Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Pijnacker-Nootdorp
Officiële naam regelingMandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp
CiteertitelMandaatbesluit 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Mandaatbesluit 2009 is vastgesteld op 27-01-2009 en met terugwerkende kracht per 01-01-2009 in werking getreden. De eerste wijziging is vastgesteld op 24-03-2009 en op 09-04-2009 in werking getreden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Organisatieregeling 2006
  2. Delegatiebesluit 2006
  3. Algemene wet bestuursrecht, art. 10:1  t/m art. 10:12

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Ondermandaatbesluit 2009

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201001-01-20115e wijziging: Bijlage I, II, IV en VI

31-08-2010

De Telstar, 22-09-2010

2010.11487
25-02-201001-10-20104e wijziging: Bijlage I, VII en X

16-02-2010

De Telstar, 24-02-2010

2010.01423
01-10-200925-02-20103e wijziging

22-09-2009

Telstar, 30-09-2009

2009.11424
16-07-200901-10-2009

07-07-2009

De Telstar, 15-07-2009

2009.08373
09-04-200916-07-2009eerste wijziging

24-03-2009

Telstar, 08-04-2009

2009.02828

Tekst van de regeling

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

met inachtneming van het Delegatiebesluit 2006;

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

besluit:

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1.

    De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de bevoegdheden die in de bij dit besluit gevoegde bijlagen worden verleend.

  • 2.

    De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diegene die in diens plaats treedt.

  • 3.

    De bepalingen van dit besluit zijn ook van toepassing op te verlenen mandaten aan in te stellen stuur- of projectgroepen.

  • 4.

    Voor zover niet specifiek genoemd, wordt onder afdelingshoofden tevens begrepen de commandant brandweer.

  • 5.

    Naast het nemen van besluiten zijn de gemandateerden tevens bevoegd correspondentie te voeren en te ondertekenen met betrekking tot de onderwerpen waarvoor zij zijn gemandateerd.

  • 6.

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 7.

    Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 8.

    De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat of een volmacht opgemaakt stuk geschiedt niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening.

Artikel 2. Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    In de in bijlage VI onder M4 t/m M6 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen.

  • 2.

    Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.

Artikel 3. Ondermandaat

  • 1.

    Uitsluitend in daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen kan ondermandaat worden verleend.

  • 2.

    De ingevolge lid 1 gemandateerde / gevolmachtigde is niet bevoegd het mandaat of de volmacht mede aan anderen te verlenen.

  • 3.

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

Artikel 4. Begrenzing

  • 1.

    Indien in het kader van beslissingen als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de mandaathouder er zorg voor te dragen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 2.

    De mandaten en volmachten en overige bepalingen in dit besluit zijn, met uitzondering van de in hoofdstuk 5 en in overige specifieke bepalingen van de bijlage bij dit besluit genoemde gevallen, alleen van toepassing op begunstigende besluiten:

    • Waartegen geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingebracht of naar verwachting zullen worden ingebracht;

    • Die passen binnen het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • Waarover geen negatieve adviezen zijn uitgebracht;

    • Die niet afwijken van interne of externe adviezen.

  • 3.

    De uitvoering van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen de beschikbare budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen.

  • 4.

    Mandaat wordt niet verleend voor besluiten die de gemeente zelf betreffen.

Artikel 5. Randvoorwaarden

De gemandateerden brengen jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de in het afgelopen jaar krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 6. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit vastgestelde Mandaatbesluit 2007, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 7. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2009.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2009.

Ondertekening

Pijnacker, 27 januari 2009.

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlagen behorende bij het besluit van het college en de burgemeester van 7 juli 2009 tot 2e wijziging van het Mandaatbesluit 2009 Pijnacker-Nootdorp

