Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening leerlingenvervoer gemeente Tilburg 2002 |
Citeertitel | Verordening leerlingenvervoer gemeente Tilburg 2002 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Geen.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-08-2011 | 01-08-2011 | intrekking | 11-04-2011 Gemeenteblad, 2011, 17 | 2011/058 | |
16-08-2002 | 01-08-2011 | nieuwe regeling | 24-06-2002 Gemeenteblad, 2002, 20 | 2002/146 |
De raad van de gemeente Tilburg;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 27 mei 2002;
gelet op de artikelen 4 van de Wet op het primair onderwijs en de Wet op de expertisecentra, en artikel 4 van de Wet op het voortgezet onderwijs,
vast te stellen de Verordening leerlingenvervoer gemeente Tilburg 2002.
Artikel 1. Begripsomschrijving.
In deze verordening wordt verstaan onder:
vervoer: openbaar vervoer, aangepast vervoer of eigen vervoer tussen de woning dan wel de opstapplaats en de school dat plaatsvindt in aansluiting op het begin en einde van de schooldag volgens het schoolplan, tenzij de structurele handicap van een leerplichtige leerling die aansluiting onmogelijk maakt;
reistijd: de totale tijdsduur die ligt tussen het verlaten van de woning en de aanvang van de schooldag volgens het schoolplan, minus maximaal 10 minuten indien en voorzover de leerling het schoolgebouw met bijbehorend terrein gewoonlijk eerder bereikt dan het schoolplan aangeeft, dan wel de totale tijdsduur die ligt tussen het einde van de schooldag volgens het schoolplan en de aankomst bij de woning;
voor basisscholen en speciale scholen voor basisonderwijs: de basisschool van de verlangde godsdienstige of levensbeschouwelijke richting dan wel de openbare school of de speciale school voor basisonderwijs waarop de leerling is aangewezen van de verlangde godsdienstige of levensbeschouwelijke richting dan wel de openbare school;
inkomen: het ingevolge de Wet op de inkomstenbelasting 1964 dan wel Wet op de inkomstenbelasting 2001 vastgestelde belastbaar inkomen, respectievelijk gecorrigeerd verzamelinkomen van de ouders in het tweede kalenderjaar, voorafgaande aan het schooljaar waarvoor bekostiging van de vervoerskosten wordt gevraagd;
commissie voor de begeleiding: de commissie die is ingesteld door het bevoegd gezag van een school als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, niet zijnde een instelling, of de bevoegde gezagsorganen van twee of meer scholen als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, niet zijnde instellingen, die hetzelfde regionaal expertisecentrum in stand houden;
ambulante begeleiding: de begeleiding door een personeelslid van een school of instelling als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra van leerlingen die zijn geplaatst op een basisschool of leerlingen die zijn geplaatst op een school voor voortgezet onderwijs en naar het oordeel van het bevoegd gezag zonder die begeleiding zouden zijn aangewezen op het speciaal onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs.
Artikel 2. Bekostiging van de door het college noodzakelijk te achten vervoerskosten.
Indien het college toepassing geeft aan het eerste lid, verlangt het dat de ouders aan wie slechts een gedeeltelijke bekostiging van de vervoerskosten toekomt, hun kinderen van het aldus verzorgde vervoer gebruik laten maken tegen betaling van een bijdrage tot ten hoogste het bedrag dat de ouders ingevolge het bepaalde in deze verordening moeten bijdragen aan de kosten van het vervoer. Weigering van of nalatigheid in de betaling van de in de vorige volzin bedoelde bijdrage doet de aanspraak op bekostiging vervallen.
Artikel 3. Bekostiging naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school.
Bekostiging van de vervoerskosten wordt toegekend over de afstand tussen de woning dan wel de opstapplaats en de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school, tenzij vervoer naar een verder weg gelegen school voor de gemeente minder kosten met zich mee zou brengen en de ouders met het vervoer naar die school schriftelijk instemmen.
Indien ouders bekostiging van de vervoerskosten aanvragen voor het bezoeken van een school die op grotere afstand van de woning is gelegen dan in artikel 11 of 15 is bepaald, terwijl een of meer scholen van dezelfde onderwijssoort dichter bij de woning zijn gelegen, ontstaat er slechts aanspraak op bekostiging naar eerstgenoemde school als door de ouders schriftelijk wordt verklaard dat zij overwegende bezwaren hebben tegen het openbaar onderwijs dan wel tegen de richting van het onderwijs van alle bijzondere scholen, van de soort waarop de leerling is aangewezen, die dichter bij de woning zijn gelegen.
Artikel 4. Uitbetaling van de bekostiging.
Het college bepaalt bij het verstrekken van bekostiging van de vervoerskosten de wijze en het tijdstip van de uitbetaling, alsmede de tijdsduur van de verstrekte bekostiging.
Artikel 6. Doorgeven van wijzigingen.
