Organisatie | Aalsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels schuldhulpverlening gemeenten Aalsmeer - Uithoorn |
Citeertitel | Beleidsregels schuldhulpverlening gemeenten Aalsmeer - Uithoorn |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2008 | 01-07-2013 | nieuwe regeling | 04-11-2008 Nieuwe Meerbode | onbekend |
Schuldhulpverlening valt onder de inkomensondersteunende maatregelen die van rijkswege zijn gedelegeerd naar de gemeenten. De gemeente kan zelf de regelgeving op dit terrein vaststellen.
In de nota Minimabeleid gemeenten Aalsmeer - Uithoorn: 'evaluatie en plan van aanpak 2007 - 2010' is aangegeven dat de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn schuldhulpverlening integraal vorm willen geven [1]. Hierbij gaat het er niet alleen om dat de financiële problemen worden weggenomen, maar ook de oorzaken daarvan.
In deze beleidsregels wordt toegelicht hoe in de praktijk de uitvoering van schuldhulpverlening geregeld dient te worden. De onderwerpen die in deze beleidsregels zijn opgenomen, moeten er voor zorgen dat schuldhulpverlening verder integraal wordt vorm gegeven.
In het tweede hoofdstuk wordt algemene informatie gegeven over schuldhulpverlening en de vernieuwde Wsnp. In hoofdstuk drie wordt verder ingegaan op integrale schuldhulpverlening.
Vervolgens is in hoofdstuk vier vermeld hoe budgetbeheer is opgezet binnen de Gemeenschappelijke Regeling Aalsmeer- Uithoorn. De manier waarop het onderdeel budgetbegeleiding binnen de GR Aalsmeer- Uithoorn is georganiseerd, wordt beschreven in hoofdstuk vijf. In hoofdstuk zes en zeven wordt ingegaan op de afspraken die zijn gemaakt met de woningbouwverenigingen van Aalsmeer en Uithoorn en de energieleveranciers. Tot slot wordt in hoofdstuk acht beschreven welke rol voorlichting heeft binnen schuldhulpverlening.
Uit de nota Integrale schuldhulpverlening'* blijkt dat de schuldenproblematiek in Nederland verder toe neemt. Een half miljoen gezinnen lopen het risico om in een problematische schuldsituatie te komen.
Ongeveer de helft heeft daadwerkelijk schulden. Financiële problemen kunnen diverse gevolgen hebben. Deze gevolgen worden in de volgende paragraaf toegelicht.
Er zijn verschillende soorten schulden. De Greef (1992) [3] onderscheidt vier verschillende typen schulden. De oorzaak van deze schulden is verschillend. Elk type schuldsituatie vereist daarom ook een andere aanpak voor de oplossing [4]
De schuldenaar heeft te weinig inkomsten in verhouding tot zijn vaste lasten. Dit type schulden komt vooral voor bij mensen die rond het sociaal minimum leven. Deze schuldenaars zullen moeten leren om binnen hun kleine budget te blijven of om hun inkomsten te verhogen door bijvoorbeeld werkaanvaarding of door geïnformeerd te worden over inkomensverruimende maatregelen, zoals huurtoeslag en zorgtoeslag.
2.3. Gevolgen financiële problemen
Op sociaal gebied leidt een slechte financiële situatie tot uitsluiting [5]. Mensen met financiële problemen hebben de neiging zich terug te trekken uit het sociale leven. Ze kunnen het zich financieel niet veroorloven mee te doen aan allerlei activiteiten die geld kosten, maar schamen zich ook vaak voor hun situatie. Ze trekken zich dan terug uit het sociale leven, waardoor sociale uitsluiting ontstaat. Een slechte financiële situatie drukt ook een stempel op kinderen. Kinderen uit arme gezinnen overtreden vaker de regels dan niet-arme kinderen, presteren ten opzichte van niet-arme kinderen minder, hebben een mindere gezondheidsstijl en genieten een minder goede opvoeding. Zij schamen zich voor hun armoede, worden er onzeker door.
Geldgebrek heeft ook invloed op het maatschappelijk functioneren van mensen. De persoonlijke ontwikkeling loopt vaak gebrekkig omdat er geen gebruik kan worden gemaakt van internet, de bibliotheek, kranten en bladen of musea. Dit gaat vaak ten kosten van maatschappelijke participatie en het leveren van een actieve bijdrage aan de samenleving.
Daarnaast hebben mensen met schulden vaak een negatief zelfbeeld, voelen zich minder, zien zichzelf geen partij op de arbeidsmarkt en zien weinig perspectief om iets aan positieverbetering te doen. Door het negatieve zelfbeeld verkleinen zij de kans op de arbeidsmarkt. Dit is ook een reden waardoor een re-integratietraject wordt bemoeilijkt. Het hebben van schulden werpt namelijk vaak belemmeringen op om te gaan werken. Het leidt soms tot demotivatie, omdat al het extra verdiende geld toch naar de deurwaarders of de schuldeisers gaat.
Tot slot leveren financiële problemen ook veel stress op. Men leeft in permanente staat van spanning en soms angst. Stress heeft een negatieve weerslag op de gezondheid en leidt tot verhoogd medicijngebruik.
Integrale schuldhulpverlening is een manier om financiële problemen en daarmee dus ook de gevolgen van de financiële problemen aan te pakken. In het volgende hoofdstuk wordt verder ingegaan op integrale schuldhulpverlening.
2.4. Schuldhulpverlening: minnelijke- en wettelijke- traject
Voor het aflossen van schulden bestaan verschillende mogelijkheden. Optie één: de minnelijke trajecten schuldhulpverlening, optie twee: de wettelijke schuldsanering.
Bij minnelijke trajecten wordt via de schuldhulpverlener geprobeerd betalingsafspraken te maken met de schuldeisers. Wanneer een minnelijk traject niet mogelijk is, kan via de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) alsnog worden geprobeerd uit de schulden te komen. Een minnelijk traject is niet mogelijk wanneer de schuldeisers meer terug willen krijgen dan er wordt aangeboden.
De Wsnp is met ingang van 1 januari 2008 gewijzigd. Een van de belangrijkste doelen van deze wijzingen is dat het aantal minnelijke trajecten toeneemt [6]. De regering wil dit bereiken door:
Na de invoering van de nieuwe Wsnp kan de rechter een schuldenaar pas toelaten tot de Wsnp wanneer alle middelen voor een minnelijke regeling zijn uitgeput. Het minnelijke traject krijgt extra middelen om schuldeisers die dit traject frustreren aan te pakken. De nieuwe middelen zijn:
het dwangakkoord en het moratorium.