BIJLAGE 1 MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

A1Rechtspositionele besluiten, met uitzondering van afvloeiingsregelingen, ten aanzien van gemeenteambtenaren, van stagiaires en van beroeps- en vrijwillige leden van de brandweerCollectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Pijnacker-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO) COLL.SecretarisSchaal 12 en hoger met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren
    DirecteurenMedewerkers van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen tot en met schaal 11.
    Commandant Brandweer Medewerkers van de brandweer tot en met schaal 11. Nb. Disciplinaire maatregelen kunnen uitsluitend door de secretaris worden opgelegd.
A2Besluiten inzake het vrijgeven van het vervullen van reguliere vacaturesArt. 160 GemeentewetCOLL.Afd. hoofden 
A3 Uitvoering van de bepalingen van de CAR/PNUWO voor zover niet afzonderlijk in dit mandaatbesluit genoemd en voorzover: • Dit is aan te merken als gebonden uitvoering • Niet expliciet een besluit van het college is vereist CAR/PNUWOCOLL.Hoofd PCJ 
A4Verlenen van (buitengewoon) verlof, bevallingsverlof, ouderschapsverlof en kopen / verkopen van verlofuren, overhevelen van verlof en toestemming voor overwerk / uitvoering cafetariamodelCAR/PNUWOCOLL.Secretarist.a.v. directeuren
    Directeurent.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn
    Afdelingshoofdent.a.v. medewerkers van hun afdeling
    Commandant Brandweert.a.v. medewerkers van de brandweer
A5      Toekennen van studiefaciliteiten, verlenen van toestemming voor het volgen van seminars, congressen en (meerdaagse) cursussen e.d.CAR/PNUWOCOLL.Secretaris t.a.v. directeuren
   Directeurent.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn
   Afdelingshoofdent.a.v. medewerkers van hun afdeling
   Commandant Brandweert.a.v. medewerkers van de brandweer
A6Vaststelling functiebeschrijving en functiewaarderingCAR/PNUWO / Regeling organieke functiebeschrijving en –waardering gemeenteCOLL.Secretaris 
A7   Het voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling Het vaststellen van de beoordeling  CAR/PNUWO COLL.Burgemeester t.a.v. secretaris
  Secretarist.a.v. directeuren, hoofd Concernstaf en de Commandant brandweer
 Directeurent.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren
 Afdelingshoofden en teamleiderst.a.v. medewerkers van hun afdeling
 Commandant Brandweert.a.v. medewerkers van de brandweer
 Portefeuillehouder P&Ot.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf
 Burgemeestert.a.v. Commandant brandweer
 Secretarist.a.v. de afdelingshoofden, medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren en medewerkers van de brandweer
 Directeurenmedewerkers van de afdelingen
A8Inhuur van derden (inspanningsverbintenis)CAR/PNUWOCOLL.Afd. hoofdenTot maximaal zes maanden. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006
    SecretarisInhuur die langer duurt dan zes maanden
A9Contracteren van derden (resultaatverbintenis)CAR/PNUWOCOLL.Afd. hoofden Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.
A10Besluit om onvolledige aanvragen niet in behandeling te nemenArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL. Afdelingshoofden 
A11Verdaging beslissing op aanvraag beschikkingArtikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht Bgm COLL. Afdelingshoofden Commandant Brandweer  
A12Verdaging beslissing op bezwaarschriftenArtikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht Bgm. COLL. Afdelingshoofden Commandant Brandweer  
A13Besluit naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne KlachtenregelingArtikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne KlachtenregelingCOLL.Burgemeester 

Hoofdstuk 2 Brandweer en crisisbeheersing

BRW1 Aanschrijven tot het treffen van voorzieningen met het oog op het voorkomen en beperken van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt Artikel 1 Brandweerwet en Instructie commandant brandweer COLL. Commandant Brandweer 
BRW2Verlenen en handhaven van een gebruiksvergunning voor gebouwen e.d. en het afhandelen van een gebruiksmelding inclusief het stellen en wijzigen van (nadere) voorwaardenOp grond van de Woningwet en het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit) Commandant Brandweer 
BRW3Verlenen en handhaven van een gebruiksvergunning voor evenementen e.d.Artikel 2.1.1. BrandbeveiligingsverordeningCOLL.Commandant Brandweer 
BRW4Correspondentie voorafgaande aan een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwangOp grond van de Woningwet, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, het Bouwbesluit, de geldende Brandbeveiligingsverordening en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Commandant Brandweer 
BRW5Acute sluiting van een pand vanwege een onveilige situatieOp grond van de Woningwet, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, het Bouwbesluit, de geldende Brandbeveiligingsverordening en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Commandant Brandweer 
BRW6Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Commandant Brandweer 
BRW7Alarmeren (interne) gemeentelijke rampenbestrijdingsorganisatieArtikel 11 Wet rampen en zware ongevallenBgm.(Wnd.) Ambtenaar rampenbestrijdingBij afwezigheid van de burgemeester

Hoofdstuk 3 Afdeling Personeel, Communicatie en Juridische zaken

PCJ1Verstrekken van inlichtingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuurWet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit Bgm. COLL. Raad  Hoofd PCJ 

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

FPZBPZ   GB1 Benoeming ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratieArtikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.COLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenGeldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt.
FPZBPZ GB2 Afgifte bewijs van in leven zijnArt. 79, lid 3 Wet GBACOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn
FPZBPZ GB3 Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regelgevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wetWet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA)COLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en BackofficePubliekszaken, team Gegevensbeheer
FPZBPZ GB4 Verdeling van de gemeente in stemdistrictenArt. E2 KieswetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken 
FPZBPZ GB5 Benoeming leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureausArt. E3, lid 2 KieswetCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken 
FPZBPZ GB6 Het verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureausArt. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvangCOLLHoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn
FPZBPZ GB8 Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen Bgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn
FPZBPZ GB9  Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek Art. 7 Rijkswet op het Nederlanderschap Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ GB10  Verstrekken van kiezerspas en volmacht Art. K3 en L8 Kieswet COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer
 FPZBPZ GB11  Afgifte verlof later begraven dan voorgeschreven Art. 17 Wet op de lijkbezorging Bgm. Ambtenaar van de burgerlijke stand 

