Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet voorzieningen gehandicapten
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2002 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 18-02-2002 Gemeenteblad, 2002, 9 | 2002/041 |
De raad van de gemeente Tilburg
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;
gezien de Wet voorzieningen gehandicapten;
en gelet op regel 18 van de "Standaardregels" van de Verenigde Naties-resolutie 48/96 van 4 maart 1994 betreffende het bieden van gelijke kansen aan gehandicapten
vast te stellen de volgende Verordening cliëntenparticipatie gehandicaptenbeleid met toelichting
De cliëntenparticipatie heeft als oogmerk te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de Wvg en het integrale gemeentelijk gehandicaptenbeleid door zelforganisatie vanuit onafhankelijke positie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid.
Burgemeester en wethouders zorgen er voor dat aan de platforms de informatie wordt verstrekt die zij nodig hebben om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm (braille of grootletterschrift) aangeleverd.
Het gemeentebestuur stelt aan de platforms jaarlijks een subsidie ter beschikking waarmee het platforms in staat moeten worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen. Voor niet reguliere activiteiten kan een projectsubsidie worden toegekend.
Regel 18 uit de Standaardregels van de Verenigde Naties
betreffende het bieden van gelijke kansen voor
gehandicapten behelst de rol van gehandicaptenorganisatie
bij de vorming van het lokale beleid.
1.Clientenparticipatie gehandicaptenbeleid:
* De clientenparticipatie komt wettelijk voort uit de
Wvg. De wettekst omschrijft echter "dat de reikwijdte
van de clientenparticipatie betrekking heeft op het
integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid". Daarom
wordt hier gekozen voor de bredere term
"clientenparticipatie gehandicaptenbeleid".
* De hier gekozen omschrijving benadrukt dat
clientenparticipatie wordt vormgegeven door middel
van overleg met de zelforganisaties van betrokkenen,
de platforms. In lijn met standaardregels houdt dat
een versterking van de rol van lokale platforms
gehandicapten, chronisch zieken en ouderen in. Deze
vorm van clientenparticipatie onderscheidt zich van
andere, doordat naast de uitvoering ook de
totstandkoming van beleid onderwerp is advisering is
en doordat niet de gemeente mensen op persoonlijke
titel uitnodigt, maar de zelforganisatie van
betrokkenen onder eigen regie tot een inbreng komt.
2.Integraal gemeentelijk gehandicaptenbeleid:
* In de wet is opgenomen dat de reikwijdte van de
clientenparticipatie betrekking heeft op het
integrale gemeentelijke gehandicaptenbeleid.
* Om versnippering van beleid en doelgroepen te
voorkomen zijn in dit kader ook de belangen en het
beleid t.b.v. chronisch zieken expliciet verwoord.
1.Sommige zaken maken niet officieel deel uit van het
beleidsvormingsproces Wvg, worden niet aan de
gemeenteraad voorgelegd, zoals contracten met
leveranciers, uitvoerders en indicatiestellers. Deze
zaken kunnen echter voor mensen met een handicap of
chronische aandoening wel grote consequenties hebben.
Daarom zullen de platforms betrokken worden bij
activiteiten in het kader van de voorbereiding van
contracten met leveranciers van Wvg-voorzieningen en
met indicatiestellers (bijvoorbeeld bij het opmaken van
het bestek ten behoeve van een aanbesteding).
Verder zullen de platforms betrokken worden bij het
vaststellen van uitvoeringsregels voor zover deze een
afwijking inhouden van het in de Verordening Wvg en het
Verstrekkingenbesluit neergelegde beleid en vooruit
lopen op een wijziging van die Verordening en/of van
2.Het integraal gehandicaptenbeleid omvat alle
gemeentelijke beleidsterreinen. Het integraal
gehandicapten beleid kijkt naar alle beleidsterreinen
met als invalshoek de mogelijkheden en de leefsituatie
van mensen met een handicap, chronische aandoening. Het
gaat om het beleid op alle terreinen (in zoverre) dat
invloed heeft op de mogelijkheden voor mensen met een
functiebeperking en/of chronische aandoening, waaronder
* onderwijs, media, cultuur, sport, openluchtrecreatie
* sociale zaken en werkgelegenheid;
* openbare orde en veiligheid;
* ruimtelijke ordening en groen, verkeer en vervoer;
* volkshuisvesting en bouwzaken;
* informatievoorziening, personeel en organisatie
1.De gemeente en het platform kunnen in een convenant
verdere afspraken vastleggen over de wijze van
2.Het is belangrijk te realiseren, dat het in de wettekst
gebruikte begrip "tijdig" voor ambtenaren een ander
begrip is dan voor een gebruikersvertegenwoordiger.
Daarbij moet o.a. in ogenschouw genomen worden dat
vertegenwoordigers over fundamentele vragen overleg met
hun achterban nodig hebben. Goede communicatie over
begrip "tijdig" tussen gemeente en de platforms daarom
belangrijk. Kern van begrip "tijdig" is dat de
platforms de mogelijkheid krijgt wezenlijke invloed uit
te oefenen op het beleid. "Tijdig" heeft daarom vooral
betrekking op het moment in het beleidsproces (van een
eerste ambtelijk notitie tot een voorstel in de raad).
Hoe eerder het platform in het proces betrokken is, des
te groter kan haar invloed zijn (maar ook haar
verantwoordelijkheid). Daarom zijn afspraken over het
moment in het beleidsvormingsproces van het advies van
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 18 februari 2002.