Organisatie | Almere |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels urgentie |
Citeertitel | Nadere regels urgentie |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Huisvestingsverordening Almere 2012, art. 1, 2, 4, 10, 11, 17, 19, 20, 22 en 23
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-07-2015 | nieuwe regeling | 06-11-2012 Gemeenteblad Almere, 07-02-2013 | Geen |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,
Gelet op het bepaalde in de artikelen 1, 2, 4, 10, 11, 17, 19, 20, 22 en 23 van de Huisvestingsverordening Almere 2012 betreffende urgent woningzoekenden
Vast te stellen de nadere regels urgentie, luidende als volgt:
Deze nadere regels beschrijven de gronden waarop een woningzoekende in aanmerking komt voor urgentie. In geval van een sociale of medische indicatie moet er sprake zijn van een levensontwrichtende situatie.
Uitwerking urgentiecriteria en voorwaarden
Algemene voorwaarden voor aanvragen urgentie
Behoudens het bepaalde in artikel 13c van de Huisvestingswet voldoet de aanvrager aan de volgende voorwaarden:
Inhoudelijke criteria voor beoordelen aanvraag urgentie
Het college kan ingevolge artikel 19, lid 1 van de Huisvestingsverordening een urgentieverklaring verlenen indien de aanvrager
Het huishouden waarvan de zelfstandige woning in Almere door een calamiteit (brand, ernstige waterschade, explosie) ongeschikt is voor bewoning, komt in aanmerking voor een urgentieverklaring. De ongeschiktheid van de woning wordt vastgesteld door de gemeentelijke afdeling die belast is met bouwkundige vergunningverlening (hierna te noemen de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) van de gemeente). Uitsluitend het huishouden van de hoofdbewoner komt in aanmerking voor een urgentieverklaring.
Wanneer volgens de afdeling VTH de woonruimte binnen vier maanden weer bewoonbaar kan zijn, zal het huishouden van de hoofdbewoner worden bemiddeld naar tijdelijke woonruimte en keert het huishouden na de herstelwerkzaamheden terug naar de eigen woning. Een urgentieverklaring wordt dan niet verleend.
Ad. 2. Op grond van medische of sociale redenen dringend een woonruimte nodig.
Tot een levensontwrichtende situatie worden gerekend:
Dakloos met minderjarige kinderen door:
Echtscheiding of beëindiging van samenwoning
de samenwoning is korter dan zes maanden geleden verbroken
In geval van echtscheiding en ontbinding van een geregistreerd partnerschap in de GBA is een echtscheidingsvonnis of vergelijkbaar bewijs vereist waaruit blijkt dat de rechter heeft afgeweken van het verzoek tot toewijzing van de woning aan de partij die de zorg van de kinderen op zich neemt.
In geval van ontbinding van het notarieel vastgelegd samenlevingscontract en verbreking van de samenwoning is een vonnis of vergelijkbaar bewijs vereist waaruit blijkt dat het niet gelukt is om de woning o.g.v. het huurrecht op naam te krijgen van de partij die de zorg van de kinderen op zich neemt.
In geval van co-ouderschap kan slechts aan een van de ouders met minderjarige kinderen de urgentie worden verleend. In het geval dat een van beide ouders in de huidige woning kan blijven wonen wordt bij co-ouderschap de vertrekkende ouder als alleenstaande aangemerkt. Er wordt dan geen urgentieverklaring verleend op grond van dakloosheid met minderjarige kinderen.
Bij geweld of bedreiging moet sprake zijn van een levensontwrichtende situatie, waardoor de aanvrager niet in de oorspronkelijke woning kan of kon blijven. De levensontwrichtende situatie heeft zich korter dan drie maanden geleden voorgedaan. De aanvrager moet zelf relevante bewijsstukken aanleveren. Dat kunnen bewijsstukken zijn van diverse instanties. Een aangifte bij de politie kan de aanvraag ondersteunen, maar is niet in alle gevallen voldoende bewijs dat sprake is van een levensontwrichtende situatie.
Ad 3. Woonruimte nodig na verblijf in een AWBZ-erkende instelling of gemeentelijke Wmo-gesubsidieerde instelling in Almere
Cliënten die verblijven in een AWBZ-erkende instelling of Wmo-gesubsidieerde instelling en toe zijn aan zelfstandig wonen, al dan niet met begeleiding, kunnen in aanmerking komen voor een urgentieverklaring. De aanvrager moet zelf relevante bewijsstukken aanleveren dat hij/zij toe is aan zelfstandig wonen en bij verhuizing plaats zal maken voor een nieuwe cliënt. De aanvrager kan in aanmerking komen voor eenmalige bemiddeling naar passende woonruimte, mits overtuigend wordt onderbouwd dat hij/zij niet zelf kan zoeken.