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

 FPZBPZ MZ1  Alle beslissingen ter uitvoering van wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering  • Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet Bbz • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) • Wet kinderopvang • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering  COLL.  Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken  Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ2 Beslissen op aanvragen om een vervoersvoorziening / leefvoorziening / woningaanpassing .Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Verordening individuele verstrekkingen in het kader van de Wmo en het Financieel besluit verstrekkingen in het kader van de WmoCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ3 Verstrekken van een urgentieverklaring woningzoekendeGeldende Huisvestingsverordening Stadsgewest HaaglandenCOLL.Hoofd Backoffice Publiekszaken Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ4 Afgeven indicatiebeschikkingWet sociale werkvoorzieningCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ5 Beslissingen en afsluiten overeenkomsten in het kader van de Wet inburgering nieuwkomersWet inburgering nieuwkomersCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ6 Beslissingen op aanvragen om ontheffing van de inburgeringplicht en het verstrekken van een inburgeringvoorziening. Handhaven van de inburgeringplicht. Artikelen 6,19 en 39 van de Wet inburgeringCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ7 Verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen Artikel 284, vierde lid van de FaillissementswetArtikel 285, eerste lid onderdeel e. van de FaillissementswetCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ8 Beslissen op aanvragen om een vergoeding voor leerlingenvervoerArt. 4 Wet Primair OnderwijsCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ9 Beslissingen omtrent leerplichtzakenArt. 16 LeerplichtwetCOLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplichtambtenaar Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ10 Beslissen op een aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaartBesluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaartCOLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ11 Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidiesArtikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLL.Hoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ12 Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLLHoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ13 Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidieArtikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLLHoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken en kwaliteitsmedewerker/toetser Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ MZ14 Beslissen op een aanvraag voor indicatie voor een aanleunwoningArtikel 31 geldende Huisvestingsverordening HaaglandenCOLLHoofd Backoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Algemeen

FPZBPZ A1  Beslissen op aanvragen om ontheffing van een bestemmingsplan of beheersverordening Artikel 3.6 lid 1c, 3.22 lid 1, 3.23 lid 1 of 3.38 lid 4 Wet ruimtelijke ordening COLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken Indien tijdig zienswijzen worden ingediend, is dit mandaat niet van toepassing. Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken
FPZBPZ A2  Publicatie voorbereidingsbesluit Artikel 3.7 lid 1 Wet ruimtelijke ordening COLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken 
FPZBPZ A3 Het in behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern adviesArtikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening COLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken  Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken
FPZBPZ A4  Verstrekken van een huisvestingsvergunning aan particulieren Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBPZ A5  Parkeren van grote voertuigen Art. 5.1.7 APV Pijnacker-Nootdorp COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBPZ A6  Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBPZ A7  Het verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen COLL Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZBPZ A8  Het verlenen van een vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg Art. 2.1.5.3 APV 2008 P-N COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Beleidsregels aanvragen uitwegvergunning”.
FPZBPZ A9 Beslissen op verzoeken tot het verlenen van hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder Artikel 110a Wet geluidhinder COLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken  1. Met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder 2. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR.
FPZBPZ A10  Vaststellen hogere grenswaarden Artikel 110a Wet geluidhinder COLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken 
FPZBPZ A11  Correspondentie inzake ingediende principeverzoeken en planologische processen Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening COLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken
FPZBPZ A12 Het plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluitenWet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordeningCOLL. Hoofd Backoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke zaken en overige beleidsmedewerkers van het taakveld Ruimtelijke zaken.

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel APV

FPZ APV1 OptochtenArt. 2.1.2.1 Algemene Plaatselijke Verordening 2008 gemeente Pijnacker-NootdorpBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV2  Feest, muziek en wedstrijd e.d. Art. 2.1.4.1 APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV3  Dienstverlening Art. 2.1.4.2 APV 2008 P-N COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV4  Straatartiest Art. 2.1.4.3 APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV5  Bijzonder gebruik van de weg Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV6  Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uur Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV7  Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uur Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV8  Vergunning sluitingsuur terras tot 24.00 uur Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV9  Ontheffing sluitingsuur terras tot 24.00 uur Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV10 Speelgelegenheid Art. 2.3.3.1 APV 2008 P-N Bgm. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV11 AlarminstallatieArt. 2.4.16 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV12 Waarmerken verkoopregisterArt. 2.5.2 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV13 Ontheffing gebruik vuurwerkArt. 2.7.3 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV14 Het verlenen van een kapvergunningArt. 4.5.2. APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV15 Ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclameArt. 4.7.2 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV16 Caravans e.d.Art. 5.1.5 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV17 Parkeren van reclamevoertuigenArt. 5.1.6 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV18 CollectevergunningArt. 5.2.1 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV19 VentvergunningArt 5.2.2 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV20 StandplaatsvergunningArt. 5.2.3 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV21 SnuffelmarktenArt. 5.2.4 APV 2008 P-NBgm.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV22 KansspelArt. 3 Wet op de kansspelenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV23 Klein kansspel (loterij)Art. 7c Wet op de KansspelenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV24 Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijdArt. 148 WegenverkeerswetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken
FPZ APV 25 Beslissen op verzoeken om ontheffing van overige geluidhinderArtikel 4.1.7 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenMet inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai

Hoofdstuk 8 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu

FPZ M1  Het beslissen op aanvragen voor een vergunning op grond van de Wet milieubeheer Artikel 8.2 Wet milieubeheer COLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZ M2 Instemmen met melding o.g.v. de Wet milieubeheerArtikel 8.19 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZ M3 Het opleggen van maatwerkvoorschriftenAlgemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZ M4 Correspondentie inzake vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwangArtikel 18.2 Wet milieubeheer en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZ M5 Goedkeuring van rapporten in het kader van vergunningverlening en -procedureInrichtingen- en vergunningenbesluit en hoofdstuk 8 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZ M6 Actualiseren van een vergunningArtikel 8.22 en 8.23 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZ M7 Het op aanvraag van vergunninghouder wijzigen van de voorschriften van een vergunningArtikel 8.24 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZ M8 Het intrekken van een vergunningArtikel 8.25, 1e lid onder b,c,d Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZ M9 Het op verzoek van vergunninghouder intrekken van een vergunningArtikel 8.26 Wet milieubeheerCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 

Hoofdstuk 9 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Bouw- en woningtoezicht

 FPZBW1 Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase, mits het bouwplan past in de van toepassing zijnde voorschriften en geen ontheffing of vrijstelling is vereist van andere dan ondergeschikte bouwtechnische en/of niet beleidsgevoelige stedenbouwkundige bepalingen Artikel 40, 44 en 56a Woningwet COLL. Hoofd Frontoffice Publiekszaken Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW2Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase nadat ontheffing of vrijstelling is verleendArtikel 40, 44 en 56a WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW3Afgeven wijzigingsvergunning reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase zonder ontheffing of vrijstellingArtikel 40, 44 en 56a WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW4 .Het geheel of gedeeltelijk intrekken op verzoek van vergunninghouder van een reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede faseArtikel 59 WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW5Het meedelen aan aanvrager van een reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase dat de beslissing op grond van één van de Artikelen 50 tot en met 55 en 56b van de Woningwet moet worden aangehoudenArtikelen 50 tot en met 55 en 56b WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW6Het in kennis stellen als bedoeld in Artikel 58 van de Woningwet van een van rechtswege verleende bouwvergunningArtikel 58 Woningwet en 2.2.6 geldende Bouwverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBW7Het meedelen aan aanvrager dat het bouwwerk vergunningsvrij, licht- of regulier bouwvergunningplichtig isBesluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerkenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW8Het verzenden van een verzoek om aanvullende gegevensArtikel 4:5 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken en medewerkers belast met bouw- en woningtoezicht
FPZBW9Het vragen van agrarisch advies aan een terzake deskundigeOp grond van bestemmingsplannenCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.
FPZBW10Het controleren en afdoen van constructieberekeningenArtikel 44 WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.
FPZBW11Het gelasten dat beheersmaatregelen ter voorkoming van gevaar voor de gezondheid of veiligheid worden getroffen waaronder het direct staken van het gebruik van een bouwwerk, het staken van de bewoning en het slopen van een bouwwerkArtikel 100d Woningwet juncto afdeling 5.3 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd BOR . Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder
FPZBW12Het toekennen van een huisnummerArtikel 108 Gemeentewet en Artikel 5.6.2 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd BOR 
FPZBW13Het afgeven van een sloopvergunningArtikel 8.1.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijnRruimtelijke Zaken.
FPZBW14Het afgeven van een positieve mededeling op een melding sloopvoornemenArtikel 8.2.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.
FPZBW15Het verlenen van ontheffing van de plicht een onderzoeksrapport naar de gesteldheid van de bodem te overleggen indien reeds voldoende gegevens over de bodemgesteldheid beschikbaar zijnArtikel 1.2.6, letter e, sub 1 van de bijlage van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunningCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBW16Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een reguliere bouwvergunning of een aanvraag om een reguliere bouwvergunning eerste of tweede faseArtikel 46, lid 2 WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken
FPZBW17Het weigeren van een lichte bouwvergunningArtikel 44, lid 3 WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenInformatieplicht aan portefeuillehouder
FPZBW18Het overschrijven van een bouw- of sloopvergunningArtikel 10.3 geldende Bouwverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBW19Het weigeren van een reguliere bouwvergunning vanwege het feit dat de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag en de aanvraag en de overgelegde gegevens daardoor niet aannemelijk maken dat het bouwen voldoet aan de voorschriften van het Bouwbesluit of de bouwverordening.Artikel 44, lid 1 WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBW20Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase, voor een bouwplan in een bestemmingsplan waarvoor nog geen uitwerkingsplan is vastgesteld, mits het bouwplan in overeenstemming is met de standaardvoorschriften die binnen de gemeente worden gehanteerd en die ten grondslag zullen liggen aan het ontwerpuitwerkingsplan.Artikel 40 WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice Publiekszaken 
FPZBW21Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning eerste of tweede fase nadat de beslissing aanvankelijk is aangehouden of die aanhouding is doorbrokenArtikel 50 tot en met 55 en Artikel 56b WoningwetCOLL.Hoofd Frontoffice PubliekszakenOndermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. Doorbreken van de aanhouding na ambtelijke bespreking in het afstemmingsoverleg tussen BWT en RO

