Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit vrijstellingen leges I |
Citeertitel | Besluit vrijstellingen leges I |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Legesverordening 2009, artikel 4
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-12-2008 | nieuwe regeling | 25-11-2008 Voorschotense Courant, 17-12-2008 | NC/08-469 ; Fin-11c |
Besluit van de het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude,gelet op het bepaalde in artikel 4 van de Legesverordening 2009;
overwegende dat de vrijstellingen, inzake de heffing van de leges voor het houden van niet commerciële activiteiten door organisaties nader dient te worden geregeld,
Artikel 1 Vrijstellingen bij activiteiten
Onder organisaties als bedoeld in lid 1 wordt verstaan: een organisatie zonder winstoogmerk, die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale, liefdadige, godsdienstige, culturele aard of tot bevordering van het algemeen belang waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers.
De vrijstelling wordt uitsluitend verleend voor de leges als bedoeld in de navolgende artikelen van de Tarieventabel behorende bij de Legesverordening:
Het besluit tot het (niet) heffen van de leges wordt bekendgemaakt in het besluit op de aanvraag voor het houden van de activiteit(-en).
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van het voorgaande, indien strikte toepassing leidt tot onbillijkheden van zwaarwegende aard.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zoeterwoude van 25 november 2008.
de secretaris,
W.A.M. Zoetemelk-van der Hulst
de burgemeester,
E.G.E.M. Bloemen
Het hiervoor geldende Besluit vrijstellingen leges noemde de van de leges uitgezonderde organisaties bij naam en verwees naar de betreffende activiteit. In dat besluit werden overigens niet genoemde organisaties niet uitgesloten van de vrijstelling. Ter verheldering van de regelgeving wordt thans gekozen voor een open formulering. De eerder bij naam genoemde organisaties geven wel een goede indruk welk type organisatie en welke soort activiteiten worden beoogd vrij te worden gesteld van de genoemde leges.
Voorbeelden van de vrijstelling als bedoeld in artikel 1 zijn:
De heffingsambtenaar is bevoegd te beslissen of (aan de hand van het onderhavige besluit) leges dienen te worden geheven. Deze bepaling draagt er zorg voor dat zowel de vergunning voor het houden van een activiteit als ook het besluit van de heffingsambtenaar in hetzelfde geschift plaatsvinden. Dit bevordert de transparantie en past in de een-loketgedachte. De heffingsambtenaar kan, bijvoorbeeld omwille van een vereenvoudiging van het werkproces, besluiten om een mandaat of ondertekeningsbevoegdheid te verlenen aan de ambtenaar die de aanvraag voor de vergunning behandelt. Dit is een beslissing die de heffinngsambtenaar dient te nemen.
Zowel tegen de beslissing de activiteit wel of geen doorgang te laten vinden en de beslissing wel of geen leges te heffen kan bezwaar worden gemaakt. De aanvrager wordt bij zijn (wel of niet verleende) vergunning schriftelijk op de hoogte gebracht over de bezwaarmogelijkheden inzake beide besluiten. Dit betreft het bezwaar tegen de beslissing inzake het primaire besluit (de activiteit) dat wordt gericht aan het college van burgemeester en wethouders en het bezwaar inzake het besluit van de heffingsambtenaar inzake de leges.