Organisatie | Leiderdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Controleverordening Gemeente Leiderdorp 2013 |
Citeertitel | Controleverordening Gemeente Leiderdorp 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
art. 213 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | gewijzigd vaststellen | 04-02-2013 Leiderdorps Weekblad | Onbekend |
De raad van de gemeente Leiderdorp;gelezen het voorstel van het college van B&W, nr. 5 van 18 december 2012;gezien het advies van commissie Bestuur en Maatschappij van 21 januari 2013;gelet op het bepaalde in artikel 213 van de Gemeentewet;:
vast te stellen de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Leiderdorp.
In deze verordening wordt verstaan onder:
− accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeldin artikel 36, lid 3 Wet op de Accountant-Administratieconsulenten, of
− organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belastmet de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de, door deraad benoemde, accountant van:
− het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte ensamenstelling van het vermogen,
− het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties,
− het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij ofkrachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186Gemeentewet,
− de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of dezeeen getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken,
− onrechtmatigheden in de jaarrekening,waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op
grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet, in acht worden genomen.
c.rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole:het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en devastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluitaccountantscontrole gemeenten.
d.deelverantwoording:een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording vaneen afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording
onderdeel uit maakt van de jaarrekening.
e.normenkader voor de accountantscontrole:het normenkader voor de accountantscontrole geeft nadere aanwijzingen aan de accountant over
de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij tehanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening.
Artikel 5. Toegang tot informatie
1De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en hetinzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden waarvan hij
inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor, dat deaccountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft
tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente zijn gehouden de accountantalle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormenet- enover de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheeren over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren vanspecifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en dedoeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding
komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekkenopdrachten.
Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringenvolgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van derechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere
dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Socialeverzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deelvan deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoorde opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit inhet belang van de gemeente is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant overde door hem uitgevoerde (deel-)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet bestuurlijkbelang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, de administratie en of de beheersdaden zijngecontroleerd, het hoofd van de dienst waar de ambtenaar werkzaam is, de concerncontroller enhet hoofd financiën dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.