Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
geen
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-10-2009 | 01-10-2009 | 09-07-2015 | Nieuwe regeling | 24-09-2009 Leids Nieuwsblad 30 september 2009 | SvE/09-317-a ; SL 41 |
VERORDENING CLIENTENPARTICIPATIE WWB EN WIJ 2009
De raad van de gemeente Zoeterwoude,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethoudersvan 1 september 2009,
gelet op artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12, eerste lid, onderdeel d en tweede lid van de Wet investeren in jongeren,
In deze verordening wordt verstaan onder:
belanghebbenden: ingezetenen van de gemeente die bijstand op grond van de WWB ontvangen (inclusief IOAW/IOAZ), jongeren die een werkleeraanbod al dan niet gecombineerd met een inkomensvoorziening op grond van de WIJ ontvangen, nuggers en Anw-gerechtigden die door het college worden ondersteund bij hun arbeidsinschakeling;
Het doel van cliëntenparticipatie is dat belanghebbenden hun mening kunnen geven over nader te bepalen beleidsvoornemens op het terrein van werk en inkomen, de uitvoering van de WWB en WIJ en de dienstverlening van de cluster Zorg, Werk en Inkomen van de afdeling Samenleving van de gemeente.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 24 september 2009,
de griffier,
A.J. Niesthoven
de voorzitter,
E.G.E.M. Bloemen
Op 1 oktober 2009 treedt de Wet investeren in jongeren (WIJ) in werking. Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar. Om dit te bereiken is in de wet een recht op een zogenaamd werkleeraanbod vastgelegd. Dit werkleerrecht berust op het uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Afgeleide van het werkleeraanbod is een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar als de jongere onvoldoende inkomsten heeft. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in de persoon van de jongere gelegen of niet verwijtbare omstandigheden zijnerzijds geen optie is, dit aanbod onvoldoende inkomsten genereert of er nog geen werkleeraanbod kan worden gedaan. De samenhang tussen het werkleeraanbod enerzijds en de inkomensvoorziening anderzijds is een bepalend element in de WIJ.
De relatie tussen werken/leren en een uitkering is fundamenteel anders dan de WWB, waarbij het recht op bijstand vooropstaat met als afgeleide de plicht tot arbeidsparticipatie. Met de WIJ wordt een ‘paradigmawisseling’ beoogd: is het uitgangspunt in de WWB ‘een uitkering, mits’ in de WIJ is dit omgedraaid en geldt als uitgangpunt ‘geen uitkering, tenzij’.
Waar het college de opdracht heeft gekregen om de WIJ uit te voeren, is het de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad om een vijftal verordeningen vast te stellen ofwel de betreffende WWB-verordeningen zodanig te wijzigen dat zij ook van toepassing zijn op jongeren tot 27 jaar. Deze verordening over cliëntenparticipatie is één van die verordeningen.
Verordening cliëntenparticipatie
De verordening “Cliëntenparticipatie 2004” is in verband met het van kracht worden van de Wet investeren in jongeren aangepast, zodat deze ook geldt voor jongeren tot 27 jaar. Zoals artikel 47 van de Wet werk en bijstand sinds 1 januari 2005 een vorm van cliëntenparticipatie voorschrijft, zo schrijft ook artikel 12 WIJ voor dat de raad bij verordening regels stelt met betrekking tot de wijze waarop jongeren of hun wettelijke vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wet.
Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken. Zo bestaat de mogelijkheid een cliëntenraad of –panel op te richten, maar kan ook gedacht worden aan klanttevredenheidsonderzoeken. In 2004 is gekozen voor het periodiek instellen van een klanttevredenheidsonderzoek als de meest voor de hand liggende optie voor een kleine gemeente als Zoeterwoude om vorm te geven aan cliëntenparticipatie. Zoeterwoude heeft momenteel ± 20 cliënten die periodieke bijstand (incl. IOAW/IOAZ) ontvangen. Er zijn geen jongeren die per 1 oktober 2009 onder de WIJ vallen, die momenteel een WWB-uitkering ontvangen. Het is niet de verwachting dat er voldoende cliënten zullen zijn die in een raad, platform of panel willen plaatsnemen.
Van de zijde van de regering is op vragen vanuit de Tweede Kamer opgemerkt dat het voor de hand ligt om aansluiting te zoeken bij de bestaande vormen van cliëntenparticipatie in het kader van de WWB. Deze suggestie is overgenomen en wordt geformaliseerd door de bestaande verordening cliëntenparticipatie WWB te wijzigen. Deze nieuwe verordening krijgt daardoor niet alleen een ietwat andere inhoud maar ook een andere naam en zal voortaan als “Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ 2009” door het leven gaan.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Bij nader te bepalen beleidsvoornemens moeten belanghebbenden de mogelijkheid hebben om hun mening te geven.
De tevredenheid over de dienstverlening en de uitvoering van de wet door de afdeling Samenleving, cluster Zorg, Werk en Inkomen kan gemeten worden aan de hand van een klanttevredenheidsonderzoek. In een dergelijk onderzoek kunnen belanghebbenden hun mening geven over de dienstverlening door consulenten, de ondersteuning die de gemeente biedt om de arbeidsinschakeling te bevorderen, de privacy en de tijd die de afhandeling van een aanvraag in beslag neemt.
Hiernaast kunnen belanghebbenden ook invloed uitoefenen door gebruik te maken van het spreekrecht in het Open Huis. Verder kan men gebruikmaken van de mogelijkheid een brief te schrijven of het spreekuur te bezoeken.
Participatie is uiteraard van een andere orde dan de mogelijkheid om de toepassing van beleid aan te vechten door middel van bezwaar en beroep.
Bij beleidsvoornemens kunnen belanghebbenden betrokken worden. Allereerst zal worden vastgesteld wat het belang is om belanghebbenden bij een beleidsvoornemen te betrekken.
Minimaal éénmaal per twee jaar zal een klanttevredenhdeidsonderzoek worden gehouden betreffende de dienstverlening en uitvoering van de wetten. Indien gewenst kan dit vaker gebeuren als een onderwerp zich daartoe leent. Ook kan ervoor worden gekozen niet alle maar een bepaalde groep cliënten te benaderen.
Door publicatie in de gemeenterubriek van het Leids Nieuwsblad kunnen belanghebbenden worden uitgenodigd mee te doen die geen uitkering ontvangen.
Het onderzoeksverslag zal door middel van publicatie in de gemeenterubriek van het Leids Nieuwsblad openbaar worden gemaakt. Op verzoek kan het verslag worden ingezien.
Bij het vaststellen van nadere regels door het college kan worden gedacht aan de wijze waarop en de onderwerpen waarover belanghebbenden kunnen worden betrokken bij de vorming van beleid.