Organisatie | Zutphen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenraad en Wet sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening Cliëntenraad Sociale Zaken en Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-02-2010 | 01-01-2010 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 18-01-2010 Zutphense Koerier, 10 februari 2010 | Plein 7070 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Cliënten: de cliënten die gebruik maken van voorzieningen of een werkleeraanbod geregeld via de Wet werk en bijstand (Wwb) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (Ioaz), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);
Een lid van de Cliëntenraad, zoals bedoeld in het vorengaande lid, dat gebruik maakt van een voorziening of werkleeraanbod op grond van de WIJ, kan in overeenstemming met artikel 12 lid 1 onder d van de WIJ vertegenwoordigd worden door een persoon die geen gebruik maakt van een voorziening of werkleeraanbod.
Het bestuur rapporteert binnen zes weken na ontvangst van het advies aan de Cliëntenraad wat er met een uitgebracht advies is gedaan.
De leden van de Cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor de vergaderingen van de Cliëntenraad gebaseerd op de Verordening rechtspositie wethouders, raadsleden, vaste vervangers en commissieleden 2009.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 18 januari 2010
De voorzitter, de griffier,
De Cliëntenraad is een Cliëntenraad voor de Wwb, en Ioaw/z en Wsw en WIJ. Deze wetten schrijven de verplichting van cliëntenparticipatie voor. Wij hebben voor deze combinatie gekozen omdat zowel de doelgroep, als het werkterrein vaak overlap vertonen. Daarnaast worden deze wetten door Het Plein uitgevoerd.
De doelgroepen die algemene bijstand ontvangen staan genoemd in art.7 van de Wwb. Hieronder vallen ook zij die gebruik maken van de bijzondere bijstand, de Anw, gesubsidieerde arbeid en Niet uitkeringsgerechtigden (Nuggers), bij het verkrijgen van algemeen geaccepteerde arbeid. De Ioaw/Ioaz schrijft in artikel 42 een Cliëntenraad voor. De Wet sociale werkvoorziening heeft in artikel 2 lid 3 geregeld dat de raad bij verordening regels vaststelt over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet. Naar analogie hiervan zijn in artikel 12-1-d van de WIJ eveneens bepalingen opgenomen.
Voor de maatschappelijke organisaties geldt dat Zutphen onder hun werkgebied valt. Deze maatschappelijke organisaties zijn door hun werkzaamheden goed op de hoogte van de positie en belangen van mensen die aanspraak maken op voorzieningen Wwb dan wel Wsw. Enkele voorbeelden van maatschappelijke organisaties zijn: vakbonden, ouderenbonden, werknemersorganisaties, organisaties voor arbeidsongeschikten, patiëntenverenigingen en kerkelijke organisaties. Om een goede samenwerking tot stand te brengen met de andere spelers op dit terrein worden uitdrukkelijk het CWI, de Uwv en de Svb en hun cliëntenraden ook tot deze maatschappelijke organisaties gerekend en is het dus mogelijk dat zij participeren in de Cliëntenraad.
Uitgangspunt is dat cliënten en hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de WWB, de Wsw en WIJ. Bij de uitvoering van de WWB moet rekening gehouden worden met de samenwerking met het het UWV WERKbedrijf en Sociale Verzekerings Bank (SVB) en met de nieuwe cliëntgroepen: de niet-uitkeringsgerechtigden en mensen met een Anw-uitkering.
De Cliëntenraad werkt nauw samen met de burgerparticipatie in de Wmo en stemmen de adviezen, daar waar nodig op elkaar af. Dit omdat de beleidsterreinen van de Wmo en die van Het Plein elkaar deels overlappen. Met name de beide voorzitters hebben een regelmatig overleg om de werkzaamheden af te stemmen.
In verband met de stemverhoudingen hebben wij gekozen voor een oneven aantal leden. Door aan te geven dat minimaal 3 leden gebruik maken van Wwb, Ioaw/z, Wsw en WIJ is gewaarborgd dat een deel van de Cliëntenraad bestaat uit directe cliënten van Het Plein dan wel Wsw-geïndiceerden. Het streven is dat 50% van de leden mensen zijn die aanspraak maken op de voorzieningen Wwb, Wsw dan wel de WIJ. Er zijn verschillende soorten cliënten van de Wwb: mensen met een uitkering op grond van de Wwb of de Anw, Nuggers (niet uitkering gerechtigden) en personen die gesubsidieerde arbeid verrichten. Er zijn verschillende soorten ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn te weten Wsw-gerechtigden op de wachtlijst; Wsw-gerechtigden als werknemer van een SW-bedrijf en Wsw-gerechtigden als werknemer bij een reguliere werkgever. Tot slot zijn er WIJ-gerechtigden of hun vertegenwoordigers.
De maatschappelijke organisaties brengen een meer afstandelijke kennis mee. Dit komt de advisering ten goede.
Doordat de Cliëntenraad een adviesorgaan aan het bestuur is, ligt het in de rede om de benoemingen ook in handen van het bestuur te leggen. De Cliëntenraad maakt hiervoor een voordracht.
