Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo klankbordgroep gemeente Venray 2013 |
Citeertitel | Verordening Wmo klankbordgroep gemeente Venray 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Inspraak |
Geen
Wet maatschappelijke ondersteuning, art. 11
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2013 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 05-02-2013 | Onbekend |
De klankbordgroep heeft tot taak het college gevraagd en ongevraagd te adviseren bij de voorbereiding van het beleid inzake maatschappelijke ondersteuning. Dit adviesrecht heeft niet alleen betrekking op alle beleidsvoorstellen maar tevens op door de klankbordgroep gesignaleerde leemten en knelpunten in het gemeentelijk Wmo- beleid en -uitvoering. Ook heeft de klankbordgroep, in het kader van het adviesrecht, het recht om zelf voorstellen te doen over het gemeentelijk Wmo-beleid.
De klankbordgroep bestaat, naast een voorzitter, uit afgevaardigden van lokale belangenorganisaties. Het betreft organisaties die overeenkomstig de statutaire doelstelling activiteiten verrichten op een of meer prestatievelden zoals vermeld in artikel 1, lid 1 onder g sub 1˚ tot en met 9˚ Wmo en tevens geacht worden een relevant aantal belanghebbenden te vertegenwoordigen. Daarnaast kunnen individuele burgers die specifieke, niet bij de belangenorganisaties aanwezige kennis hebben, lid zijn.
Bij gewone meerderheid van stemmen wordt door de leden besloten over de toelating van een nieuwe belangenorganisatie of burger als lid van de klankbordgroep. Het college bepaalt vervolgens gemotiveerd, na de klankbordgroep gehoord te hebben, of zij de organisatie als representatief beschouwt of de burger als nieuw lid van de klankbordgroep erkent.
De voorzitter van de klankbordgroep is onafhankelijk en heeft daarom geen betrokkenheid of binding bij het bestuur van de gemeente, noch is hij lid van de klankbordgroep of aangesloten bij een belangenorganisatie. Dit betekent in ieder geval dat de voorzitter niet werkzaam kan zijn bij de gemeente Venray of bij een organisatie die activiteiten ontplooit namens c.q. in opdracht van of ten behoeve van de gemeente Venray.
Artikel 6. Het dagelijks bestuur.
De klankbordgroep kent een dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, een vice-voorzitter, een secretaris en twee leden. Het dagelijks bestuur wordt, met inachtneming van artikel 5a lid 7 van deze verordening en met uitzondering van de voorzitter gekozen uit en door de leden van de klankbordgroep.
De gemeenteraad neemt geen voorstellen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning in behandeling indien het voorstel niet is voorzien van een advies van de klankbordgroep of voorzien is van een aantekening door de voorzitter en de secretaris van de klankbordgroep dat het voorstel gezien is door de klankbordgroep.
Hoofdstuk 5 Overige bepalingen.
Artikel 9 Huishoudelijke reglement
Voor de nadere regeling van de organisatie van de klankbordgroep kan door de klankbordgroep een huishoudelijk reglement worden vastgesteld.
Artikel 10 Beslissing college in gevallen waarin de verordening niet voorziet.
In gevallen de uitvoering van de verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college, na de klankbordgroep te hebben gehoord.
Besluit:
2. de oude verordening Wmo-klankbordgroep gemeente Venray in te trekken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Venray,
De raad voornoemd,
De griffier, De voorzitter,
Artikel 1, lid 2 onder e en f (vrijwilligersorganisaties en belangenorganisaties).
De klankbordgroep wordt gevormd door belangenorganisaties; daarnaast kunnen maximaal vier individuele burgers zitting hebben in de klankbordgroep. Het gaat dan om burgers die een deskundigheid bezitten die niet aanwezig is bij de belangenorganisaties. Deze burgers moeten, indien mogelijk, ingezetene zijn van de gemeente Venray. In uitzonderingsgevallen kan het echter voorkomen dat een vereiste deskundigheid niet aanwezig is binnen de gemeente Venray en dat daarom een niet-ingezetene lid is van de klankbordgroep.
De belangenorganisaties zijn vrijwilligersorganisaties. Daar het voorkomt dat bij organisaties het uitvoerende werk door vrijwilligers wordt gedaan maar dat daarnaast een of meerdere betaalde krachten noodzakelijk zijn (bijv. voor de dagelijkse leiding, de administratie) is in de omschrijving van het begrip vrijwilligersorganisatie ervoor gekozen om te vermelden dat de werkzaamheden in overwegende mate onbetaald, door vrijwilligers worden verricht. De voorzitter (zie onder d) is onafhankelijk en niet gebonden aan een belangenorganisatie.
Artikel 2 en 3 (doel en taken).
De klankbordgroep heeft niet alleen het recht om te adviseren over elk beleidsvoorstel op het gebied van maatschappelijke ondersteuning maar kan tevens ongevraagd adviseren (al of niet in de vorm van een eigen beleidsvoorstel, zie hiervoor artikel 11 lid 2 Wmo). Voor de inhoud van het begrip maatschappelijke ondersteuning is in artikel 1 verwezen naar artikel 1 lid 1 onder g sub 1˚ tot en met 9˚ Wmo. In dit artikel staan de negen prestatievelden vermeld waaruit maatschappelijke ondersteuning in de zin van de Wmo bestaat.
