Organisatie | Pijnacker-Nootdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw |
Citeertitel | Verordening Wachtlijstbeheer Wsw gemeente Pijnacker-Nootdorp |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
De verordening is vervallen van rechtswege per 1 januari 2015 door inwerkingtreding van de Participatiewet.
Wet sociale werkvoorziening, art. 12
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2008 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 17-07-2008 Telstar, 13-08-2008 | 2008.08442c |
De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het voorstel van het college van 10 juni en 15 juli 2008;
gelet op artikel 12, lid 2, van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw);
overwegende dat de raad bij verordening regels kan stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst als bedoeld in artikel 12, lid 2, van de Wsw, zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Wsw in aanmerking worden gebracht;
vast te stellen de volgende Verordening Wachtlijstbeheer Wsw:
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
de wet: de Wet sociale werkvoorziening;
begeleid werken: een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 7 van de wet;
persoonsgebonden budget: de periodieke subsidie en vergoeding als bedoeld in artikel 7, lid 2, van de wet;
Artikel 2 - Plaatsingsvolgorde
Voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de wet, worden bij voorrang de volgende categorieën ingezetenen op de wachtlijst in aanmerking gebracht:
Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 juli 2008
de griffier, de voorzitter,
drs. H.J. van der Graaff, drs. F.H. Buddenberg
Met ingang van 1 januari 2008 is de Wet Sociale Werkvoorziening gewijzigd (modernisering Wsw).
In artikel 12, lid 2, van de Wsw is bepaald, dat de gemeenteraad bij verordening regels kan stellen over de volgorde waarin ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, lid 1, van de Wsw.
Bij het ontbreken van een dergelijke verordening geldt de volgorde van plaatsing op de wachtlijst (dus het principe ‘first in - first out’).
De gemeente Pijnacker-Nootdorp gebruik wil maken van de door de wetgever toegekende beleidsvrijheid, daartoe dient de onderhavige verordening.
Deze bepaling spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting
Artikel 2, lid 1 (prioritaire doelgroepen)
Dit is de kernbepaling van de verordening, hier worden de prioritaire doelgroepen aangewezen.
Om verdringing tegen te gaan is ervoor gekozen om terughoudend om te gaan met het aanwijzen van prioritaire doelgroepen.
Voorrang voor deze groep sluit aan bij het landelijke beleid dat jongeren tot 23 jaar leren of werken.
Sub b: Personen die daadwerkelijk begeleid kunnen werken bij een reguliere werkgever (dus niet via Combiwerk zelf), ook al is er geen indicatie voor begeleid werken. Dit sluit aan bij de doelstelling van de Wsw, te weten stimuleren van plaatsing van Wsw-ers bij reguliere werkgevers.
Sub c: Personen die begeleid werken door middel van een persoonsgebonden budget.
Ook het voorrang verlenen van deze doelgroep sluit aan bij de doelstelling van de Wsw, te weten stimuleren van begeleid werken.
Deze bepaling is opgenomen om buiten twijfel te stellen dat in geval van ontbreken van personen op de wachtlijst genoemd in het eerste lid het principe ‘first in, first out’ geldt.
Artikel 2, lid 3 (hardheidsclausule)
Het kan uiteraard voorkomen dat een persoon die niet tot de zogenaamde prioritaire doelgroep uit het eerste lid behoort, wel bij instroom gebaat is.
Daarom is in het derde lid een hardheidsclausule opgenomen. Er moet dan wel sprake zijn van zwaarwegende redenen. Concrete criteria daarvoor kunnen hier niet worden gegeven. De vraag of sprake is van zwaarwegende omstandigheden zal telkens in het individuele geval gemotiveerd moeten worden beantwoord.
Deze bepalingen spreken voor zich en behoeven geen nadere toelichting.