Het dwangakkoord is bruikbaar als binnen het minnelijke traject vrijwel alle schuldeisers meewerken, maar een of enkele schuldeisers de totstandkoming van een minnelijke regeling blokkeren. Het akkoord dwingt deze schuldeisers om mee te werken. De gedachte is dat de weigerachtige schuldeisers -dit wetende- alsnog zullen meewerken aan een minnelijke regeling. De wetgever hoopt daarmee de druk op het wettelijke traject te verminderen.
Een moratorium voorkomt dat een schuldeiser zijn specifieke inningsmogelijkheden gebruikt terwijl een aanvraag tot een minnelijke regeling in behandeling is. Met een verzoek kan de schuldenaar de ontruiming-, beëindiging- of ontbindingmaatregel opschorten. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de verhuurder niet mag ontruimen tijdens een door de rechter vastgestelde periode van maximaal zes maanden. De gedachte hierachter is dat de schuldenaar zo (beperkt) de tijd krijgt om de schulden in kaart te brengen en een aanbod aan alle schuldeisers te doen. De schuldeiser kan in die periode zijn schuld niet innen op een wijze die een eventuele minnelijke regeling frustreert.
Naast deze twee middelen is er vanaf 1 januari 2008 de mogelijkheid een voorlopige voorziening aan te vragen. Een verzoek tot een voorlopige voorziening kan worden gedaan als het minnelijk traject (bijna) afgerond is. Een verzoek dient ertoe om in spoedeisende zaken aan de rechtbank een voorlopige voorziening te vragen. Hiervan kan alleen sprake zijn als het verzoekschrift Wsnp wordt, of al is ingediend. Een spoedeisende zaak kan betrekking hebben op alles wat de werking van de schuldsanering zou kunnen frustreren als de rechtbank het verzoek om toepassing van de Wsnp zou honoreren. Naast de bedreigende schulden waarvan sprake is in artikel 287b (moratorium) kan het in dit geval ook om andere zaken gaan zoals gijzeling, loonbeslag, gedwongen verkoop van goederen, etc. Zodra de Wsnp van toepassing is, zijn al deze maatregelen überhaupt niet meer bedreigend. Beslag vervalt automatisch en woningontruiming en afsluiting van nutsvoorzieningen op basis van schulden die voor de start van de Wsnp zijn ontstaan, is niet mogelijk.
Beperking van de toegang tot de Wsnp
Met de gewijzigde Wsnp probeert de wetgever ook het groeiende beroep op de Wsnp een halt toe te roepen. Niet zozeer het aantal criteria als wel de aard van de in de Faillissementswet opgenomen criteria zijn gewijzigd. Deze gewijzigde criteria stellen hogere eisen aan het verhaal waarmee de schuldenaar de rechtbank benadert, en vraagt dus ook meer van de dienstverlener die de schuldenaar bij zijn verzoek ondersteunt.
3. Integrale schuldhulpverlening
3.1. Integrale schuldhulpverlening
Bij (problematische) schulden zijn financiële en psychosociale oorzaken en gevolgen vaak verweven.
Financiële problemen hebben ook belangrijke sociale en maatschappelijke consequenties. Ernstige schulden leiden tot verarming van huishoudens en ontwrichting van de totale leefsituatie.
Problematische schulden kunnen mensen belemmeren in hun deelname aan de maatschappij
Een integrale aanpak van schulden biedt daarom niet alleen financiële oplossingen voor gemaakte schulden, maar heeft ook aandacht voor budgetbegeleiding, gedragsverandering en voor de psychosociale factoren die samenhangen met de schuldenproblematiek.
Integrale schuldhulpverlening (ISHV) dient de basis te vormen voor een gezonde financiële toekomst.
De doelstellingen van integrale schuldhulpverlening zijn:
3.2. Situatie Aalsmeer - Uithoorn
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Sociale Zaken Aalsmeer Uithoorn heeft de uitvoering van schuldhulpverlening vooralsnog uitbesteed aan Plangroep. Twee medewerkers van Plangroep voeren (parttime) de werkzaamheden voor schuldhulpverlening uit. Zij maken letterlijk onderdeel uit van het cluster Werk en Bijstand en zijn dus ook werkzaam in het gemeentehuis van Aalsmeer en Uithoorn.
De schuldhulpverleners van Plangroep werken vooralsnog 24 uur per week voor Uithoorn en 16 uur per week voor Aalsmeer.
De GR Aalsmeer - Uithoorn ondersteunt zowel bij de minnelijke- als de wettelijke trajecten. Hierbij heeft natuurlijk, gezien de gewijzigde Wsnp[7], het minnelijke traject de voorkeur.
Als het gaat om schuldhulpverlening kunnen er globaal drie trajecten worden onderscheiden:
De cliënt heeft betalingsachterstanden / schulden en wil hierover afspraken maken met zijn schuldeisers. Via het minnelijke traject worden de schulden opgelost door het bemiddelen tussen de klant, de schuldeisers en anderen. Er wordt in enkele gevallen door de gemeente borg gestaan voor een saneringskrediet. In andere gevallen wordt er geen krediet verleend.
Wanneer een of meerdere schuldeisers geen betalingsafspraken willen maken, kan het minnelijke traject mogelijk geen vervolg krijgen. Er wordt dan een wettelijk traject gestart. Dit traject loopt via de rechtbank. Een voorbeeld van een wettelijk traject is de Wsnp.
Tijdens deze drie trajecten kunnen meerdere producten worden ingezet om er voor te zorgen dat er rust komt in de financiële situatie van de cliënt, zoals budgetbeheer of beschermingsbewind. Ook zijn er producten die er op gericht zijn dat de cliënt leert om zijn eigen financiën weer te beheren, zoals budgetbegeleiding of een eenmalig adviesgesprek.
Na de verkregen rechterlijke toestemming voert Obin [9], voor Aalsmeer en Uithoorn, het beheer over de financiën van de cliënt. Een verschil met budgetbeheer is dat de bewindvoerder verdergaande bevoegdheden heeft en ook bepaalde rechtshandelingen namens de cliënt mag verrichten (bijvoorbeeld het afsluiten van een verzekering). De bewindvoerder legt over het bewind jaarlijks verantwoording af aan de kantonrechter. Beschermingsbewind kan worden ingezet in het preventieve-, het minnelijke- en het wettelijke traject.