Indien de ouders niet voldoen aan het bepaalde in het eerste lid en het college een wijziging als bedoeld in het tweede lid vaststelt, waardoor blijkt dat ten onrechte bekostiging is verstrekt, vervalt de aanspraak op bekostiging van de vervoerskosten terstond en verstrekt het college al dan niet opnieuw bekostiging van de vervoerskosten. Het college deelt zijn besluit schriftelijk mee aan de ouders.
Artikel 8. Peildatum leeftijd leerling.
Voor het verstrekken van bekostiging op basis van artikel 13, 14 dan wel 20 is bepalend de leeftijd van de leerling op 1 augustus van het schooljaar waarop de bekostiging betrekking heeft.
Artikel 9. Andere vergoedingen.
De aanspraak op bekostiging ingevolge titel 3 wordt verminderd met de aanspraak op een toelage, voorzover die voor de betrokken leerling betrekking heeft op de reiskosten.
Titel 2. Bepalingen omtrent het vervoer van de leerlingen van scholen voor primair onderwijs.
Artikel 10. Bekostiging voor de dichtstbijzijnde toegankelijke speciale school voor basisonderwijs in het samenwerkingsverband.
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 3, 12, 13 en 14 wordt bekostiging verstrekt van de kosten van het vervoer over de afstand tussen de woning dan wel de opstapplaats en:
Artikel 12. Bekostiging van de kosten van openbaar vervoer en vervoer per fiets.
Het college verstrekt aan de ouders van de leerling die een school voor basisonderwijs of een speciale school voor basisonderwijs bezoekt, bekostiging op basis van de kosten van het openbaar vervoer indien de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor hem toegankelijke school meer bedraagt dan:
Artikel 13. Bekostiging van de kosten van vervoer ten behoeve van een begeleider.
Indien aanspraak bestaat op bekostiging zoals bedoeld in artikel 12, bekostigt het college tevens de daarin bedoelde kosten ten behoeve van een begeleider indien de leerling jonger dan negen jaar is, en door de ouders ten behoeve van het college genoegzaam wordt aangetoond dat de leerling niet in staat is zelfstandig van het openbaar vervoer gebruik te maken.
Artikel 14. Bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer.
Artikel 15. Bekostiging op basis van de kosten van eigen vervoer.
Indien toestemming ingevolge het eerste lid aan de ouders is verleend, bekostigt het college aan de ouders die meer dan een leerling tegelijk zelf vervoeren dan wel laten vervoeren, een bedrag op basis van een kilometervergoeding voor de auto, afgeleid van de Reisregeling binnenland, behoudens het bepaalde in het vierde lid.
Indien aanspraak bestaat op bekostiging van de vervoerskosten en het college desgewenst toestaat dan wel van oordeel is dat de leerling gebruik kan maken van het vervoer per fiets, bekostigt het college aan de ouders een bedrag op basis van een kilometervergoeding voor de fiets, afgeleid van de Reisregeling binnenland.
Artikel 16. Bekostiging vervoerskosten.
Het college kan eveneens bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer verstrekken aan de ouders van de leerling die een school voor speciaal basisonderwijs bezoekt, in het geval de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school minder bedraagt dan de geldende afstandscriteria, indien het college vast stelt dat de leerling in een pleeggezin of in een gezinsvervangend tehuis is geplaatst.
Titel 3. Bepalingen omtrent het vervoer van de leerlingen van scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs.
Artikel 17. Bekostiging van de kosten van openbaar vervoer en vervoer per fiets.
Het college verstrekt bekostiging op basis van de kosten van het openbaar vervoer aan de ouders van de leerling die een school voor voortgezet speciaal onderwijs bezoekt, anders dan onder lid 1, indien de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor hem toegankelijke school meer dan zes kilometer bedraagt.
Artikel 18. Commissie voor de begeleiding.
Als de commissie voor de begeleiding binnen vier schoolweken na verzending van de adviesaanvraag geen advies heeft uitgebracht of niet schriftelijk om verlenging van de adviestermijn met ten hoogste twee weken heeft verzocht, wordt door het college het besluit genomen zonder het advies van de commissie van onderzoek.
Artikel 19. Bekostiging van de kosten van openbaar vervoer ten behoeve van een begeleider.
Indien aanspraak bestaat op bekostiging zoals bedoeld in artikel 16, bekostigt het college tevens de daarin bedoelde kosten ten behoeve van een begeleider indien door de ouders ten behoeve van het college genoegzaam wordt aangetoond dat de leerling, gelet op zijn lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap of leeftijd, niet in staat is zelfstandig van het openbaar vervoer of de fiets gebruik te maken.
Artikel 20. Bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer.
Het college verstrekt bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer aan de ouders van een leerling die een school voor speciaal onderwijs bezoekt, anders dan onder lid 1, of een school voor het voortgezet speciaal onderwijs aan meervoudig gehandicapte leerlingen (Mytylschool), zeer moeilijk lerende kinderen of een pedologisch instituut, indien de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor hem toegankelijke school meer dan twee kilometer bedraagt.
