Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waalwijk

Beoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWaalwijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk
CiteertitelBeoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

CAR/UWO, art. 15:1:15

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-09-201201-01-2020nieuwe regeling

25-09-2012

Gemeenteblad, 04-10-2012

2012/044

Tekst van de regeling

Intitulé

Beoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk

Beoordelingsreglement

Burgemeester en wethouders van gemeente Waalwijk;

gelet op het bepaalde in artikel 15:1:15 van de arbeidsvoorwaardenregeling (CAR/UWO);

in overweging genomen dat de ondernemingsraad ingevolge artikel 27, eerste lid, onderdeel g van de WOR heeft ingestemd met onderstaand beoordelingsreglement;

Besluiten

vast te stellen het ‘Beoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk’.

Artikel 1 Algemeen

Dit reglement is van toepassing op personen in dienst van de gemeente Waalwijk.

Artikel 2 Definities

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    de medewerker: degene in dienst van de gemeente Waalwijk en op wie de arbeidsvoorwaardenregeling (CAR/UWO) van toepassing is;

  • b.

    de functie: het geheel van werkzaamheden dat de medewerker door of namens het college is opgedragen en omschreven is in de functiebeschrijving;

  • c.

    functie-eisen: de voor de functie benodigde opleidingseisen, vaardigheden, bekwaamheden en competenties;

  • d.

    het beoordelingsgesprek: het gesprek tussen de medewerker en de beoordelaar over de wijze van functioneren;

  • e.

    de beoordeling: het oordeel over de functie-uitoefening van de medewerker dat volgens dit reglement tot stand komt;

  • f.

    het beoordelingsformulier: formulier zoals bijgevoegd bij het beoordelingsreglement gemeente Waalwijk;

  • g.

    de beoordelaar: de direct leidinggevende van de medewerker die door de beoordelingsautoriteit is aangewezen de beoordeling uit te brengen,zijnde de (algemeen) directeur, het afdelingshoofd of teamleider;

  • h.

    de direct leidinggevende: de functionaris die in organisatorische zin direct hiërarchisch boven de medewerker staat;

  • i.

    informant: functionaris die inlichtingen van feitelijke aard over de functievervulling verstrekt;

  • j.

    beoordelingsautoriteit: de functionaris, die namens het bevoegd gezag de beoordeling vaststelt, zijnde afdelingshoofd of (algemeen) directeur;

  • k.

    medewerker met een dubbelfunctie: de medewerker die in twee verschillende functies is aangesteld.

Artikel 3 Aanleiding/doelstelling beoordeling

  • 1.

    Een beoordeling wordt opgemaakt indien een wijziging in de rechtspositie van de medewerker wordt overwogen.

  • 2.

    Onder wijziging in de rechtspositie wordt onder andere verstaan:

    • a.

      extra periodieke verhoging van het salaris;

    • b.

      (niet) plaatsen in functionele schaal;

    • c.

      toekennen incentive;

    • d.

      (niet) toekennen uitloop;

    • e.

      (niet) verlengen tijdelijk dienstverband;

    • f.

      (niet) verlenen vast dienstverband;

    • g.

      ontslag.

  • 3.

    Een beoordeling wordt opgemaakt voor nieuwe medewerkers in het kader van hun functioneren.

  • 4.

    De medewerker kan, onder opgaaf van redenen, te allen tijde zelf om een beoordeling verzoeken.

  • 5.

    Indien bijzondere omstandigheden dit wenselijk maken (bijvoorbeeld bij onvoldoende functioneren), kan de beoordelingsautoriteit ook op andere gronden een beoordeling laten opstellen.

Artikel 4 Beoordeling algemene bepalingen

  • 1.

    De beoordelaar bepaalt, na overleg met de medewerker, de datum en het tijdstip waarop het beoordelingsgesprek zal plaatsvinden.

  • 2.

    Het onder lid 1 genoemde tijdstip wordt ten minste twee weken van tevoren ter kennis gebracht van de medewerker.

  • 3.

    De basis voor het gesprek vormt de vooraf door de beoordelaar opgestelde beoordeling. Deze beoordeling wordt vastgelegd op het door het college vastgestelde beoordelingsformulier.

  • 4.

    Door de beoordelaar kunnen beoordelingsaspecten en benodigde competenties aan het beoordelingsformulier (onder III) worden toegevoegd.

  • 5.

    Op het beoordelingsformulier wordt, aan de hand van de functieomschrijving, functie specifieke aspecten en de organisatiebrede basiscompetenties, door de beoordelaar aangegeven hoe de betrokken medewerker de afgelopen periode heeft gefunctioneerd.

  • 6.

    De beoordelingsaspecten dienen te worden uitgedrukt in de aangegeven kwalificaties: onvoldoende, voldoende, goed. Tussenkwalificaties zijn niet mogelijk (b.v. voldoende/goed).

  • 7.

    De onder het vorige lid aangeduide waarderingsniveaus dienen op de onderstaande wijze te worden geïnterpreteerd:

    • ·

      Onvoldoende:Het functioneren ligt beneden het prestatieniveau dat in de functie verwacht wordt. Voldoet niet of niet volledig aan de gestelde eisen.