De klant krijgt advies over zijn of haar financiële situatie en wordt begeleid bij het aanleren van een nieuw uitgavenpatroon. Dit kan onder andere door (individuele) gesprekken, maar ook door het volgen van een cursus. Het doel: de klant is uiteindelijk in staat om zelfstandig en op een verantwoorde wijze de financiën te beheren.
Situatie Aalsmeer - Uithoorn de afgelopen jaren.
De afgelopen jaren was de GR Aalsmeer - Uithoorn vooral gericht op de uitvoering van schuldbemiddeling (dus het maken van betalingsafspraken met schuldeisers of, als dit niet lukte, het inzetten van het wettelijke traject).
In de nota 'minimabeleid Gemeenten Aalsmeer - Uithoorn: evaluatie en plan van aanpak 2007 - 2010' zijn de volgende voorwaarden ten aanzien van integrale schuldhulpverlening opgenomen:
Naar aanleiding van de nota Minimabeleid is in 2007 is een start gemaakt met budgetbeheer en het organiseren van budgetcursussen. Tevens zijn er voorlichtingsbijeenkomsten in de regio georganiseerd. Door het opstellen van deze beleidsregels schuldhulpverlening wordt geprobeerd meer vorm te geven aan schuldhulpverlening. Het uiteindelijke doel is hierbij om te komen tot integrale schuldhulpverlening.
3.3. Voordelen integrale schuldhulpverlening [10]
Op sociaal gebied wordt er door integrale schuldhulpverlening stabiliteit gecreëerd in de financiële situatie. Hoewel de cliënt nog steeds van weinig geld moet rondkomen, is de financiële situatie wel helder in kaart gebracht en wordt er gewerkt aan een oplossing van het probleem. Integrale schuldhulpverlening biedt mensen bovenal een nieuwtoekomstperspectief.
Omdat mensen ervaren dat het mogelijk is om een schuldenvrije toekomst op te bouwen, krijgen ze nieuwe energie, waardoor ze in staat zijn om ook op andere levensgebieden hun leven vorm te geven.
Op maatschappelijk gebied levert integrale schuldhulpverlening voordelen op. Doordat er gewezen wordt op aanvullende voorzieningen (en er geholpen wordt deze voorzieningen aan te vragen), kunnen mensen weer lid worden van bijvoorbeeld een bibliotheek of sportvereniging. De maatschappij wordt meer bereikbaar, het zelfvertrouwen groeit. Als het gaat om de gezondheid leven mensen, door integrale schuldhulpverlening, niet meer onder de dagelijkse stress die schulden met zich mee brengen. Dit leidt tot een beter gezondheid, zowel lichamelijk als psychisch.
Daarnaast levert goede schuldhulpverlening ook besparingen op. Er wordt bijvoorbeeld geld gespaard doordat het aantal huisuitzettingen afneemt (kosten van procedures, feitelijke uitzetting en opslag van goederen). Daarnaast verstrekken gemeenten vaak leenbijstand om huisuitzettingen te voorkomen.
Deze leenbijstand is niet meer volledig inbaar als de ontvanger in een problematische schuldsituatie terechtkomt. Ook herhuisvesting kost geld, waarvoor vaak leenbijstand wordt verstrekt, die later niet meer volledig inbaar blijkt.
Verder zijn gemeenten, in het kader van de Wet werk en bijstand (WWB), verplicht om zich in te spannen om mensen te activeren en aan werk te helpen. Deze re-integratie wordt gemakkelijker als schulden worden voorkomen of aangepakt. Hierdoor wordt bespaard op re-integratie en bijstandsmiddelen.
Re-integratie naar betaald werk wordt daarbij gezien al een van de belangrijkste maatregelen om de (sociale) armoede tegen te gaan. Het uitgangspunt daarbij is dat betaald werk de kansen op armoede en sociale uitsluiting verminderd.
3.4. Vormgeven aan integrale schuldhulpverlening
In dit hoofdstuk is het belang van integrale schuldhulpverlening aangegeven. In de volgende hoofdstukken wordt uitgewerkt op welke manier de GR Aalsmeer - Uithoorn de komende jaren vorm wil geven aan integrale schuldhulpverlening. Dit wil de GR Aalsmeer- Uithoorn bereiken door een betere regievoering bij budgetbeheer, het opzetten van budgetbegeleiding en het maken van samenwerkingsafspraken met externe partijen.
Budgetbeheer wordt voor de Gemeenschappelijke Regeling Aalsmeer - Uithoorn uitgevoerd door Plangroep Solutions. Bij budgetbeheer draagt de cliënt het beheer van zijn inkomen over aan budgetbeheerders. Het doel hiervan is rust te creëren in de financiële situatie. Bijkomend effect is dat de kans op het maken van nieuwe schulden wordt beperkt.
Een aanvraag voor budgetbeheer kan worden ingediend door het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend in te leveren bij de schuldhulpverlener [11]. Nadat de aanvraag is geregistreerd, wordt de cliënt uitgenodigd voor een gesprek. De cliënt neemt tijdens dit gesprek de gevraagde gegevens (over bijvoorbeeld inkomstengegevens, betalingsverplichtingen en schulden) mee.
Wanneer de cliënt zonder tegenbericht niet op het gesprek verschijnt, krijgt hij nogmaals een schriftelijke uitnodiging. Indien de cliënt opnieuw zonder tegenbericht niet op het gesprek verschijnt, wordt de aanvraag in principe niet in behandeling genomen.
Hierbij wordt de kanttekening geplaatst dat sommige cliënten gewoonweg niet in staat zijn om tijdig te reageren op uitnodigingen. Dit vanwege bijvoorbeeld psychische problemen. Deze persoonlijke situatie zorgt er in veel gevallen ook voor dat iemand schulden opbouwt. Bij de aanvraag en intake (en bij het inleveren van gegevens) moet daarom altijd rekening worden gehouden met de persoonlijke situatie van de cliënt. Hierdoor kan het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn de cliënt nogmaals te benaderen voor een gesprek. Wanneer deze situatie zich voordoet, rapporteert de schuldhulpverlener hierover in Eos en Excel. In de managementinformatie is dan terug te zien, hoeveel cliënten niet via de reguliere procedure zijn aangemeld voor budgetbeheer en hoeveel tijd dit extra heeft gekost.
