet milieubeheer. Hierdoor wordt mede aangegeven dat het hebben van een terras een bedrijfsmatige activiteit is.
De locatie van terrassen is voornamelijk van belang wanneer deze op of nabij de weg worden ingenomen. Er moet voorkomen worden dat er (verkeers-)hinder of onveilige situaties ontstaan omdat terrassen uitwaaieren of er te weinig ruimte overblijft voor passerend verkeer. Richtlijn is dat terrassen bij inrichtingen op of aan een weg, al dan niet met trottoir, aan de gevel geplaatst moeten worden.
Uitzondering vormen de openbare pleinen zoals bijvoorbeeld de Markt in Steenwijk en het Sasplein in Kuinre. Hier mag terras worden ingenomen door horeca-inrichtingen die aan die pleinen gevestigd zijn. Andere inrichtingen die aan deze pleinen zijn gevestigd mogen geen terras op het plein innemen maar alleen aan de gevel, zolang aan de Nadere regels wordt voldaan.
Wanneer terras op eigen terrein ingenomen wordt, is en blijft de exploitant verantwoordelijk voor de veiligheid. De exploitant kan door toezichthouders en politie worden aangesproken op eventuele onveilige situaties en zal deze op moeten heffen.
Het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (hierna: Activiteitenbesluit) kan van toepassing zijn op terrassen (art. 2.17 e.v.). Ook kan het terras onderdeel uitmaken van een Milieuvergunning.
In aanvulling op de locatie van terrassen dient artikel 3 ertoe om onveilige situaties te voorkomen en doorgang voor passanten en hulpdiensten te garanderen.
Net zoals eerder het geval was, is het ook nu niet toegestaan terras in te nemen voor de gevel van een naastgelegen pand dat niet tot de inrichting behoort.
In de Nadere regels zijn deze sluitingstijden voor terrassen aangepast en meer in overeenstemming gebracht met de huidige situatie. Al met al mogen de terrassen over de gehele gemeente bekeken, iets langer open zijn dan voorheen het geval was. Vanwege het rookverbod is dat een geste richting de horecaondernemers.
Zou bij het bepalen van de sluitingstijden de methodiek van de Wet milieubeheer worden gehanteerd, waarbij de nachtperiode ingaat om 23.00 uur, dan zou dit voor de terrassen
betekenen dat deze om 23.00 uur moeten sluiten. In alle gevallen betekent dit een vooralsnog ongewenste beperking van de openingstijden voor terrassen.
Na inwerkingtreding van deze nadere regels vindt een evaluatiemoment plaats waar tijdens geïnventariseerd wordt of de eindtijden zoals opgenomen in de Nadere regels leiden tot meer overlast en klachten. Wanneer dat het geval is moet overwogen worden de openingstijden in te perken.
Op dagen, ook doordeweekse dagen, dat er evenementen plaatsvinden, mogen terrassen, in die kern waar het evenement plaats vindt, geopend zijn tot het eind van het evenement. De beperking is dat voor terrassen ook geldt dat evenementen voorrang hebben op het gebruik van de openbare ruimte (gemeentegrond). De organisatie van een evenement moet met de exploitant van een inrichting bespreken of er terras mag worden ingenomen. Wanneer dat wel het geval is moet in overleg bepaald worden hoe groot het terras kan zijn. Dit overleg geldt alleen voor die terrassen die direct grenzen aan of gelegen zijn op de locatie waar het evenement wordt gehouden. Uiteraard geldt dat de omvang van het terras niet de in de Nadere regels gestelde maxima mag overschrijden.
Voor de zaterdags- en weekmarkten geldt dat de markt voorrang heeft. Terrassen kunnen, voor zover mogelijk, ingenomen worden voor zover dat geen hinder oplevert voor de markt. Hierover voert de exploitant van de horeca-inrichting overleg met de marktmeester.
Het is ook nu al zo dat de exploitant verantwoordelijk is voor een net terras en omgeving van het terras. De directe omgeving van een terras is weliswaar een subjectieve meeteenheid, maar de ondernemer mag in ieder geval in een ruime cirkel om het terras heen verantwoordelijk worden gehouden voor (zwerf-) vuil en ander afval.
De ondernemer is verantwoordelijk voor het schoon houden van het terras en de omgeving. Als dat betekent dat de bezem ter hand moet worden genomen, dan zij dat zo.
Naast tafels en stoelen kan een ondernemer kiezen uit vele andere soorten terrasmeubilair. Meest gangbaar zijn windschermen, parasols en bloembakken. De eisen die in de Nadere regels gesteld worden aan dit terrasmeubilair zijn minder ingrijpend dan in de beleidsregels het geval was. Zo zijn voorschriften betreffende reclame en omvang van reclame-uitingen op terrasmeubilair komen te vervallen. De staat van het terrasmeubilair is een verantwoordelijkheid van de ondernemer. Daarbij wordt uitgegaan van het “wie niet een keurig terras onderhoudt, hoeft minder klanten te verwachten” principe. De bouwvergunningplicht is opgenomen omdat voor windschermen en ander terrasmeubilair kan gelden dat deze bouwvergunningplichtig zijn.
Vooruitlopend op nieuwe richtlijnen op het gebied van Welstand is opgenomen dat terrasmeubilair in beschermde stads- en dorpsgezichten effen en gedekt van kleur moet zijn. Effen wil zeggen zonder kleurschakering of patroon. Gedekt houdt in vrij donker en zeker niet fel.
Wanneer inpandige opslag niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat het bedrijf te weinig ruimte heeft, is opslag van het terrasmeubilair buiten toegestaan. Het meubilair moet dan opgestapeld worden en deugdelijk (met kettingen) verankerd zijn.
Voor bedrijven met terras op eigen terrein mag het terrasmeubilair gedurende sluitingstijden van het terras niet bruikbaar zijn voor bezoekers.
Het niet mogen veroorzaken van geluidsoverlast, overlast en hinder is gebaseerd op artikel 2.28 van de Apv. Met het intensievere gebruik van terrassen, onder meer vanwege het rookverbod, is het noodzakelijk een bepaling op te nemen tegen (geluids-)overlast en (geluids-)hinder. Daarmee ontstaat ook een link naar het Horecasanctiebeleid, waarin een aantal onderdelen gericht zijn op toezicht en handhaving waar het terrassen betreft.
Het bepaalde in artikel 9 legt de verantwoordelijkheid voor het hebben van een terras bij de exploitant. De exploitant moet voorkomen dat er schade ontstaat. Wanneer toch schade ontstaat door het hebben van een terras, kan de exploitant aansprakelijk worden gesteld.
Toezichthouders van de gemeente zijn aangewezen om toezicht uit te oefenen op Apv-bepalingen en de naleving van de Apv. Ook agenten van politie kunnen toezicht houden.
Wanneer overtredingen van de Apv en deze Nadere regels worden geconstateerd, kan op grond van het Horecasanctiebeleid, handhavend worden opgetreden. Dit kan betekenen dat er geen terras meer ingenomen mag worden of dat alsnog een terrasvergunning moet worden aangevraagd. In deze terrasvergunning worden dan beperkende voorschriften opgenomen. Hierbij kan gedacht worden aan eerder sluiten van het terras en/of een kleinere afmeting.