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkbeheer

WBH1Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelenWegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.COLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH2Het uitgeven van marktstandplaatsenArt. 160 Gemeentewet geldende Warenmarktverordening Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH3Uitvoering van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002Warenmarktverordening geldende Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd WijkbeheerOndermandaat aan marktmeester toegestaan
WBH4Het verlenen van een (nood)kapvergunningArt. 4.5.2. en 4.5.13 APV 2008 P-NCOLL.Hoofd Wijkbeheer 
WBH5 Bijzonder gebruik van de weg Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N COLL. Hoofd Wijkbeheer 
WBH6 Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering Artikel 160 Gemeentewet COLL. Hoofd Wijkbeheer 
WBH7 Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen Artikel 160 Gemeentewet COLL. Hoofd Wijkbeheer Ondermandaat aan medewerkers van de afdeling Wijkbeer toegestaan
WBH8 Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 COLL. Hoofd Wijkbeheer Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
WBH9 Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst. Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 COLL Hoofd Wijkbeheer Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
WBH10Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidieArtikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLLHoofd WijkbeheerMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
WBH11Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLLHoofd WijkbeheerMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
WBH12Toestemming geven voor het vormen van bestemmingsreserves door structureel gesubsidieerde instellingen.Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 COLL Hoofd WijkbeheerMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
WBH13Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidiesArtikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLLHoofd WijkbeheerMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
WBH14 Het verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot” Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot” COLL. Hoofd Wijkbeheer  Ondermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

Hoofdstuk 11 Afdeling Beheer Openbare Ruimte

BOR1 - Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen - Verkeersbesluiten o.g.v. Wegenverkeerswet 1994 - Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer. COLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
 BOR2 Parkeren van grote voertuigen Art. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-Nootdorp COLL. Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
 BOR3 Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering Artikel 160 Gemeentewet COLL. Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
 BOR4 Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond. Artikel 160 Gemeentewet , Artikel 2.1.5.2 APV P-N 2008 en Artikel 5.2 Telecommunicatiewet COLL. Hoofd Beheer Openbare Ruimte Mede van toepassing zijn de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren
BOR5Correspondentie inzake milieuhandhaving bij bedrijven, met uitzondering van een beschikkingArtikel 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving
BOR6Besluiten tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een AmvbArtikel 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving.
BOR7Correspondentie inzake het intrekken van een milieuvergunning in het kader van handhaving, met uitzondering van een beschikkingArtikel 8.25, eerste lid onder a en 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR8Besluit inzake bestuursdwang met spoedeisend milieu- en gezondheidsbelang en ten uitvoer brengen daarvan Artikel 8:2 wet milieubeheer Artikel 5.22 en 5:24 leden 5 en 6 Algemene wet bestuursrecht COLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.
BOR9Correspondentie over illegale (afval)stort buiten bedrijven, met uitzondering van een beschikkingAlgemene Plaatselijke Verordening, Artikel 10.2 wet Milieubeheer, Artikel 13 wet Bodembescherming, Bouwstoffenbesluit en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht.COLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving.
BOR10Correspondentie inzake handhaving openbare ruimte, met uitzondering van niet spoedeisende beschikking op grond van de Artikelen 2.2.1 tot en met 2.3.3.2 en 3.1.1 tot en met 3.5.2 van de Algemene Plaatselijke VerordeningAlgemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffenverordening juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving.
BOR11Correspondentie inzake handhaving wegens strijdig gebruik, inclusief beschikking in spoedeisend geval en bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000,--, met uitzondering van overige beschikkingen .Bestemmingsplan, wet ruimtelijke ordening juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving
BOR12Correspondentie inzake handhaving Woningwet, inclusief beschikking in spoedeisend geval en bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000,--, met uitzondering van overige beschikkingenBestemmingsplan, Artikel 100 en 100d Woningwet juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving.
BOR13Staken van bouwen, gebruik of slopen, dan wel het gelasten dat voorzieningen worden getroffen, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheidAsbestverwijderingsbesluit, Artikel 125 Gemeentewet juncto Artikelen 100 en 100d Woningwet juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving
BOR14Besluit inzake schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR15Besluit naar aanleiding van een melding op grond van het BouwstoffenbesluitArtikel 3.1 Besluit bodemkwaliteitCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR16Verzoek om nadere gegevens op grond van het BouwstoffenbesluitBesluit bodemkwaliteitCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR17Besluit tot goedkeuring van een tanksaneringWet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanksCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR18Sanering van een niet ernstig geval van bodemverontreinigingWet bodembeschermingCOLL.Hoofd Beheer Openbare Ruimte 
BOR19Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdeling Beheer Openbare Ruimte
BOR20Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering in het buitengebiedArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteOndermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)
BOR21Ambtshalve besluiten om niet handhavend op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van Artikel 40 WoningwetArtikel 125 Gemeentewet juncto Artikel 40 Woningwet juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrechtCOLL.Hoofd Beheer Openbare RuimteVoordat het ambtshalve besluit wordt genomen, dient ambtelijk overleg plaats te vinden tussen de taakvelden Handhaving (BOR) en Bouw- en woningtoezicht (Frontoffice Publiekszaken)