In bijlage 1 worden de voorwaarden beschreven voor instellingen waarvan cliënten een urgentieaanvraag kunnen doen op grond van artikel 19 lid 1 sub c van de Huisvestingsverordening. In bijlage 2 staat de procedure beschreven voor cliënten die een urgentieverklaring willen aanvragen om uit te kunnen stromen uit deze instellingen.
Ad. 4. Woonruimte nodig vanwege sloop of ingrijpende renovatie van de woonruimte
Het huishouden van de hoofdbewoner van een woonruimte die valt onder artikel 2, lid 1 onder a van de Huisvestingsverordening 2012 en die zijn woonruimte in Almere vanwege sloop of een ingrijpende renovatie moet verlaten komt in aanmerking voor urgentie.
Houders van een verblijfstitel die op grond van de gemeentelijke taakstelling in Almere moeten worden gehuisvest worden eenmalig zonder tussenkomst van de urgentiecommissie bemiddeld naar een woning.
Ad. 6. Door het Rijk aangewezen groepen van kandidaten
Er zijn op dit moment geen door het Rijk aangewezen groepen die voor urgentie in aanmerking komen.
Ad. 7.Door het college aangewezen groepen van kandidaten
Maatschappelijk noodzakelijke beroepsgroepen
Om voldoende werknemers aan te trekken voor banen in het onderwijs, in de zorg en bij de politie wordt jaarlijks een nader te bepalen aantal urgentieverklaringen toegewezen aan uitvoerend personeel in deze sectoren, dat nog geen zelfstandige woning in Almere heeft.
De urgentiecommissie bestaat uit ten minste drie onafhankelijke leden die geen van allen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Almere of een van de corporaties in Almere.
De voorzitter wordt door de gemeente voorgedragen en de verhuurders en de Zorggroep Almere dragen elk één lid voor na overleg met de voorzitter. De urgentiecommissie adviseert het college over de urgentieaanvraag.
De urgentiecommissie brengt jaarlijks verslag uit aan het college.
Het uitgangspunt is dat de woning passend moet zijn. Een woning is passend wanneer de huur past bij het huishoudensinkomen en wanneer het aantal kamers past bij de grootte van het huishouden.
De aanvrager zoekt een woning binnen het beschikbare aanbod. De urgentieverklaring is maximaal zes maanden geldig. Na zes maanden vervalt de verklaring per definitie. De verklaring wordt alleen verlengd als de aanvrager in de genoemde periode telkens heeft gereageerd en buiten zijn schuld nooit nummer 1 is geweest voor een woning.
Om te bepalen welke woonruimte passend is, worden onderstaande regels toegepast:
Het college heeft de mogelijkheid om, gerelateerd aan persoonlijke omstandigheden:
Het college bepaalt voor onderstaande groepen van woningzoekenden dat zij niet zelf in het woningaanbod zoeken, maar éénmalig worden bemiddeld naar een passende woonruimte.
Wanneer een woningzoekende uit deze groepen de aangeboden woonruimte weigert trekt het college de urgentieverklaring in.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders op 6 november 2012.
de burgemeester, de secretaris
A.Jorritsma - Lebbink A.J. Grootoonk
Bijlage 1. Voorwaarden voor instellingen
Instellingen waarvan cliënten conform artikel 19, lid 1, sub c van de Huisvestingsverordening in aanmerking kunnen komen voor een urgentieverklaring, moeten aan alle volgende voorwaarden voldoen:
Bijlage 2. Procedure voor cliënten die een urgentie aanvragen op grond van artikel 19, lid 1, sub c van de HVV
Uitgegaan wordt van de situatie dat de cliënt bij urgentverklaring zelf een woning gaat zoeken. De cliënt kan in de urgentieaanvraag aangeven dat hij/zij in aanmerking wil komen voor eenmalige bemiddeling. In dat geval dient dit verzoek door cliënt voorzien te worden van een motivatie. In de ondersteunende brief van de instelling dient dit verzoek te worden onderschreven.
Het college verleent al dan niet een urgentieverklaring. Bij de toekenning van een urgentieverklaring worden de cliënt en de instelling daarover geïnformeerd. Als het een urgentieverklaring voor eenmalige bemiddeling betreft als hiervoor bedoeld, wordt ook de aangewezen corporatie daarover geïnformeerd.