Het bovenstaande past binnen het ‘erop af’ beleid van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn. Dit beleid houdt in dat niet alleen de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt wordt benadrukt, maar de cliënt ook actief wordt benaderd om van bepaalde voorzieningen, zoals bijzondere bijstand of schuldhulpverlening, gebruik te maken.
Wanneer de cliënt wel op gesprek verschijnt, wordt het aanvraagformulier doorgenomen. Tevens levert de cliënt de benodigde gegevens in. Ook dient de cliënt de machtiging (tot onder andere het laten beheren van het inkomen), het contract budgetbeheer, de spelregels en de sluitende maandbegroting te ondertekenen.
Als de aanvraag compleet is, rapporteert de schuldhulpverlener over de aanvraag. Indien de cliënt wordt toegelaten tot budgetbeheer, wordt tevens beoordeeld of de cliënt in aanmerking komt voor een vergoeding voor de kosten van budgetbeheer (zie paragraaf 4.5.).
In sommige gevallen is het noodzakelijk dat de cliënt tijdelijk zijn inkomen laat beheren. Dit terwijl de cliënt het misschien zelf niet nodig vindt. Wanneer de cliënt een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB) ontvangt, kan de consulent hem toch de verplichting opleggen om deel te nemen aan budgetbeheer.
Dit kan op grond van artikel 57, aanhef en onder a WWB:
"Indien en zolang er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de belanghebbende zonder hulp niet in staat is tot een verantwoorde besteding van zijn bestaansmiddelen, kan het college:
a) aan de bijstand de verplichting verbinden dat de belanghebbende eraan meewerkt dat het college in naam van de belanghebbende noodzakelijke betalingen uit de toegekende bijstand verricht".
Wanneer verplicht budgetbeheer noodzakelijk is, dient er aan de cliënt dus de verplichting te worden opgelegd dat hij hieraan meewerkt. De cliënt zal hiervoor een machtiging moeten ondertekenen.
Wanneer de cliënt hiertoe niet bereid is, wordt deze verplichting per brief aan hem opgelegd. Als de cliënt niet binnen de gestelde termijn de bijgevoegde machtiging heeft ondertekend en ingeleverd [12], zal er een hersteltermijn worden verzonden. Dit gebeurt op grond van artikel 54 WWB. Middels de hersteltermijn wordt aan de cliënt de mogelijkheid geboden zijn verzuim te herstellen en alsnog de bijgevoegde machtiging te ondertekenen en in te leveren [13]. Wanneer de cliënt niet tijdig de ondertekende machtiging inlevert, kan de uitkering worden ingetrokken per datum opschorting.
Het spreekt voor zich dat het intrekken van de uitkering niet het doel is van de GR Aalsmeer - Uithoorn. Het opleggen van de verplichting, zoals genoemd in artikel 57 WWB, is alleen een middel om te bereiken dat de GR Aalsmeer - Uithoorn namens de cliënt de noodzakelijke betalingen uit de toegekende bijstand mag verrichten. Anders gezegd, dat de cliënt wordt aangemeld voor budgetbeheer om zo weer rust te creëren in de financiële situatie om zo bijvoorbeeld huisuitzetting te voorkomen.
Wanneer het nodig is om de verplichting, zoals genoemd in artikel 57 WWB, schriftelijk aan de cliënt op te leggen, laat de consulent hiervoor een werkopdracht Verstrekken gegevens' opboeken in GWS4all [14].
Zodra de machtiging [15] is ontvangen, kan de consulent de cliënt aanmelden voor budgetbeheer. De consulent laat hiervoor een werkopdracht 'aanmelding budgetbeheer' opboeken in GWS4all.
In de rapportage motiveert de consulent waarom de aanmelding noodzakelijk is. Daarnaast beoordeelt de consulent of er een vergoeding [16] voor de kosten van budgetbeheer kan worden toegekend. Tot slot stelt de consulent een beschikking op voor de cliënt.
Voor de kosten van budgetbeheer kan een vergoeding worden verstrekt [17]. De vergoeding wordt in principe voor een jaar toegekend [18]. De beoordeling van de voortzetting van de vergoeding kan worden meegenomen bij het heronderzoek budgetbeheer.
Voor verdere informatie over verstrekken van een vergoeding voor de kosten van budgetbeheer wordt verwezen naar de beleidsregels bijzondere bijstand 2008.
Voor de volledigheid staan hieronder de tarieven van Plangroep Solutions voor 2008 vermeld:
4.5. Heronderzoek budgetbeheer
Jaarlijks voert de consulent een heronderzoek budgetbeheer uit. Tijdens dit heronderzoek beoordeelt de consulent of het budgetbeheer (opnieuw) moet worden verlengd. Hierbij wordt het budgetbeheer in principe met een jaar verlengd, tenzij er redenen zijn om het budgetbeheer met een kortere of langere periode te verlengen. Wanneer hier sprake van is, dient de consulent dit te beargumenteren in de rapportage.
Bij het uitvoeren van het heronderzoek overlegt de consulent met de schuldhulpverlener over de voortgang van het (budgetbegeleiding)traject. Indien nodig kan de consulent ook een gesprek inplannen met de cliënt zelf om de voortgang te bespreken.
De consulent rapporteert over de resultaten van het heronderzoek. Hierbij wordt een besluit genomen over het al dan niet verlengen van budgetbeheer. Wanneer het budgetbeheer wordt verlengd, wordt tevens beoordeeld of er opnieuw een vergoeding kan worden verstrekt voor de kosten van budgetbeheer. De consulent stelt tot slot een beschikking op voor de cliënt.
Bij budgetbegeleiding [19] wordt het leerproces van de cliënt in gang gezet. De cliënt wordt gemotiveerd en ondersteund in het verkrijgen van inzicht in de inkomsten en uitgaven, het voeren van een administratie en het afstemmen van de inkomsten en uitgaven zodat er geen nieuwe schulden ontstaan. Hierbij wordt bovendien gekeken naar de interactie tussen de materiële problematiek (de financiën en het aanvragen van voorzieningen) en de immateriële problematiek (de psychische oorzaken en gevolgen van het hebben van schulden). De cliënt is of wordt gemotiveerd om zoveel mogelijk zelf een verandering in zijn situatie teweeg te brengen. Er wordt dus gewerkt aan gedragsverandering.
