Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007 |
Citeertitel | Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene wet bestuursrecht
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2007 | 02-02-2018 | nieuwe regeling | 02-04-2007 Gemeenteblad, 2007, 47 | 2007/166 |
Artikel 4 Procedure behandeling klacht
Klachten gericht tegen de raadsgriffier worden behandeld overeenkomstig artikel 6 en volgende.
Artikel 6 Procedure behandeling klacht
Indien het een klacht betreft als bedoeld in het vorige artikel dan wordt de klacht voorgelegd aan een commissie.
De commissie die belast is die belast is met het adviseren over klachten tegen (leden van) het college of tegen (leden van) door het college ingestelde commissies, is tevens belast met het behandelen van en adviseren over een klacht jegens de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid of de burgemeester, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.
Indien de klacht betrekking heeft op de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid of de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad, dan handelt het presidium de klacht af.
Degenen die belast zijn met de behandeling van klachten zijn verplicht tot geheimhouding van bij de uitvoering van hun taak verkregen gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot bekendmaking verplicht of uit hun taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Toelichting bij het Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007
Voorheen was er een algemene klachtenregeling, die van toepassing was op alle klachten ten aanzien van medewerkers van de gemeente en alle (leden van) gemeentelijke bestuursorganen.
Tegenwoordig moet het college de klachtenregeling vaststellen voor klachten tegen medewerkers van de reguliere ambtelijke organisatie, tegen (leden van) het college en tegen (leden van) door het college ingestelde commissies. De raad / het presidium moet dit doen voor de griffiemedewerkers en voor de (leden van) de raad en door de raad ingestelde commissies en voor de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.
Het "Reglement klachtbehandeling gemeente raad/raadsgriffie Tilburg 2007" bevat een regeling voor de behandeling van klachten tegen medewerkers van de raadsgriffie en de raadsgriffier, alsmede tegen (leden van) de raad en door de raad ingestelde commissies.
Deze regeling sluit zo veel mogelijk een op een aan bij het "Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007". Dat reglement is de klachtenregeling voor klachten tegen medewerkers van de reguliere ambtelijke organisatie, tegen (leden van) het college en tegen (leden van) door het college ingestelde commissies.
In hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is al het nodige geregeld, ter waarborging van een zorgvuldige behandeling van klachten, zoals over het horen van de klager. De gemeentelijke regelingen bevatten nog een aantal noodzakelijke aanvullende bepalingen, in het bijzonder wie in voorkomend geval concreet belast is met de klachtafhandeling.
Wanneer de klacht gericht is tegen medewerkers van de raadsgriffie, is de raadsgriffier belast met de afdoening daarvan. Wanneer de klacht gericht is tegen de raadsgriffier of tegen een bestuurder, dan wordt een zwaardere procedure doorlopen. Het onderzoek wordt dan in handen gesteld van de klachtencommissie.
Op 1 juli 1999 is hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in werking getreden. Dit hoofdstuk bevat minimumeisen voor een goede behandeling door bestuursorganen van klachten over overheidsoptreden. Bestuursorganen hebben de vrijheid om aanvullende voorschriften in eigen regelingen op te nemen. Het onderhavige reglement is een voorbeeld van een dergelijke regeling.
Onderscheid wordt gemaakt tussen klachten die zijn gericht tegen enerzijds medewerkers van de raadsgriffie en de raadsgriffier en anderzijds klachten die zijn gericht tegen bestuurders. De artikelen 2 tot en met 4 hebben betrekking op klachten over ambtenaren.
Klachten tegen medewerkers van de raadsgriffie worden door de raadsgriffier afgehandeld.
Op grond van de door de raad vastgestelde Instructie voor de raadsgriffier, is de voorzitter van de raad (in casu de burgemeester) belast met de operationele aansturing van de raadsgriffier. Klachten gericht tegen de raadsgriffier worden daarom door de voorzitter van de raad afgehandeld. De procedure voorziet er in dat hierbij de klachtencommissie wordt ingeschakeld.
In deze regeling wordt er voor gekozen om voor de raad / raadsgriffier geen afzonderlijke commissie te benoemen, maar om aan te sluiten bij de klachtencommissie die adviseert over klachten tegen de gemeentesecretaris, tegen (leden van) het college of tegen (leden van) door het college ingestelde commissies.
Deze klachtencommissie bestaat uit drie onafhankelijk leden, die niet behoren tot of ondergeschikt zijn aan het gemeentebestuur. De klachtencommissie wordt ondersteund door een secretaris, zijnde een medewerker van de gemeente Tilburg die hiervoor door de gemeentesecretaris wordt benoemd.
Het college benoemt de leden van de klachtencommissie.
Bij de vorige klachtenregeling is in overleg tussen het presidium en het college afgesproken dat het college pas tot benoeming en ontslag van leden van de klachtencommissie overgaat, nadat het presidium in de gelegenheid is gesteld om hierover zijn zienswijze te geven.
Bij de vaststelling van de klachtenregeling die geldt voor medewerkers van de gemeente en voor het college (het Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007), heeft het college besloten deze gedragslijn onder de nieuwe regeling voort te zetten.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de afhandeling van een klacht.
Het presidium is belast met de organisatorische aangelegenheden van de raad en de raadscommissies. Om deze reden is de afhandeling van klachten tegen de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie of een commissielid en van de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad in handen gelegd van het presidium.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De gemeente Tilburg is sinds 2003 aangesloten bij de Nationale ombudsman. Is de klager ontevreden over de wijze waarop de gemeente de klacht heeft afgehandeld, dan kan een klacht daarover worden voorgelegd aan de Nationale ombudsman in Den Haag. Dit moet gebeuren binnen één jaar, gerekend vanaf de datum van berichtgeving op de klacht door het bestuurorgaan. De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen.