Organisatie | Zandvoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleid voorlopige toestemming |
Citeertitel | Beleid voorlopige toestemming |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Publieke Dienstverlening |
Geen
Beleidsregels Bevordering IntegriteitsBeoordelingen Openbaar Bestuur
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2009 | 25-10-2013 | Onbekend | 03-11-2009 | Zaaknummer Z2009-006708, registratienummer 2009/09/5128 en 2009/10/804 |
De nota voorlopige toestemming (voorheen gedragslijn Horeca) wordt geactualiseerd vanwege de wijziging van de beleidsregels Bevordering Integriteits- beoordelingen Openbaar Bestuur (BIBOB) en het horecasanctiebeleid. Omdat de titel gedragslijn Horeca verwarring schept en de indruk wekt dat het om gedragingen van de ondernemer gaat is de naam gewijzigd in beleid voorlopige toestemming horeca.
Het doel van de nota is het met name aan nieuwe ondernemers duidelijkheid verschaffen in de spelregels voor het verkrijgen van een voorlopige toestemming.
De gemeente Zandvoort wil een ondernemersvriendelijk klimaat creëren. De gemeente staat in principe de (nieuwe) ondernemer toe zijn horecabedrijf reeds zonder vergunningen te exploiteren. Verplicht is dit echter niet. Er zijn gemeenten die openstelling gedurende de behandelingstermijn van de vergunningen niet toestaan. Bij openstelling zonder vergunning is sprake van gedogen. Gedogen kan alleen indien sprake is van een tijdelijke situatie en uitzicht op vergunningverlening is. Het gedogen vindt schriftelijk plaats en bevat de bepalingen waaraan de ondernemer(s) zich moet(en) houden.
Geen voorlopige toestemming wordt gegeven voor de volgende vergunningen: vergunning seksinrichting, vergunning escortbedrijf, coffeeshops en de vergunning speelautomatenhallen. De gemeente voert hierin een terughoudend vergunningenbeleid.
Een nieuwe onderneming mag met een voorlopige toestemming op grond van de Algemene plaatselijke verordening in principe tot 01.00 uur geopend zijn. Dit geldt echter niet als op grond van andere wet- en regelgeving andere openings - en sluitingstijden voor de inrichting zijn vastgesteld. Pas als de benodigde vergunningen zijn verleend is opening tot 03.00 uur toegestaan.
Voor discotheken geldt vanwege de aard van het horecabedrijf een ander regime. Om exploitatie mogelijk te maken kan aan hen een voorlopige toestemming worden verleend met een latere openstelling dan 01.00 uur.
Strandpaviljoenhouders dienen tussen 00.00 en 06.00 uur gesloten te zijn.
De nota maakt onderscheid tussen nieuwe ondernemers/ondernemingen en bestaande ondernemers/ondernemingen. Hoofdstuk 2 bevat spelregels voor het verkrijgen van een voorlopige toestemming voor zowel nieuwe als bestaande ondernemingen. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 voor de nieuwe ondernemers per soort vergunning aangegeven op welke wijze met de vergunningaanvraag wordt omgegaan. Hoofdstuk 4 geeft aan op welke wijze wordt omgegaan met aanvragen van bestaande ondernemingen. Hoofdstuk 5 tenslotte bevat de BIBOB procedure bij vergunningaanvragen.
Bijlage 1 bevat algemene bepalingen die aan de voorlopige toestemming worden verbonden. De burgemeester/college kunnen extra bepalingen aan de voorlopige toestemming verbinden. In bijlage 2 zijn de behandelingstermijnen van de verschillende vergunningaanvragen vermeld. De verschillen tussen de gedragslijn horeca en het beleid voorlopige toestemming horeca worden vermeld in bijlage 3.
Tweemaal per jaar vindt terugkoppeling van het gevoerde beleid plaats naar de verschillende betrokken partijen. Zowel in het voorjaar als in het najaar vindt het horecaoverleg plaats. Naast de burgemeester zijn daarbij de vertegenwoordigers van horecabedrijven, bewoners, Koninklijk verbond van ondernemers in het horeca- en aanverwante bedrijf horeca Nederland afdeling Zandvoort, politie en gemeentelijke sectoren aanwezig. Tijdens dit overleg worden de horeca gerelateerde beleidsplannen besproken en wordt aandacht besteed aan probleemsituaties. Aangezien het overleg een vrij algemeen karakter heeft, worden specifieke onderwerpen separaat met de meest betrokken belanghebbenden besproken.
Dit beleid dient ter vervanging van het oude beleid (gedragslijn Horeca). Het moet in de praktijk blijken of dit beleid voorlopige toestemming voldoet. Daarom wordt dit beleid in 2012 geëvalueerd en indien nodig aangepast. Verder vindt aanpassing plaats indien in een eerder stadium wet- en regelgeving gewijzigd wordt.
2. Spelregels voorlopige toestemming
Procedure voorlopige toestemming
Voor het afgeven van een voorlopige toestemming wordt aan de hand van de ingeleverde gegevens ingeschat of de vergunning mogelijk verleend kan worden. Daarvoor moet een complete aanvraag zijn gedaan (zie paragraaf 2.1 voor de definitie complete aanvraag). De ondernemer krijgt als de aanvraag niet compleet is, de gelegenheid de ontbrekende gegevens te verstrekken. Voldoet hij hier niet aan, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Indien bij de aanvraag al duidelijk is dat de vergunning niet verleend kan worden, wordt geen voorlopige toestemming gegeven.
De ondernemer moet voor een tijdige beslissing over de voorlopige toestemming, minimaal vier weken voor dat hij zijn bedrijf wil openen, een complete aanvraag doen.
Als de aanvraag niet compleet is wordt de ondernemer schriftelijk op de hoogte gesteld en verzocht alsnog het ontbrekende in te leveren. Indien de ondernemer aan het verzoek geen gehoor geeft of slechts onderdelen van het gevraagde aanlevert volgt een besluit tot niet in behandeling nemen van de aanvraag. Zie verder paragraaf 2.2. voor de gevallen waarin geen voorlopige toestemming wordt verleend.
De voorlopige toestemming is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht en wordt in principe voor drie maanden afgegeven. Deze periode kan worden verlengd. Aan de voorlopige toestemming zijn bepalingen verbonden. Bij overtreding van een of meerdere bepalingen uit de voorlopige toestemming wordt deze onmiddellijk ingetrokken ongeacht de zwaarte van de overtreding. Het horecabedrijf moet dan gesloten zijn voor bezoekers tot dat op de vergunningaanvragen is beslist.
Voldoen aan overige wet en regelgeving
Het verlenen van de voorlopige toestemming betekent niet dat andere instanties zoals bijvoorbeeld de Voedsel en Warenautoriteit niet handhavend kunnen en zullen optreden. Bovendien dient de ondernemer te voldoen aan de eisen die overige wet -en regelgeving aan hem stelt.
Voorlopige toestemming geeft geen recht op vergunning
Gedurende de periode van de voorlopige toestemming vraagt de gemeente advies aan diverse instanties omtrent de vergunningverlening. Uit deze adviezen kan blijken dat de aangevraagde vergunning(en) geweigerd moet(en) worden. De voorlopige toestemming wordt dan ingetrokken en de vergunningen geweigerd.
De gemeente Zandvoort heeft een horecasanctiebeleid. In het horecasanctiebeleid is geregeld welke sanctie door de burgemeester of het college opgelegd kan worden bij overtredingen. Het gaat niet alleen om overtredingen van wet- en regelgeving, maar ook om overtreding van de bepalingen uit vergunningen en de voorlopige toestemming. Het beleid is van toepassing op alle horecabedrijven.
In hoofdstuk 3 worden de regels voor de nieuwe ondernemers vermeld. Hoofdstuk 4 bevat regels voor de gevestigde ondernemers.
Onder nieuwe ondernemers/onderneming wordt verstaan:
Onder een complete aanvraag wordt verstaan:
Soms is de behandelingstermijn van een vergunning te kort. De burgemeester of het college kan dan besluiten de beslissing op de aanvraag uit te stellen. Dit noemen we een verdagingsbesluit.
Dit houdt in dat de burgemeester en het college met de behandeling van de aanvraag wachten tot dat op andere aanvragen is beslist. Zodra deze procedure voor de andere vergunningen of ontheffingen is beëindigd, gaat de termijn voor de behandeling van de aanvraag lopen.
