Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2002 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | rvo |
Geen
Gemeentewet, art. 16
1.geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-07-2007 | 30-07-2010 | wijziging vergaderstructuur | 24-05-2007 de Brug, 12 juli 2007 | Index: 1.103 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2007
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 2a De plaatsvervangend voorzitter
De raad benoemt uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter. Bij afwezigheid van de voorzitter van de raad, neemt de plaatsvervangend voorzitter diens taken waar, voor zover die taken betrekking hebben op de werkzaamheden van de raad.
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de meningsvormende vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 10. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Voorafgaand aan de besluitvormende vergadering van de raad tekent ieder lid van de raad onmiddellijk na binnenkomst de genummerde presentielijst. Aan het einde van elke besluitvormende vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 15 Geluid en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- en/of beeldregistraties willen maken, doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 16 Primus bij hoofdelijke stemming
Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid van de raad, de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.
De leden, de voorzitter, de wethouders, en andere personen die tijdens de vergadering het woord hebben gevoerd, hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden op een lijst geplaatst, waarbij de griffie ieder stuk voorziet van een volgnummer. De actuele lijst wordt met de raadsstukken aan de leden van de raad en de steunfractieleden toegezonden en bij de raadsstukken ter inzage gelegd.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 30 Stemming over personen
De stemopnemingscommissie onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 31 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
De voorzitter legt het initiatiefvoorstel voor aan het presidium met het verzoek het op de agenda van de eerstvolgende meningsvormende vergadering te plaatsen, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende meningsvormende vergadering geplaatst.
In de meningsvormende vergadering wordt over het voorstel gesproken, waarbij kan worden besloten:
het voorstel voor advies naar het college te zenden en daarna opnieuw voor een meningsvormende vergadering te agenderen. In dit geval wordt het voorstel door het college zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen dertig dagen, van advies voorzien, waarna het voorstel bij de eerstvolgende gelegenheid op de agenda van de meningsvormende vergadering wordt geplaatst.
het voorstel voor advies naar het college te zenden en door te zenden naar de besluitvormende raad. In dit geval wordt het voorstel door het college zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen dertig dagen, van advies voorzien, waarna het voorstel bij de eerstvolgende gelegenheid op de agenda van de besluitvormende raad wordt geplaatst.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 12 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door het verantwoordelijke lid van het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 12 uur voor aanvang van het vragenuur bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het presidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 41 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester, de secretaris of de griffier die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de meningsvormende vergadering of de desbetreffende commissie.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 38, zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 45 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers
Artikel 47 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 24 mei 2007
De raad voornoemd.
de griffier,
N.A. Hoogerbrug – van de Ven
de voorzitter,
mr. J.C.M. Pommer
Inhoudsopgave Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen Pagina 1
Artikel 1 Begripsbepalingen Pagina 1
Artikel 2 De voorzitter Pagina 1
Artikel 2a De plaatsvervangend voorzitter Pagina 1
Artikel 3 De griffier Pagina 1
Artikel 3a De directeur Pagina 2
Artikel 3b Het presidium Pagina 2
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties Pagina 2
Artikel 4 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging Pagina 2
Hoofdstuk 3 Vergaderingen Pagina 3
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereiding Pagina 3