Hoofdstuk 12 Afdeling Beleid

 BEL1 Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004 COLL. Hoofd Beleid Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
BEL2Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLL.Hoofd BeleidMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
BEL3Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidieArtikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLL.Hoofd BeleidMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
BEL4Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLL.Hoofd BeleidMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
BEL5Toestemming geven voor het vormen van bestemmingsreserves door structureel gesubsidieerde instellingen.Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLL.Hoofd BeleidMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
BEL6Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidiesArtikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004COLL..Hoofd BeleidMet inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst
BEL7Bijhouden van het Register Kindercentra en gastouderbureausArt. 46 wet kinderopvang, juncto Artikel 6 van de Regeling wet kinderopvangCOLL.Hoofd Beleid 
BEL8Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvangWet kinderopvangCOLL.Hoofd BeleidOvereenkomstig de in de nota Handhavingsbeleid kinderopvang Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen.
BEL9Uitvoering Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-NootdorpArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Beleid 
BEL10Uitvoering Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-NootdorpArtikel 5, Artikel 6, lid 2, Artikel 7, lid 3 en 4 Artikel 8, Artikel 9, lid 1, Artikel 10, lid 4, Artikel 15, Artikel 16, Artikel 18, lid 3, Artikel 20, lid 2, Artikel 21, Artikel 22, Artikel 23, Artikel 25, lid 4, Artikel 26, Artikel 32, lid 1 en 3, Artikel 35, lid 1 en 2, Artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-NootdorpCOLL.Hoofd Beleid Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000,--
BEL 11Uitvoering Verordening subsidiëring godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs openbaar basisonderwijs gemeente Pijnacker-NootdorpArtikel 147, eerste lid Gemeentewet juncto Artikel 50 en 51 Wet op het primair onderwijsCOLL.Hoofd Beleid 
BEL12Uitvoering Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid Gemeente Pijnacker-NootdorpArtikel 5, Artikel 6, Artikel 7, Artikel 10, lid 1 en 3COLL.Hoofd Beleid 
BEL13Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006Artikel 6, Artikel 7 en Artikel 20 lid 1 en 2 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006COLL.Hoofd Beleid 
BEL14Vaststelling af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebedingKoopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebedingCOLL.Hoofd Beleid 

Hoofdstuk 13 Afdeling Ontwikkeling

ONT1 Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld Artikel 160 Gemeentewet COLL. Hoofd Ontwikkeling Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.
ONT2Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereenkomsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteldArtikel 160 GemeentewetCOLLHoofd OntwikkelingVoor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder
ONT3Besluiten tot toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerdArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling 
ONT4Besluiten tot toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling 
ONT5 OntwikkelingBesluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling 
ONT6Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling De aanvragen moeten worden getoetst aan de criteria zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroenbeleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Stedenbouw van de afd. Beleid.
ONT7Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd OntwikkelingOndermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdeling Ontwikkeling
ONT8Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp indienen van een verzoek om hogere grenswaarden op grond van de wet geluidhinderArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling 

Hoofdstuk 14 Afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering

DIA1 Het bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: a. het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving b. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c. het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d. het plaatsen van aantekeningen op het brondocument e. het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f. het verstrekken van een bewijs van inschrijving g. het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h. het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie i. het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende angevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn j. het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k. het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening Artikel 5 en volgende van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken COLL. Hoofd DienstVerlening, Informatievoorziening en Automatisering. 1.Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. 2. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken

BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN

PA1 Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaarschrift- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten. Artikel 160 GemeentewetCOLL. Alle portefeuillehouders 1. Op grond van Artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. 2. In afwijking van Artikel 4, lid 2 van de algemene bepalingen kunnen ook niet-begunstigende beslissingen door de portefeuillehouder worden genomen.
PSZK1Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredietenWet BbzCOLL.Portefeuillehouder Sociale Zaken 
PFIN1Oninbaar verklaren van vorderingenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Portefeuillehouder FinanciënMet uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 22 maart 2005.

BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN

Nr. Onderwerp Wettelijke grondslag Door Aan Bijzondere voorwaarden

 SP1Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogrammaArtikel 160 GemeentewetCOLL.Stuurgroep I&ABinnen de financiële kaders van de door de raad vastgestelde Programmabegroting

BIJLAGE IV MANDATEN / MACHTIGINGEN AAN EXTERNEN

 ME1 Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007COLL.  • Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg  
ME2Uitvoeren Artikel 11a van de Coll.ectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling (CAR)Besluit van de raad van 2 januari 2002COLL.Uitvoeringsorgaan UWV 
ME3 .Uitvoeren van de wet inburgering nieuwkomersArtikelen 3,5,6,15 en 18 van de wet inburgering nieuwkomersCOLL.Hoofd van de Sector Werk, Inkomen en Zorg, cluster Publiekszaken van de gemeente DelftOndermandaat toegestaan aan de leidinggevende Inburgering van de gemeente Delft met uitzondering van het opleggen van boetes
ME4Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)Artikel 171, lid 2 GemeentewetBgm.Medewerkers van notariskantoren Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.
ME5Besluiten die samenhangen met de verstrekking van persoonsgebonden budgetten huishoudelijke verzorging voor overgangscliëntenWet maatschappelijke ondersteuningCOLL.Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a. 
ME6Verstrekking van het Persoonsgebonden Budget van overgangscliënten op basis van een indicatie voor huishoudelijke verzorgingWet maatschappelijke ondersteuningCOLL.Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a., 
ME7Beslissen op aanvragen om subsidies in het kader van de Jeugdgezondheidszorg wet Collectieve Preventie Volksgezondheid COLL. Directeur GGD-Zuid-Holland West Van toepassing zijn de bijzondere voorwaarden zoals genoemd in het nader door het college vastgestelde specifieke mandaatbesluit jeugdgezondheidszorg    
ME8Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006Artikel 19 lid 3 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006COLL.De directeur van de GGD Zuid-Holland West 
ME9Het ondertekenen van een besluit tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingenArtikel 3 eerste lid wet tijdelijk huisverbod en Artikel 10:11 Algemene wet bestuursrechtBgm.Hulpofficier van justitieMet inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt.

BIJLAGE V VOLMACHTEN

 VM1 Afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,-- Artikel 160 Gemeentewet COLL. Hoofd Financiën 
VM2Vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomstenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 
VM3Aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd FinanciënBinnen bestaand pakket
VM4Het doen van BTW-aangiftenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 
VM5Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachtenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 
VM6Akkoorderingen saldobiljetten geldleningenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Financiën 
VM7Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor (sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het BakenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd WijkbeheerOndermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer.
Bij de onderstaande volmachten nr’s VM8 tot en met VM13 worden de methoden en procedures in acht genomen zoals genoemd in de “Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid” zoals die is vastgesteld door het college bij besluit van 11 april 2006 en/of sedertdien gewijzigd en voorts zoals genoemd in de bijlage die hoort bij de volmachten VM8 tot en met VM 13.
VM8Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot (voorlopige) gunning van de opdracht.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Secretaris 
VM9Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL. Afdelingshoofden en Projectmanagers **) Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen aan prestatiehouders ***) binnen de afdelingen is.
VM10Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij onderhandse meervoudige aanbesteding en besluiten tot het verlenen van opdrachten tot leveringen en diensten bij onderhandse meervoudige aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL.Afdelingshoofden en Projectmanagers **)Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid
VM11Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij openbare niet-Europese aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL. (Project)portefeuillehouder Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid.  
VM12Besluiten tot het verlenen van opdrachten voor leveringen en diensten exclusief BII diensten bij openbare niet-Europese aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL.Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid 
VM13Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij Europese aanbestedingArtikel 160 GemeentewetCOLL.(Project)portefeuillehoudersOndermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid.
VM14Besluiten tot uitzondering van de aanbestedingsregels zoals aangegeven in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleidArtikel 160 GemeentewetCOLL.(Project)portefeuillehouders 
VM15Verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000,-- niet te boven gaan.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Portefeuillehouder Financiën 
VM16Het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraakArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer 
VM17Het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebiedArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer 
VM18Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmastenArtikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd OntwikkelingMet inachtneming van de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005
VM19Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereen-komsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld.Artikel 160 GemeentewetCOLL.Hoofd OntwikkelingOp de anti-kraakovereenkomst is het anti-kraakreglement van toepassing
  • *)

    Het interne bedrijfsvoeringsproces is een bevoegdheid van de directeuren.

  • **)

    Projectmanagers als bedoeld in het kader van het Handboek Projectmatig Werken

  • ***)

