Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Steenwijkerland

Beleidsregel voor behandeling van aanvragen evenementenvergunning

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSteenwijkerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel voor behandeling van aanvragen evenementenvergunning
CiteertitelBeleidsregel behandeling aanvragen vergunningplichtige evenementen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt Beleidsregels afdoening vergunningaanvragen evenementen op basis van artikel 2.2.2 APV

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene plaatselijke verordening, art. 2:25
  2. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-200925-07-2012Nieuwe regeling

25-02-2009

Gemeenteblad, 2009, 7

n.v.t.

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel voor behandeling van aanvragen evenementenvergunning

De burgemeester van de gemeente Steenwijkerland;

 

overwegende dat:

  • -

    organisatoren van evenementen en burgers over de mogelijkheden voor het organiseren van een evenement in de openbare ruimte van de gemeente moeten worden geïnformeerd;

  • -

    het in verband met een efficiënte en duidelijke afdoening van evenementenvergunningen gewenst is over te gaan tot vaststelling van beleidsregels, waarmee bij het nemen van beschikkingen op vergunningaanvragen rekening wordt gehouden;

  • -

    ernstige c.q. onduldbare overlast en bedreiging van de veiligheid als gevolg van evenementen zoveel mogelijk moet worden voorkomen;

     

gelet op artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: Apv) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb);

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen “Beleidsregel voor behandeling van aanvragen evenementenvergunning”.

Artikel 1 Indienen aanvraag

  • 1.

    De vergunning voor een evenement moet tijdig worden aangevraagd. Van een tijdige indiening is in ieder geval geen sprake als de aanvraag niet tenminste vier weken voor de aanvang van het evenement wordt ingediend.

  • 2.

    Evenementen die vallen onder categorie C en nieuwe evenementen moeten in ieder geval minimaal acht weken voor de aanvang van het evenement zijn ingediend. Afhankelijk van de te volgen voorbereidings- en besluitvormingsprocedure kan een langere aanvraagtermijn noodzakelijk zijn.

  • 3.

    Te laat ingediende aanvragen kunnen buiten behandeling worden gelaten.

  • 4.

    Een vergunning moet worden aangevraagd op een daarvoor beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

Artikel 2 Vergunninghouder

De vergunning wordt uitsluitend aan natuurlijke personen of rechtspersonen verleend.

Artikel 3 Beoordelen aanvragen

  • 1.

    Aanvragen voor evenementen worden met de organisatoren doorgesproken en mogelijke problemen worden bekeken. Zonodig wordt de aanvraag voor advies voorgelegd aan de evenementenwerkgroep.

  • 2.

    Aanvragen voor evenementen, die nieuw of grootschalig zijn of anderszins een grote impact hebben op de omgeving, worden gepubliceerd in de Steenwijkerland Expres om belanghebbenden vooraf te informeren en de mogelijkheid te bieden hun zienswijze te geven.

  • 3.

    Tijdens de beoordeling van een aanvraag wordt met overlast- en veiligheidsaspecten zoveel mogelijk rekening gehouden door het verbinden van voorschriften aan de vergunning. In deze beleidsregel wordt duidelijk gemaakt welke voorschriften en criteria in ieder geval aan een vergunning worden verbonden. Daarnaast kunnen aanvullende normen en voorschriften worden opgenomen.

  • 4.

    Overlast- en veiligheidsaspecten zijn niet altijd te voorzien. Soms worden tijdens of na afloop van een evenement klachten ontvangen. Indien hier ten tijde van het evenement geen adequaat antwoord op is, dan zal hierover met de organisatoren na afloop worden gesproken. Bij een volgende vergunningaanvraag zullen deze aspecten nadrukkelijk bij de beoordeling worden betrokken.

  • 5.

    Wanneer verschillende organisatoren op eenzelfde dag evenementen plannen, die elkaar en/of hulpverleningsdiensten kunnen hinderen of beperken, kunnen de evenementen niet tegelijkertijd plaatsvinden.

