Organisatie | Wijk bij Duurstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor de toepassing van artikel 2.12 eerste lid onder a onder 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Citeertitel | Beleidsregels 2.12 lid 1 sub a WABO |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 2.12 in de Wabo
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2010 | 19-08-2015 | Onbekend | 16-11-2010 Wijkse Courant en www.wijkbijduurstede.nl | Onbekend |
Op 1 oktober 2010 is de nieuwe Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden. Eén van de vele wijzigingen betreft de buitenplanse ontheffingen op grond van artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening (de planologische kruimelgevallen regeling).
In het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) was in artikel 4.1.1 aangegeven in welke gevallen ontheffing kon worden verleend op basis van artikel 3.23 Wro.
Het wetsartikel maakte het mogelijk om met een gemeentelijke ontheffing af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Dit artikel uit de Wro vervalt en wordt vervangen door artikel 2.12 in de Wabo.
In artikel 2.12 eerste lid onder a onder 2 van de Wabo is bepaald dat indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning in strijd is met een bestemmingsplan de vergunning verleend kan worden in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen. In artikel 2.7 van het Besluit omgevingsrecht (Bor) is opgenomen dat de aangewezen gevallen als bedoeld in de Wabo (artikel 2.12 eerstede lid onder a onder 2) zijn vermeld in artikel 4 van bijlage II van het Bor. In artikel 4 staat in welke gevallen een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan kan worden verleend. Het betreft gevallen van geringe planologische betekenis die bouwtechnisch veelal niet ingrijpend van aard zijn, ook wel aangeduid als de zogenaamde kruimelgevallen.
De bijlage in het Bor sluit grotendeels aan bij artikel 4.1.1. van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro). Dit artikel zal met invoering van de Wabo vervallen.
Voor de afwijkingen geldt de reguliere voorbereidingsprocedure uit de Wabo. Dit houdt in dat de aanvraag wordt gepubliceerd op de gemeentepagina. Binnen acht weken dienen burgemeester en wethouders te beslissen op de aanvraag. Deze termijn kan met maximaal zes weken worden verlengd tot veertien weken.
Opgenomen zijn bijbehorende bouwwerken bestaande uit aan- of uitbouwen, bijgebouwen, bouwwerken geen gebouw zijnde, gebouwen ten behoeve van een openbare nutsvoorziening, het openbaar vervoer of het wegverkeer en antenne-installaties. Daarnaast is opgenomen het gebruik van gronden ten behoeve van (jaarlijks terugkerende) evenementen, zoals zomerfeesten, schuttersfeesten en kermissen.
Tenslotte voorziet het Bor in de mogelijkheid om af te wijken van het bestemmingsplan voor wijziging van het gebruik van bouwwerken en het wijzigen van het gebruik van een recreatiewoning ten behoeve van bewoning.
Ten aanzien van gevallen die niet zijn opgenomen in de bijlage en waarvoor in het bestemmingsplan geen binnenplanse afwijkingsmogelijkheid (Wabo artikel 2.12 eerste lid onder a onder 1) is opgenomen kan op grond van artikel 2.12 eerste lid onder a onder 3 van de Wabo afgeweken worden van het bestemmingsplan mits de omgevingsvergunning voorzien wordt van een goede ruimtelijke onderbouwing. Het gaat hier om het voormalige projectbesluit uit de Wro.
De opsomming in het nieuwe Bor is weliswaar limitatief, maar de normstelling per geval is
erg ruim dan wel geheel afwezig. Zo is bepaald dat met toepassing van deze afwijkingsbevoegdheid medewerking kan worden verleend aan de uitbreiding van een
woning met een zeer beperkte normstelling. De gemeente Wijk bij Duurstede vindt het bijvoorbeeld niet gewenst om grootschalige bouwactiviteiten voor de voorgevelrooilijn toe te
staan. Deze beleidsregels sluiten het bouwen voor de voorgevelrooilijn dan ook grotendeels
uit. In het algemeen houden deze beleidsregels een nuancering in van de in het Bor geboden
mogelijkheden af te wijken van het bestemmingsplan, met name door het stellen van normatieve criteria zoals maximale afmetingen.