2.2 gevallen geen voorlopige toestemming
Onder een complete aanvraag wordt verstaan:
b. Weigeringsgronden en/of beperkingen voorlopige toestemming
Als op het moment dat een complete aanvraag is gedaan, weigeringsgronden voor een van de aangevraagde vergunningen bekend zijn wordt geen voorlopige toestemming afgegeven. Dit geldt ook als bij de aanvraag duidelijk is dat niet voldaan kan worden aan de voorschriften en beperkingen van de voorlopige toestemming.
c.Vestiging en/of soort exploitatie in strijd met bestemmingsplan
Als op de gewenste locatie horeca en/of het soort horeca in strijd is met het geldend bestemmingsplan en/of een ontheffingsprocedure wordt gevolgd, wordt geen voorlopige toestemming verleend. Informatie over bestemmingsplannen van de gemeente is de te vinden op www.zandvoort.nl
Als de bouwvergunning c.q. verbouwing van invloed is op de inrichtingseisen op grond van de Drank- en Horecawet wordt geen voorlopige toestemming verleend.
Als het pand door de brandweer niet als brandveilig wordt beoordeeld, wordt geen voorlopige toestemming afgegeven.
f.Strijd met het Activiteitenbesluit
De ondernemer moet een milieumelding doen bij de Milieudienst IJmond en voldoen aan de bepalingen uit het Activiteitenbesluit. Als bij de aanvraag al duidelijk is dat niet voldaan wordt aan de bepalingen van het Activiteitenbesluit wordt geen voorlopige toestemming gegeven.
g.Bij aanvraag onderstaande vergunningen
Vergunning seksinrichting, vergunning escortbedrijf, coffeeshops en een vergunning speelautomatenhallen (voor coffeeshops en speelautomatenhallen geldt een maximumstelsel). De gemeente voert bij deze bedrijven een terughoudend vergunningenbeleid.
h.Geen vergunningen of voorlopige toestemming
Als geconstateerd wordt dat het horecabedrijf geen vergunningen heeft aangevraagd en zonder rechtsgeldige vergunningen exploiteert, wordt nadat de vergunningen alsnog zijn aangevraagd geen voorlopige toestemming verleend.
i.Geen voorlopige toestemming bij een BIBOB procedure
Van een BIBOB procedure is sprake als:
3. Vergunningsaanvragen nieuwe ondernemers
Deze paragraaf bevat de regels die in verband met de voorlopige toestemming gelden voor alle in hoofdstuk 3 vermelde vergunningen. Voor zover er aanvullende bepalingen gelden voor de vergunningen worden deze in onderstaande paragrafen vermeld.
Pas als een volledige aanvraag is ingediend wordt beoordeeld of een voorlopige toestemming kan worden verleend.
Bij onvolledige aanvragen wordt onderstaande procedure gevolgd
3.2.1 Niet voldoen aan inrichtingseisen
Na constatering krijgt de ondernemer twee weken de tijd om de benodigde voorzieningen te treffen en alsnog te voldoen aan de inrichtingseisen. Dit wordt hem/haar schriftelijk medegedeeld. Deze termijn kan verlengd worden met nogmaals twee weken indien de bouwinspecteur van mening is dat de te treffen voorzieningen niet gedurende de eerste termijn kunnen worden gerealiseerd. De ondernemer wordt hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
3.3 Verlof alcoholvrije dranken
Bij een complete aanvraag wordt getoetst of de ondernemer/ondernemers de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en een verklaring omtrent gedrag is overgelegd (eisen Drank- en Horecaverordening). Bij een complete aanvraag, kan binnen een relatief korte tijd bepaald worden of het verlof alcoholvrije dranken verleend kan worden. Een voorlopige toestemming is daarom niet noodzakelijk.
3.4 Exploitatievergunning alcoholschenkend/alcoholvrij
Voor een exploitatievergunning alcoholvrij wordt vanwege de korte behandelingstermijn geen voorlopige toestemming afgegeven. Voor de alcoholschenkende bedrijven wordt wel een voorlopige toestemming afgegeven.
3.4.1 Terras en terrasschotten
Een terras behoort tot de inrichting en wordt indien dit niet in strijd is met het geldend bestemmingsplan opgenomen in de exploitatievergunning.