    Voor de beoordeling welk evenement voorrang geniet zijn achtereenvolgens bepalend:

    • -

      risico’s en (gegarandeerde) paraatheid van hulpverleningsdiensten bij calamiteiten;

    • -

      mate van onderling overleg tussen de organisatoren;

    • -

      de opgebouwde rechten, doordat een evenement al jaren plaatsvindt;

    • -

      de positieve dan wel negatieve ervaringen in voorgaande jaren;

    • -

      het tijdstip waarop de aanvragen zijn ontvangen.

Artikel 4 Categorisering evenementen

  • 1.

    Op grond van artikel 2:25 tweede lid van de Apv geldt voor de in artikel 2:24 van de Apv omschreven kleine evenementen een meldingsplicht. Deze evenementen zijn Categorie A evenementen.

  • 2.

    Alle andere evenementen zijn Categorie B of Categorie C evenementen.

Artikel 5 Categorie-indeling evenementen

Voor Categorie B en Categorie C evenementen gelden de volgende kenmerken.

Categorie A

Categorie B

Categorie C

Zie artikel 2:25 Apv.

Kenmerken:

- met mechanisch versterkte muziek die overdag en ’s avonds plaatsvindt;

- gedragen door de bevolking;

- vaak een traditie binnen een wijk en/of dorp;

- op locaties in wijken en dorpen.

Voorbeelden:

- dorps- en buurtfeesten;

- gondelvaarten;

- corso’s;

- manifestaties zonder live muziek;

- wielerspektakel;

- avondvierdaagse.

Kenmerken:

- zeer luidruchtige evenementen met mechanisch versterkte muziek;

- geluidsproductie tot (ver) buiten plaats evenement hoorbaar;

- eindtijdstip na 23.00 uur;

- in beperkte mate gedragen door de bevolking;

- vaak meerdaagse evenementen;

- grote publieke belangstelling.

Voorbeelden:

- Midweekfeesten en kermissen;

- Muziekfeesten, waaronder maar niet uitsluitend Biebfeest, Beachparty’s, Stonehenge- en Dicky Woodstockfestival, Rock Around en Drijf In Blues; JPS-feest.

Artikel 6 Normering en voorschriften per categorie

Voor Categorie B en Categorie C evenementen gelden de volgende normen en voorschriften.

Categorie A

Categorie B

Categorie C

Niet van toepassing.

a. Eindtijdstip muziek:

- afhankelijk van aanvraag, doch uiterlijk 02.00 uur ;

- 24.00 uur op dagen waarop geen vrije dag volgt.

b. Eindtijdstip ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet:

- 30 minuten na het einde van de muziek.

c. Geluidsnorm:

- Geen concrete geluidsnorm.

d. Verplicht informeren direct omwonenden over plaatsvinden evenement.

e. Nadere eisen voor:

- opstelling attracties;

- podia en tenten;

- geluidsboxen.

f. Plastic glaswerk verplicht.

g. Beveiliging verplicht wanneer dat op basis van het programma nodig blijkt en / of wanneer de evenementenwerkgroep dat adviseert.

a. Eindtijdstip muziek:

- 24.00 uur;

- 01.00 uur op dagen waarop een vrije dag volgt;

- Bij wijze van uitzondering kunnen voor traditionele evenementen andere (latere) eindtijdstippen worden opgelegd.

b. Eindtijdstip ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet:

- 30 minuten na het einde van de muziek.

c. Geluidsnorm:

- 75 dB(A) op gevel omliggende woningen;

- een hogere geluidsbelasting dan 75 dB(A) tot maximaal 85 dB(A) is alleen toegestaan in situaties waarbij sprake is van maatschappelijk draagvlak en van een bestaand, vaak jarenlang bekend evenement (Midweekfeesten op de Markt en Oosterpoort, Dicky Woodstockfestival, Beachparty in Blokzijl).

d. Nadere eisen voor:

- opstelling attracties;

- podia en tenten;

- geluidsboxen.

e. Plastic glaswerk verplicht.

f. Beveiliging verplicht wanneer dat op basis van het programma nodig blijkt en / of wanneer de evenementenwerkgroep dat adviseert.

Artikel 7 Promotie- en degradatieregeling

Op basis van het programma van evenementen zijn deze ingedeeld in een categorie. Deze indeling is niet statisch. Blijkt een evenement in de praktijk meer overlast te veroorzaken dan aanvankelijk werd verondersteld, dan kan het voor een volgend jaar worden ingedeeld bij een zwaardere categorie.

