Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008.
CiteertitelRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008.
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van 25 april 2000 uitwerking m.i.v. 1 januari 2008.

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

CAR/UWO: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Wijk bij Duurstede.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-200801-01-200823-03-2018Onbekend

21-10-2008

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008.

 

 

 

Besluit van burgemeester en wethouders

Burgemeester en wethouders van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg ‘het Reglement op de burgerlijke stand’genoemd, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 6 april 1999,

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg,

d.d. 8 oktober 2008,

 

besluiten:

vast te stellen de navolgende regeling: “Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008”.

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

  • a.

    buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede.

  • b.

    CAR/UWO: de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst van de gemeente Wijk bij Duurstede.

Artikel 2 Aanstelling

  • 1.

    Aanstelling geschiedt in tijdelijke dienst voor een periode van 1 jaar. Bij goed functioneren volgt een tijdelijke aanstelling voor de duur van 5 jaar. Na deze periode kan de tijdelijke aanstelling met dezelfde periode (herhaaldelijk) worden verlengd, of

  • 2.

    de aanstelling voor bepaalde tijd bedoeld in het eerste lid eindigt van rechtswege.

Artikel 3 Bezoldiging

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan viermaal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, bijlage IIa van de CAR/UWO.

  • 2.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, lid 2 van de CAR/UWO.

  • 3.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR/UWO.

  • 4.

    De vergoeding bedoeld in het eerste lid wordt opgehoogd met een percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.

  • 5.

    Artikel 3:3, lid 1 van de CAR/UWO (toelage onregelmatige dienst) is van overeenkomstige toepassing.

  • 6.

    Voor een huwelijksvoltrekking op een niet-gemeentelijke trouwlocatie ontvangt de buitengewoon ambtenaar een extra vergoeding van € 25,- per huwelijk.

    Artikel 4 Toelage onregelmatige dienst

    • 1.

      De percentages toelage onregelmatige dienst, zoals genoemd in artikel 19, lid 2 van de Bezoldigingsverordening 2000 zijn van toepassing.

    • 2.

      Het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken, is bepalend voor het toepassen van de toelage onregelmatige dienst zoals bedoeld in het eerste lid.

    • 3.

      De toelage onregelmatige dienst wordt berekend over de vergoeding zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze regeling.

    Artikel 5 Aanspraken bij ziekte

    • 1.

      Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de CAR/UWO van overeenkomstige toepassing.

    • 2.

      Voor de toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, lid 1 tot en met 5 en artikel 4, over de 12 maanden onmiddellijk voorafgaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen 12 maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is.

    • 3.

      Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is verhinderd.

    • 4.

      Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

    Artikel 6 Ontslag en schorsing

    • 1.

      Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (na ouderdomspensioen), 8:4 (wegens reorganisatie), 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijds ontslag uit tijdelijke aanstelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de CAR/UWO.

    • 2.

      Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de CAR/UWO.

    Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen

    1.De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de CAR/UWO zijn van overeenkomstige toepassing.

    Artikel 8 Plichtsverzuim

    De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de CAR/UWO.

    Artikel 9 Slotbepalingen

    • 1.

      De ‘Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand’, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 25 april 2000, wordt ingetrokken.

    • 2.

      Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2008 en werkt terug tot 1 januari 2008.

    • 3.

      Deze regeling kan worden aangehaald als de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede 2008.

       

    Wijk bij Duurstede, 21 oktober 2008.

    Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede,

    De secretaris, De burgemeester,

    J.J. Louisa-Muller G.K. Swillens

     

    Toelichting op de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gemeente Wijk bij Duurstede 2008

Algemeen

Het begrip buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) is in 1995 wettelijk geïntroduceerd. De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de CAR/UWO niet op hem van toepassing is, dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (art. 125 Ambtenarenwet). De Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede is opgesteld naar een voorbeeldregeling van het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA).

De gemeente Wijk bij Duurstede kent een Reglement burgerlijke stand waarin geregeld is welke benoemingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.

De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden beschouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeentelijke organisatie van toepassing. Echter, babsen die eenmalig wordt benoemd voor het voltrekken van een huwelijk ontvangen geen vergoeding. Zij worden wel benoemd maar hebben geen aanstelling en vallen daarmee niet onder deze rechtspositieregeling.