5.2. Situatie Aalsmeer - Uithoorn
De GR Aalsmeer - Uithoorn is in 2007 gestart met budgetbegeleiding. Er zijn budgetcursussen georganiseerd. Deze cursussen zijn gegeven door het Algemeen maatschappelijk werk (Vita). In 2008 zal de GR Aalsmeer - Uithoorn verder werken aan het opzetten van budgetbegeleiding. Een belangrijk aspect hierbij zal ook de individuele begeleiding zijn. Dit betekent concreet dat, wanneer een cliënt is toe geleid tot budgetbeheer, er aan wordt gewerkt dat deze cliënt binnen een bepaalde termijn weer zelfstandig zijn financiën kan beheren.
Bij het starten van budgetbeheer zal daarom ook een trajectplan worden opgesteld door de schuldhulpverlener. In dit trajectplan geeft de schuldhulpverlener, na overleg met de cliënt, aan wat er nodig is om de cliënt op termijn weer zelfstandig zijn financiën te laten beheren. Dit kan een cursus zijn of begeleiding via maatschappelijk werk of psycholoog. In ieder geval beschrijft de schuldhulpverlener met welke regelmaat er (individuele)begeleidingsgesprekken plaatsvinden tussen de schuldhulpverlener en de cliënt met daarbij de onderwerpen / thema's van de gesprekken (bijvoorbeeld 'hoe beheer ik mijn administratie'). Ook wordt tijdens deze begeleidingsgesprekken de voortgang besproken (is de cliënt al beter in staat om een (gedeelte) van zijn financiën te regelen).
Wanneer het traject wordt beëindigd, omdat de cliënt weer in staat is om zijn eigen financiën te beheren, voert de schuldhulpverlener tevens nazorggesprekken met de cliënt. Dit om terugval te voorkomen.
6. Afspraken met de woningbouwvereniging
In het kader van integrale schuldhulpverlening is het belangrijk om afspraken te maken met woningbouwverenigingen. Er worden afspraken gemaakt hoe we (gezamenlijk) omgaan met (dreigende) huisuitzettingen.
6.1. Afspraken met Woongroep Holland
In de gemeente Uithoorn is woningbouwvereniging Woongroep Holland een belangrijke speler. Met Woongroep Holland wordt inmiddels periodiek overleg gevoerd op cliëntniveau. Bij dit overleg zijn de enkele woonconsulenten, een schuldhulpverlener en een WWB-consulent aanwezig. Het overleg vindt gemiddeld een keer per twee maanden plaats. Doel van het overleg is te komen tot een goede afstemming tussen de verschillende betrokken partijen. Middels een gezamenlijke aanpak kan er voor gezorgd worden dat iemand een schuldhulpverleningstraject ingaat en een eventuele huisuitzetting voorkomen wordt.
6.2. Afspraken met Eigen Haard
Woningbouwvereniging Eigen Haard is actief in de gemeente Aalsmeer. Deze woningbouwvereniging verhuurt overigens niet alleen woningen in Aalsmeer, maar ook in andere gemeenten. Eigen Haard heeft met sommige van deze gemeenten ook al samenwerkingsafspraken gemaakt. Op basis van deze ervaringen is een samenwerkingovereenkomst tussen Eigen Haard en de GR Aalsmeer- Uithoorn opgesteld. Voor de inhoud van dit convenant wordt verwezen naar de bijlage. De samenwerking met Eigen Haard wordt halfjaarlijks geevalueerd.
De GGD werkt als vangnet voor mensen die om verschillende redenen geen beroep doen op bestaande zorgvoorzieningen. Meestal zijn dat mensen zonder sociale contacten. Het kunnen vereenzaamde ouderen, mensen met een psychiatrische achtergrond of verslaafden zijn.
De zorgcoördinatoren en inspecteurs van Vangnet & Advies houden zich bezig met ernstige overlast en hygiënische woonproblemen. Het doel daarvan is de overlast te verminderen of weg te nemen. De cliënt krijgt zorg op maat. Belangrijk is dat herhaling wordt voorkomen.
De GR Aalsmeer - Uithoorn heeft regelmatig contact met Vangnet en Advies. Zo wordt er periodiek overleg gevoerd met Vangnet en Advies. Bij dit overleg zijn ook andere gemeenten en de woningbouwvereniging en politie aanwezig. Daarnaast kan de gemeente op cliëntniveau advies inwinnen bij de GGD (Vangnet en Advies) bijvoorbeeld over personen die een aanvraag hebben ingediend om toegelaten te worden tot de maatschappelijke opvang in Haarlemmermeer [20]
Sinds juli 2007 is er een maatschappelijke opvang in de gemeente Haarlemmermeer. Het is een pilot van de Amstelland de Meerlanden (AM)-regio waarmee de problematiek van de opvang voor dak- en thuislozen duidelijker zal worden en er betere en meer structurele maatregelen genomen kunnen worden voor de verschillende doelgroepen. In de pilot zijn verschillende doelgroepen geformuleerd die voor de maatschappelijke opvang in aanmerking kunnen komen [21].
Er zal in de individuele situatie beoordeeld moeten worden of de persoon tot de doelgroep behoort van de maatschappelijke opvang. Tevens moet dan worden vastgesteld of een terugkeergarantie kan worden afgegeven [22].
Bij het bovenstaande wordt opgemerkt dat iemand niet tot de doelgroep behoort, wanneer hij of zij niet actief heeft mee gewerkt aan het schuldhulpverleningstraject. Immers, met deze beleidsregels integrale schuldhulpverlening wil de GR Aalsmeer - Uithoorn meer proactief gaan werken op het gebied van schuldhulpverlening. Zo worden er afspraken gemaakt met woningbouwverenigingen om huisuitzettingen te voorkomen.
Tegelijkertijd wordt er met deze cliënten een schuldhulpverleningstraject gestart. Aan dit traject zijn uiteraard ook voorwaarden verbonden. Waneer men zich niet aan deze voorwaarden houdt, door bijvoorbeeld nieuwe schulden op te bouwen of niet langer wil dat zijn of haar inkomen tijdelijk wordt beheerd, dan wordt het schuldhulpverleningstraject belemmerd. Als het traject zodanig wordt belemmerd, kan het tot gevolg hebben dat de cliënt alsnog uit hun huis wordt gezet. Deze personen komen in principe dan ook niet in aanmerking voor de maatschappelijke opvang.
