Organisatie | Arnhem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening vervangt de Verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Klantenraad van de dienst sociale zaken en arbeidvan 10 januari 1994.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2009 | 29-09-2009 | nieuwe regeling | 24-11-2008 Arnhemse Koerier,10-12-2008 | B en W 09-09-2008, doc.nr. 2008.0.076.261. |
Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Klantenraad
1.De Klantenraad kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het bestuursorgaan en de raadscommissie over het gemeentelijk sociaal zekerheidsbeleid - voor zover het klanten betreft van de dienst in hun hoedanigheid als uitkeringsgerechtigden inzake aangelegenheden van algemene aard, waarbij inbegrepen gemeentelijke beleidsplannen en beleidsverslagen op het terrein van de sociale zekerheid.
1a Bij een negatief advies van de Klantenraad maakt de directeur een voorbehoud door binnen de hem gegeven bevoegdheid eerst tot uitvoering van het voorstel over te gaan na het voorgenomen besluit met de opvatting van de Klantenraad ter finale beslissing voorgelegd te hebben aan het college van burgemeester en wethouders. De uitspraak van het college is alsdan bindend.
In de Klantenraad hebben personen zitting, die deskundig geacht mogen worden op de beleidsterreinen van de dienst voor zover het de sociale zekerheid betreft dan wel actief betrokken zijn bij de uitvoering daarvan. Zij behartigen de belangen van gebruikers van sociale zekerheidswetten, zoals die door de dienst worden uitgevoerd.\
Gehoord de Klantenraad kunnen door het bestuursorgaan andere typen organisaties aan deze opsomming worden toegevoegd.
Daarnaast zijn er 4 individuele klanten van de dienst Inwonerszaken afgevaardigd.
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur van de leden
De maximale zittingsduur is derhalve 2 perioden.
De kosten van de Klantenraad ten behoeve van zijn eigen activiteiten als het organiseren van thema-avonden, een nieuwsbrief, informatiemateriaal, externe deskundigheid, het lidmaatschap van koepelorganisaties en de reiskosten voor de betreffende vergaderingen komen in overleg met de directeur tot stand.
Artikel 7 Vergaderingen en vergaderorde
De Klantenraad kan samen met de directeur besluiten een besloten overlegvergadering te houden dan wel een openbare overlegvergadering besloten te maken al dan niet voor een enkel onderdeel.
Ieder lid van de Klantenraad heeft het recht schriftelijk voorstellen voor de agenda in te brengen voor de eigen en overlegvergadering. Deze worden bij de voorzitter of de secretaris ingediend en met de agenda van de eerstvolgende vergadering meegezonden. Indien de Klantenraad omtrent de afhandeling hiervan niet onmiddellijk kan beslissen, wordt in de daaropvolgende vergadering over de wijze van behandeling beslist.
De Klantenraad kan geen besluiten nemen, als niet meer dan de helft van het benoemde aantal leden aanwezig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, kan de voorzitter staande de eigen of overlegvergadering een nieuwe datum vaststellen voor een vergadering met dezelfde agenda. De oproeping voor de nieuwe vergadering vindt plaats ten minste 24 uur voor de aanvang daarvan. Deze vergadering vindt doorgang ongeacht het aantal aanwezige leden.
De verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de Klantenraad van de dienst sociale zaken en arbeid (Verordening nr. 2027) zoals laatstelijk vastgesteld door de raad der gemeente Arnhem in zijn openbare vergadering van 10 januari 1994, nr. 93.018712, wordt bij de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.
Al sedert zijn ontstaan in 1988 functioneert de bestaande Klantenraad ten behoeve van de cliëntenparticipatie voor klanten van de dienst Inwonerszaken (voorheen Sociale zaken en arbeid en voordien Gemeentelijke Sociale Dienst) naar behoren.
De nieuwe verordening stemt in hoge mate overeen met de verordening, die 1 januari 2005 wordt ingetrokken.
De Klantenraad houdt zich bezig met de werkterreinen van de dienst Inwonerszaken, waar het gaat om de sociale zekerheid, waaronder te verstaan de Wet werk en bijstand inclusief gemeentelijk minimabeleid (schulddienstverlening, sociale kredietverlening, kwijtscheldingsbeleid, Arnhem Card, etc.).
Nadrukkelijker zijn in de nieuwe redactie de verschillende beoogde rechten van de Klantenraad geformuleerd op het terrein van advies, het nemen van initiatief en het verkrijgen van informatie (nieuw).
Net als in de vigerende verordening worden er qua samenstelling van de Klantenraad geen organisaties met naam en toenaam genoemd. Bij “uitkeringsgerechtigden” valt te denken aan een plaatselijke afdeling van de landelijke Bond voor mensen zonder betaald werk, een Lokale minimabond of het Platform arme kant van Arnhem; bij “werknemers” valt te denken aan de vakorganisaties, die naast hun uitkeringsgerechtigdengroepen ook mensen vertegenwoordigen die een parttime verband in loondienst hebben en daarnaast zijn aangewezen op een uitkering. Onder “kunstenaars” worden degenen met een uitkering o.g.v. de WIK verstaan. Onder de levensbeschouwelijke caritasinstellingen kunnen worden verstaan Humanitas en (koepels van) kerkelijke diaconieën.
Beoogd wordt met ingang van de nieuwe verordening de zittingsduur van de leden te beperken tot maximaal 2 zittingsperioden.
Het onderdeel faciliteiten is nieuw. De Klantenraad vergaderde altijd al kosteloos in het Stadskantoor en wordt daar door de dienst Inwonerszaken gefaciliteerd, als het gaat om de catering. Kopieer- en andere vergaderkosten gaan al standaard ten laste van de dienst Inwonerszaken. De vergoeding voor commissieleden is geregeld in de verordening vergoeding adviescommissies t.b.v. college en de burgemeester.