Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening beperking drankverstrekking |
Citeertitel | Verordening beperking drankverstrekking |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-06-2000 | 01-01-2013 | nieuwe regeling | 22-05-2000 Gemeenteblad, 2000, 13 | 2000/118 |
De raad van de gemeente Tilburg;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders;
gehoorde de bevoegd inspecteur van het staatstoezicht op de volksgezondheid;
gelet op artikel 18 (oud) (onderdeel w. wijziging van de Drank- en Horecawet, 1e Kamer, vergaderjaar 1999/2000, 25 969, nr. 40) van de Drank- en Horecawet;
vast te stellen de volgende Verordening tot beperking drankverstrekking.
De burgemeester kan bepalen dat het in artikel 1 eerste lid, onder a en b respectievelijk tweede lid, gestelde verbod geldt voor de gehele gemeente danwel voor bepaalde delen van de gemeente.
Toelichting Verordening beperking drankverstrekking
De Verordening beperking drankverstrekking maakt het
mogelijk de verstrekking van alcoholhoudende dranken, al
dan niet tijdelijk, te beperken. De verboden van artikel 1,
eerste lid, onder a en b respectievelijk tweede lid kunnen
worden geactiveerd voor een bepaalde tijdsperiode en onder
Artikel 1 kan worden geactiveerd in geval van een
bijzondere gebeurtenis die door de aard of de
publiekstrekkende werking vanuit een oogpunt van openbare
orde, veiligheid, zedelijkheid of de volksgezondheid om
een nadere ordening vraagt. Hierbij kan men bijvoorbeeld
denken aan (grootschalige) evenementen zoals bijvoorbeeld
voetbalwedstrijden, optochten en kermissen, waarbij
ongeregeldheden worden verwacht.
Dit artikel geeft de burgemeester de bevoegdheid voor een
bepaalde door hem aan te wijzen periode de mogelijkheden
voor het verstrekken van alcoholhoudende drank vanuit
inrichtingen en onder andere winkels te beperken. De frase
'anders dan om niet' ziet ook op situaties waarbij de
betaling niet rechtstreeks gekoppeld is aan de
verstrekking van alcoholhoudende drank.
Alleen de verstrekking van alcoholhoudende drank, die
gratis en geheel zonder commerci‰le bijbedoeling is, valt
buiten de reikwijdte van dit onderdeel. De bepaling beoogt
tevens te voorkomen dat het opgelegde verbod door bepaalde
Artikel 1, eerste lid, onder a, geeft de burgemeester de
bevoegdheid om voor een bepaalde tijd de verstrekking van
alcoholhoudende dranken in of vanuit inrichtingen te
beperken. Voor slijterijen kan op grond van eerste lid,
onder b, de verstrekking van sterk-alcoholhoudende dranken
worden beperkt. Artikel 1, tweede lid geeft de
burgemeester de algemene bevoegdheid het bedrijfsmatig of
anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende dranken
te beperken. Dit geldt voor alle inrichtingen in de zin
van de Drank- en Horecawet en ook voor alle overige
inrichtingen zoals bijvoorbeeld winkels of
De gronden voor de activering van het verbod van artikel 1
eerst lid, onder a en b en tweede lid zijn genoemd in
artikel 2, onder a. Het verbod van artikel 1, tweede lid
grijpt meer in het maatschappelijk verkeer in dan dat
verbod van artikel 1, eerste lid, onder a en b. De
burgemeester zal bij een aanwijzing rekening dienen te
houden met eisen van subsidiariteit en proportionaliteit.
Dit is tot uitdrukking gebracht in de toevoeging 'dringend'
in het laatste gedeelte van artikel 2, onder a.
De bevoegdheid van artikel 2 sluit aan bij de
burgemeestersbevoegdheden van artikel 174 Gemeentewet
inzake het toezicht op openbare samenkomsten en
vermakelijkheden en de uitvoering van verordeningen inzake
dit toezicht. De omstandigheden waaronder van de
bevoegdheid gebruik zal worden gemaakt vragen een snelle
procedure en een orgaan dat hiervoor is geschikt. De
raadplegingsprocedure van artikel 2, onder b, geeft
waarborgen voor een goede oordeelsvorming dat een situatie
die de activering van een verbod vordert zich inderdaad en
Artikel 3 geeft de burgemeester de mogelijkheid te bepalen
dat de verboden van artikel 1 niet gelden voor bepaalde
gedeelten van de gemeente. De in artikel 4 genoemde
strafmaat is gebaseerd op artikel 154 lid 1 van de
Gemeentewet. Overtreding van het verbod van artikel 1 kan
tevens een intrekkingsgrond opleveren voor de op basis van
de Drank- en Horecawet verleende vergunningen. Met een
overtreding van het in artikel 1 gestelde verbod zet men
aldus de verleende Drank- en Horecawetvergunning op het
In de verordening is geanticipeerd op de mogelijkheden die
het gewijzigde artikel 18 van de Drank- en Horecawet biedt.
Het huidige artikel 18 biedt nog geen mogelijkheden voor
het algemene alcoholverbod van artikel 1, tweede lid. De