Artikel 8 Terrein te gebruiken door circus en grootschalige evenementen

Vanwege de bijzondere aard van circussen en andere grootschalige evenementen zijn een aantal terreinen in de gemeente onderzocht en geschikt bevonden voor dit gebruik. Het betreft:

  • a.

    Vollenhove; evenemententerrein Aan Boord;

  • b.

    Steenwijk; Markt en Middenweg;

  • c.

    Giethoorn; evenemententerrein B. Warnusweg en parkeerterrein;

  • d.

    Steenwijkerwold; De Beek;

  • e.

    Oldemarkt; Platteweg;

  • f.

    Belt-Schutsloot; Loswal / feestterrein, Kerkweg;

  • g.

    Wanneperveen; Bovenboerseweg;

  • h.

    Sint Jansklooster; Monnikenweg 69.

Artikel 9 Maximum aantal evenementen

De grens van hinderbelasting voor de omgeving is in de binnenstad van Steenwijk en in Giethoorn met het huidige aantal evenementen in de periode juli en augustus bereikt. Dit houdt in dat er geen nieuwe evenementen mogen plaatsvinden in deze kernen in de genoemde periode.

Artikel 10 Aansprakelijkheid exploitant

  • 1.

    Houder van de vergunning is verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen teneinde te voorkomen dat de gemeente Steenwijkerland dan wel derden schade lijden ten gevolge van het gebruik maken van een evenementenvergunning. De houder dan wel degenen die van de vergunning gebruik maken, worden door het verlenen ervan op geen enkele wijze ontheven van hun wettelijke aansprakelijkheid of van de naleving van wettelijke voorschriften.

  • 2.

    Schade aan gemeente-eigendommen die is ontstaan als gevolg van het gebruik maken van de vergunning zal door de gemeente voor rekening van de houder worden hersteld.

Artikel 11 Toezicht en Handhaving

Belast met toezicht op naleving van deze Beleidsregel zijn de daartoe aangewezen ambtenaren.

Artikel 12 Citeertitel

Deze Beleidsregel kan worden aangehaald als: “Beleidsregel behandeling aanvragen vergunningplichtige evenementen”.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze Beleidsregel treedt in werking op 1 maart 2009. Tegelijkertijd vervalt “Beleidsregels afdoening vergunningaanvragen evenementen op basis van artikel 2.2.2 Apv”.

Steenwijk,

De burgemeester voornoemd

Drs. H.H.Apotheker

Toelichting op de Beleidsregel behandeling aanvragen vergunningplichtige evenementen

Inleiding

In het kader van de dereguleringronde van 2008, is de Apv Steenwijkerland op enkele punten gewijzigd. Enkele van deze punten betreffen het houden van evenementen. Insteek van de deregulering is onder meer verlichting van de (administratieve) lastendruk. Daarnaast is het van belang dat de verantwoordelijkheid weer meer bij de burger en het bedrijfsleven komt te liggen. Tegelijkertijd mag de openbare orde en veiligheid en het tegengaan dat evenementen voor overmatige overlast zorgen niet vergeten worden. Ook veiligheid voor bezoekers van deze evenementen is een punt van aandacht.

 

Met dat in gedachten zijn de “Beleidsregels afdoening vergunningaanvragen evenementen op basis van artikel 2.2.2 Apv” tegen het licht gehouden. Deze beleidsregels zijn in 2004 vastgesteld en niet op alle punten meer up to date. Zo is recentelijk vastgesteld dat voor alle Categorie B en C evenementen alleen nog maar plastic glaswerk gebruikt mag worden in plaats van echt glas. Ook is het meldingplichtig worden van Categorie A evenementen een aanleiding de beleidsregels te herzien.

 

In deze toelichting op de “Beleidsregel behandeling aanvragen vergunningplichtige evenementen” wordt waar nodig per artikel een toelichting gegeven. Waar nodig wordt een vergelijking gemaakt met de beleidsregels uit 2004 en worden wijzigingen toegelicht en de redenen waarom de wijzigingen tot stand zijn gekomen. Allereerst een korte blik op de grondslag van de evenementenvergunning; artikel 2:24 en 2:25 van de Apv.

