Overheidsorganisatie | Gemeente Zandvoort |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening voorbereiding aanbeveling herbenoeming burgemeester 2013 |
Citeertitel | Verordening voorbereiding aanbeveling herbenoeming burgemeester 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en Gemeentelijke Dienstverlening |
Deze verordening vervalt op de dag nadat de archivering en overige handelingen genoemd in artikel 11 zijn afgerond.
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2013 | 15-09-2013 | nieuwe regeling | 12-02-2013 | Z2012-004818 doc.nr. 2013/01/000305 |
VERORDENING VOORBEREIDING AANBEVELING HERBENOEMING BURGEMEESTER 2013.
Er is een commissie die tot taak heeft de aanbeveling over de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden (hierna: de commissie).
De commissie bestaat uit 3 leden, te benoemen door en uit de gemeenteraad
De commissie kiest uit haar midden een voorzitter. 3.
De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
De raadsgriffier is secretaris van de commissie.
De secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.
De secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de commissie.
De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.
De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.
De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de vergaderingen en gesprekken.
De commissie en de gemeenteraad heffen de geheimhouding, waartoe deze verordening verplicht, niet op.
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie en na het vervallen van deze verordening van kracht.
Het in dit artikel bepaalde is ook van toepassing op de secretaris, de burgemeester en derden met wie in het kader van de informatieverwerving gesproken wordt.
De commissie vergadert zo dikwijls als de leden dit noodzakelijk achten.
De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering en kondigt deze tijdig aan.
De commissie vergadert niet als niet alle leden aanwezig zijn.
De commissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt in het verslag van bevindingen tot uitdrukking gebracht.
De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.
Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.
De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin.
De commissie kan derden horen.
De commissie brengt over haar werkzaamheden verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag van bevindingen bevat tenminste:
- een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht,
- een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;
- indien deze zijn gemaakt, afspraken tussen de commissie en de burgemeester over het functioneren van de burgemeester;
- de melding of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;
en heeft in ieder geval de volgende bijlagen:
- het in lid 2 genoemde verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen, en
- de conceptaanbeveling.
Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koningin te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.
De commissie zendt het definitieve verslag van bevindingen inclusief de bijlagen ook aan de burgemeester.
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK tot herbenoeming door een Koninklijk besluit is gevolgd.
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 10 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Deze verordening vervalt op de dag nadat de archivering en overige handelingen genoemd in artikel 11 zijn afgerond.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 februari 2013.
De griffier, de voorzitter,