Het college verstrekt bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer aan de ouders van een leerling die een school voor voortgezet speciaal onderwijs, anders dan onder lid 2, bezoekt indien de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor hem toegankelijke school meer dan zes km bedraagt.
Artikel 21. Bekostiging op basis van de kosten van eigen vervoer.
Indien toestemming ingevolge het eerste lid aan de ouders is verleend, verstrekt het college aan de ouders die meer dan een leerling tegelijk zelf vervoeren of laten vervoeren, bekostiging van een bedrag op basis van een kilometervergoeding voor de auto, afgeleid van de Reisregeling binnenland, behoudens het bepaalde in het vierde lid.
Indien aanspraak bestaat op bekostiging van de vervoerskosten en het college desgewenst toestaat dan wel van oordeel is dat de leerling gebruik kan maken van het vervoer per fiets of bromfiets, verstrekt het college aan de ouders bekostiging van een bedrag op basis van een kilometervergoeding voor de fiets dan wel bromfiets, afgeleid van de Reisregeling binnenland.
Artikel 22. Bekostiging vervoerskosten.
Het college verstrekt eveneens bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer aan de ouders van de leerling die een school voor speciaal onderwijs dan wel een school voor voortgezet speciaal onderwijs bezoekt, in het geval de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school minder bedraagt dan de geldende afstandscriteria, indien het college van oordeel is dat de lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap van de leerling dat vereist.
Het college kan voorts bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer verstrekken aan de ouders van de leerling die een school voor speciaal onderwijs dan wel een school voor voortgezet speciaal onderwijs bezoekt, in het geval de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor de leerling toegankelijke school minder bedraagt dan de geldende afstandscriteria, indien het college vast stelt dat de leerling in een pleeggezin of in een gezinsvervangend tehuis is geplaatst.
Artikel 23. Bekostiging kosten weekeinde- en vakantievervoer aan de in de gemeente wonende ouders.
Het college bekostigt desgewenst de kosten van het weekeinde- en vakantievervoer aan de in de gemeente wonende ouders van de leerling die, met het oog op het volgen van voor hem passend (voortgezet) speciaal onderwijs in een internaat of pleeggezin verblijft, volgens het bepaalde in deze titel.
Artikel 24. Bekostiging kosten weekeinde- en vakantievervoer.
Het college verstrekt aan de ouders bekostiging van de kosten van het weekeindevervoer van de leerling voor de, eenmaal per weekeinde gemaakte, reis van het internaat of het pleeggezin waar de leerling verblijft, naar de woning van de ouders en terug, voorzover de weekeinden niet vallen binnen de in het tweede lid bedoelde schoolvakanties.
Het college bekostigt de kosten van het vakantievervoer van de leerling voor de, eenmaal per schoolvakantie van twee dagen of meer gemaakte reis van het internaat of het pleeggezin waar de leerling verblijft, naar de woning van de ouders en terug, voorzover de vakantie voorkomt in het activiteitenplan van de school die de leerling bezoekt.
Titel 5. Eigen bijdrage en bekostiging naar financiële draagkracht.
Aan de ouders van een leerling die een school voor basisonderwijs, een speciale school voor basisonderwijs of een school voor voortgezet onderwijs bezoekt, van wie het inkomen tezamen meer bedraagt dan 19.900 euro wordt slechts bekostiging verstrekt voorzover de kosten van het vervoer van die leerling de kosten van het openbaar vervoer volgens het tarief van een jaarabonnement over de in artikel 12, 14 eerste lid onder a ongeacht de leeftijd van de leerling dan wel artikel 32 tweede lid bepaalde afstand lid te boven gaan.
Ingeval het college in plaats van bekostiging in geld toe te kennen het vervoer zelf verzorgt dan wel doen verzorgen, betalen de ouders van een leerling die een school voor basisonderwijs, een speciale school voor basisonderwijs of een school voor voortgezet onderwijs bezoekt, per leerling per schooljaar een eigen bijdrage die gelijk is aan de kosten van het openbaar vervoer volgens het tarief van een jaarabonnement over de in artikel 12, 14 eerste lid onder a ongeacht de leeftijd van de leerling dan wel artikel 33 tweede lid bepaalde afstand indien het inkomen van de ouders meer bedraagt dan 19.900 euro.
De kosten voor openbaar vervoer, genoemd in het eerste en tweede lid, betreffen de kosten van openbaar vervoer die op grond van de zone-indeling in de regeling die gebaseerd is op artikel 30, eerste lid van de Wet personenvervoer 2000, voor de afstand redelijkerwijs zouden worden gemaakt, ongeacht de aanwezigheid van openbaar vervoer of het daadwerkelijk gebruik ervan.
Het bedrag van 19.900 euro genoemd in het eerste en tweede lid, wordt met ingang van 1 januari 2001 jaarlijks aangepast aan de wijziging die het indexcijfer van de regelingslonen van volwassen werknemers heeft ondergaan ten opzichte van het voorafgaande jaar en rekenkundig afgerond op een veelvoud van 450 euro. Het aangepaste bedrag treedt in plaats van het in het eerste en tweede lid genoemde bedrag van 19.900 euro.
