Organisatie | Noordoostpolder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Noordoostpolder 2013 |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-05-2017 | 19-03-2021 | artikel 3, 4, 5 | 11-04-2017 | 465267 | |
07-10-2016 | 10-05-2017 | artikel 1, 2, 3, 4, 5, bijlage 1 | 20-09-2016 | 381179 | |
15-04-2015 | 01-04-2015 | 07-10-2016 | art. 2, 4, 5, 6 | 07-04-2015 | 305203 |
01-01-2013 | 01-04-2015 | Nieuwe regeling | 04-12-2012 Gemeenteblad, 108; Flevopost, 12-12-2012 | 2012017631 |
Het college van Noordoostpolder,
overwegende dat het in het belang van een doelmatig beheer van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen;
gelet op de Afvalstoffenverordening en
gelet op artikel 160, eerste lid, onder e van de Gemeentewet,
Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Noordoostpolder 2013
Paragraaf 2 Inzameling van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 5 Inzameltijden en -plaatsen
Artikel 6 Gebruik inzamelvoorzieningen
Het college stelt de volgende regels op grond van artikel 6, vijfde lid, onder a van de Afvalstoffenverordening:
afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en daardoor na de inzameling zijn achtergebleven, dienen uiterlijk om 24.00 uur van diezelfde dag door de aanbieder van de inzamelplaats te worden verwijderd. Afvalstoffen die om deze redenen in de minicontainer zijn achtergebleven, dienen voor de volgende lediging door de aanbieder uit de minicontainer te zijn verwijderd;
Artikel 7 Afvalscheidingsstation
Artikel 8 Tijdelijk afwijken voor proeven
Het college kan artikel 4, artikel 5, artikel 6 en artikel 7 buiten toepassing laten voor de uitvoering van een nieuwe inzamelmethodiek die bij wijze van proef wordt uitgevoerd, mits:
Artikel 9 Eigendom en aansprakelijkheid
Krachtens artikel 6, vijfde lid, onder b, van de Afvalstoffenverordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelvoorzieningen:
de inzameldienst kan haar inzamelvoorzieningen voorzien van stickers of andere aanduidingen waarop is aangegeven voor welke categorieën van afvalstoffen de inzamelvoorziening is bestemd of waarmee de inzamelvoorziening kan worden geïdentificeerd, zoals, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam of een huisnummer;
Degene die in de openbare ruimte reclamebiljetten of ander promotiemateriaal onder het publiek verspreidt, is verplicht deze of de verpakking daarvan terstond op te ruimen of te laten opruimen, indien deze in de omgeving van de plaats van uitreiking op de weg of een andere voor publiek toegankelijke plaats door het publiek worden weggeworpen.
Indien bij het laden of lossen of vervoeren van afvalstoffen, stoffen of voorwerpen de weg wordt verontreinigd of het milieu nadelig wordt beïnvloed, is degene die de genoemde werkzaamheden verricht, alsmede diens opdrachtgever, verplicht de weg te reinigen of te laten reinigen. Dit moet plaatsvinden:
Aldus vastgesteld in de vergadering van
burgemeester en wethouders d.d. 4 december 2012,
de secretaris, de burgemeester,
Toelichting op het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Noordoostpolder 2013
Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Noordoostpolder 2013
De inhoud van dit uitvoeringsbesluit volgt zoveel mogelijk de inhoud van de Afvalstoffenverordening (hierna: verordening). Alle bevoegdheden die het college krachtens die verordening heeft, zijn in dit uitvoeringsbesluit uitgewerkt. Net als bij de verordening, is ook in dit uitvoeringsbesluit kritisch gekeken naar de noodzaak en de handhaafbaarheid van de bepalingen die erin staan. En ook zijn de aanbevelingen opgevolgd uit de publicatie “100 Ideeën voor de gemeentelijke regelgever; begrijpelijk, leesbaar en doelmatig”.
Toelichting artikel 1 (begrippen):
De begripsomschrijvingen in dit uitvoeringsbesluit zijn grotendeels gebaseerd op beschrijvingen die elders worden toegepast of die door de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) als voorbeeld zijn aangereikt in modelverordeningen. Naast de begrippen die in dit artikel staan, zijn ook de begrippen uit hogere regelgeving van toepassing, zoals de Wet milieubeheer (Wm) en de Afvalstoffenverordening (Asv).
