Organisatie | Hoogeveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement inzake de behandeling van bezwaarschriften |
Citeertitel | Reglement bezwaarschriftencommissie |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | bestuurlijke organisatie |
Betreft regeling met interne werking. Geen bekendmaking noodzakelijk.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2004 | 28-09-2007 | artikel 2 | 30-09-2004 Nvt | 04/32 |
De raad van de gemeente Hoogeveen, Burgemeester en Wethouders en de burgemeester, elk voorzover het zijn bevoegdheid betreft;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 4 maart 2002;
gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 84 en 149 van de Gemeentewet;
besluiten vast te stellen het volgende reglement inzake de behandeling van bezwaarschriften.
Een ingekomen bezwaarschrift wordt onverwijld in handen gesteld van de secretaris van de commissie.
Toelichting bij het Reglement bezwaarschriftencommissie
Bij een voorspoedige behandeling door de Eerste Kamer zal op 7 maart 2002 het wetsvoorstel Wet dualisering gemeentebestuur in werking treden.
Hierdoor dient de Verordening op de bezwaar- en beroepschriften 1994 te worden gewijzigd. Het betreft slechts technische wijzigingen.
Instelling commissie door elk bestuursorgaan
De Wet dualisering wijzigt de gemeentewet. Op grond van het nieuwe artikel 84 lid 1 van de Gemeentewet moet elk bestuursorgaan voortaan zelf de commissie instellen die de bezwaarschriften behandelt.
De raad, het college en de burgemeester dienen dan ook elk de commissie aan te wijzen en de regels m.b.t. de werkwijze van de commissie van toepassing te verklaren.
Aangezien alleen de gemeenteraad verordeningen vaststelt, is gekozen voor de vorm van een reglement.
Verdwijning administratief beroep
Tevens wordt de mogelijkheid van beroep op de gemeenteraad geschrapt. Artikel 152 van de Gemeentewet bepaalt nu nog dat de raad in zijn verordeningen beroep op zich kan openstellen van krachtens deze verordeningen door het college van burgemeester en wethouders of door de burgemeester genomen besluiten. Artikel 153 bepaalt dat indien beroep op de raad openstaat, de voorbereiding van de beslissing van de raad geschiedt door een door de raad te benoemen commissie.
Beide artikelen worden geschrapt.
In het Reglement is "commissie voor de bezwaar- en beroepschriften" vervangen door "bezwaarschriftencommissie".
Verwijzingen naar beroepschriften zijn geschrapt.
Doublures met de Algemene wet bestuursrecht
Enkele bepalingen in de Verordening kwamen overeen met bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Derhalve wordt voorgesteld deze te schrappen.
Niet alleen de raad stelt het reglement vast, ook het college en de burgemeester.
De verwijzing naar de artikelen 7:19 Awb en 153 van de Gemeentewet is komen te vervallen.
De bevoegdheid tot benoeming van andere commissies is geregeld in artikel 84 lid 1 van de nieuwe Gemeentewet.
Lid 2, dat bepaalde dat bij het bericht van ontvangst wordt aangegeven dat de commissie over het bezwaar zal adviseren, is geschrapt. Dit artikellid is identiek aan artikel 7:13 lid 2 van de Awb.
Het voormalig artikel 15 was identiek aan artikel 7:3 Awb. Artikel 7:13 lid 4 Awb bepaalt dat de commissie beslist over de toepassing van artikel 7:3 Awb. Artikel 15 kon daarom worden verwijderd.
De indeling van de raadscommissies zal wijzigen. Daarom is aangegeven dat een afwijkend advies ter kennisneming wordt gezonden aan de raadscommissie die het betreffende onderwerp behandeld.
Het reglement regelt de interne werkwijze. Daarom is inwerkingtreding niet afhankelijk van publicatie.