In beleidsregels wordt vastgelegd wat de vaste gedragslijn zal zijn bij het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.12, eerste lid onder a onder 2 van de Wabo bij strijdigheid van de aanvraag met het bestemmingsplan. Kaderstellend voor het beleid van de gemeente Wijk bij Duurstede is:
de meest recente planologische inzichten, zoals die in de jongste bestemmingsplannen zijn opgenomen. De meest recente plannen bieden een zodanige flexibiliteit dat afwijkingen van het bestemmingsplan slechts bij uitzondering nodig zijn. De maximale ruimte die de meest recente bestemmingsplannen bieden wordt daarom gehanteerd als maximale ruimte voor afwijkingen van oudere bestemmingsplannen.
Voorafgaande aan de toepassing van de beleidsregels vindt met betrekking tot de ingekomen aanvraag van een omgevingsvergunning voor bouwen of gebruiken van gronden of bouwwerken een toetsing plaats via de hiërarchische lijn van regelingen, die de planologische (bouw)mogelijkheden bepalen:
Indien een aanvraag voor een omgevingsvergunning in strijd is met het bestemmingsplan maar wel past binnen de omschrijving van artikel 4 van bijlage II van het Bor en de gemeentelijke beleidsregels dan kan een omgevingsvergunning verleend worden.
Artikel 2.12 eerste lid onder a onder 3 van de Wabo geeft nog een mogelijkheid van het bestemmingsplan af te wijken indien de aanvraag met een ruimtelijke onderbouwing wordt gemotiveerd. Dit artikel is vergelijkbaar met het voormalige projectbesluit uit de Wro en heeft betrekking op activiteiten met een grotere ruimtelijke betekenis dan de zogenaamde kruimelgevallen. Het artikel is dan ook niet bedoeld om kruimelgevallen, die niet onder artikel 4 van bijlage II en dit beleid vallen, toch mogelijk te maken.
De toetsing van een aanvraag om een omgevingsvergunning aan artikel 4 van bijlage II van het Bor en deze beleidsregels vindt plaats binnen de afdeling Dienstverlening. Bij twijfel over de toepassing van de beleidsregels vindt overleg plaats met het team Ruimtelijke ontwikkeling van de afdeling Strategie, Beleid en Projecten.
De toetsing aan de beleidsregels wordt schriftelijk vastgelegd.
4.Artikel 4:84 Algemene wet bestuursrecht
In beginsel zijn beleidsregels bindend voor burger en bestuur. Het verlenen van een omgevingsvergunning bij strijd met het bestemmingsplan volgens de beleidsregel betreft geen verplichting maar een bevoegdheid van burgemeester en wethouders. In beginsel verlenen B. & W. een omgevingsvergunning conform de beleidsregels. Wanneer echter het verlenen van de vergunning voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen, kan gemotiveerd van de beleidsregel worden afgeweken. Het beginsel van onevenredigheid is vastgelegd in artikel 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht.
Nadat de aanvraag voor een omgevingsvergunning is gedaan wordt deze bekend gemaakt op de gemeentelijke website en in het plaatselijk nieuwsblad. Vervolgens wordt de aanvraag getoetst op volledigheid. Bij een onvolledige aanvraag krijgt de aanvrager de mogelijkheid aanvullende gegevens te verstrekken. Een volledige aanvraag wordt inhoudelijk getoetst aan het bestemmingsplan en de daarin opgenomen binnenplanse vrijstellings- (WRO), ontheffings- (Wro) of afwijkingsregels (Wabo). Bij strijd met het bestemmingsplan wordt beoordeeld of toepassing van artikel 4 van bijlage II van het Bor in combinatie met de beleidsregels mogelijk is. Er is dan sprake van een buitenplanse afwijking. Binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag dient een besluit over de aanvraag te worden genomen. Deze termijn is met zes weken te verlengen tot 14 weken. In het besluit worden eventuele zienswijzen en adviezen van derden meegewogen.
Het besluit wordt toegezonden aan de aanvrager. Daarnaast wordt het besluit gepubliceerd in de Wijkse Courant en op de gemeentelijke website geplaatst. Indieners van zienswijzen krijgen apart bericht. Adviseurs dienen alleen geïnformeerd te worden als van het advies wordt afgeweken.
