Organisatie | Geldrop-Mierlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidslijn aanpak woonoverlast 2013 |
Citeertitel | Beleidslijn aanpak woonoverlast 2013 |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Aanpak woonoverlast |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | Nieuwe regeling | 04-12-2012 Middenstandsbelangen, 02-01-2013 | 12bw.0660 |
Beleidslijn aanpak woonoverlast 2013
De burgemeester van de gemeente Geldrop-Mierlo,
gelet op de artikelen 174a Gemeentewet, artikel 13b Opiumwet, artikel 17 Woningwet en artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat een beleidslijn bij sluitingen van woningen of andere gebouwen bij overlast wenselijk is;
vast te stellen de Beleidslijn aanpak woonoverlast 2013
Deze beleidslijn ziet toe op drie specifieke sluitingsbevoegdheden van de burgemeester dan wel het college ten aanzien van woningen en andere gebouwen. Onder woning wordt verstaan een voor woning gebruikte ruimte, zoals een woonhuis, woonwagen of woonkeet. Het verschil in woningen en andere gebouwen zal daar waar aan de orde nader worden geduid in de betreffende beleidsregel.
Aanpak overlastgevende panden Geldrop-Mierlo
Het merendeel van de inwoners van de gemeente Geldrop-Mierlo is tevreden over hun woonsituatie. Maar net als in veel andere gemeenten wordt ook Geldrop-Mierlo geconfronteerd met woonoverlast. Bijvoorbeeld van panden waar illegaal verdovende middelen worden verkocht, waar hennep wordt aangetroffen of panden waarvan met structurele overlast ondervindt en waardoor het woon- en leefklimaat wordt aangetast.
De gemeente Geldrop-Mierlo voert al jaren een preventief beleid om samen met organisaties en instellingen zich in te zetten en samen te werken bij de aanpak van woonoverlast in de buurten en wijken van de gemeente. Eén van de doelen daarbij is de woonoverlast binnen de gemeente te verminderen, zo mogelijk te beëindigen.
In het convenant Signaleringsoverleg (opvolger van convenant integrale aanpak woonoverlast) zijn hierover afspraken gemaakt. De deelnemende partijen maken gebruik van de eigen drang-, dwang-, begeleidings- en handhavingsmethoden.
Maar wanneer preventieve middelen niet het gewenst effect hebben, dient er repressief opgetreden te worden. Daarvoor is deze beleidslijn ontwikkeld. Voor de beleidslijn is gebruik gemaakt van de ervaringen die met name de gemeente Rotterdam heeft opgebouwd in de loop der jaren.
Het sluitstuk van de aanpak woonoverlast is ontruiming van de woning van de overlastgever. Afhankelijk van de situatie gaat hieraan het traject vooraf van óf een kort geding ingezet door de verhuurder/woningcorporatie ten behoeve van ontruiming óf een sluitingsbevel van de burgemeester. Bij artikel 17 Woningwet heeft het college die bevoegdheid gemandateerd aan de burgemeester. Naar aanleiding van de aanpak woonoverlast wordt bij de belangenafweging meer nadruk gelegd bij degene die overlast ervaart.
Aan deze beleidslijn zijn de volgende drie beleidsregels als bijlagen toegevoegd:
Deze beleidslijn treedt in werking op 1 januari 2013.
Aldus vastgesteld op 4 december 2012