Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-01-201320-01-2013intrekking

14-01-2013

14-01-2013 Gemeenteblad 2013, 06

2013/001
29-04-200420-01-2013nieuwe regeling

01-03-2004

Gemeenteblad, 2004, 2

2004/027

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

De raad van de gemeente Tilburg;

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494) en op de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2001, 337);

gezien het eindvoorstel;

 

Besluit:

 

vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

 

Artikel 1. Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de wet GBA : de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening : de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    basisregistratie personen : de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens van de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;

  • d.

    basisadministratie : de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet GBA;

  • e.

    aangehaakte gegevens: in de basisregistratie personen opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet GBA;

  • f.

    houder : degene die zeggenschap heeft over de basisregistratie personen zijnde het college van burgemeester en wethouders;

  • g.

    beheerder : de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen;

  • h.

    gebruiker : de niet bij de sector Burgerzaken werkzame medewerker van de gemeente die gegevens van de basisadministratie mag raadplegen ten behoeve van de uit te voeren taak;

  • i.

    ingeschrevene : degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;

  • j.

    geregistreerde : degene die geen ingeschrevene is en over wie gegevens zijn opgenomen in de basisregistratie personen;

  • k.

    afnemer : afnemer als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • l.

    binnengemeentelijke afnemer : elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

  • m.

    derde : elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

  • n.

    tabel 1 : de bij deze verordening behorende tabel 1

  • o.

    tabel 2 : de bij deze verordening behorende tabel 2.

Artikel 2. Beheer van de basisregistratie personen.

Beheerder van de basisregistratie personen is het hoofd van de sector Burgerzaken.

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen.

De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de beheerder en aan de door de beheerder aangewezen medewerkers, werkzaam bij de sector Burgerzaken ten behoeve van de uit te voeren taken;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in artikel 6 en artikel 7 onder c, te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    de derden, genoemd in artikel 8, te voorzien van gegevens, in de gevallen bedoeld in deze verordening;

  • d.

    een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • e.

    informatie te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4. Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens.

De basisregistratie personen bevat:

  • a.

    van de ingeschrevenen de gegevens zoals vermeld in tabel 1;

  • b.

    van de geregistreerden de gecursiveerde gegevens zoals vermeld in tabel 1.

Artikel 5. Wijze van verkrijging.

De gegevens in de basisregistratie personen worden verkregen uit de basisadministratie en uit de registraties met aangehaakte gegevens.

Artikel 6. Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

Op grond van een door de houder te nemen besluit worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen, op systematische wijze de gegevens verstrekt als bedoeld in tabel 1 (de kolommen 1, 2 en 3) aan de in tabel 2 genoemde gebruikers.

Artikel 7. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie.

Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam bij de sector Burgerzaken;

  • c.

    de binnengemeentelijke afnemers zoals die onder 4 tot en met 11 in tabel 2 zijn genoemd en wel voor wat betreft de in tabel 1 onder 4 tot en met 11 vermelde gegevens.

Artikel 8. Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt.

  • 1.

    Gegevensverstrekking op grond van artikel 98 van de Wet GBA mag alleen wanneer dit expliciet is toegestaan ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift, dan wel voor zover de gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift en voorts indien deze worden gevraagd door een derde die uit hoofde van zijn ambt of beroep gewoonlijk met gerechtelijke werkzaamheden of juridische procedures is belast (= de zogenaamde verplichte derde).

  • 2.

    Gegevensverstrekking op grond van artikel 99 lid 3 van de Wet GBA geschiedt aan instellingen en voorzieningen voor onderwijs, gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening cq belang, en onder de voorwaarden zoals door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in artikel 68c1 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is aangegeven (= de zogenaamde bijzondere derde).

  • 3.

    In andere gevallen dan bedoeld in lid 1 en 2 kunnen gegevens als bedoeld in artikel 100 van de Wet GBA aan derden worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. (= de zogenaamde vrije derde).

Artikel 9. Verwijdering van gegevens.

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de houder. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 10. Protocolplicht.

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11. Recht op inzage en kennisneming van verstrekking.

  • 1.

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de houder op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12. Recht op correctie.

  • 1.

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de houder.

  • 2.

    De beheerder beslist namens de houder op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13. Beveiliging.

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het op 17 mei 1999 door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde informatiebeleid en de daaruit voortvloeiende beveiligingsplannen.

Artikel 14. Vernietiging.

Vernietiging van aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 15. Toezicht.

De beheerder brengt jaarlijks aan de Rekeningcommissie verslag uit over de gegevensverstrekking aan derden als bedoeld in de artikelen 98, 99 en 100 van de wet GBA en de daaromtrent ingediende klachten alsmede omtrent de afhandeling van die klachten.

Artikel 16. Slotbepaling.

  • 1.

    De Verordening persoonsregistraties gemeente Tilburg 1997 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de in artikel 22, tweede lid, van de Tijdelijke Referendumwet genoemde termijn.

     

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 1 maart 2004.

 

de griffier,

 

de voorzitter,