Uiteraard is op het bovenstaande wel de hardheidsclausule van toepassing. Een hardheidsclausule is noodzakelijk voor personen voor wie het toegangsrecht niet kan worden vastgesteld en voor personen die als gevolg van een uitzonderlijke situatie tussen wal en schip dreigen te vallen. Hierbij dient duidelijk te worden gemotiveerd waarom deze persoon toch toegang moet krijgen tot de maatschappelijke opvang.
7. Afspraken met energieleveranciers
De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NWK) heeft landelijke afspraken gemaakt met energieleverancier Nuon [23] en Eneco [24]. Deze afspraken zijn vastgelegd in een convenant.
De samenwerking tussen de NWK en de convenantpartijen is gericht op het treffen van minnelijke schuldregelingen ten behoeve van huidige dan wel voormalige klanten van de convenantpartijen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.
De convenanten zijn als bijlage opgenomen bij deze beleidsregels.
Voorlichting over schuldhulpverlening heeft als doel dat inwoners van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn bekend zijn met de mogelijkheden van schuldhulpverlening. Dit zorgt ervoor dat in een zo vroeg mogelijk stadium begeleiding geboden kan worden, waardoor de schulden niet verder oplopen.
Er zijn verschillende vormen van Voorlichting zoals het versturen van informatiebrieven, het ontwikkelen van een folder en het geven van voorlichtingsbijeenkomsten.
8.1. Folder schuldhulpverlening
Er wordt een folder ontwikkeld voor schuldhulpverlening. In deze folder wordt op begrijpelijke wijze uitleg gegeven over de mogelijkheden van schuldhulpverlening. Ook staan in deze folder voorbeeldsituaties geschetst van personen die financiële problemen hebben gehad en een beroep hebben gedaan op schuldhulpverlening. Natuurlijk gaat het om fictieve verhalen, maar ze zijn wel natuurgetrouw en geven hierdoor een goed beeld van de werking van schuldhulpverlening. Op deze manier wordt geprobeerd schuldhulpverlening zo laagdrempelig mogelijk te maken.
De folder zal worden toegevoegd aan de informatierekken in het gemeentehuis. Daarnaast wordt de folder verspreid bij algemene instanties, zoals de huisarts en de bibliotheek. Ook wordt de informatie uit de folder geplaatst op de gemeentepagina en internet.
Tot slot wordt de folder verstrekt aan de woningbouwverenigingen. Zo stuurt woningbouwvereniging Eigen Haard de folder mee bij de herinneringen (tot betaling). Mocht de huurder, door een slechte financiële situatie, niet aan zijn betalingsverplichting kunnen voldoen kan zij mogelijk een beroep doen op schuldhulpverlening.
8.2. Informatiebrieven, folder minimaregelingen & voorlichtingsbijeenkomsten
Aan de inwoners van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn is het afgelopen jaar een folder verspreid met informatie over de diverse minimaregelingen. Daarnaast wordt er regelmatig per doelgroep, zoals ouderen, een informatiebrief verzonden. In deze brief worden de inwoners geattendeerd op de inkomensondersteunende voorzieningen, zoals bijzondere bijstand en de regeling chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Ook zijn er in 2007 voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten wordt onder meer uitleg gegeven over de verschillende voorzieningen. In 2008 zullen opnieuw voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd.
Het is belangrijk dat de inwoners op de hoogte zijn van diverse minimaregelingen, zodat zij een beroep kunnen doen op deze inkomensondersteunende voorzieningen. Hierdoor kunnen de inwoners, die een inkomen op het minimum hebben, toch de extra kosten van bijvoorbeeld de tandarts of thuiszorg voldoen. Dit voorkomt een verslechtering van hun financiële situatie.
BIJLAGE 1 Afspraken woningbouwvereniging
Samenwerkingsovereenkomst Gemeenschappelijke Regeling Sociale Zaken Aalsmeer - Uithoorn- Woningstichting Eigen Haard
Samenwerkingspartijen beogen met deze overeenkomst om:
Personen ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de gemeente Aalsmeer en huurder van Woningstichting Eigen Haard.
De werkwijze is er op gericht om huurders met een problematische schuldsituatie waaronder huurachterstand in een zo vroeg mogelijk stadium in beeld en in de schuldhulpverlening te krijgen.
Uitgangspunt is dat huurachterstanden, overdracht naar deurwaarder en huisuitzettingen zoveel mogelijk worden beperkt.
De volgende processtappen zijn van toepassing:
Indien de huurder contact heeft opgenomen met de gemeente en bereid is om schuldhulpverlening en indien gemdiceerd, budgetbegeleiding en- budgetbeheer te aanvaarden, zal Eigen Haard de overdracht naar de deurwaarder opschorten. Dit onder de voorwaarde dat de klant nieuwe huurtermijnen tijdig en volledig voldoet.
De gemeente conformeert zich bij de uitvoering van de schuldhulpverlening aan de werkwijze van de NWK. Bij het doen van schuldregelingsvoorstellen zal de gemeente Eigen Haard conform deze werkwijze informeren over het schuldregelingsvoorstel.
Eigen Haard spreekt de intentie uit om haar medewerking te verlenen aan minnelijke schuldregelingsvoorstellen opgesteld conform de NWK-gedragscode, maar behoudt zich het recht voor om in voorkomende gevallen niet akkoord te gaan met een voorstel tegen finale kwijting.
Deze samenwerkingsovereenkomst zal elk kwartaal geevalueerd worden.
P. Nieuwenhuizen A. van der Vis,
Woningstichting Eigen Haard Namens de Gemeenschappelijke Regeling Sociale Zaken Aalsmeer - Uithoorn
BIJLAGE 2 Afspraken energieleveranciers
De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende aan het Westeinde 40 te Den Haag, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. ing. G. Jaarsma en A.A. de Jong, respectievelijk in hun hoedanigheid van voorzitter en secretaris, hierna te noemen: "NWK";
alle partijen onder 2 hierna gezamenlijk te noemen "de convenantpartijen".