    Prestatiehouders als bedoeld in de Regeling budgethouderschap en verplichtingen

BIJLAGE VI MACHTIGINGEN

M1  Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)    Artikel 171, lid 2 Gemeentewet    Bgm.     Budgethouders Afdelingshoofden (Project)portefeuillehouders Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage I van dit Mandaatbesluit , de onder de nr’s VM8 tot en met VM13 toegekende bevoegdheden, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. NB. Over contracten dient vooroverleg met de portefeuillehouder plaats te vinden.
(Project)portefeuillehoudersTer uitvoering van door het college genomen besluiten. Ondermandaat aan directeuren en afdelingshoofden is toegestaan.
Medewerkers van de afdeling a) Inzake aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. b) Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht.
M2 Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht  Vertegenwoordiging van het gemeentebestuur ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties, en bij de Nationale Ombudsman  Bgm. COLL.  Afdelingshoofden Informatieplicht aan directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
M3In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en bezwarenprocedures Algemene wet bestuursrecht  Bgm. COLL. Afdelingshoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen
M4Indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen / subsidies / voorschotten aan provincie, rijk en andere instantiesArt. 160 GemeentewetCOLL.Afdelingshoofden Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen Informatieplicht aan directeur
M5 Afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds genomen besluiten Art. 160 Gemeentewet Bgm. COLL. Afdelingshoofden Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakterOndermandaat toegestaan aan medewerkers
M6  Het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)  Artikel 75 en 105 Gemeentewet  Bgm. COLL.  Wethouders en afdelingshoofden  Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter Ondermandaat toegestaan aan medewerkers

Bijlage VII bij de volmachten VM8 tot en met VM13 van het Mandaatbesluit 2009

Op basis van de Nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid, wordt bij de uitvoering van de volmachten VM8 tot en met VM13 rekening gehouden met de volgende punten:

De gemeente gaat uit van de volgende tabel, waarin de drempelbedragen staan, die de keuze voor het type aanbesteding bepalen:

Type aanbestedingDrempelbedrag[1]Volmacht
OnderhandsEnkelvoudig Werken: < € 100.000 Leveringen en diensten:< € 50.000 Afdelingshoofden Projectmanagers
Meervoudig Werken: € 100.000 – 500.000 Leveringen en diensten: € 50.000 – 100.000 Afdelingshoofden[2] Projectmanagers
OpenbaarNiet-Europees Werken: > € 500.000 – 5.150.000[3] Leveringen en diensten exclusief IIB diensten: > € 100.000 – 206.000³ (Project)portefeuille-houder[4] Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen[5]
Europees met inachtneming van de BAO (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten) • Openbare procedure • Niet-openbare procedure • Bijzondere procedures Werken: > € 5.150.000³ Leveringen: > € 206.000³ Diensten: > € 206.000³ (Project) portefeuillehouder[6]
  • [1]

    De drempelbedragen zijn exclusief BTW.

  • [2]

    Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [3]

    De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2008 tot en met 31 december 2009. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.

  • [4]

    Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [5]

    Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [6]

    Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2009

Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;

gelet op hun besluit van 27 januari 2009 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2009, bijlage VI Machtigingen, nummer M2 ;

gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en Artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

besluiten:

de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

Pijnacker, 27 januari 2009.

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2009

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitvoering van nummer M2

Het hoofd van de afdeling……………………………….

gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 27 januari 2009;

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. …….200., procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorzie-ning/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van……………..200., kenmerk………….];

gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de [President van de rechtbank/de rechtbank] op ……………………….200….

Pijnacker,…………………….200..

Het hoofd van de afdeling………………

(Handtekening)

Bijlage X van het Mandaatbesluit 2009

Redactie mandaatbesluiten

  • 1.

    Een (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2009, het Ondermandaatbesluit 2009 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie Artikel 1, zevende lid Man-daatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd:

    • Aanhef: geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

    • Brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

    • Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Namens de burgemees-ter/het college van Pijnacker-Nootdorp verleen ik u vergunning….

    • Ondertekening:

    • Hoogachtend,

    • de wethouder… (portefeuille) / de directeur.../het hoofd van de afdeling……/ (bij on-dermandaat) de medewerker…….,

    • handtekening

    • titel en naam)

  • 2.

    Een ondertekeningsmandaat (zie Artikel 2, tweede lid Mandaatbesluit 2009). Deze vorm komt alleen voor in de volgende gevallen (zie bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M6 van het Man-daatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd indien sprake is van:

    • ? indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen/subsidies/voorschotten aan de provincie, rijk en andere instanties

    • ? afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds geno-men besluiten

    • ? het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)

    • Aanhef: geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

    • Brief in de IK-vorm (burgemeester) of WIJ-vorm (college)

    • Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Hierbij doe ik u/doen wij u, enz….

    • Ondertekening:

    • Hoogachtend,

    • de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

    • voor deze,

    • de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/de mede-werker……,

    • handtekening

    • (titel en naam)

Nb.

  • 1)

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Man-daatbesluit 2009 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

  • 2)

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aange-merkt als zijn plaatsvervanger.

Bijlage XI van het Mandaatbesluit 2009

Modeltekst voor aanhef en ondertekening van een contract/overeenkomst door een portefeuille-houder/afdelingshoofd/budgethouder (zie Mandaatbesluit onder nummer M1):

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoor-digd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(het hoofd van de afdeling /medewerker van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van Artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van 27 januari 2009 (en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(handtekening)

(Naam)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

  • 1.

    Als een (project)portefeuillehouder, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van volmacht VM8 t/m VM 12 van het Mandaatbesluit 2009

  • 2.

    Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een collegebesluit.