Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Regeling adviescommissies college 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling adviescommissies college 2008
CiteertitelRegeling adviescommissies college 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling komt per 01-01-2008 in de plaats van de Regeling adviescommissies college 2005.

De vijfde wijziging betreft het tweede lid van artikel 13.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 84 
  2. Huisvestingswet, art. 4 
  3. Regionale huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden, art. 1, aanhef onder pp
  4. Car-PNUWO, art. 12
  5. Sociaal Statuut gemeente Pijnacker-Nootdorp, art. 16
  6. Verordening behandeling bezwaarschriften personele aanglegenheden, art. 2
  7. Regeling van organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Pijnacker-Nootdorp, art. 6

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

- Instellingsbesluit commissie beeldende kunst Pijnacker-Nootdorp (31-08-2004, nr. 2004.11814)

- Instellingsbesluit commissie beeldende kunst Pijnacker-Nootdorp (31-08-2004, nr. 2004.11814)

- Regeling adviescommissie Wmo-raad Pijnacker-Nootdorp (2009.05587)

- Reglement cultuurplatform Pijnacker-Nootdorp (03-03-2009, nr. 2009.02217)

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-10-20145e wijziging

30-09-2014

Telstar, 08-10-2014

14INT08328 BBV14.0470
25-01-201301-04-201309-10-20144e wijziging: Artikel 2, eerste lid, onder m

16-04-2013

Telstar, 24-04-2013

13INT02433
17-05-201208-03-201125-01-20133e wijziging

08-05-2012

Telstar, 16-05-2012

12INT01465
12-05-201017-05-20122e wijziging

11-05-2010

Telstar, 16-05-2011

2010.06208
28-05-200912-05-2010

12-05-2009

Telstar, 27-05-2009

2009.05587

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling adviescommissies college 2008

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet, artikel 4, tweede lid van de Huisvestingswet, artikel 1, aanhef onder pp van de Regionale Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden 2005, artikel 12 van de CAR-PNUWO, artikel 8 en artikel 16 van het Sociaal Statuut gemeente Pijnacker-Nootdorp, artikel 2 van de Verordening behandeling bezwaarschriften personele aangelegenheden en artikel 6 van de Regeling organieke functiebeschrijving en -waardering gemeente Pijnacker-Nootdorp;

besluit:

vast te stellen de volgende

REGELING ADVIESCOMMISSIES COLLEGE 2008

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: een adviescommissie aan het college;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van een adviescommissie als bedoeld onder a. of diens vervanger;

  • c.

    overlegorgaan: een informeel overlegplatform op een specifiek beleidsterrein dat fungeert als klankbord voor en advies kan uitbrengen aan het college.

Artikel 2 Instelling adviescommissies

  • 1.

    Het college stelt de volgende adviescommissies in:

    • a.

      Plaatsingscommissie;

    • b.

      Bedenkingencommissie;

    • c.

      Toetsingscommissie;

    • d.

      Bezwarencommissie personele aangelegenheden;

    • e.

      Monumentencommissie;

    • f.

      Commissie Beeldende Kunst;

    • g.

      Klachtencommissie Woonruimteverdeling;

    • h.

      Toetsingscommissie Huisvesting;

    • i.

      Adviescommissie nadeelcompensatie;

    • j.

      Commissie voor Georganiseerd Overleg;

    • k.

      Adviescommissie Wmo-raad.

    • l.

      Commissie naamgeving.

    • m.

      commissie Van werk naar werk gemeente Pijnacker-Nootdorp.

  • 2.

    Het college kan adviescommissies ad hoc instellen en de werkwijze daarvan vaststellen.

Artikel 3 Instelling overlegorganen

  • 1.

    Het college stelt de volgende overlegorganen in:

    • a.

      Milieuplatform;

    • b.

      Sportplatform;

    • c.

      Werkgroep Verkeer;

    • d.

      Cultuurplatform;

    • e.

      Economisch Platform Pijnacker-Nootdorp

  • 2.

    Het college kan, in overleg met een overlegorgaan, nadere afspraken vastleggen over de werkwijze van een overlegorgaan.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 13, derde lid kan het college besluiten dat de voorzitter of bepaalde leden van een overlegorgaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 18, vierde lid en artikel 19 van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden 2007, een vergoeding ontvangen voor het bijwonen van vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten.