N.V. Nuon Energie heeft voor de dagelijkse afhandeling van de facturering en incasso hun werkzaamheden uitbesteed aan N.V. Nuon Customer Care Center (Nuon CCC), dat derhalve in het kader van deze overeenkomst de contacten in naam van haar opdrachtgever met de schuldregelende instellingen zal onderhouden.
verklaren het navolgende te hebben afgesproken:
In dit convenant wordt verstaan onder:
Aanvraag schuldregeling : een schriftelijk verzoek van een natuurlijke persoon met gebruikmaking van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" aan de schuldregelende instelling om hem/haar behulpzaam te zijn bij het vinden van een oplossing voor zijn/haar problematische schuldsituatie;
Aflossingscapaciteit: het bedrag dat de klant dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden. De aflossingscapaciteit wordt vastgesteld door het inkomen te verminderen met het voor de klant Vrij Te Laten Bedrag;
Financieel beheer: het beheren van de ten behoeve van de schuldeisers gereserveerde gelden op een rekening bij de schuldregelende instelling of een daartoe aangewezen financiële instelling;
Convenantpartij: N.V. Nuon Energie en N.V. Nuon Customer Care Center;
Fase 1: de periode gelegen tussen de aanvraag van een schuldregeling op basis van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" en het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;
Fase 2: de periode gelegen tussen het tekenen van de overeenkomst tot schuldregeling en de beëindiging van de overeenkomst tot schuldregeling, zijnde maximaal 36 maanden;
Gedragscode Schuldregeling: de Gedragscode Schuldregeling van de NWK;
Klant: iemand met een financieel probleem of een financiële behoefte, die er zelf niet meer uitkomt;
NWK: de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende te 2512 HE Den Haag aan het Westeinde 40;
Problematische schuldsituatie: de situatie waarin van een natuurlijke persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of waarin hij heeft opgehouden te betalen, bepaald op basis van de in bijlage 1 van de Gedragscode Schuldregeling opgenomen criteria;
Saneringskrediet: het te verstrekken krediet om de schulden van de klant geheel of gedeeltelijk tegen finale kwijting te voldoen;
Schuldregelende instelling: een lid van de NWK als bedoeld in de artikelen 4 en 13 van de Statuten van de NWK;
Schuldregeling: bij een schuldregeling bemiddelt de schuldregelende instelling tussen de klant en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling van de totale schuldenlast te bewerkstelligen;
Schuldregelingsovereenkomst: een overeenkomst waarin de rechten van, verplichtingen van en voorwaarden voor de klant en de schuldregelende instelling ten behoeve van de schuldregeling zijn opgenomen;
Totale schuldpositie: alle achterstallige betalingsverplichtingen inclusief rente en kosten op het moment van het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;
Vrij Te Laten Bedrag: het volgens de norm berekende bedrag dat de klant nodig heeft voor de betaling van zijn kosten van levensonderhoud en zijn vaste lasten.
De samenwerking tussen de NWK en de convenantpartijen is gericht op het treffen van minnelijke schuldregelingen ten behoeve van huidige dan wel voormalige klanten van de convenantpartijen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.
Bij het vinden van een oplossing voor klanten van de convenantpartijen, die zich in een problematische schuldsituatie bevinden, gelden in ieder geval de volgende uitgangspunten:
de Gedragscode Schuldregeling waarbij de klant binnen de in de Gedragscode Schuldregeling vastgestelde termijnen een maximale financiële inspanning verricht om zijn schulden af te lossen en de convenantpartijen akkoord gaat met een voorstel waarbij de aflossing niet voorziet in de volledige betaling van alle schulden en meewerkt aan een structurele oplossing van de problematische schuldsituatie.
Artikel 5 Toepassingsbereik convenant
Titel 2 van het convenant is van toepassing op natuurlijke personen die op grond van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" een aanvraag voor een schuldregeling hebben ingediend, waarbij het lid van de NWK met de aanvrager nog geen overeenkomst tot schuldregeling heeft gesloten en die niet in staat is zelf een oplossing voor zijn financiële problemen te vinden.
Artikel 6 Aanmeldingsprocedure
Artikel 8 Werkzaamheden lid NWK
Artikel 9 Toepassingsbereik convenant
Titel 3 van dit convenant is van toepassing op een natuurlijke persoon waarbij het lid van de NWK volgens de Gedragscode Schuldregeling NWK heeft vastgesteld dat die zich in een problematische schuldsituatie bevindt en waarbij op basis van de gesloten overeenkomst tot schuldregeling een voorstel tot minnelijke schuldregeling door een schuldregelende instelling wordt gedaan.
Artikel 10 Nakoming van de overeenkomst
Artikel 11 Verplichting tot opgave van het saldo
Na ondertekening van de schuldregelingsovereenkomst door de klant verzoekt de schuldregelende instelling de convenantpartijen opgave te doen van het saldo van haar vordering op de klant.
Artikel 12 Voorstel tot schuldregeling
Artikel 14 Af- en aansluitkosten
De convenantpartijen verlenen(/verleent) in ieder geval geen medewerking aan een minnelijke schuldregeling, indien zij beschikt over een veroordelend vonnis en de netbeheerder op die grond toestemming heeft gekregen met behulp van de deurwaarder over te gaan tot afsluiting van de aansluiting.
Artikel 16 Centrale Afdeling Schuldregeling
Alle verzoeken tot medewerking aan een minnelijke schuldregeling van en opgave van het saldo van de vordering aan de convenantpartijen dienen te worden gericht aan de Centrale Afdeling Schuldregeling van Nuon CCC te Alkmaar.
Artikel 17 Informatievoorziening
Artikel 18 Wijziging convenant
Artikel 20 Evaluatie convenant
De NWK en de convenantpartijen verplichten zich de in dit convenant gemaakte afspraken tenminste eenmaal, en indien nodig vaker, gedurende het eerste halfjaar na ondertekening van het convenant en voorts minimaal eenmaal per jaar te evalueren dan wel vaker indien een van de partijen dit verlangt.
Aldus overeengekomen, getekend en in drievoud opgemaakt te Den Haag 5 juli 2006.
Drs. ing. G Jaarsma K.V. Skaugvoll
A.A. de Jong Ir. P. Molengraaf.
NVVK N.V. Nuon Customer Care Center
Convenant NVVK - Nuon Energie & Nuon Customer Care Center
De Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende aan het Westeinde 40 te Den Haag, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door drs. ing. G. Jaarsma en A.A. de Jong, respectievelijk in hun hoedanigheid van voorzitter en secretaris, hierna te noemen: "NWK";
Alle partijen onder 2 hierna gezamenlijk te noemen "de convenantpartijen".