Voor de plaatsing van vaste terrasschotten moet de ondernemer beschikken over een bouwvergunning, tenzij de schotten dagelijks na sluiting van het terras worden verwijderd.
3.5 Vergunning kansspelautomaten
Indien op het moment van de aanvraag niet duidelijk is of de inrichting hoogdrempelig is, zal eerst een onderzoek hiernaar plaatsvinden voordat eventueel een voorlopige toestemming wordt gegeven. In de Wet op de kansspelen staat vermeld wat onder een hoogdrempelige inrichting wordt verstaan. Blijkt het horecabedrijf niet hoogdrempelig te zijn, dan wordt de vergunning geweigerd en mogen in de inrichting geen kansspelautomaten (gokkasten) aanwezig zijn. Indien de ondernemer een bestaand horecabedrijf overneemt waar reeds 2 kansspelautomaten aanwezig zijn, mogen deze in het horecabedrijf/ inrichting blijven staan indien, er een vergunning van de vorige ondernemer op de inrichting rust, het horecabedrijf hoogdrempelig blijft en geen weigeringsgronden op het moment van indiening van de complete aanvraag bekend zijn.
3.7 Vergunning speelautomatenhallen
Indien een vergunning speelautomatenhallen wordt aangevraagd, wordt per aanvraag beoordeeld of een voorlopige toestemming kan worden verleend. Hierbij wordt meegewogen of het maximaal aantal speelautomatenhallen van 5 is bereikt (hetgeen nu het geval is) en of er aanleiding is een (diepgaande) BIBOB toets uit te voeren.
3.8 Sluitingstijden nieuwe ondernemingen
De standaardsluitingstijd voor horecabedrijven is op grond van de Algemene plaatselijke verordening 01.00 uur. Op grond van andere wet- en regelgeving kunnen andere openings- en sluitingstijden voor het horecabedrijf gelden. Alle horecabedrijven behalve de strandpaviljoens en de horecabedrijven niet zijnde discotheken dienen van 01.00 tot 06.00 uur voor publiek gesloten te zijn.
Voor strandpaviljoens geldt een afwijkende sluitingstijd, namelijk 00.00 uur. Strandpaviljoens moeten van 00.00 tot 06.00 uur voor publiek gesloten zijn. Aan strandpaviljoens wordt geen verruiming sluitingsuur verleend. Aan snackbars en broodjeszaken wordt geen verruiming sluitingsuur tot 05.00 uur verleend.
Vergunning verruiming sluitingsuur tot 03.00 uur
Aan alcoholschenkende en alcoholvrije bedrijven wordt geen voorlopige toestemming verleend om tot 03.00 uur geopend te mogen zijn.
Als het een alcoholschenkend bedrijf betreft krijgt de ondernemer een verdagingsbesluit. Dit vanwege de behandelingstermijn van de aanvraag drank- en horecavergunning.
Vergunning Verruiming sluitingsuur tot 05.00 uur
Voor horecabedrijven niet zijnde discotheken/dancings wordt geen voorlopige toestemming met een sluitingsuur tot 05.00 uur verleend.
Ook hier wordt een verdagingsbesluit genomen als er ook een aanvraag voor een drank- en horecavergunning is gedaan.
Voor discotheken/dancings geldt dat zij een voorlopige toestemming kunnen krijgen waarin is opgenomen dat de inrichting geopend mag zijn van 11.00 uur tot 03.00 uur. Dit geldt onder de volgende voorwaarden:
4. Vergunningsaanvragen bestaande ondernemingen
Net als bij nieuwe ondernemers mogen geen weigeringsgronden bekend zijn op het moment van indienen van de complete aanvraag. Zie voor een complete aanvraag de definitie in paragraaf 2.1. Bij een onvolledige aanvraag wordt dezelfde procedure gevolgd als vermeld in paragraaf 3.1.
Het gaat om wijzigingen in leidinggevenden, wijziging van rechtsvorm of inrichtingseisen. Nadat een complete aanvraag is ingediend wordt beoordeeld of een voorlopige toestemming kan worden afgegeven.