Het besluit treedt in werking de dag na bekendmaking, dat wil zeggen toezending van het besluit aan aanvrager.
Bij bekendmaking en publicatie dienen de mogelijkheden van bezwaar en beroep te worden aangegeven. Tegen het besluit kan bij het college van B. & W. binnen zes weken na bekendmaking bezwaar worden aangetekend.
Bezwaar heft in het algemeen de werking van de omgevingsvergunning niet op. Daartoe dient een voorlopige voorziening bij de rechtbank te worden aangevraagd.
De beleidsregelsbevatten de zogenaamde kruimelgevallen, waarvoor met toepassing van artikel 2.12 eerste lid onder a onder 2 van de Wabo afgeweken kan worden van het geldende bestemmingsplan.
Zoals eerder opgemerkt, houden deze beleidsregels een nadere uitwerking in van de in artikel
4 van bijlage II van het Bor geboden afwijkingsmogelijkheden van het bestemmingsplan. Daartoe worden een aantal algemene kwalitatieve en per bepaling van het Bor meer kwantitatieve voorwaarden, zoals maximale oppervlakten en afmetingen, geformuleerd.
De beleidsregelszijn als volgt opgebouwd:
Afwijken van het bestemmingsplan is een bevoegdheid (geen verplichting) met een afweging per geval. Bepaalde aanvragen kunnen weliswaar kwantitatief passen binnen de beleidsregels, maar zijn uit oogpunt van stedenbouw en/of woonmilieu in relatie tot de omgeving (kwalitatief) ongewenst. Zo is het bijvoorbeeld stedenbouwkundig niet altijd wenselijk dat er op hoeken van straten bijbehorende bouwwerken worden gebouwd, met name vóór voorgevelrooilijnen, omdat dit afbreuk doet aan de stedenbouwkundige opzet zoals die in het betreffende bestemmingsplan wordt voorgestaan en in het bijzonder ook omdat deze dan in het zicht liggen vanaf de openbare weg en om die reden mede de verkeersveiligheid kunnen aantasten (bijv. door beperking van de uitzichthoeken).
Dat geldt ook voor gevallen waarin het verlenen van een omgevingsvergunning, hoewel passend binnen de kwantitatieve beleidsregels, leidt tot een uit het oogpunt van woon- en leefmilieu te vergaande verdichting van de achtertuin in relatie tot een stedenbouwkundig gewenste openheid al dan niet mede in relatie tot de omgeving.
Verder vallen hieronder bijvoorbeeld ook woongebieden waarvoor in het bestemmingsplan
een afwijkende bijgebouw, aan- en uitbouwregeling is opgenomen. Te denken valt hierbij aan
o.a. bungalows, bejaardenwoningen, recreatiewoningen, woonwagencentra of woongebouwen waar een specifiek stedenbouwkundig concept aan ten grondslag heeft gelegen.
Voorts vallen hieronder ook gebouwen die liggen binnen een beschermd stads- of dorpsgezicht.
Omdat het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bestemmingsplan een oorzaak kan vormen voor planschade is opgenomen dat altijd een planschadeovereenkomst dient te worden afgesloten met de aanvrager van de vergunning. Bij het toekennen van een eventuele planschadeclaim kunnen de kosten op de aanvrager worden verhaald.
Beleidsregels per bepaling uit bijlage II artikel 4 Bor
Bijlage II artikel 4 onder 1 Bor
1.Bijbehorende bouwwerken bij woningen
a)Bouwen vóór de voorgevelrooilijn.
Voor de voorgevelrooilijn is uitsluitend een uitbouw toegestaan, waarbij een bestaande ruimte in het hoofdgebouw wordt vergroot, met dien verstande dat:
Er mogen bijbehorende bouwwerken worden opgericht, met dien verstande dat:
Er mogen bijbehorende bouwwerken bij gebouwen, niet zijnde woningen worden opgericht met dien verstande dat:
Bij het opstellen van deze beleidsregel is gekeken naar de voorschriften van de meest actuele
bestemmingsplannen binnen de gemeente Wijk bij Duurstede. In deze bestemmingsplannen is
voor woningen en woongebouwen binnen de bebouwde kom maximaal 50 m²voor aan- en
uitbouwen en bijgebouwen toegestaan, waarbij een maximaal bebouwingspercentage in acht
wordt genomen. We houden vooralsnog ook in dit beleid vast aan 50 m2 bebouwingsoppervlak.