    • ·

      Voldoende:Het functioneren ligt op het peil dat in de functie verwacht wordt. Voldoet aan de gestelde eisen.

    • ·

      Goed:Het functioneren ligt boven het peil dat in de functie verwacht wordt. Steekt uit boven de gestelde eisen.

  • 8.

    De beoordeling wordt uiterlijk één week voor het beoordelingsgesprek aan de medewerker uitgereikt.

  • 9.

    In het beoordelingsgesprek wordt de beoordeling toegelicht door de beoordelaar en kan de medewerker zijn zienswijze weergeven.

  • 10.

    Hoewel het oordeel van de beoordelaar centraal staat, kan de beoordelaar op grond van de door beoordeelde aangehaalde argumenten zijn oordeel tijdens of na het gesprek bijstellen. In dat geval wordt het aangepaste beoordelingsformulier aan beoordeelde uitgereikt en het oude formulier ingenomen en vernietigd.

  • 11.

    Door de beoordelaar en de medewerker kunnen tijdens het beoordelingsgesprek afspraken worden gemaakt over punten die verbetering behoeven. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd op het beoordelingsformulier. De afspraken worden zoveel mogelijk ‘output’ geformuleerd. Dat betekent dat de resultaten zoveel mogelijk worden beschreven alsmede de wijze waarmee die bereikt worden.

  • 12.

    Een medewerker met een dubbelfunctie wordt voor de afzonderlijke functies beoordeeld.

Artikel 5 Totaalbeoordeling

  • 1.

    Aan de beoordeling dient een totaalbeoordeling te worden verbonden met een motivering van die totaalbeoordeling. Deze totaalbeoordeling is geen optelsom van de beoordelingen op de verschillende aspecten. De totaalbeoordeling dient te worden uitgedrukt in de aangegeven kwalificaties : onvoldoende, voldoende, goed. Tussenkwalificaties zijn niet mogelijk (b.v. voldoende/goed). Hierbij dient in acht te worden genomen dat deze totaalbeoordeling redelijkerwijs in overeenstemming moet zijn met hetgeen op het beoordelingsformulier reeds is vastgelegd.

  • 2.

    De onder lid 1 aangeduide waarderingsniveaus dienen op de onderstaande wijze te worden geïnterpreteerd:

    • ·

      Onvoldoende: Er wordt een vervolgtraject afgesproken met een begeleidingstraject in de vorm van b.v. opleiding en/of coaching.

    • ·

      Voldoende: Op een aantal punten behoeft het functioneren verbetering. Met de medewerker worden afspraken gemaakt om te komen tot een verbetering in het functioneren en deze afspraken worden vastgelegd op het beoordelingsformulier.

    • ·

      Goed: Er zijn slechts enkele verbeterpunten mogelijk. Deze verbeterpunten worden vastgelegd.

Artikel 6 Informanten
  • 1.

    De beoordelaar en de medewerker kunnen gebruik maken van informanten om verdere informatie ten behoeve van de beoordeling van de medewerker te verkrijgen.

  • 2.

    De beoordelaar en de medewerker bepalen in overleg wie er als informant optreedt, deze informant dient een functionele relatie met de te beoordelen medewerker te hebben;

  • 3.

    De informant kan een persoon zijn die deel uit maakt van of een samenwerkingsrelatie heeft met de gemeentelijke organisatie;

  • 4.

    Indien over het gebruik maken van informanten geen overeenstemming tussen de beoordelaar en de medewerker wordt bereikt, beslist de beoordelingsautoriteit;

  • 5.

    De informant neemt geen deel aan het beoordelingsgesprek.

Artikel 7 Vaststelling

  • 1.

    Op het beoordelingsformulier wordt de zienswijze van de medewerker vermeld.

  • 2.

    Het beoordelingsformulier dient te worden ondertekend door de medewerker en de beoordelaar.

  • 3.

    Indien de medewerker niet akkoord gaat met de beoordeling en/of de gemaakte afspraken dient de medewerker de beoordeling voor gezien te tekenen.

  • 4.

    Indien de medewerker bedenkingen heeft tegen de opgemaakte beoordeling en/of de gemaakte afspraken en/of de wijze van toepassing van dit reglement kan de medewerker binnen twee weken na de datum van het beoordelingsgesprek zijn bedenkingen kenbaar maken. De medewerker kan zijn bedenkingen in een aparte notitie bij het beoordelingsformulier voegen. Deze notitie zal bij de beoordeling worden gevoegd. Naar aanleiding van de ingediende bedenkingen zal er een gesprek plaatsvinden tussen de medewerker en de beoordelaar. Van dit gesprek wordt een verslag op hoofdlijnen gemaakt en toegevoegd aan het beoordelingsformulier.

  • 5.

    Het beoordelingsformulier inclusief de onder lid 4 genoemde notitie en verslagen worden vervolgens voorgelegd aan de beoordelingsautoriteit ter definitieve vaststelling, ongeacht of er tussen de beoordelaar en de medewerker overeenstemming is bereikt.

  • 6.