4.1.2 Verruiming sluitingsuur tot 3.00 of tot 5.00 uur
Indien er geen klachten en/of overtredingen bekend zijn en de ondernemer aan de gestelde eisen voldoet, kan een nieuwe vergunning worden verleend. Vanwege de korte behandelingstermijn wordt geen voorlopige toestemming afgegeven.
Artikel 4.1.3 Verlenging vergunning speelautomaten
Indien de vergunning is verlopen mogen de kansspelautomaten in het horecabedrijf/ de inrichting blijven staan als het horecabedrijf hoogdrempelig is en geen weigeringsgronden op het moment van indiening van de complete aanvraag bekend zijn. Voor de behendigheidsautomaten geldt dat indien de vergunning is verlopen, deze bij een volledige aanvraag in het horecabedrijf mogen blijven staan als op het moment van indiending van de complete aanvraag geen weigeringsgronden bekend zijn.
De BIBOB procedure geldt voor de volgende vergunningen: Drank- en Horecavergunning, exploitatievergunning alcoholschenkend of alcoholvrij (inclusief coffeeshops), vergunning speelautomatenhallen en vergunning voor een seksinrichting (inclusief escortbedrijven).
Er zijn bij een BIBOB procedure twee mogelijkheden, de beslissing om een voorlopige toestemming wordt uitgesteld of er wordt geen voorlopige toestemming verleend.
De beslissing om een voorlopige toestemming te geven wordt uitgesteld indien:
Indien de gevraagde gegevens volledig zijn ingeleverd en er geen aanleiding is om te vermoeden dat de vergunning zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten, of strafbare feiten te plegen en er op dat moment geen andere weigeringsgronden aanwezig zijn zal alsnog een voorlopige toestemming worden verleend.
Indien de gemeentelijke vragenlijst c.q. de BIBOB vragenlijst niet of niet volledig is ingevuld en/of de daarbij gevraagde bescheiden niet zijn overgelegd, worden de vergunningaanvragenniet in behandeling genomen.
Bestaande ondernemer/onderneming
Indien een ondernemer binnen twee jaar na het aanleveren van de relevante bescheiden een of meer van de in hoofdstuk 4 genoemde vergunningen aanvraagt, dient hij in eerste instantie de gemeentelijke vragenlijst in te vullen. Het college of de burgemeester kunnen altijd aanvullende gegevens vragen die zij nodig achten voor het nemen van een beslissing. Indien de gemeentelijke vragenlijst en/of de BIBOB vragenlijst niet of niet volledig is ingevuld of de daarbij gevraagde bescheiden niet zijn overgelegd, worden de vergunningaanvragenniet in behandeling genomen.
Bijlage 1 - Bepalingen voorlopige toestemming
Algemene bepalingen voorlopige toestemming
Bepalingen in verband met de exploitatievergunning
Bepalingen openings- en sluitingstijden discotheken
Voorschriften en beperkingen behendigheidsautomaten
Hier gelden dezelfde bepalingen zoals vermeld bij de kansspelautomaten.
Bepalingen in verband met de drank en horecavergunning
Indien u zich met het bovenstaande besluit niet kunt verenigen, kunt u binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Burgemeester van Zandvoort.
Indien u zich met het bovenstaande besluit niet kunt verenigen, kunt u binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en Wethouders van Zandvoort, Postbus 2, 2040 AA Zandvoort.
Wij maken u erop attent dat ook een derdebelanghebbende een bezwaarschrift kan indienen.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste te bevatten: uw naam en adres; de dagtekening; een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht en de gronden van uw bezwaar. Wanneer u zich door een derde laat vertegenwoordigen, verzoeken wij u tevens te vermelden de naam, het volledige adres en het telefoonnummer van deze persoon.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Ingeval van onverwijlde spoed kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht, Postbus 1621 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek dient vergezeld te gaan van een kopie van het bezwaarschrift. Voor het indienen van een dergelijk verzoek wordt een griffierecht geheven.
Bijlage 2 - Termijnen afhandeling vergunningen
Deze termijnen gelden indien de vergunningaanvraag compleet is. Indien de aanvraag niet compleet is wordt de behandelingstermijn opgeschort/verlengd met de termijn die de aanvrager/ondernemer gebruikt om alsnog de ontbrekende bescheiden/informatie aan te leveren.
Bijlage 3 - Oud en nieuw beleid