Artikel 6 Vergaderfrequentie Pagina 3
Artikel 9 Leden van het college Pagina 3
Artikel 10 Ter inzage leggen van stukken Pagina 3
Artikel 11 Openbare kennisgeving Pagina 4
Paragraaf 2 Orde der vergadering Pagina 4
Artikel 12 Presentielijst Pagina 4
Artikel 13 Zitplaatsen Pagina 4
Artikel 14 Opening vergadering; quorum Pagina 4
Artikel 14a Spreekrecht burgers Pagina 4
Artikel 15 Geluids- en beeldregistraties Pagina 4
Artikel 16 Primus bij hoofdelijke stemming Pagina 4
Artikel 18 Ingekomen stukken Pagina 5
Artikel 19 Spreekregels Pagina 5
Artikel 20 Volgorde sprekers Pagina 5
Artikel 21 Aantal spreektermijnen Pagina 6
Artikel 22 Spreektijd Pagina 6
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing Pagina 6
Artikel 24 Beraadslaging Pagina 6
Artikel 25 Deelname aan de beraadslaging door anderen Pagina 6
Artikel 26 Stemverklaring Pagina 6
Artikel 27 Beslissing Pagina 6
Paragraaf 3 Procedure bij stemmingen Pagina 7
Artikel 28 Algemene bepalingen over stemmingen Pagina 7
Artikel 29 Stemming over amendementen en moties Pagina 7
Artikel 30 Stemming over personen Pagina 7
Artikel 31 Herstemming over personen Pagina 8
Artikel 32 Beslissing door het lot Pagina 8
Hoofdstuk 4 Rechten van leden Pagina 8
Artikel 33 Amendementen Pagina 8
Artikel 35 Voorstellen van orde Pagina 9
Artikel 36 Initiatiefvoorstel Pagina 9
Artikel 36a Collegevoorstel Pagina 9
Artikel 36b Interpellatie Pagina 9
Artikel 37 Schriftelijke vragen Pagina 9
Artikel 37a Vragenuur Pagina 10
Artikel 38 Inlichtingen Pagina 10
Hoofstuk 5 Begroting en rekening Pagina 10
Artikel 39 Procedure begroting Pagina 10
Artikel 40 Procedure jaarrekening Pagina 10
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties Pagina 10
Artikel 41 Verslag; verantwoording Pagina 10
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering Pagina 11
Artikel 44 Geheimhouding Pagina 11
Artikel 45 Opheffing geheimhouding Pagina 11
Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers Pagina 11
Artikel 46 Toehoorders en pers Pagina 11
Artikel 47 Verbod gebruik mobiele telefoon Pagina 11
Hoofdstuk 9 Slotbepalingen Pagina 11
Artikel 48 Uitleg reglement Pagina 11
Artikel 49 In werking treden Pagina 12
Artikel 50 Aanhalingstitel Pagina 12
Raadsvergadering van 24 mei 2007
Onderwerp: Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de
In maart 2006 zijn er gemeenteraadsverkiezingen geweest. Met het aantreden van de nieuwe raad is er ook een nieuwe vergaderstructuur ingevoerd: de commissies van advies aan de raad zijn afgeschaft en daarvoor in de plaats is de raadsvergadering opgesplitst in een meningsvormend gedeelte en een besluitvormend gedeelte. Ook de samenstelling en taken van het presidium zijn veranderd. Dit alles heeft tot gevolg dat het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad moet worden aangepast.
Daarnaast is het bestaande reglement na juridische toetsing en de behandeling in de meningsvormende raadsvergadering van 15 maart 2007 nog op een aantal punten aangepast.
De gewijzigde/aangepaste passages zijn in cursief opgenomen.
De raad wordt geadviseerd in te stemmen met het geactualiseerde Reglement van orde.
Gelijktijdig met het aantreden van de nieuwe raad na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006, is een nieuwe vergaderstructuur ingevoerd. In deze nieuwe structuur zijn de commissies van advies aan de raad afgeschaft. De raadsvergaderingen zijn opgesplitst in een meningsvormend deel en een besluitvormend deel. Tevens is het fenomeen Ronde Tafel Gesprek ingevoerd. Ook de samenstelling en de taken van het Presidium zijn veranderd.
Door deze structuurwijziging is het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad toe aan een update. Ook een nadere juridische toets en uw opmerkingen in de meningsvormende raadsvergadering van 15 maart 2007 hebben tot aanpassing geleid.
Ter nadere toelichting nog een aantal opmerkingen.
De beperking onder het tweede lid, sub a, geldt voortaan alleen voor onderwerpen waartegen bezwaar en beroep openstaat of waartegen bezwaar of beroep is ingesteld.
Dat het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad aangepast wordt aan onder meer de nieuwe vergaderstructuur en aan de veranderde samenstelling en taken van het presidium
Het Reglement van orde actualiseren
Sint-Michielsgestel, 26 februari 2007
Het presidium van de gemeenteraad
De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;
gezien het voorstel van het presidium van 29 april 2007;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet ;
Vast te stellen het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2007.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering