Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling werkt met terugwerkende kracht tot en met 1 juli 2008.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-07-2008 | 01-07-2008 | 09-07-2015 | nieuwe regeling | 26-06-2008 Voorschotense Courant, 02-07-2008 | SvE/08 SL34 |
De raad van de gemeente Zoeterwoude,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethoudersvan 4 juni 2008,
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en op artikel 2, lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot de wijze waarop Wsw-geïndiceerden en hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de wijze waarop de gemeente uitvoering geeft aan de Wet sociale werkvoorziening(Wsw),
Artikel 2 Doelstelling van het periodiek overleg
Het college geeft vorm aan de cliëntenparticipatie in het kader van de wet door tenminste twee maal per jaar overleg te voeren met een vertegenwoordiging van de Wsw-geïndiceerden. Daarnaast worden de deelnemers aan het overleg op de hoogte gesteld van relevante ontwikkelingen en wijzigingen in wet- en regelgeving en gemeentelijk beleid.
Artikel 6 Zittingsduur en schorsing van deelnemers
Wsw-geïndiceerden kunnen in beginsel voor de duur van 4 jaar deelnemen aan het periodiek overleg. Deze zittingsduur wordt telkens met een periode van 2 jaar stilzwijgend verlengd, met een maximum van 8 jaar. De verlenging met twee jaar vindt niet plaats, indien er geschikte kandidaten op de wachtlijst staan.
Een deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger wordt geschorst, indien hij of zij handelt in strijd met deze verordening, herhaaldelijk verwijtbaar niet deelneemt aan vergaderingen, spreekt namens het periodiek overleg zonder een machtiging daartoe, bij schending van de expliciet afgesproken geheimhouding of bij herhaaldelijke verstoring van de vergaderorde.
Schorsing vindt plaats, nadat de betreffende deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger in de gelegenheid is gesteld zijn of haar visie kenbaar te maken. Van het voornemen van het periodiek overleg een deelnemer dan wel diens wettelijk vertegenwoordiger te schorsen wordt het college vooraf in kennis gesteld.
Artikel 7 Facilitering en informatievoorziening
Het college voorziet de deelnemers van alle informatie die nodig is om naar behoren aan het overleg te kunnen deelnemen.. Het betreft hier de informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 26 juni 2008,
de griffier,
A.J. Niesthoven
de voorzitter,
E.G.E.M. Bloemen
De Wsw-geïndiceerde staat centraal in de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de wetgever cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In de Wsw is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw.
Het doel van cliëntenparticipatie in de Wsw is gemeentelijk beleid in het kader van de Wsw tot stand te brengen dat gedragen wordt door belanghebbenden, de Wsw-geïndiceerden, ook met name zij die op de wachtlijst staan. Het is de niet alleen de bedoeling Wsw-geïndiceerden te betrekken bij de voorbereiding van beleid, maar ook bij het stellen van kaders door de gemeenteraad.
Bij cliëntenparticipatie gaat het om belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen. Het gaat nadrukkelijk niet om individuele belangenbehartiging.
De meningsvorming en advisering kan gaan over beleidsregels, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen, zoals het persoonsgebonden budget, het realiseren van begeleid werkenplaatsen, de uitvoering van de wet, het wachtlijstbeheer etc..
De gemeente kan zelf een vorm van cliëntenparticipatie kiezen die past bij de lokale situatie. Gekozen wordt voor een lokaal, periodiek overleg met een vertegenwoordiging van de Wsw-geïndiceerden.
De verordening regelt de cliëntenparticipatie in Zoeterwoude zo veel mogelijk, echter met ruimte voor nadere uitwerking in een reglement (beleidsregels).
Artikel 1 – Begripsomschrijvingen
De begripsomschrijvingen spreken voor zich.
Artikel 2 – Doelstelling van het periodiek overleg
De gemeente vindt het van groot belang om de Wsw-geïndiceerden een forum te bieden waar zij in algemene zin hun belangen kunnen bepleiten.
Artikel 3 – Taken van het periodiek overleg
Het in artikel 3 lid 4 genoemde begrip ‘tijdig’ betekent dat het advies op een zodanig tijdstip aan het overleg moet worden gevraagd, dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Artikel 4 – De organisatie van het periodiek overleg
Dit artikel regelt de gang van zaken m.b.t. de overlegvergaderingen.
Artikel 5 – Samenstelling van het periodiek overleg
Het college draagt zorg voor de werving en selectie van Wsw-geïndiceerden voor het voeren van periodiek overleg. Daarbij wordt gestreefd na een evenwichtige afspiegeling van het werknemersbestand en de wachtlijst van de Wsw. Deelname van wettelijke vertegenwoordigers van Wsw-geïndiceerden mag de inbreng van geïndiceerden zelf niet overheersen. Zij zullen moeten kunnen aantonen dat ze een Wsw-geïndiceerde vertegenwoordigen en dat ze daarmee regelmatig contact hebben.
Als daar aanleiding toe is, kan het college nadere regels met betrekking tot deelname aan het periodiek overleg stellen.
Artikel 6 – Zittingsduur en schorsing van leden
Dit artikel is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen over aftreden en zittingsduur.
Artikel 7 - Facilitering en informatievoorziening
Dit artikel draagt het college op om de deelnemers aan het overleg te voorzien van de voor hun taak benodigde informatie. Het college bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien het college wordt verzocht om de informatie in speciale (lees)vorm aan te leveren, dan zal zij, indien redelijkerwijs mogelijk, aan dit verzoek voldoen.
Voorts regelt dit artikel dat middelen zodanig ter beschikking worden gesteld dat de deelnemers redelijkerwijs in staat kunnen worden geacht de algemene belangen van Wsw-geïndiceerden, hun achterban, te behartigen.