Hiervoor zijn de volgende redenen aan te geven:
Voor de meeste woningen is 50 m2aanvaardbaar. In geval van relatief kleine achtertuinen kan deze oppervlakte in wijken met een hoge bebouwingsdichtheid leiden tot grote bouwmassa’s in relatie tot de betreffende tuin en de omliggende tuinen en tot ongewenste situaties op het gebied van zowel stedenbouw als van woonmilieu en leefbaarheid. Hier komt de eis van het maximum van 50% bebouwing op het aansluitende terrein aan tegemoet. Overschrijding van deze norm betekent dat de gevraagde afwijking van het bestemmingsplan niet wordt toegestaan.
Uitbreiding bij bijvoorbeeld een kantoor, winkel, bedrijfsgebouw o.i.d. wordt in beperkte
mate toegestaan, echter de voorgevelrooilijn mag niet met bouwwerken worden overschreden.
De afstand tot de zijdelingse perceelsgrens is groter dan bij woningen of woongebouwen
aangezien een ander gebouw naast bijvoorbeeld een woning of woongebouw kan zijn gelegen
en van invloed kan zijn op de woonkwaliteit en de beleving van de omgeving.
Bijlage II artikel 4 onder 2 Bor
Gelet op het algemene belang van dergelijke voorzieningen, zullen belangen van derden niet
onevenredig worden geschaad door het afwijken van het geldende bestemmingsplan met inachtneming van de in het besluit genoemde wettelijke eisen. Voor het oprichten van deze voorzieningen in de nabijheid van woonbestemmingen of bij plaatsing het vrije veld gelden aanvullende, strengere eisen.
Bijlage II artikel 4 onder 3 Bor
1.Bouwen vóór de voorgevelrooilijn bij woningen en andere gebouwen:
Er mogen geen bouwwerken, geen gebouw zijnde, worden opgericht, met uitzondering van:
Bijlage II artikel 4 onder 4 Bor
4.een dakkapel, dakopbouw of gelijksoortige uitbreiding van een gebouw;
Voor dakkapellen geldt dat slechts afgeweken kan worden van het bestemmingsplan voor dakkapellen die voldoen aan de criteria van de Welstandsnota. Bij meerdere verdiepingen worden slechts dakkapellen toegestaan in het onderste dakvlak.
Dakkapellen op bijgebouwen en dakopbouwen of gelijksoortige uitbreidingen op gebouwen
Het is, gelet op verrommeling van de bebouwde omgeving, niet gewenst om dakopbouwen of
gelijksoortige uitbreidingen toe te staan.
Bijlage II artikel 4 onder 5 Bor
5.een antenne-installatie, mits niet hoger dan 40 m;
Per geval wordt afgewogen of het aanvaardbaar is aan het betreffende verzoek medewerking
te verlenen, waarbij onder meer geldt:
Het afwijken van het bestemmingsplan wordt niet bij voorbaat uitgesloten vanwege het maatschappelijke belang van antenne-installaties met name voor de mobiele telefonie. Omdat het om hoge bouwwerken kan gaan zal per geval nagegaan moeten worden of sprake is van een goede ruimtelijke inpassing.
Bijlage II artikel 4 onder 6 Bor
6.een installatie bij een glastuinbouwbedrijf voor warmtekrachtkoppeling als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder w, van de Elektriciteitswet 1998;
Omdat in de gemeente geen glastuinbouwbedrijven voorkomen zijn beleidsregels niet relevant.
Bijlage II artikel 4 onder 7 Bor
7.een installatie bij een agrarisch bedrijf waarmee duurzame energie wordt geproduceerd door het bewerken van uitwerpselen van dieren tot krachtens artikel 5, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet aangewezen eindproducten van een krachtens dat artikellid omschreven bewerkingsprocedé dat ziet op het vergisten van ten minste 50 gewichtsprocenten uitwerpselen van dieren met in de omschrijving van dat procedé genoemde nevenbestanddelen;
Per aanvraag zal een afweging worden gemaakt.