Artikel 26. Financiële draagkracht.
Ingeval het college in plaats van bekostiging in geld toe te kennen het vervoer zelf verzorgt dan wel doen verzorgen en de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school voor basisonderwijs meer dan 20 kilometer bedraagt, betalen de ouders een van de financiële draagkracht afhankelijke bijdrage tot ten hoogste het bedrag van de kosten van het vervoer.
Bij 45.400 euro en verder per 4.500 euro extra inkomen wordt de eigen bijdrage steeds opgehoogd met 300 euro.
De inkomensbedragen, genoemd in het derde lid, worden met ingang van 1 januari 1998 jaarlijks aangepast aan de wijziging die het indexcijfer van de regelingslonen van volwassen werknemers heeft ondergaan ten opzichte van 1 januari van het voorafgaande jaar, en rekenkundig afgerond op een veelvoud van 500 euro.
De bedragen van de eigen bijdrage, bedoeld in het derde lid, worden met ingang van 1 januari 1998 jaarlijks aangepast aan de wijziging die het consumentenprijsindexcijfer van de reeks alle huishoudens op het onderdeel vervoersdiensten heeft ondergaan ten opzichte van 1 januari van het voorafgaande jaar, en rekenkundig afgerond op een veelvoud van 5 euro.
Titel 6. Bepalingen omtrent het vervoer van gehandicapte leerlingen van scholen voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs.
Artikel 27. Bekostiging op basis van de kosten van openbaar vervoer met begeleiding.
Het college verstrekt bekostiging op basis van de kosten van openbaar vervoer met begeleiding:
Artikel 28. Bekostiging op basis van kosten van aangepast vervoer.
Het college verstrekt bekostiging op basis van de kosten van aangepast vervoer aan de ouders van de leerling die een basisschool, speciale school voor basisonderwijs of een school voor voortgezet onderwijs bezoekt en vanwege een lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke handicap op ander vervoer dan openbaar vervoer is aangewezen.
Artikel 29. Bekostiging op basis van de kosten van eigen vervoer.
Indien toestemming ingevolge het eerste lid aan de ouders is verleend, verstrekt het college aan de ouders die meer dan een leerling tegelijk zelf vervoeren of laten vervoeren, bekostiging van een bedrag op basis van een kilometervergoeding voor de auto, afgeleid van de Reisregeling binnenland, behoudens het bepaalde in het vierde lid.
Indien aanspraak bestaat op bekostiging van de vervoerskosten en het college desgewenst toestaat dan wel van oordeel is dat de leerling gebruik kan maken van het vervoer per fiets of bromfiets, verstrekt het college aan de ouders bekostiging van een bedrag op basis van een kilometervergoeding voor de fiets of bromfiets, afgeleid van de Reisregeling binnenland.
Artikel 30. Beslissing college in gevallen waarin de regeling niet voorziet.
In gevallen die de uitvoering van het leerlingenvervoer betreffen en waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.
Artikel 31. Afwijken van bepalingen.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de ouders afwijken van de bepalingen in deze verordening, zo nodig na advies te hebben gevraagd aan de permanente commissie leerlingenzorg, de commissie voor de begeleiding, de regionale verwijzingscommissie en eventueel andere deskundigen.
Artikel 32. Overgangsregeling.
Voor een leerling als bedoeld in titel 6 voor wie in het schooljaar 2001-2002 krachtens de Wet Rea een vervoersvoorziening werd verstrekt, niet zijnde een voorziening in de vorm van een bruikleenauto of een voorziening deel uitmakend van of samenhangend met een leefvervoervoorziening, blijft, indien de ouders dat wensen, zo nodig in afwijking van artikel 3 aanspraak bestaan op een gelijkwaardige voorziening van en naar de school die de leerling in schooljaar 2001 - 2002 bezocht.
Voor de leerling van leerwegondersteunend onderwijs of praktijkonderwijs die in het schooljaar 2001 - 2002 een vervoersvoorziening kreeg naar een school voor speciaal voortgezet onderwijs, leerwegondersteunend onderwijs of praktijkonderwijs blijft aanspraak bestaan op een vervoersvoorziening van en naar de school die de leerling in het schooljaar 2001 - 2002 bezocht, indien de afstand van de woning naar de dichtstbijzijnde voor hem toegankelijke school meer dan zes kilometer bedraagt.
De bepalingen in titel 6 zijn voor de eerste maal van toepassing in het schooljaar 2002 - 2003. Op het vervoer van leerlingen voorafgaand aan het schooljaar 2002 - 2003 en daarop betrekking hebbende geschillen, blijven de regelingen die voorafgaand aan de inwerkingtreding van deze verordening luiden van toepassing.
Algemene toelichting op de Verordening leerlingenvervoer gemeente Tilburg
Algemene aanpassingen in terminologie
De modelverordening leerlingenvervoer is aangepast aan de
subsidietitel van de Algemene wet bestuursrecht. Daardoor
is de term 'vergoeden' vervangen door 'bekostigen'.