Artikel 4 Bijzondere regelgeving voor adviescommissies

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in het tweede lid, gelden de artikelen 5 tot en met 13 van deze regeling voor de commissies als bedoeld in artikel 2, eerste lid.

  • 2.

    Het college kan voor een commissie een afzonderlijk besluit vaststellen waarin wordt afgeweken van, of nadere bepalingen worden gegeven over, de onderwerpen zoals genoemd in de artikelen 5 tot en met 13 van deze regeling.

Artikel 5 Taak van de commissie

Een commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over de onderwerpen die het specifieke beleidsterrein betreffen waarvoor zij is ingesteld.

Artikel 6 Samenstelling en duur lidmaatschap

  • 1.

    Een commissie bestaat uit minimaal 3 en maximaal 7 leden.

  • 2.

    De leden en plaatsvervangende leden van de commissie worden benoemd en ontslagen door het college.

  • 3.

    De zittingsperiode van de leden van de commissies is gelijk aan die van de leden van de raad.

  • 4.

    Aftredende leden kunnen eenmaal voor een aansluitende termijn worden herbenoemd.

  • 5.

    De leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. De daartoe strekkende kennisgeving zenden zij aan het college.

  • 6.

    In de door ontslag of door overlijden opengevallen plaats wordt binnen drie maanden voorzien.

  • 7.

    Bij ontslag als lid van een commissie blijft het lid zijn functie vervullen, totdat in zijn opvolging is voorzien.

Artikel 7 Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter van de commissie wordt uit en door de leden van de commissie benoemd.

  • 2.

    De commissie regelt de plaatsvervanging van de voorzitter.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt de agenda van een commissievergadering.

Artikel 8 Secretaris

Het college wijst een secretaris aan die de commissie in haar werkzaamheden bijstaat en een raadgevende stem heeft.

Artikel 9 Werkwijze en besluitvorming

  • 1.

    De commissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter nodig oordeelt. Tevens belegt de voorzitter een vergadering indien ten minste twee leden hem daartoe schriftelijk onder opgave van de reden verzoeken.

  • 2.

    De uitnodiging voor een vergadering geschiedt ten minste een week voor de datum waarop de vergadering plaatsvindt. De uitnodiging bevat tevens de agenda.

  • 3.

    Besluiten over adviezen kunnen worden genomen indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen. Bij het staken van de stemmen brengt de commissie een verdeeld advies uit aan het college.

  • 5.

    De leden onthouden zich van de beoordeling van zaken die henzelf, hun partners of hun bloed- of aanverwanten tot en met de derde graad, persoonlijk aangaan.

Artikel 10 Deelname aan de vergadering door anderen dan de voorzitter of de commissieleden

De voorzitter van een commissie kan, al dan niet op verzoek van de leden van de commissie, een raadslid, de burgemeester, een wethouder of ambtenaar van de gemeente en andere deskundigen of belanghebbenden uitnodigen de vergadering van de commissie bij te wonen of daarin te verschijnen teneinde desgevraagd over de aan de orde zijnde zaken nadere informatie te verstrekken of aan de beraadslaging deel te nemen.

Artikel 11 Verslaglegging

  • 1.

    De secretaris van een commissie is belast met het maken van een verslag van hetgeen in de vergadering van de commissie is besproken waarbij de standpunten van de commissieleden worden vermeld.

  • 2.

    Het verslag wordt met de stukken voor de eerstvolgende vergadering van de commissie meegezonden.

  • 3.

    Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend en toegezonden aan het college.

Artikel 12 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van de commissies genoemd in artikel 2, eerste lid onder f. zijn openbaar, tenzij de voorzitter besluit dat niet in openbaarheid wordt vergaderd.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissies genoemd in artikel 2, eerste lid onder a. tot en met e. en g. tot en met j. zijn niet openbaar.

Artikel 13 Vergoedingen

Artikel 14 Slotbepaling

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2008.

  • 2.

    Met ingang van 1 januari 2008 vervalt de Regeling adviescommissies college 2005.

Vastgesteld in de vergadering van 29 juli 2008.

De secretaris, De burgemeester,