Toelichting artikel 2 (aanwijzing inzamelaars):
Naast de inzameldienst kunnen andere organisaties ook afval inzamelen. Ook die aanwijzingsbevoegdheid legt de verordening bij het college. In het uitvoeringsbesluit wijst het college diverse inzamelaars aan die momenteel (bij de inwerkingtreding van deze besluiten) ook al afval inzamelen in de gemeente Noordoostpolder, zoals Het GOED en de organisaties die huis-aan-huis textiel inzamelen. Nieuw is dat kringlooporganisaties niet meer individueel aangewezen hoeven te worden, maar slechts aan een bijlage met algemene voorschriften moeten voldoen. Ook nieuw is dat de papierinzamelaars niet langer een inzamelvergunning hebben, maar eveneens mogen inzamelen zolang zij aan een bijlage met algemene voorschriften voldoen. Het oude systeem van inzamelvergunningen bestaat in de nieuwe verordening niet meer. Alle inzamelaars die momenteel in Noordoostpolder actief zijn, zijn nu in dit artikel van het uitvoeringsbesluit aangewezen.
Toelichting artikel 3 (categorieën huishoudelijke afvalstoffen):
In artikel 3 beschrijft het college de verschillende categorieën van afvalstoffen. Het gaat vooral om categorieën die gescheiden kunnen worden verwerkt en die door de inwoners als verschillende soorten afval worden herkend. Op basis van deze beschrijving vindt vaak ook gescheiden inzameling plaats, of inzameling van enkele categorieën in specifieke combinaties.
Toelichting artikel 4 (aanwijzing inzamelvoorzieningen):
In artikel 4 bepaalt het college welke inzamelvoorzieningen voor de inwoners beschikbaar zijn. Er bestaat een standaardpakket aan voorzieningen per woning (lid 1). Voor appartementen verschilt dat iets, want daar staan verzamelcontainers in plaats van minicontainers (lid 2). Ook voor woningen buiten de bebouwde kom is het iets anders, want die hebben geen gescheiden GFT inzameling (lid 3).
Toelichting artikel 5 (Inzameltijden en -plaatsen):
In lid 1 t/m 6 bepaalt het college inzameldagen en -plaatsen. Daarmee zijn de huidige inzameldagen en de bestaande containeropstelplaatsen (en locaties van verzamelcontainers) bedoeld. In lid 7 en 8 staat welke belangen het college betrekt wanneer zij nieuwe containeropstelplaats kiest of een nieuwe locatie voor een verzamelcontainer. Hiermee stelt het college zichzelf een norm voor zorgvuldige belangenafweging bij het bepalen van de locaties voor nieuwe containers of aanbiedplaatsen.
Toelichting artikel 6 t/m 8 (Gebruik inzamelvoorzieningen):
De artikelen 6, 7 en 8 bevatten de regels die het college stelt voor het aanbieden van huishoudelijk afval. In artikel 6 staan de regels over het aanbieden van de afvalstoffen, zoals de maximale hoeveelheid afval die per keer mag worden aangeboden. Artikel 7 bevat regels over het gebruik van het Afvalscheidingsstation. En in artikel 8 staan bepalingen over eigendomsrechten en aansprakelijkheid m.b.t. de inzamelvoorzieningen. De inhoud van deze artikelen komt inhoudelijk grotendeels overeen met de regels die voorheen golden vanuit de oude versie van de Afvalstoffenverordening en de daarbij behorende uitvoeringsbesluiten en het oude reglement voor gebruik van het Afvalscheidingstation. Nieuw is dat de beheerder van het afvalscheidingsstation aanwijzingen kan geven, bijvoorbeeld om de goede gescheiden inzameling te bevorderen of om de veiligheid van de personen op het terrein te borgen.
Verder is de norm voor het brengen van asbest op het Afvalscheidingsstation. In de oude versie was dat maximaal 50 kg, nu is dat maximaal 35 m2. De norm van 35 m2 sluit aan op de grens waaronder geen asbestinventarisatierapport nodig is (art 3 en art 4, lid 3 van het Asbestverwijdingsbesluit 2005). Dat zal in de praktijk ook vaak de grens zijn waarbij particulieren het asbest nog zelf verwijderen.
Toelichting artikel 9 (Zwerfafval):
Artikel 9 bevat regels om zwerfafval te voorkomen.
Toelichting artikel 10 en 11 (Slotbepalingen):
Artikel 10 en 11 bevatten de gebruikelijke slotbepalingen: de citeertitel en de datum waarop het uitvoeringsbesluit in werking treedt. Dit uitvoeringsbesluit hangt samen met de nieuwe verordening en treedt daarom ook pas in werking wanneer de nieuwe verordening in werking treedt. De oude uitvoeringsbesluiten hingen aan de oude verordening en worden daarom ingetrokken. Het oude Reglement scheidingsstation, dat specifieke bepalingen over het afvalscheidingsstation bevatte, is geheel opgenomen in het nieuwe uitvoeringsbesluit en wordt daarom ook ingetrokken. Het besluit om alleenrecht aan HVC te verlenen, blijft uitdrukkelijk wel van kracht. De procedure om tot de huidige overeenkomst met HVC te komen, kan immers niet met terugwerkende kracht worden gewijzigd. Daarom kunnen de besluiten waarop die overeenkomst is gebaseerd, niet worden ingetrokken.