Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tilburg

Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTilburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007
CiteertitelReglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-11-200702-02-2018nieuwe regeling

02-04-2007

Gemeenteblad, 2007, 47

2007/166

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007

 

 

 

Algemeen

Artikel 1 Klachtbehandeling

  • 1.

    Klachten worden behandeld overeenkomstig hoofdstuk 9 "Klachtbehandeling" van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Het Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007 geldt ter aanvulling op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

 

Klachten over ambtenaren

Artikel 2 Klachten

Klachten kunnen worden ingediend tegen:

  • 1.

    medewerkers van de raadsgriffie;

  • 2.

    de raadsgriffier;

Artikel 3 Bevoegdheid

  • 1.

    Indien de klacht betrekking heeft op een medewerker van de raadsgriffie, handelt de raadsgriffier de klacht af.

  • 2.

    Indien de klacht betrekking heeft op de raadsgriffier, handelt de voorzitter van de raad de klacht af.

Artikel 4 Procedure behandeling klacht

Klachten gericht tegen de raadsgriffier worden behandeld overeenkomstig artikel 6 en volgende.

 

 

Klachten tegen bestuurders

Artikel 5 Klachten

Klachten kunnen worden ingediend tegen:

  • 1.

    de raad;

  • 2.

    een raadslid;

  • 3.

    een door de raad ingestelde commissie;

  • 4.

    een lid van een door de raad ingestelde commissie;

  • 5.

    de burgemeester, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.

Artikel 6 Procedure behandeling klacht

Indien het een klacht betreft als bedoeld in het vorige artikel dan wordt de klacht voorgelegd aan een commissie.

Artikel 7 De commissie

De commissie die belast is die belast is met het adviseren over klachten tegen (leden van) het college of tegen (leden van) door het college ingestelde commissies, is tevens belast met het behandelen van en adviseren over een klacht jegens de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid of de burgemeester, in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.

Artikel 8 Bevoegdheid

Indien de klacht betrekking heeft op de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie, een commissielid of de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad, dan handelt het presidium de klacht af.

 

 

Slotbepalingen

Artikel 9 Geheimhouding

Degenen die belast zijn met de behandeling van klachten zijn verplicht tot geheimhouding van bij de uitvoering van hun taak verkregen gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot bekendmaking verplicht of uit hun taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.

Artikel 10 Nationale ombudsman
  • 1.

    Indien de klager niet tevreden is met de uitkomst van de klachtbehandeling kan hij zijn klacht voorleggen aan de Nationale ombudsman.

  • 2.

    Van deze mogelijkheid wordt de klager bij de afdoening van de klacht in kennis gesteld.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als "Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007".

  • 2.

    Zij treedt in werking op de eerste dag na haar afkondiging.

Toelichting bij het Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007

Algemeen

Voorheen was er een algemene klachtenregeling, die van toepassing was op alle klachten ten aanzien van medewerkers van de gemeente en alle (leden van) gemeentelijke bestuursorganen.

Tegenwoordig moet het college de klachtenregeling vaststellen voor klachten tegen medewerkers van de reguliere ambtelijke organisatie, tegen (leden van) het college en tegen (leden van) door het college ingestelde commissies. De raad / het presidium moet dit doen voor de griffiemedewerkers en voor de (leden van) de raad en door de raad ingestelde commissies en voor de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad.

Het "Reglement klachtbehandeling gemeente raad/raadsgriffie Tilburg 2007" bevat een regeling voor de behandeling van klachten tegen medewerkers van de raadsgriffie en de raadsgriffier, alsmede tegen (leden van) de raad en door de raad ingestelde commissies.

Deze regeling sluit zo veel mogelijk een op een aan bij het "Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007". Dat reglement is de klachtenregeling voor klachten tegen medewerkers van de reguliere ambtelijke organisatie, tegen (leden van) het college en tegen (leden van) door het college ingestelde commissies.

In hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht is al het nodige geregeld, ter waarborging van een zorgvuldige behandeling van klachten, zoals over het horen van de klager. De gemeentelijke regelingen bevatten nog een aantal noodzakelijke aanvullende bepalingen, in het bijzonder wie in voorkomend geval concreet belast is met de klachtafhandeling.

Wanneer de klacht gericht is tegen medewerkers van de raadsgriffie, is de raadsgriffier belast met de afdoening daarvan. Wanneer de klacht gericht is tegen de raadsgriffier of tegen een bestuurder, dan wordt een zwaardere procedure doorlopen. Het onderzoek wordt dan in handen gesteld van de klachtencommissie.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Op 1 juli 1999 is hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in werking getreden. Dit hoofdstuk bevat minimumeisen voor een goede behandeling door bestuursorganen van klachten over overheidsoptreden. Bestuursorganen hebben de vrijheid om aanvullende voorschriften in eigen regelingen op te nemen. Het onderhavige reglement is een voorbeeld van een dergelijke regeling.

Artikel 2 t.m. 4

Onderscheid wordt gemaakt tussen klachten die zijn gericht tegen enerzijds medewerkers van de raadsgriffie en de raadsgriffier en anderzijds klachten die zijn gericht tegen bestuurders. De artikelen 2 tot en met 4 hebben betrekking op klachten over ambtenaren.

Klachten tegen medewerkers van de raadsgriffie worden door de raadsgriffier afgehandeld.

Op grond van de door de raad vastgestelde Instructie voor de raadsgriffier, is de voorzitter van de raad (in casu de burgemeester) belast met de operationele aansturing van de raadsgriffier. Klachten gericht tegen de raadsgriffier worden daarom door de voorzitter van de raad afgehandeld. De procedure voorziet er in dat hierbij de klachtencommissie wordt ingeschakeld.

Artikel 5 t.m. 7

In deze regeling wordt er voor gekozen om voor de raad / raadsgriffier geen afzonderlijke commissie te benoemen, maar om aan te sluiten bij de klachtencommissie die adviseert over klachten tegen de gemeentesecretaris, tegen (leden van) het college of tegen (leden van) door het college ingestelde commissies.

Deze klachtencommissie bestaat uit drie onafhankelijk leden, die niet behoren tot of ondergeschikt zijn aan het gemeentebestuur. De klachtencommissie wordt ondersteund door een secretaris, zijnde een medewerker van de gemeente Tilburg die hiervoor door de gemeentesecretaris wordt benoemd.

Het college benoemt de leden van de klachtencommissie.

Bij de vorige klachtenregeling is in overleg tussen het presidium en het college afgesproken dat het college pas tot benoeming en ontslag van leden van de klachtencommissie overgaat, nadat het presidium in de gelegenheid is gesteld om hierover zijn zienswijze te geven.

Bij de vaststelling van de klachtenregeling die geldt voor medewerkers van de gemeente en voor het college (het Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007), heeft het college besloten deze gedragslijn onder de nieuwe regeling voort te zetten.

Artikel 8

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de afhandeling van een klacht.

Het presidium is belast met de organisatorische aangelegenheden van de raad en de raadscommissies. Om deze reden is de afhandeling van klachten tegen de raad, een raadslid, een door de raad ingestelde commissie of een commissielid en van de burgemeester in zijn hoedanigheid van voorzitter van de raad in handen gelegd van het presidium.

Artikel 9

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 10

De gemeente Tilburg is sinds 2003 aangesloten bij de Nationale ombudsman. Is de klager ontevreden over de wijze waarop de gemeente de klacht heeft afgehandeld, dan kan een klacht daarover worden voorgelegd aan de Nationale ombudsman in Den Haag. Dit moet gebeuren binnen één jaar, gerekend vanaf de datum van berichtgeving op de klacht door het bestuurorgaan. De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen.

Artikel 11

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.