Organisatie | Sint-Michielsgestel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten 2003 |
Citeertitel | Verordening behandeling bezwaarschriften en klachten 2003 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | instelling commissie advisering bezwaarschriften en klachten |
Geen
Gemeentewet, art. 84
1.Interne klachtenprocedure gemeente Sint-Michielsgestel
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-06-2007 | 06-04-2012 | art. 2:2, 3:13, 4:1, 6:4, 6:5, 6:10 | 24-05-2007 De Brug, 31 mei 2007 | Index: 1.106 |
HOOFDSTUK I: Begripsbepalingen.
Artikel 1:1 (begripsbepalingen
het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend conform artikel 9:1 van de wet.
personen of colleges, bij of krachtens de wet geheel of ten dele met rechtspraak belast en te dien aanzien van het openbaar bestuur onafhankelijk, voor zover het deze rechtspraak betreft.
elk besluit van een bestuursorgaan van de gemeente Sint-Michielsgestel of een in de gemeente Sint-Michielsgestel werkzame toegelaten woningbouwcorporatie ter uitvoering van de overeenkomst Woonruimteverdeling.
commissie van advies voor bezwaarschriften en klachten ex artikel 4 van de Huisvestingswet.
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend conform artikel 6:1 en 6:3 van deze verordening.
Elk orgaan van de bij de overeenkomst Woonruimteverdeling betrokken contract-partijen, welk belast is met het nemen van besluiten ter uitvoering van die overeenkomst.
de overeenkomst Woonruimteverdeling, aangegaan bij raadsbesluit van 28 november 1996, inclusief eventuele latere wijzigingen van die overeenkomst.
Artikel 2:1 (inleidende bepaling):
Van het bepaalde in het eerste lid zijn uitgesloten de bezwaarschriften, die zijn ingediend tegen besluiten op grond van enige gemeentelijke verordening met betrekking tot de heffing en/of invordering van gemeentelijke belastingen en/of rechten, en bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ).
HOOFDSTUK III: Procedure behandeling bezwaarschriften.
Artikel 3:2 (overdracht van bevoegdheden):
De bevoegdheden ingevolge de artikelen:
van de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie.
Voor het houden van een zitting is vereist, dat in ieder geval de voorzitter, dan wel zijn waarnemer en twee leden aanwezig zijn.
De voorzitter van de commissie kan in het belang van een ordentelijk verloop van de zitting de spreektijd van belanghebbenden en verweerders vaststellen.
Artikel 3:11 (nader onderzoek):
De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.
Artikel 3:13 (uitbrengen advies / voorstel):
Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies c.q. het opstellen van een voorstel door de commissie en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het in het eerste lid bedoeld bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.
HOOFDSTUK VI: PROCEDURE BEHANDELING KLACHTEN OP GROND VAN DE HUISVESTINGSWET.
Artikel 6:2 (interne klachtenbehandeling)
Klachten welke zich richten tegen besluiten van bij de overeenkomst Woonruimteverdeling betrokken woningbouwcorporaties, worden behandeld conform de daarvoor binnen die corporatie geldende interne klachtenprocedure op grond van artikel 16, lid 3 van het Besluit beheer sociale-huursector.
Artikel 6:4 (weigering en fictieve weigering)
Voor de toepassing van artikel 6:3 wordt met een besluit gelijkgesteld:
Artikel 6:5 (eisen aan het klaagschrift)
Indien niet is voldaan aan de in artikel 6:5, lid 1 van deze verordening of aan enig bij de wet of deze verordening gesteld vereiste voor het in behandeling nemen van de klacht, kan het orgaan welk belast is met de beslissing op de klacht besluiten de klacht niet te behandelen, mits de klager de gelegenheid heeft gehad binnen een door de commissie gestelde termijn het verzuim te herstellen.
Artikel 6:6 (ontvangstbevestiging)
De voorzitter van de commissie bevestigt de ontvangst van de klacht en geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan het orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen.
Artikel 6:7 (informatieverstrekking)
Het orgaan dat het bestreden besluit heeft genomen zendt alle op de zaak betrekking hebbende bescheiden zo spoedig mogelijk toe aan de commissie.