 

Algemene plaatselijke verordening (na deregulering)

Artikel 2:24 Begripsbepaling

In artikel 2:24 het specifiek worden activiteiten benoemd die wel of niet als evenement worden beschouwd. Ook wordt in dit artikel onderscheid gemaakt tussen een evenement en een klein evenement. In artikel 2:25 wordt hier nader op in gegaan.

 

Artikel 2:25 Evenement

In artikel 2:25 is het verbod opgenomen om een evenement te organiseren zonder vergunning van de burgemeester. Het tweede lid stelt dat als er sprake is van een klein evenement er geen vergunning is vereist. Daarbij is limitatief opgenomen aan welke criteria een evenement moet voldoen wil het aangemerkt worden als klein evenement. Ook zijn enkele acties opgesomd die de organisatoren van een dergelijk evenement moeten ondernemen: informeren direct omwonenden en het doen van een vroegtijdige melding.

Onder omwonenden wordt begrepen die omwonenden die mogelijkerwijs overlast zouden kunnen ondervinden van het plaatsvinden van het kleine evenement.

Tijdens het kleine evenement moet de organisator voldoen aan de overige criteria:

  • -

    einde voor 23.00 uur (0.00 uur op een dag waarop een vrije dag volgt);

  • -

    alleen achtergrondmuziek;

  • -

    alleen kleine objecten (bijv. partytent);

  • -

    niet op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats (geen verkeersmaatregel nodig), en;

  • -

    het evenement mag geen belemmering vormen voor het verkeer en de hulpdiensten.

     

Wanneer daaraan wordt voldaan hoeft de organisator alleen een melding te doen. In alle andere gevallen moet vergunning worden gevraagd.

 

Deze beleidsregel betreft alleen de Categorie B en C evenementen. Voor Categorie A evenementen geldt een meldingplicht. Kenmerken en voorwaarden voor een Categorie A evenement zijn opgenomen in artikel 2:25.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Indienen aanvraag

Het indienen van een aanvraag voor een evenementenvergunning wordt nogal eens kort op het plaatsvinden van het evenement in gediend. Soms zelfs zo kort dat administratieve verlening moeilijk of onmogelijk is. Om in ieder geval ervoor zorg te kunnen dragen dat een vergunningaanvraag goed wordt beoordeeld en er voldoende tijd beschikbaar is voor het vragen van eventuele adviezen, is een minimale termijn van vier weken nodig.

Voor grote (Categorie C) evenementen is het zelfs noodzakelijk dat er minimaal acht weken beschikbaar zijn tussen indienen aanvraag en plaatsvinden evenement. Veelal houden organisatoren van Categorie C evenementen zich al aan deze richtlijn. Organisatoren van nieuwe evenementen zijn in de regel niet bekend met de noodzaak van een tijdige aanvraag.

Er wordt al enige tijd gebruik gemaakt van een standaard aanvraagformulier. Met de deregulering is ook hiervoor een nieuw exemplaar in gebruik genomen.

 

Artikel 3 Beoordelen aanvragen

De Categorie C en de nieuwe evenementen worden besproken in het evenementenoverleg. Wanneer daartoe de noodzaak bestaat worden ook de Categorie B evenementen hier besproken. Zo nodig worden de organisatoren uitgenodigd om bij het overleg aanwezig te zijn en eventuele vragen te beantwoorden of nadere toelichting op de plannen te geven. Wanneer dat noodzakelijk wordt geacht wordt een aanvraag gepubliceerd.

Voor vergunningen is een relatief standaard pakket normen en voorschriften beschikbaar. Toch worden voor veel evenementen specifieke normen en voorschriften opgenomen. Het wil voorkomen dat zich onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor in het jaar volgend op het plaatsvinden, strengere normen en voorschriften opgelegd moeten worden. In de regel krijgt de organisator een herkansing om opnieuw een evenement te organiseren met de strengere normen en voorschriften. Wordt ook een tweede jaar daar niet aan voldaan dan moet bepaald worden of er alsnog strengere normen en voorschriften opgesteld moeten worden of dat een evenement niet nogmaals gehouden wordt.