De taak van de klankbordgroep krijgt niet alleen mede gestalte door de wensen en signalen die de leden krijgen vanuit hun organisatie maar ook van individuele, niet georganiseerde burgers. Hier ligt een taak voor de klankbordgroep en daarom is in artikel 3, lid 2 opgenomen dat de klankbordgroep tevens intermediair is tussen college en niet georganiseerde burgers.
Krachtens artikel 11 lid 3 Wmo is het college verplicht informatie te verschaffen om de inspraak/het adviesrecht ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren. Dit is nog eens herhaald in lid 3 van artikel 3 van de verordening.
Artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht luidt als volgt:
“ 1. Een ieder die is betrokken bij de uitvoering van de taak van een bestuursorgaan en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit. 2. Het eerste lid is mede van toepassing op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die door een bestuursorgaan worden betrokken bij de uitvoering van zijn taak, en op instellingen en daartoe behorende of daarvoor werkzame personen die een bij of krachtens de wet toegekende taak uitoefenen.”
De geheimhoudingsplicht omvat dus gegevens met een duidelijk vertrouwelijk karakter.
Artikel 5 a en b (samenstelling).
De leden (en hun plaatsvervangers) van de klankbordgroep worden benoemd door het college. Een reguliere zittingsperiode bedraagt vier jaar. Herbenoeming voor een periode van maximaal vier jaar is mogelijk. De leden zijn onafhankelijk en hebben geen directe binding of betrokkenheid bij het bestuur van de gemeente. Dit betekent dat zij niet tevens
Uit en door de stemgerechtigde leden worden de vice-voorzitter en secretaris gekozen. Degenen die gekozen worden zijn niet alleen vice-voorzitter of secretaris van de klankbordgroep maar vervullen deze functie tevens voor het dagelijks bestuur.
De voorzitter wordt door de klankbordgroep voorgedragen en wordt benoemd door het college. De voorzitter is geen lid van de klankbordgroep en heeft geen binding of betrokkenheid bij het gemeentebestuur of een belangengroep. De voordracht geschiedt op basis van een stemming. Als eis geldt daarbij dat voor voordracht een gekwalificeerde meerderheid van stemmen nodig is. Deze eis is gesteld om verzekerd te zijn van voldoende draagvlak.
De klankbordgroep heeft één door het college aan te wijzen ambtenaar als contactpersoon. Deze contactpersoon fungeert als intermediair tussen klankbordgroep en ambtelijke en bestuurlijke organisatie van de gemeente. De ambtenaar is uitdrukkelijk geen lid van de klankbordgroep maar kan wel een rol spelen in de invulling van de taak van de klankbordgroep, bijvoorbeeld door informatie en advies.
Het zal zich voordoen dat organisaties die deelnemen aan de klankbordgroep ophouden te bestaan of dat nieuwe organisaties interesse tonen voor deelname aan de klankbordgroep. Om deze situatie te regelen is lid 5 opgenomen. Hieruit blijkt dat allereerst de leden van de klankbordgroep zelf besluiten over de toelating van een nieuwe organisatie. Dit besluit wordt ter kennis gebracht van het college en het college besluit dan uiteindelijk of de nieuwe organisatie voldoende representatief geacht wordt voor deelname aan de klankbordgroep. Hetzelfde is van toepassing op burgers die lid willen worden van de klankbordgroep. Er dient dan echter sprake te zijn van een deskundigheid die op dat moment niet beschikbaar is binnen de klankbordgroep.
Artikel 6 (dagelijks bestuur).
Voor de dagelijkse gang van zaken is het vereist een dagelijks bestuur te hebben. Vanwege continuïteit, snelheid etc. fungeert het dagelijks bestuur tevens als vertegenwoordiger van de klankbordgroep in de contacten met het college. Doordat de voorzitter, vice-voorzitter en secretaris van het dagelijks bestuur tevens dezelfde functie vervult voor de klankbordgroep wordt een efficiënte handelwijze bevorderd.
Het college heeft daardoor het dagelijks bestuur als gesprekspartner, tenzij de verordening anders bepaalt.
De klankbordgroep is een adviesorgaan van het college op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. Dit volgt uit artikel 11 lid 1 en 2 Wmo. Het is dus een orgaan dat adviseert krachtens wettelijk voorschrift. Dit is belangrijk gezien artikel 3:50 Algemene wet bestuursrecht. Dit artikel luidt als volgt:
“Indien het bestuursorgaan een besluit neemt dat afwijkt van een met het oog daarop krachtens wettelijk voorschrift uitgebracht advies, wordt zulks met de redenen voor de afwijking in de motivering vermeld.”
Een soortgelijke bepaling is, voor de duidelijkheid, opgenomen in lid 3 van artikel 3. Het betreft dan de situatie dat het college een (beleids-)voorstel doet aan de gemeenteraad. Daarbij geldt tevens dat het advies van de klankbordgroep bij het voorstel wordt gevoegd indien dat aan de raad wordt voorgelegd.
Om het belang van het advies van de klankbordgroep duidelijk te maken is tevens lid 4 opgenomen. De gemeenteraad neemt geen voorstel in behandeling indien bij het voorstel niet een advies of een “voor gezien”- verklaring van de klankbordgroep is gevoegd.