Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Maassluis

2013-3 Beleidsregels met betrekking tot het horen inzake WOZ-bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMaassluis
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regeling2013-3 Beleidsregels met betrekking tot het horen inzake WOZ-bezwaarschriften
CiteertitelBeleidsregels met betrekking tot het horen inzake WOZ-bezwaarschriften 2013
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, Artikelen 7:2 t/m 7:9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2013aard van de wijziging

31-01-2013

De Schakel

kenmerk voorstel

Tekst van de regeling

Intitulé

2013-3 Beleidsregels met betrekking tot het horen inzake WOZ-bezwaarschriften

De in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar van de gemeente Maassluis heeft de navolgende beleidsregels vastgesteld:

Artikel 1  

Het horen

De belanghebbende wordt in beginsel op kantoor gehoord. Telefonisch horen is in de bezwaarfase geen horen in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, en kan alleen met instemming van beide partijen. Als één van beide partijen telefonisch horen toereikend vindt, moet hierover overeenstemming worden bereikt met de wederpartij.Alleen wanneer belanghebbende uitdrukkelijk verklaart geen bezwaar te hebben tegen telefonisch horen, mag telefonisch worden gehoord.

 

Het is echter mogelijk, voordat een uitnodiging om te worden gehoord wordt verzonden, telefonisch contact op te nemen met de indiener van het bezwaarschrift om een en ander te vragen en verduidelijkt te krijgen. Belanghebbende kan dan laten weten aan het horen geen behoefte (meer) te hebben, bijvoorbeeld omdat onduidelijkheden en/of misverstanden tijdens dat gesprek zijn weggenomen of duidelijk is geworden dat volledig aan het bezwaar wordt tegemoet gekomen. Het verzoek tot horen wordt dan geacht te zijn ingetrokken.

 

Wie hoort

Het horen vindt plaats door de daartoe gemachtigde medewerker Bezwaar & Beroep van de afdeling Financiën en ControL Hij wordt door ten minste é,én medewerker van de afdeling Financiën & Control ondersteund. In een voorkomend geval kan hiervàn worden afgeweken.

 

Afzien van het horen

Van het horen van de belanghebbende kan volgens de Algemene wet bestuursrecht worden afgezien als:

 

• het bezwaar kennelijk niet-ontvankelijk is;

• de belanghebbende heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord;

• de belanghebbende niet binnen redelijke termijn verklaart dat hij geen gebruik wil maken van het recht om te worden gehoord;

• aan het bezwaar volledig tegemoet wordt gekomen;

• het bezwaar kennelijk ongegrond is.

 

Stukken ter inzage

De belanghebbende krijgt, op verzoek, tenminste een week voordat hij wordt gehoord, de gelegenheid de stukken in te zien die betrekking hebben op de zaak. Het betreft alleen die stukken die gelet op de wettelijke geheimhoudings- en openbaarheidsbepalingen kunnen worden verstrekt. Bij de oproep voor het horen wordt vermeld waar en wanneer deze stukken ter inzage liggen. Belanghebbende kan tegen vergoeding afschriften verkrijgen.

 

Verslag van het horen

De ambtenaar die belanghebbende heeft gehoord, maakt van het horen een verslag. Het verslag bevat een weergave van de besproken onderwerpen en de standpunten van de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar en belanghebbende. Het verslag wordt  samen met de uitspraak op bezwaar toegezonden aan belanghebbende c.q. zijn gemachtigde. Een kopie wordt in het dossier bewaard.

Als belanghebbende het niet eens is met de inhoud van het verslag, kan hij de ambtenaar hierover informeren. De ambtenaar maakt hiervan schriftelijk melding.

 

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel treden met terugwerkende kracht per 1 januari 2013 in werking.

  • 2.

    De “Beleidsregels met betrekking tot het horen inzake WOZ-bezwaarschriften” d.d. 19 augustus 2010  worden ingetrokken per 1 januari 2013, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op bezwaarschriften die vóór de datum van inwerkingtreding van dit besluit zijn ingediend.

  • 3.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels met betrekking tot het horen inzake WOZ-bezwaarschriften 2013’.

De in artikel231, tweede lid, onderdeel b, van de Gemeentewet bedoelde gemeenteambtenaar,

handtekening,                                        datum: 31-01-2013

Deze beleidsregels zijn bekend gemaakt op: 01-02-2013