    Indien de beoordelingsautoriteit van mening is dat de beoordeling niet overeenkomstig de bepalingen van dit reglement tot stand is gekomen, dan wel dat hij de juistheid van de beoordeling betwijfelt, bespreekt hij dit met de beoordelaar.

  • 7.

    De beoordelingsautoriteit is bevoegd de beoordeling daarna overeenkomstig zijn bevindingen te wijzigen.

  • 8.

    Vervolgens stelt de beoordelingsautoriteit de (aangepaste) beoordeling vast.

  • 9.

    Een afschrift van de vastgestelde beoordeling wordt aan de medewerker gezonden.

Artikel 8 Archivering

Het beoordelingsformulier en alle andere daarop betrekking hebbende stukken worden strikt vertrouwelijk behandeld en digitaal bewaard in het personeelsdossier.

Artikel 9 Overige bepalingen

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist de gemeentesecretaris tevens algemeen directeur en treft deze zo nodig maatregelen.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag nadat deze is vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Waalwijk.

  • 2.

    Het vigerende functionerings- en beoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk wordt tegelijkertijd ingetrokken.

Artikel 11 Slotbepaling

Deze regeling wordt aangehaald als: ‘Beoordelingsreglement van de gemeente Waalwijk’

Vastgesteld door de het college van burgemeester en wethouders van Waalwijk in de vergadering van: 25-09-2012

 

De secretaris, De burgemeester,

Drs. A. de Wit Drs. A.M.P. Kleijngeld

Formulier Beoordelingsgesprek gemeente Waalwijk

Persoonlijke gegevens

Naam medewerker: Personeelsnummer:

Functie:

Afdeling/team:

Periode voor beoordelingsgesprek loopt van/tot:

Leidinggevende

Naam en functie leidinggevende:

Naam eventuele informant:

Doel van de beoordeling

Toekennen extra periodieke verhoging / plaatsing in functionele schaal / incentive / uitloop / verlenging tijdelijk dienstverband / vast dienstverband / ontslag met ingang van: Definitief toekennen: ja / nee

Anders nl.:

Ondertekening

Datum gesprek

Akkoord/gezien medewerker

Akkoord leidinggevende

Handtekening Datum:

Handtekening Datum:

Akkoord beoordelingsautoriteit (naam directeur/afdelingshoofd)

Handtekening Datum:

I. Afspraken uit eerdere gesprekken:Staan er nog afspraken open uit eerdere beoordelings- functionerings- of POP-gesprekken?

omschrijving

Wie

Status

 

 

 

 

 

 

II. Algemene evaluatie afgelopen periode

a. Algemeen:Zijn er werk- of privéomstandigheden die invloed hebben gehad op het functioneren? Zijn er (gezondheids-) klachten die de vitaliteit beïnvloeden?

b. Resultaat opleidingen en/of coaching:Heeft een gevolgde opleiding of ontvangen coaching het gewenste effect gehad?

c. Resultaatafspraken functioneren:Zijn de afgesproken resultaten behaald?

III. Beoordeling over de afgelopen periode

Basiscompetenties van de organisatie (beheersing competenties)

Motivering/Toelichting.

O

V

G

Samenwerken

 

 

 

 

Open houding

 

 

 

 

Consistent

 

 

 

 

Verbeteringsgericht

 

 

 

 

Klantgericht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beoordelingscriteria

Motivering/Toelichting.

O

V

G

Kwantiteit van het werk:

(productiviteit, efficiency, werktempo, tijdigheid, doorzetten, regelmaat)

 

 

 

 

Kwaliteit van het werk:

(werkwijze doordachtheid, volledigheid, accuratesse, bruikbaarheid, betrouwbaarheid verbeeldingskracht)

 

 

 

 

Contactuele vaardigheden:

(omgaan en samenwerken met collega’s, loyaliteit, klant- en servicegerichtheid, taakopvatting, integrerend vermogen)

 

 

 

 

Kennis:

(werk- en denkniveau theoretisch, ervaring, kennis van procedures, kennis van organisatie, analytisch vermogen)

 

 

 

 

Zelfstandigheid:

(problemen oplossen, nakomen van afspraken, beslissingen en initiatieven nemen, eigen werk organiseren, realiteitszin)

 

 

 

 

Uitdrukkingsvaardigheid:

(mondeling, schriftelijk, formuleren/redigeren, duidelijkheid, inleving)

 

 

 

 

Leidinggeven:

(werk van anderen organiseren, plannen, coördineren, controleren, delegeren, initiëren van en omgaan met veranderingen, beïnvloedingsvermogen, helikopterkwaliteiten)

 

 

 

 

 

 

O

V

G

Totaalbeoordeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Door medewerker in dit gesprek gegeven reactie op de beoordeling

Omschrijving

 

V. Verbeterpunten & afspraken naar aanleiding van dit beoordelingsgesprek

Omschrijving verbeterpunten

Afspraken

Actie door

 

 

 

 

 

 

VI Verwerking door HRM

Ontvangstdatum HRM

 

Bijlage aanwezig

Ja / nee

Datum verwerking in Personeelsinformatiesysteem

 

Verzendatum brief & kopie aan medewerker