Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening inzake de wijze waarop ingezetenen én de in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken (Inspraakverordening Sint-Michielsgestel 2006) |
Citeertitel | Inspraakverordening Sint-Michielsgestel 2006 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | burgerparticipatie, inspraak |
Deze regeling vervangt de regeling "Inspraakverordening van de gemeente Sint-Michielsgestel 1998"
Gemeentewet, art. 150
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2006 | Nieuwe regeling | 26-01-2006 De Brug, 31-08-2006 | Index 1.102 |
De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;
gelet op artikel 150 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is meer inhoud te geven aan het uitgangspunt dat beleid op een interactieve wijze tot stand komt;
vast te stellen de volgende verordening inzake de wijze waarop ingezetenen én de in de gemeente een belang hebbende natuurlijke en rechtspersonen bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken (Inspraakverordening Sint-Michielsgestel 2006)
Artikel 6 Intrekking Inspraakverordening 1998
De ‘Inspraakverordening van de gemeente Sint-Michielsgestel 1998’ wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 26 januari 2006.
De raad voornoemd.
De griffier,
N. Hoogerbrug (wnd.)
De voorzitter,
mr. J.C.M. Pommer
T.a.v. de voorzitter van de gemeenteraad
Onderwerp: initiatiefvoorstel DorpsGoed inz. De gemeentelijke inspraakverordening
De wijze waarop de gemeentelijke inspraakverordening wordt toegepast blijkt in de gemeente Sint-Michielsgestel zeer wisselvallig te zijn. Ter illustratie verwijzen wij graag naar de agendastukken van de commissievergadering Burgerzaken van 14 september 2005 en de commissie Grondgebiedzaken van 15 september 2005. Behalve voor de wettelijk verplichte onderwerpen (bestemmingsplannen e.d.), is er geen “lijn” in te ontdekken. Bij het kopje “interactiviteit” staan zeer uiteenlopende opmerkingen vermeld:
Bij andere voorstellen ontbreekt zelfs het kopje “Interactiviteit”, zoals bij de agendapunten Woonvisie, Discussienota milieubeleid en –uitvoeringsprogramma, Discussienota ten behoeve van
mantelzorg. De vraag dring zich op: wat houdt de zinsnede “interactieve besluitvorming” in?Wanneer vindt dit plaats?
Artikel 150 van de Gemeentewet bepaalt dat de gemeente een verordening maakt over de manier waarop inwoners bij de voorbereiding van gemeentelijk beleid worden betrokken. Met andere woorden: bij nieuw beleid hebben burgers inspraak. De verordening die in de gemeente Sint-Michielsgestel momenteel van kracht is, is een heel globale en is verouderd (in werking getreden 1 januari 1998). Daarin wordt niet aangegeven voor welke beleidsvoornemens inderdaad de inspraakprocedure wordt gevoerd.
Vanuit het streven om burger meer bij het politieke bestuur te betrekken en de algemeen aanvaarde opvatting om de burgers meer inspraakmogelijkheden te bieden is een actualisering van de gemeentelijk inspraakverordening derhalve op zijn plaats, zodat meer inhoud wordt gegeven aan het uitgangspunt om het gemeentelijke beleid op interactieve wijze tot stand te brengen.
In het initiatiefvoorstel wordt een wijziging van de Inspraakverordening voorgesteld, waarbij in de verordening wordt opgenomen over welke beleidsvoornemens in ieder geval de inspraakprocedure moet worden gevoerd, onder andere plannen met ruimtelijk impact, verkeer en vervoer, volkshuisvestingsbeleid, welzijnsbeleid, enz.
Net als in de oude verordening is er voor gekozen aan te sluiten bij afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Op 1 juli 2005 is een nieuwe afdeling 3.4 Awb in werking getreden. In deze afdeling is een uniforme openbare voorbereidingsprocedure opgenomen, die de huidoge twee voorbereidingsprocedures in de Awb vervangt. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de verlenging van de termijn van terinzagelegging van vier naar zes weken.
Toepassing van afdeling 3.4 van de Awb is de ‘minimumvariant’. Op grond van artikel 4 lid 2 van de verordening mag het college voor een of meer beleidsvoornemens een andere inspraakprocedure vaststellen. Dit artikel biedt de mogelijkheid voor alternatieve vormen van interactieve besluitvorming toe te passen, zoals het houden van workshops, intenetpoules en chatsessies, mits de procedure blijft voldoen aan de minimumvariant van afdeling 3.4 Awb.
In de huidige Inspraakverordening is een aparte klachtenprocedure opgenomen. Door de invoering van het extern klachtrecht in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is deze aparte procedure niet meer nodig. Klachten over de wijze waarop inspraak is verleend, kunnen op grond van de algemene klachtenregeling van de gemeente Sint-Michielsgestel worden ingediend. Op de behandeling van die klachten is van toepassing de ‘Interne klachtenprocedure gemeente Sint-Michielsgestel’ (nadere regels op grond van artikel 4:1 van de ‘Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften en klachten 2003).