Door het Wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur wordt de
Gemeentewet aangepast. Dit heeft voor de verordening als
gevolg dat de term 'burgemeesters en wethouders' is
Tevens is de term 'geestelijke handicap' vervangen door
'verstandelijke handicap', als gevolg van de Wet wijziging
van de Wpo, Wec en Wvo in verband met het vervoer van
Er is voor gekozen een nieuwe titel (titel 6) toe te
voegen aan de modelverordening leerlingenvervoer, waarin
bepalingen omtrent het vervoer van gehandicapte leerlingen
van scholen voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs
zijn opgenomen. De bepalingen in titel 6 hebben betrekking
op bekostiging van openbaar vervoer met begeleiding,
aangepast vervoer of eigen vervoer.
Gehandicapte leerlingen die zelfstandig van het openbaar
vervoer gebruik kunnen maken in het regulier primair of
voortgezet onderwijs, komen niet in aanmerking voor
leerlingenvervoer op basis van titel 6 van de verordening.
Leerlingen van het reguliere primair onderwijs met 'een
openbaar vervoer indicatie' kunnen eventueel wel aanspraak
maken op leerlingenvervoer op basis van titel 2 van de
De schoolsoorten 'speciaal voortgezet onderwijs' (svo) en
praktijkonderwijs zijn geschrapt uit de verordening,
behalve uit de begripsomschrijving (artikel 1). Leerlingen
van deze schoolsoorten kunnen slechts op basis van de
overgangsregeling (artikel 33) aanspraak maken op
bekostiging van leerlingenvervoer.
Tot 1 januari 2002 traden alle verordeningen in werking op
de achtste dag na bekendmaking, tenzij een ander tijdstip
daarvoor was aangewezen (artikel 142 Gemeentewet). Hierin
is verandering gekomen door de inwerkingtreding van de
Tijdelijke referendumwet (Trw) op 1 januari 2002. Deze wet
maakt referenda mogelijk over onder andere de vaststelling,
wijziging en intrekking van verordeningen. Wel zijn enkele
verordeningen uitgezonderd, die hier niet van belang zijn.
De vaststelling, wijziging of intrekking van de
verordening leerlingenvervoer is een van de besluiten
waarover een referendum kan worden gehouden. Verordeningen
waarover op grond van de Trw een referendum kan worden
gehouden, treden in afwijking van artikel 142 Gemeentewet
niet eerder in werking dan zes weken na de bekendmaking
van de verordening (artikel 22 Trw). De termijn van zes
weken hangt ermee samen: na bekendmaking van de
verordening en de mededeling dat over deze verordening een
referendum gehouden kan worden, kan een verzoek tot het
houden van een referendum worden ingediend. Wel kan
gekozen worden voor een later tijdstip van
Het college is op grond van de Trw gehouden tot het
bekendmaken van de verordening en de mededeling dat tot
drie weken na bekendmaking van de verordening een verzoek
tot het houden van een referendum over de verordening
leerlingenvervoer kan worden ingediend.
Op grond van de Trw is de gemeente verplicht om een
referendum te organiseren over een verordening indien
voldoende kiesgerechtigden een verzoek tot het houden van
een referendum indienen. Zie voor meer informatie over de
Trw de circulaires van het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (CW2001/82554 en CW2001/82050)
en de ledenbrieven van de VNG over dit onderwerp (Lbr.
Als er een tijdstip voor inwerkingtreding is bepaald en
indien een inleidend verzoek tot het houden van een
referendum over de verordening leerlingenvervoer
onherroepelijk is toegelaten, vervalt het tijdstip van
inwerkingtreding van rechtswege (artikel 22, derde lid Trw)
en zal de raad nadat vaststaat dat er geen referendum
wordt gehouden of het referendum niet heeft geleid tot een
raadgevende uitspraak tot afwijzing (artikel 5), opnieuw
in de inwerkingtreding moeten voorzien. Indien een
referendum wordt gehouden dat leidt tot een raadgevende
uitspraak tot afwijzing, moet de raad na het referendum de
beslissing tot vaststelling of wijziging van de
verordening leerlingenvervoer heroverwegen. Ook als de
raad na heroverweging alsnog besluit tot inwerkingtreding
(in plaats van intrekking) van de verordening
leerlingenvervoer, zal de raad opnieuw in een tijdstip van
inwerkingtreding moeten voorzien. In artikel 30 wordt geen
tijdstip vermeld waarop de oude verordening wordt
ingetrokken. Dat is ook niet nodig. De datum waarop de
oude regeling vervalt, is de datum waarop de nieuwe
verordening in werking treedt. De Trw maakt dit niet
anders. Weliswaar kan over het besluit tot intrekking van
een verordening een referendum worden aangevraagd, maar in
dit model maakt het besluit tot intrekking deel uit van de
verordening tot vaststelling van de verordening
leerlingenvervoer en is alleen het besluit tot
vaststelling van de verordening referendabel.
