Organisatie | Edam-Volendam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op het Raadsplein en de raadscommissie(s) 2010 |
Citeertitel | Verordening op het Raadsplein en de raadscommissie(s) 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet artikel 82
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-04-2010 | 02-05-2014 | Nieuwe regeling | 25-03-2010 Stadskrant 6 april 2010 | 13-2010 |
Daar waar in deze verordening gesproken wordt in de mannelijke persoonsvorm wordt tevens de vrouwelijke persoonsvorm bedoeld
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. Raadsplein: het geheel van bespreekrondes en/of andere activiteiten ter informatievoorziening van de raad en ter voorbereiding van de besluitvorming door de raad;
b. bespreekronde: een onderdeel van het Raadsplein in de vorm van een buitengewone commissievergadering dat bestaat uit een vergadering of bijeenkomst voorgezeten door een lid van de raad en waaraan deelgenomen wordt door een of meerdere door de fracties van de raad aangewezen vertegenwoordigers, met als doel overleg te voeren over geagendeerde onderwerpen en voorstellen en/of het uitbrengen van een advies hierover aan de raad;
c. deelnemer: een door de fractie aangewezen deelnemer of buitengewoon deelnemer aan de bespreekronde en/of andere activiteit van het Raadsplein;
d. raadscommissie: een door de raad ingestelde commissie met een door de raad vastgesteld doel, voorgezeten door een lid van de raad en bestaand uit raadsleden en door de fracties aangewezen vertegenwoordigers ter voorbereiding van de besluitvorming van de raad;
e. lid: lid of buitengewoon lid van een raadscommissie
f. voorzitter: voorzitter van een bespreekronde of andere activiteit van het Raadsplein of van een raadscommissie;
g. commissiegriffier: secretaris van een bespreekronde of andere activiteit van het Raadsplein of van een raadscommissie;
h. griffier: griffier van de raad of diens vervanger;
i. fractie: leden van de raad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;
j. vergadering: vergadering van een bespreekronde of andere activiteit van het Raadsplein of de vergadering van een raadscommissie.
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 3 Taken bespreekronde raadsplein
Een bespreekronde heeft tot taak:
a.het uitbrengen van advies aan de raad over geagendeerde voorstellen en onderwerpen alsmedeover de in artikel 2 genoemde onderwerpen;
b. het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;
c. voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur;
d. het onderzoeken van onderwerpen en het horen van burgers.
Een lid van de bespreekronde of raadscommissie kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn op deze leden van overeenkomstige toepassing. De in het eerste lid genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een fractie.
Artikel 6 Zittingsduur en vacatures
Een deelnemer aan de bespreekronde of lid van de raadscommissie en de voorzitters kunnen te allen tijde deelname beëindigen/ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het beëindigen van deelname/ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is aangewezen/benoemd.
Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
Artikel 8 Aanwezigheid college, wethouder, burgemeester en secretaris
De voorzitter kan de burgemeester, één of meer wethouders of de secretaris schriftelijk uitnodigen in een vergadering en bij andere activiteiten van het Raadsplein of bij de vergadering van de raadscommissie aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Het Raadsplein vindt in de regel plaats op donderdag met een frequentie van eens in de vier weken volgens een daartoe door het presidium vast te stellen vergaderschema .Het Raadsplein vangt in de regel aan om 19.30 uur in het Gemeenlandshuis van het Hoogheemraadschap van de Uitwaterende Sluizen in Hollands Noorderkwartier in Edam.
Bij aanvang van de vergadering wordt de agenda na raadpleging van de vergadering door de voorzitter vastgesteld. Op voorstel van een deelnemer/lid of voorzitter kan de vergadering bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren. Bij het staken der stemmen houdt de voorzitter rekening met het gevoelen van de meerderheid in de raad.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de deelnemers/leden en worden deze stukken via de website van de gemeente kenbaar gemaakt.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst van de vergaderzaal tekent iedere deelnemer/ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van de vergadering wordt de lijst door de voorzitter en de (commissie)griffier van de vergadering door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Opening vergadering en quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal deelnemers namens de fracties/leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezigen, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De vergadering kan echter over andere aangelegenheden alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende deelnemers namens de fracties/leden aanwezig is.
Artikel 17 Spreekrecht burgers
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd. Elke spreker krijgt een tweede termijn van maximaal twee minuten indien hij daartoe een verzoek doet aan de voorzitter.
De deelnemers/leden, de voorzitter, de burgemeester, de wethouder(s) of de secretaris hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven wat er gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient tenminste 3 dagen voor het vaststellen van de notulen schriftelijk te worden ingediend bij de (commissie)griffier.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dat plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan de vergadering voorstellen aan een deelnemer/lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat de deelnemer/het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan de deelnemer/het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Op voorstel van een deelnemer/lid of de voorzitter kan de bespreekronde/commissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de deelnemers/de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de vergadering overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De vergadering kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 31 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de deelnemers van de bespreekronde of leden van de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met betrokken deelnemers/leden overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 33 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 34 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de vergadering op voorstel van de voorzitter.