Wanneer verschillende organisatoren op eenzelfde dag evenementen plannen, die elkaar en/of hulpverleningsdiensten kunnen hinderen of beperken, kunnen de evenementen niet tegelijkertijd plaatsvinden. Daarvoor zijn vijf criteria opgesteld om te kunnen bepalen welk evenement voorrang krijgt. Het betreft:

  • -

    risico’s en (gegarandeerde) paraatheid van hulpverleningsdiensten bij calamiteiten;

  • -

    mate van onderling overleg tussen de organisatoren;

  • -

    de opgebouwde rechten, doordat een evenement al jaren plaatsvindt;

  • -

    de positieve dan wel negatieve ervaringen in voorgaande jaren;

  • -

    het tijdstip waarop de aanvragen zijn ontvangen.

     

De evenementenwerkgroep houdt een lijst bij van klachten, geconstateerde overtredingen en andere belangrijke informatie. Deze lijst wordt gebruikt bij de beoordeling van nieuwe aanvragen (voor zover de evenementen waarvoor vergunning wordt gevraagd op de lijst staan). Deze lijst wordt tijdens het evenementenoverleg up to date gebracht met de meest recente informatie. Wanneer een vergunningaanvraag wordt ingediend voor een evenement dat op deze lijst staat, wordt het evenement besproken in het overleg. Zo nodig wordt contact onderhouden met de klager en toezichthouder over de stand van zaken betreffende de aanvraag.

 

Artikel 5 Categorie-indeling evenementen

Zowel Categorie B als Categorie C evenementen kenmerken zich op een aantal onderdelen. Veelal wordt teruggegrepen op eerdere evenementen om te bepalen binnen welke categorie een evenement valt. Een scheidslijn die te onderscheiden valt is die van traditioneel lokale evenementen zoals dorps- en buurtfeesten, sportactiviteiten en grote traditionele corso’s en gondelvaarten enerzijds, en anderzijds de nieuwe(re) vormen van vermaak zoals popfestivals, muziekfeesten en kermissen.

 

Artikel 6 Normering en voorschriften per categorie

Eindtijdstippen

Zou bij het bepalen van de eindtijdstippen de methodiek van de Wet milieubeheer worden gehanteerd, waarbij de nachtperiode ingaat om 23.00 uur, dan zou dit voor de evenementen betekenen dat ze om 23.00 uur moeten eindigen. Dit zou de reeds bestaande, vaak jarenlang bekende evenementen en de aantrekkelijkheid van toekomstige evenementen sterk beperken. Besloten is daarom bij de bestaande evenementen voorshands de oude eindtijdstippen te handhaven en voor nieuwe evenementen nieuwe eindtijdstippen te bepalen.

Bij het bepalen van de nieuwe eindtijdstippen is een relatie gelegd met de criteria:

  • -

    slaapverstoring (periode na 23.00 uur);

  • -

    of er een vrije dag volgt op het evenement;

  • -

    draagvlak onder de bevolking/omwonenden.

Er is voor gekozen om van zondag tot en met donderdag een maximumeindtijd van 24.00 uur te hanteren met de mogelijkheid op dagen, waarop een vrije dag volgt, het eindtijdstip te verlengen naar 01.00 uur. Tot een vrije dag wordt gerekend een dag, die in het weekend valt of die valt in een vakantieperiode waarin een groot deel van de beroepsbevolking vrij heeft (bijvoorbeeld de noordelijke bouwvak).

Bij evenementen die een grote promotionele waarde voor Steenwijkerland of een groot draagvlak vanuit de bevolking hebben, kan het eindtijdstip van 01.00 uur ook op doordeweekse dagen overwogen worden.

Het toestaan van een later eindtijdstip bij bestaande evenementen betekent niet, dat hiervoor vaste rechten gelden. Veroorzaken deze evenementen overlast dan zal bij een volgende vergunningaanvraag een vroeger eindtijdstip overwogen worden.

 

Zoals eerder ook het geval was, wordt aansluiting gezocht bij de “hinderkwalificatietabel” uit de Nota Evenementen met een luidruchtig karakter van de Regionale Inspectie Milieuhygiëne Limburg.