De Wet dualisering gemeentebestuur maakt het onmogelijk dat leden van de gemeenteraad, raadscommissie en bestuur zitting hebben in de Cliëntenraad.
De taakverdeling tussen de leden van de Cliëntenraad is een interne aangelegenheid. Voor de werkbaarheid is het wel van belang dat er een voorzitter, secretaris en penningmeester zijn benoemd. Het is aan de Cliëntenraad om in hun huishoudelijk reglement aanvullende voorwaarden te formuleren
De Cliëntenraad is verantwoordelijk voor haar eigen organisatie. Om de werkwijze goed te structureren is het van belang dat de werkwijze wordt vastgelegd in een huishoudelijk reglement. Door dit reglement door het bestuur goed te laten keuren, heeft het bestuur zicht op de structuur waarbinnen de advisering plaatsvindt.
Deze artikelen regelen heel globaal het aantal vergaderingen en de wijze waarop de vergaderingen tot stand komen. Uitgangspunt is dat de vergaderingen openbaar zijn en toegankelijk voor een ieder die hier belangstelling voor heeft. In principe vergadert de Cliëntenraad één maal per maand, met een zomerreces van twee maanden. De overige werkwijze wordt in het huishoudelijk reglement verder vastgelegd. De Cliëntenraad heeft daardoor voldoende ruimte om een eigen werkwijze te ontwikkelen.
In dit artikel wordt het terrein afgebakend van onderwerpen waarover de Cliëntenraad advies geeft. Met name adviezen over zaken die individuele cliënten aangaan vallen buiten de taak van de Cliëntenraad. Een uitzondering hierbij zijn de gehanteerde procedures en regelingen.
De Cliëntenraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren. Hiermee wordt de onafhankelijke status van de Cliëntenraad benadrukt.
De Cliëntenraad kan advies geven over alle onderwerpen die betrekking hebben op de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid van de Wwb Ioaw/ Ioaz, Wsw en WIJ. Ook kan de Cliëntenraad advies geven over algemene zaken die de werkzaamheden van Het Plein voor cliënten betreft. Buiten de adviestaak van de Cliëntenraad vallen de zaken die individuele cliënten betreffen.
Het is ook mogelijk dat de Cliëntenraad uit eigen beweging advies geeft.
De gemeente heeft een inspanningsverplichting zodat de Cliëntenraad haar werk goed kan verrichten. Alle informatie die de Cliëntenraad nodig heeft om haar werk goed te kunnen uitvoering wordt hen ter beschikking gesteld. Desgewenst wordt de informatie in een speciale leesvorm (braille, digitaal of grootletterschrift) ter beschikking gesteld.
Voor een goede advisering is het van belang dat de Cliëntenraad in een vroegtijdig stadium beschikt over de benodigde stukken. Dat kan alleen als de leden van de Cliëntenraad deze stukken vertrouwelijk behandelen. Ook na het aftreden als lid blijft de vertrouwelijkheid gelden.
Om de adviezen een rol te laten spelen in de besluitvorming en de besluitvorming niet al te zeer te laten ophouden door het in te winnen advies, is een maximale reactietermijn van 10 werkdagen ingesteld. De adviezen dienen op een zodanig tijdstip te worden gevraagd, dat zij tevens een rol kunnen spelen bij de besluitvorming van de gem
eenteraad. Om de adviezen een extra gewicht te geven is het alleen mogelijk dat het bestuur onder vermelding van de argumenten afwijkt van het advies.
Ook de gemeente heeft verplichtingen naar de Cliëntenraad. Binnen 6 weken laat het bestuur weten, wat er met de adviezen is gedaan. Dit kan mondeling op de vergadering, of een schriftelijke reactie zijn. Met name in die gevallen waarin het bestuur afwijkt van het gegeven advies, is het van belang dat de Cliëntenraad een beargumenteerde reactie van het bestuur ontvangt.
Hierin wordt de vergaderorde geregeld van het bestuurlijk overleg.
De leden van de Cliëntenraad ontvangen een onkostenvergoeding voor het bijwonen van de (maandelijkse) vergadering van de Cliëntenraad. Voor het werk dat verder uit de vergadering voortvloeit (werkzaamheden in subgroepen, verzorgen van het spreekuur e.d. is geen aparte vergoeding beschikbaar).
Het bestuur zorgt ervoor dat de Cliëntenraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn voor de taken die de Cliëntenraad moet uitoefenen. De Cliëntenraad dient jaarlijks een begroting in voor de te maken vergader- en organisatiekosten en de kosten voor deskundigheidsbevordering.
Daarnaast kan de Cliëntenraad gebruik maken van een aantal faciliteiten binnen het gemeentehuis. Heel uitdrukkelijk is vermeld dat deze middelen ter beschikking gesteld worden voor de taken die de Cliëntenraad heeft en dat deze na overleg met de contactambtenaar ter beschikking gesteld worden.