Artikelsgewijze toelichting op gewijzigde modelverordening
Onder een school voor voortgezet onderwijs als bedoeld in
de Wvo, vallen het voorbereidend wetenschappelijk
onderwijs (vwo), het hoger en middelbaar algemeen
voortgezet onderwijs (havo en mavo) en het voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), waar praktijkonderwijs
en leerwegondersteunend onderwijs deel van uitmaken.
Dependances, nevenvestigingen en stageadressen vallen
eveneens onder het begrip "school".
In de begripsomschrijving wordt het speciaal voortgezet
onderwijs (svo) nog genoemd, maar deze schoolsoort komt
alleen terug in de overgangsregeling (artikel 33);
Ook pleegouders, groepsleiders in een gezinsvervangend
tehuis, groepsopvoeders in een internaat en verder alle
meerderjarige handelingsbevoegde personen als oppassers
die op hetzelfde adres verblijven als de leerling worden
Voorwaarde is dat de persoon rechtsgeldig als leerling op
de te bezoeken onderwijsinstelling staat ingeschreven.
Proefplaatsingen en diagnoseonderzoeken vallen buiten de
reikwijdte van het leerlingenvervoer;
Een Boddaertcentrum, orthopedagogisch behandelinstituut,
instelling voor naschoolse opvang, kinderdagverblijf en
een oppasadres worden eveneens als woning aangemerkt
voorzover een tweede of derde adres zich binnen de
gemeente Tilburg bevindt en er sprake is van vaste
momenten van afwijkende ophaal- en/of afzetadressen in het
door het college georganiseerde aangeboden aangepast
Voor niet-gehandicapte leerlingen wordt de afstand gemeten
over de voor fietsers toegankelijke openbare wegen en
De vervoersmomenten naar waar de bekostiging van de
vervoerskosten wordt afgestemd vallen samen met de
collectieve begin- en eindtijden van school volgens het
rooster, tenzij de structurele handicap van een
individuele leerling het volgen van een volledig rooster
Aangezien de leeftijd van hele jonge kinderen geen
structurele handicap is valt een vervoersbehoefte in een
middagpauze buiten het door het college georganiseerde
De reistijd per openbaar vervoer wordt opgemeten volgens
de dienstregeling "Reisadvies" in de website www.9292ov.nl;
De inkomens van beide natuurlijke ouders of van een
natuurlijke ouder en een partner worden in aanmerking
Orthopedagogisch en didactisch centrum. Bovenschoolse
voorziening bedoeld om leerlingen extra aandacht te geven.
Op een opdc kan ook onderwijs gegeven worden, maar de
leerlingen blijven ingeschreven op een school voor
voortgezet onderwijs. Leerlingen die volledig onderwijs
volgen aan een opdc, kunnen in aanmerking komen voor
leerlingenvervoer naar het opdc. Leerlingen die
gedeeltelijk onderwijs volgen aan een opdc en gedeeltelijk
aan een school voor voortgezet onderwijs, kunnen alleen in
aanmerking komen voor leerlingenvervoer naar de school
Een ambulante begeleider is verbonden aan een school voor
speciaal onderwijs en geeft ondersteuning aan gehandicapte
leerlingen in het regulier primair en voortgezet onderwijs.
De gemeente kan aan de ambulante begeleider van
gehandicapte leerlingen in het regulier onderwijs, voor
wie een aanvraag leerlingenvervoer wordt ingediend, advies
vragen over de vervoersbehoefte van die leerlingen.
Artikel 2 Bekostiging van de door het college noodzakelijk
Aan artikel 2 is een vierde lid toegevoegd, waarin staat
dat een leerling die meerderjarig en handelingsbekwaam is,
zelf een aanvraag voor leerlingenvervoer kan doen in
plaats van de ouders / verzorgers.
De vaste Kamercommissie voor onderwijs, cultuur en
wetenschappen heeft daarom verzocht in het verslag bij de
behandeling van het wetsvoorstel 'wijziging van de Wpo,
Wec en Wvo in verband met het vervoer van leerlingen'.
Artikel 3 Bekostiging naar de dichtstbijzijnde
Onder een dichtstbijzijnde toegankelijke school valt
eveneens de school die een verhuisde leerling al bezocht
vanuit zijn vorige adres tot het einde van een lopend
schooljaar, tenzij de school ver van de woning is komen te
liggen, bijvoorbeeld in een ander landsdeel.
Artikel 4 Uitbetaling van de bekostiging
In het geval er vorderingen op grond van het
leerlingenvervoer openstaan vindt bij de uitbetaling
Voor aanvragen die later binnenkomen dan 1 juni kan niet
worden gegarandeerd, dat in geval van toekenning de
vervoersvoorziening beschikbaar is binnen de eerste twee
schoolweken van het schooljaar waarvoor de
vervoersvoorziening is aangevraagd.