Hierin worden overlastbegrippen als enige, veel, ernstige, zeer ernstige en onduldbare hinder beschreven als overschrijding van het referentieniveau binnen in de woning. Hierbij is gerelateerd aan “spraakverstaanbaarheid” en “slaapverstoring” in omliggende woningen. Deze rekenmethode betekent echter dat er inzicht moet zijn over de gevelisolatie van omliggende woningen en van de plaats waar het evenement wordt gehouden. In relatie tot de tijdelijkheid van een evenement betekent dit zeer veel werk.

Om aan bovengenoemd bezwaar tegemoet te komen wordt voor een meer praktische werkwijze gekozen. In plaats van normen voor in de woning wordt gebruik gemaakt van normen op de gevels van omliggende woningen.

 

Wordt de door de Inspectie gehanteerde binnennorm vertaald naar een gevelnorm dan mag de maximale gevelbelasting 75 dB(A) bedragen. Dit betekent dat in Steenwijkerland een aantal traditionele evenementen niet meer door kunnen gaan. Bijvoorbeeld Midweekfeesten op de Markt en Oosterpoort, Dicky Woodstockfestival en de Beachparty Blokzijl. Bij al deze evenementen wordt de 75 dB(A) op de gevels van woningen overschreden. Bij de Midweekfeesten locatie Markt zijn dit de omliggende bovenwoningen, op locatie Oosterpoort de dichtstbijzijnde woningen, bij het Dicky Woodstockfestival enkele dichtstbijzijnde woningen en in Blokzijl de woning vlak naast het evenemententerrein.

Het niet meer door kunnen gaan van deze evenementen roept een directe tegenstrijdigheid op met een gemeente met veel activiteiten in de dorpen en steden, zoals Steenwijkerland. Bovendien met name in de zomervakantieperiode een drukbezochte toeristen- en recreatiegemeente.

Het rigide toepassen van een dergelijke norm, waardoor het aantal evenementen sterk wordt beperkt is niet het doel. Doel is wel het zoveel mogelijk beperken van de overlast.

Voor bestaande, reeds jarenlang bekende evenementen met een groot maatschappelijk draagvlak (zoals de Midweekfeesten in de binnenstad van Steenwijk of in het profiel van de gemeente passende activiteiten) is een geluidsnorm van 85 dB(A) daarom acceptabel.

 

Artikel 7 Promotie- en degradatieregeling

Op basis van het programma van evenementen zijn deze ingedeeld in een categorie. Deze indeling is niet statisch. Blijkt een evenement in de praktijk meer overlast te veroorzaken dan aanvankelijk werd verondersteld, dan kan het voor een volgend jaar worden ingedeeld bij een zwaardere categorie. Uiteraard kan een evenement ook in een lichtere categorie komen, hoewel dat minder voor de hand ligt.

 

Artikel 8 Terrein te gebruiken voor circus en grootschalige evenementen

Circussen en andere grote(re) evenementen hebben veelal meer ruimte nodig om activiteiten te ontplooien. Het is daarom van belang specifieke terreinen aan te wijzen die als zodanig gebruikt kunnen worden. In veel gevallen, niet altijd, is er ter plaatse ook beschikking over elektriciteit en mogelijk andere (bijvoorbeeld sanitaire) voorzieningen.

 

Artikel 9 Maximum aantal evenementen

Het aantal evenementen en activiteiten in de binnenstad van Steenwijk en in Giethoorn is de laatste jaren niet afgenomen. Eerder werd al geconstateerd dat de grens van hinderbelasting voor de binnenstad van Steenwijk en in Giethoorn is bereikt. Dit houdt in dat er geen nieuwe evenementen mogen plaatsvinden in deze kernen gedurende de maanden juli en augustus. Deze situatie is niet gewijzigd.

 

Artikel 10 Aansprakelijkheid exploitant

Ongewijzigd is het artikel over de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van de exploitant (houder of degene(n) die gebruik maakt/maken van de vergunning).

 

Artikel 11 Toezicht en Handhaving

De ambtenaren die belast zijn met het toezicht zijn de toezichthouders van de afdeling VTH en agenten van politie. Beide hebben een toezichthoudende rol waar het evenementen en naleving van evenementenvergunningen betreft. Rapportages van toezichthouders worden gebruikt bij evaluatie van evenementen en zo nodig bij de beoordeling van nieuwe aanvragen.