N.V. Continuon Netbeheer heeft voor de dagelijkse afhandeling van de facturering en incasso haar werkzaamheden uitbesteed aan N.V. Nuon Customer Care Center (Nuon CCC), dat derhalve in het kader van deze overeenkomst de contacten in naam van haar opdrachtgevers met de schuldregelende instellingen zal onderhouden.
verklaren het navolgende te hebben afgesproken:
In dit convenant wordt verstaan onder:
Aanvraag schuldregeling : een schriftelijk verzoek van een natuurlijke persoon met gebruikmaking van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" aan de schuldregelende instelling om hem/haar behulpzaam te zijn bij het vinden van een oplossing voor zijn/haar problematische schuldsituatie;
Aflossingscapaciteit: het bedrag dat de klant dient af te dragen voor de aflossing van zijn schulden. De aflossingscapaciteit wordt vastgesteld door het inkomen te verminderen met het voor de klant Vrij Te Laten Bedrag;
Financieel beheer: het beheren van de ten behoeve van de schuldeisers gereserveerde gelden op een rekening bij de schuldregelende instelling of een daartoe aangewezen financiële instelling;
Convenantpartij: N.V. Continuon Netbeheer en N.V. Nuon Customer Care Centre;
Fase 1: de periode gelegen tussen de aanvraag van een schuldregeling op basis van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" en het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;
Fase 2: de periode gelegen tussen het tekenen van de overeenkomst tot schuldregeling en de beëindiging van de overeenkomst tot schuldregeling, zijnde maximaal 36 maanden;
Gedragscode Schuldregeling: de Gedragscode Schuldregeling van de NWK;
Klant: iemand met een financieel probleem of een financiële behoefte, die er zelf niet meer uitkomt;
NWK: de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet, statutair gevestigd te Amsterdam, kantoorhoudende te 2512 HE Den Haag aan het Westeinde 40;
Problematische schuldsituatie: de situatie waarin van een natuurlijke persoon redelijkerwijs is te voorzien dat hij niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of waarin hij heeft opgehouden te betalen, bepaald op basis van de in bijlage 1 van de Gedragscode Schuldregeling opgenomen criteria;
Saneringskrediet: het te verstrekken krediet om de schulden van de klant geheel of gedeeltelijk tegen finale kwijting te voldoen;
Schuldregelende instelling: een lid van de NWK als bedoeld in de artikelen 4 en 13 van de Statuten van de NWK;
Schuldregeling: bij een schuldregeling bemiddelt de schuldregelende instelling tussen de klant en zijn schuldeisers om een minnelijke regeling van de totale schuldenlast te bewerkstelligen;
Schuldregelingsovereenkomst: een overeenkomst waarin de rechten van, verplichtingen van en voorwaarden voor de klant en de schuldregelende instelling ten behoeve van de schuldregeling zijn opgenomen;
Totale schuldpositie: alle achterstallige betalingsverplichtingen inclusief rente en kosten op het moment van het sluiten van de overeenkomst tot schuldregeling;
Vrij Te Laten Bedrag: het volgens de norm berekende bedrag dat de klant nodig heeft voor de betaling van zijn kosten van levensonderhoud en zijn vaste lasten.
De samenwerking tussen de NWK en de convenantpartijen is gericht op het treffen van minnelijke schuldregelingen ten behoeve van huidige dan wel voormalige klanten van de convenantpartijen die zich in een problematische schuldsituatie bevinden.
Bij het vinden van een oplossing voor klanten van de convenantpartijen, die zich in een problematische schuldsituatie bevinden, gelden in ieder geval de volgende uitgangspunten:
de Gedragscode Schuldregeling waarbij de klant binnen de in de Gedragscode Schuldregeling vastgestelde termijnen een maximale financiële inspanning verricht om zijn schulden af te lessen en de convenantpartijen akkoord gaat met een voorstel waarbij de aflossing niet voorziet in de volledige betaling van alle schulden en meewerkt aan een structurele oplossing van de problematische schuldsituatie.
Artikel 5 Toepassingsbereik convenant
Titel 2 van het convenant is van toepassing op natuurlijke personen die op grond van het "Aanvraagformulier Schuldregeling NWK" een aanvraag voor een schuldregeling hebben ingediend, waarbij het lid van de NWK met de aanvrager nog geen overeenkomst tot schuldregeling heeft gesloten en die niet in staat is zelf een oplossing voor zijn financiële problemen te vinden.
Artikel 6 Aanmeldingsprocedure
Artikel 8 Werkzaamheden lid NWK
Artikel 9 Toepassingsbereik convenant
Titel 3 van dit convenant is van toepassing op een natuurlijke persoon waarbij het lid van de NWK volgens de Gedragscode Schuldregeling NWK heeft vastgesteld dat die zich in een problematische schuldsituatie bevindt en waarbij op basis van de gesloten overeenkomst tot schuldregeling een voorstel tot minnelijke schuldregeling door een schuldregelende instelling wordt gedaan.
Artikel 10 Nakoming van de overeenkomst
Artikel 11 Verplichting tot opgave van het saldo
Na ondertekening van de schuldregelingsovereenkomst door de klant verzoekt de schuldregelende instelling de convenantpartijen opgave te doen van het saldo van haar vordering op de klant.
Artikel 12 Voorstel tot schuldregeling
Artikel 14 Af- en aansluitkosten
De convenantpartijen, in het bijzonder N.V. Continuon Netbeheer, verlenen(/verleent) in ieder geval geen medewerking aan een minnelijke schuldregeling, indien zij beschikt over een veroordelend vonnis en de netbeheerder op die grond toestemming heeft gekregen met behulp van de deurwaarder over te gaan tot afsluiting van de aansluiting.
Artikel 16 Centrale Afdeling Schuldregeling
Alle verzoeken tot medewerking aan een minnelijke schuldregeling van en opgave van het saldo van de vordering aan de convenantpartijen dienen te worden gericht aan de Centrale Afdeling Schuldregeling van Nuon CCC te Alkmaar.
Artikel 17 Informatievoorziening
Artikel 18 Wijziging convenant
Artikel 20 Evaluatie convenant
De NWK en de convenantpartijen verplichten zich de in dit convenant gemaakte afspraken tenminste eenmaal, en indien nodig vaker, gedurende het eerste halfjaar na ondertekening van het convenant en voorts minimaal eenmaal per jaar te evalueren dan wel vaker indien een van de partijen dit verlangt.
Aldus overeengekomen, getekend en in drievoud opgemaakt te Den Haag d.d. 5 juli 2006.
Drs. ing. G Jaarsma Ing. P.H. Gorton
A.A. de Jong Ir. P. Molengraaf