Reden is de beperkte verwerkingscapaciteit tijdens de
Artikel 7 Verzorgd aangepast vervoer
Daar waar groepsvervoer mogelijk is zal het college bij
een toekenning van een vergoeding in de kosten van
aangepast vervoer gebruik maken van de bevoegdheid zelf
het vervoer te organiseren. Het daartoe ingeschakelde
vervoersbedrijf zet in het algemeen 8-persoons busjes in.
Aan de ouders reikt het vervoersbedrijf een brochure uit
met wenken om het vervoer voor iedereen aangenaam te laten
Wanneer herhaaldelijk leerlingen bij het ophalen niet
klaar staan, of bij het afzetten thuis ouderlijk toezicht
ontbreekt kan het verzorgde aangepast vervoer niet
verantwoord verlopen. Het verzorgde aangepast vervoer zal
Ook wangedrag van leerlingen kan leiden tot voortijdige
beeindiging van het verzorgde aangepast vervoer. Een
uitzondering wordt gemaakt voor leerlingen aan wie het
gedrag op grond van hun verstandelijke handicap niet valt
aan te rekenen. Daar is sprake van onder andere bij zeer
moeilijk lerende kinderen met een autistisch spectrum.
Het inschakelen van een ouder om mee te reizen bij zich
misdragende leerlingen is niet reeel, gezien de
belemmerende thuissituatie, onaangename omgangsvormen of
wegens pedagogische onmacht. Tenslotte is het denkbaar
leerlingen te weren uit het verzorgde aangepast vervoer
die door besmetting van een ziekte of aandoening
gezondheidsrisico's voor medereizigers en chauffeur
Wanneer door een ongeval een leerling aangewezen raakt op
een vervoersvoorziening zal eerst de vergoeding van een af
te sluiten ongevallenverzekering in mindering worden
gebracht. Indien de ouders een dergelijke verzekering niet
hebben afgesloten dragen zij zelf het risico de benodigde
vervoersvoorziening te bekostigen.
Eveneens worden in mindering gebracht
reiskostenvergoedingen in het kader van ziekenvervoer,
ziektekostenverzekering of algemene wet bijzondere
Artikel 14, juncto artikel 20 Bekostiging op basis van de
Van een ernstige benadeling van het gezin is sprake indien
een van de volgende situaties aanwezig zijn:
a) Andere kinderen van onder de 10 jaar thuis zonder
identiek schoolbezoek met slechts een verzorger op de
vervoersmomenten van de leerling;
b) Alleenstaande ouder met scholings- of
arbeidsverplichtingen op de Vervoersmomenten van de
d) De enige verzorger heeft een structurele lichamelijke
e) Het reizen per openbaar vervoer kost de begeleider meer
Tweeverdienende ouders vormt nooit een zelfstandige reden
om aangepast vervoer per taxi(busje) toe te kennen. De
verantwoording voor het schoolbezoek dragen zij zelf.
Achtergrond is, dat het inkomen van de meest verdienende
ouder uit arbeid boven het bestaansminimum ligt.
Artikel 16, juncto artikel 22 Bekostiging vervoerskosten
Het Rijksbeleid richt zich om extra zorg behoevende
kinderen die niet bij hun natuurlijke ouders kunnen
blijven wonen bij voorkeur buiten de kostbare intramurale
voorzieningen te houden. Voor hen worden pleegouders
gezocht waaraan een groot tekort bestaat. Gezien de
bereidwilligheid om een extra zorg behoevend kind in
gezinsverband op te nemen, behoort deze categorie ouders
te worden ontzien van begeleidingstaken bij het wegbrengen
en ophalen naar en van de school voor speciaal (basis)
onderwijs, voor zover de afstand en verbinding per
openbaar vervoer het begeleiden de pleegouders opzadelt
met een extra last. Een vergelijking wordt getrokken met
identiek verkeersvaardige kinderen over een even lange
route naar school om een ongerechtvaardigde bevoordeling
te voorkomen. In dat laatste geval zal advies worden
ingewonnen van de commissie voor de begeleiding of een
Aan het ontzien van begeleidingstaken is vorm gegeven door
ontheffing te verlenen van de afstands- en
Artikel 22 geeft bovendien ontheffing van de afstands- en
leeftijdscriteria voor leerlingen van het
(voortgezet) speciaal onderwijs met een
lichamelijke, verstandelijke of zintuiglijke
handicap die door hun belemmering bij voorbaat
geen gebruik kunnen maken van het openbaar
Het gaat hier om leerlingen met een structurele handicap.
Leerlingen met een tijdelijke handicap als een gebroken
been worden uitgesloten van een vervoersvoorziening in het
kader van het leerlingenvervoer onder verwijzing naar de
mogelijkheid van een af te sluiten (collectieve scholieren)
ongevallenverzekering. De daaruit te genereren vergoeding
is aan te merken als een toelage bedoeld in artikel 9.
Dat artikel 16 een ontheffing bij een lichamelijke,
verstandelijke of zintuiglijke handicap niet biedt komt
door het toevoegen van een nieuwe titel 6 bestemd voor
gehandicapte leerlingen van dezelfde onderwijssoort.