Bijlage II artikel 4 onder 8 Bor
8.het gebruiken van gronden of bouwwerken ten behoeve van evenementen met een maximum van drie per jaar en een duur van ten hoogste vijftien dagen per evenement, het opbouwen en afbreken van voorzieningen ten behoeve van het evenement hieronder begrepen;
De afweging om toestemming te geven voor het gebruik van een bepaald terrein voor een
jaarlijks terugkerend evenement vindt plaats door het adviesorgaan evenementen. Bij een positieve beoordeling kan worden afgeweken van het bestemmingsplan.
De gemeente Wijk bij Duurstede kent vele evenementen. Jaarlijks terugkerende evenementen zijn bijvoorbeeld de kermis, het circus, de Geraniummarkt, Jazz by Duurstede, Kleurrijk Wijk, het Shantyfestival, Mazijkpop, enz. Het gebruik van de gronden voor evenementen is veelal in strijd met de bestemming. In de geactualiseerde plannen voor de kernen zijn evenementen alleen toegestaan ter plaatse van de aanduiding ‘evenemententerrein’. In het bestemmingsplan buitengebied 2003, herziening 2009 is geen regeling voor evenementen opgenomen. Dit betekent dat evenementen in het buitengebied in strijd zijn met dit bestemmingsplan.
Wijk bij Duurstede kent een adviesorgaan evenementen dat het college van B. & W. adviseert omtrent de wenselijkheid van evenementen. In situaties waarbij een evenement in strijd is met het bestemmingsplan en het adviesorgaan positief adviseert kan het college besluiten tot afwijking van het bestemmingsplan. Van belang is dat het adviesorgaan evenementen in haar advies ook ingaat op ruimtelijke aspecten.
Bijlage II artikel 4 onder 9 Bor
1.Voor beroepsuitoefening aan huis:
Voor het uitoefenen van een beroep aan huis mag maximaal 40% van de vloeroppervlakte van de woning en 100% van de vloeroppervlakte van de bijbehorende bouwwerken worden gebruikt met een gezamenlijk maximum van 50 m², mits:
De wettekst geeft veel mogelijkheden waarbij ruimtelijk ongewenste situaties kunnen ontstaan. Worden er geen beperkingen gesteld dan kan deze bepaling in de praktijk
worden gebruikt als een verkapte bestemmingsplanwijziging. Artikel 4 van bijlage II van het Bor is echter bedoeld voor ‘kruimelgevallen’. Dit lid is alleen bedoeld voor wijziging van gebruik van opstallen en niet voor wijziging van de bestemming.
De mogelijkheid voor het uitoefenen van een beroep aan huis wordt tegenwoordig ‘bij recht’
opgenomen in bestemmingsplannen. Naast een regeling waarbij het uitoefenen van een beroep aan huis valt binnen de bestemmingsplanvoorschriften, is tevens een flexibiliteitsbepaling opgenomen (binnenplanse afwijking). De regeling zoals deze in de beleidsregels is opgenomen, gaat uit van het maximum, dus de afwijkingsmogelijkheid uit de bestemmingsplannen waar een dergelijk voorschrift is opgenomen. In de praktijk zal deze beleidsregel kunnen worden toegepast in die gebieden waar een bestemmingsplan geldt waarin een dergelijk voorschrift (nog) niet is opgenomen.
Bij een omgevingsvergunning moet altijd worden getoetst aan de bestemmingsplanvoorschriften, die dezelfde blijven, terwijl het gebruik verandert. Vooral met het oog op mogelijk ongewenst gebruik van grote schuren en loodsen op bedrijventerreinen is het noodzakelijk dat per geval wordt bekeken of het daadwerkelijk om een ‘kruimelgeval’ gaat. Tenslotte zijn er voorwaarden opgenomen ter bescherming van het woon- en leefmilieu.
Bijlage II artikel 4 onder 10 Bor
Per geval wordt op dat moment afgewogen of het gewenst is aan het betreffende verzoek medewerking te verlenen.
Op één enkele plaats binnen de gemeentegrenzen staan recreatiewoningen: op camping Den Deel te Cothen. Als een verzoek tot afwijking van het bestemmingsplan wordt ontvangen dan wordt dit verzoek getoetst aan de op dat moment geldende planologische(beleids-)inzichten.