Organisatie | Nunspeet |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Gewoon Gemak |
Citeertitel | Subsidieregeling Gewoon Gemak 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-01-2013 | nieuwe regeling | 06-12-2012 Nunspeet huis aan huis, 15-01-2013 | A.0008976 |
Deelverordening subsidieregeling Gewoon Gemak
Burgemeester en wethouders van Nunspeet;
overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan veilig wonen voor ouderen;
gelet op artikel 2, tweede lid, artikel 4, derde lid en artikel 6, tweede lid van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Nunspeet;
besluiten tot vaststelling van de Subsidieregeling Gewoon Gemak.
Onverminderd het bepaalde in de Algemene subsidieverordening wordt de subsidie in ieder geval geweigerd als:
Artikel 6 Berekening van de subsidie
De subsidie bedraagt een derde deel van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 500,-- per woning.
Artikel 7 Volgorde van behandeling
Aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
Het college is bevoegd om in zeer bijzondere gevallen van het bepaalde in deze verordening af te wijken.
Burgemeester en wethouders van Nunspeet,
de secretaris, de burgemeester,
J.J. Kerkhof ir. D.H.A. van Hemmen
In dit artikel worden begrippen omschreven die verderop in de verordening worden genoemd.
In dit artikel wordt aangegeven waarvoor subsidie wordt verleend. Vanwege de eenvoud van de regeling is gekozen voor subsidieverlening achteraf. Er hoeft dus niet vooraf toestemming te worden gevraagd om zaken aan te schaffen of werkzaamheden te laten uitvoeren. Als een aanvrager vooraf zekerheid wil hebben, kan hij of zij uiteraard bij de gemeente informeren of de subsidie ook zal worden verleend.
In dit artikel worden de belangrijkste redenen genoemd om aangevraagde subsidie te weigeren. Daarnaast kan subsidie ook worden geweigerd om redenen die in artikel 8 van de Algemene subsidieverordening worden genoemd. In dat artikel wordt uitgegaan van een minimumsubsidiebedrag van € 200,--, waaronder geen subsidiëring plaatsvindt. Dat bedrag is in lid c verlaagd naar
In dit artikel wordt aangegeven wie voor de subsidie in aanmerking kan komen. Als een aanvrager zelf niet in de gelegenheid of in staat is de aanvraag in te dienen, kan hij of zij ook iemand anders machtigen dit te doen.
In dit artikel is vastgelegd wanneer en hoe de subsidie moet worden aangevraagd. Er is gekozen voor een aanvraag achteraf, waarbij de aanvrager twee weken de tijd heeft om de aanvraag in te dienen.
Van de kosten die worden gesubsidieerd, wordt een derde deel vergoed. Als de subsidie minder zou zijn dan € 100,-- wordt de subsidie niet toegekend. Het maximumsubsidiebedrag per woning bedraagt € 500,--. Uit ervaringen in andere gemeenten blijkt dat het maximum bijna nooit gehaald wordt. Meestal zijn er maar enkele punten uit de huistest van toepassing.
De gemeenteraad stelt elk jaar een maximumbedrag vast voor deze subsidieregeling: het subsidieplafond. Voor aanvragen geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. Als het maximumbedrag is bereikt, worden nieuwe aanvragen afgewezen. In het geval dat iemand een incomplete aanvraag indient, bijvoorbeeld zonder betalingsbewijzen, telt deze pas mee op het moment dat de aanvraag compleet is gemaakt.
Als toepassing van de regels in deze verordening naar de mening van burgemeester en wethouders tot een voor aanvrager zeer onredelijke beslissing zou leiden, zijn zij bevoegd om van de regels af te wijken. Dit betreft een bevoegdheid waar zeer terughoudend mee wordt omgegaan.