Artikel 2 Aanstelling

Artikel 3, lid 2 van het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Wijk bij Duurstede vermeldt dat de babs wordt benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

In deze rechtspositieregeling is bepaald dat aanstelling van een babs geschiedt in tijdelijke dienst. De eerste aanstelling betreft een aanstelling in tijdelijke dienst voor de duur van 1 jaar. Bij goed functioneren volgt aansluitend een tijdelijke aanstelling voor de duur van 5 jaar. Een aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de CAR/UWO, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.

Bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar eindigt de benoeming van de babs. Een babs kan na zijn 65ste (herhaaldelijk) aangesteld worden in tijdelijke dienst voor de duur van 2 jaar.

Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel een andere politieke ambtsdrager) wordt de benoeming beperkt tot de periode waarin het (politieke) ambt wordt vervuld. Indien gewenst kan aansluitend een tijdelijke aanstelling voor 5 jaar volgen.

Artikel 3 Bezoldiging

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezoldiging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningssystematiek is dezelfde als die in de CAR/UWO.

Voorbeeld berekeningen:

Maandag t/m vrijdag

Salaris per verrichting € 77,62 (4 maal 1/156e deel van € 3027,- salarispeil 1-6-08)

Vakantietoelage € 6,21 (8% van € 77,62)

Eindejaarsuitkering € 3,88 (5% van € 77,62)

Compensatie vakantie-uren € 6,67 (8,60% van € 77,62)

Totaal € 94,38

Vrijdagavond

Salaris per verrichting € 77,62 (4 maal 1/156e deel van € 3027,- salarispeil 1-6-08)

Toelage onregelmatige dienst € 15,52 (20% van € 77,62)

Vakantietoelage € 7,45 (8% van € 77,62 + 15,52)

Eindejaarsuitkering € 3,88 (5% van € 77,62)

Compensatie vakantie-uren € 6,67 (8,60% van € 77,62)

Totaal €111,12

Afkopen niet genoten vakantie

In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de ‘normale’ gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de CAR, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6%. Vakantieaanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.

Het aanspraak maken op wettelijke vakantiedagen in het uurloon is niet meer toegestaan sedert de uitspraak van het Europese Hof van 16 maart 2006. In deze rechtspositieregeling babs is de afkoop van vakantie niettemin gehandhaafd. Reden daarvoor is dat de babs in verband met zijn hoofdfunctie al gebonden zal zijn aan het opnemen van het wettelijk minimum aan vakantie. In de praktijk zijn de babsen binnen de gemeente Wijk bij Duurstede bovendien vrij om huwelijken in te plannen.

Niet-gemeentelijke trouwlocaties

Niet-gemeentelijke trouwlocaties zijn alle trouwlocaties die niet zijn aangewezen door de gemeente. Hieronder vallen ook de voor eenmalig gebruik aangewezen locaties.

Momenteel zijn er 7 aangewezen trouwlocaties, te weten:

  • -

    het gemeentehuis

  • -

    het oude stadhuis op de Markt

  • -

    kasteeleiland

  • -

    NH centrum Langbroek

  • -

    ’t Dorpshuys Cothen

  • -

    de Oranjerie van kasteel Sandenburg

  • -

    rondvaartboot de Cunera (wegens verkoop geen mogelijke trouwlocatie meer)

Artikel 5 Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de CAR/UWO op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepassing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon “krachtens publiekrechtelijke aanstelling gehouden tot het verrichten van arbeid” bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een andere wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldiging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De CAR/UWO geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.

De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de CAR/UWO op de babs van toepassing verklaard. Ook artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de CAR/UWO is van toepassing verklaard op de babs. Een babs dient zich ziek te melden bij de contactpersoon voor babsen binnen de afdeling Dienstverlening (DVL) van de gemeente.

Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werknemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot reïntegratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie van waaruit reïntegratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot reïntegratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

Artikel 6 Ontslag en schorsing

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de CAR/UWO.

Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Echter dit wordt binnen de gemeente Wijk bij Duurstede wel toegepast. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te beëindigen.

Een gepensioneerde babs heeft de mogelijkheid weer in dienst te treden. Dit kan in tijdelijke dienst voor maximaal 2 jaar. Na deze periode kan de tijdelijke aanstelling met dezelfde periode (herhaaldelijk) worden verlengd.

Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de CAR/UWO worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de CAR/UWO. Enkele opmerkingen hierover:

De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.

De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond ‘onbekwaamheid/ ongeschiktheid anders dan’ aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te verlenen. Het hoofd van de afdeling DVL is belast met de beoordeling van babsen.

De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. De gemeente kan bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheidsverzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze verzekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.

Geen toelichting opgenomen bij de artikelen 1, 4, 8 en 9.