Artikel 23 Bekostiging kosten weekeinde- en
vakantievervoer aan de in de gemeente wonende
Voor bekostiging komen de ouders alleen in aanmerking,
indien de route naar de dichtstbijzijnde voor de leerling
toegankelijke school gelijk valt aan de route naar een
internaat of een pleeggezin. Wanneer de gemeente het
aangepast vervoer verzorgt volstaat zij met een aanbod in
aansluiting op de begin- en eindtijden van school op de
eerste, respectievelijk laatste schooldag in de week.
Een drempelbedrag wordt alleen geheven van ouders wier
inkomen meer bedraagt dan een jaarlijks vast te stellen
grens en beperkt zich tot niet-gehandicapte leerlingen van
het sbo, basisonderwijs, het voormalig speciaal voortgezet
onderwijs en het voormalig praktijkonderwijs.
De bijdrage van de ouders omvat het tarief openbaar
vervoer van een jaarkaart per leerling ongeacht de
-1 zone voor sbo-leerlingen, behorende bij een
-2 zones voor leerlingen van het basisonderwijs,
voormalig speciaal voortgezet onderwijs en voormalig
praktijkonderwijs, behorende bij een afstandscriterium
De heffing bedraagt nooit meer dan de aan de leerling toe
De afstanden worden opgemeten vanaf school om het nadelig
effect van zonegrenzen voor een deel van de leerlingen van
De bijdrage kan niet in rekening worden gebracht aan
ouders van sbo-leerlingen en vo-leerlingen die onder titel
6 vallen (gehandicapte leerlingen in het regulier primair
Ook wanneer een meerderjarige leerling zelf de aanvraag
doet, mag geen drempelbedrag gevraagd worden.
Artikel 26 Financiele draagkracht
Dit artikel geldt niet voor leerlingen die onder titel 6
vallen (gehandicapte leerlingen in het regulier primair en
In het vierde lid is het afrondingsbedrag vanuit
praktische overwegingen gewijzigd van 450,- euro in 500,-
Titel 6 Bepalingen omtrent het vervoer van gehandicapte
Leerlingen van scholen voor primair onderwijs en
Door toevoeging van deze artikelen wordt geregeld dat
alleen gehandicapte leerlingen in het regulier primair en
voortgezet onderwijs die niet of niet zelfstandig van het
openbaar vervoer gebruik kunnen maken, in aanmerking
kunnen komen voor leerlingenvervoer.
Gemeenten kunnen aan de ambulante begeleider die verbonden
is aan de reguliere school voor primair of voortgezet
onderwijs, advies vragen over passend vervoer voor deze
leerlingen (zie toelichting artikel 1).
Artikel 31 Afwijken van bepalingen
Dit artikel bevat een Hardheidsclausule om in schrijnende
gevallen toch een vervoersvoorziening te bekostigen indien
op grond van eerdere bepalingen de aanvraag zou moeten
Van de Hardheidsclausule zal echter beperkt gebruik worden
gemaakt voor die gevallen waar sprake is van een cumulatie
van belastende gezinsfactoren.
In het eerste lid wordt gesproken over een bruikleenauto
of leefvervoervoorziening. Deze voorzieningen zijn aan te
vragen bij en worden verstrekt door het Gak en niet de
gemeente. Met een 'gelijkwaardige voorziening' wordt
bedoeld dat leerlingen die in het schooljaar 2001 / 2002
op basis van de Wet Rea taxivervoer kregen, niet in het
schooljaar 2002 / 2003 van de gemeente bekostiging
openbaar vervoer of openbaar vervoer met begeleiding mogen
Ook zal het vervoer in een busje door de wetgever niet
worden opgevat als gelijkwaardig aan taxivervoer. Wel
mogen gemeenten in gevallen waar dat praktisch mogelijk is,
individuele taxiritten met elkaar combineren. Dit zou
bijvoorbeeld mogelijk zijn als twee leerlingen elk een
individuele taxivoorziening naar dezelfde school ontvangen
en de twee ritten, zonder dat de leerlingen daar
aantoonbaar nadeel van ondervinden, kunnen worden
Ook zal in sommige gevallen vervoer verzorgd moeten worden
naar een school die niet de dichtstbijzijnde,
toegankelijke school is voor de betrokken leerling. In de
Wet Rea wordt dit criterium namelijk niet gehanteerd.
Leerlingen die in het schooljaar 2001 / 2002 een
vervoersvoorziening kregen naar een school voor speciaal
voortgezet onderwijs of praktijkonderwijs kunnen op basis
van de overgangsregeling aanspraak blijven maken op die
voorziening gedurende de periode dat zij diezelfde school
bezoeken voorzover de omstandigheden welke het vervoer
be‹nvloeden hetzelfde blijven.
Als gevolg van de Tijdelijke referendumwet (Trw) treedt de
verordening leerlingenvervoer pas zes weken na publicatie
in een gemeentelijk blad in werking. In de algemene
toelichting wordt uitleg gegeven over de Trw.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 juni 2002.