Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007 |
Citeertitel | Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding en datum ondertekening zijn bij benadering
Algemene wet bestuursrecht
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2013 | 08-12-2013 | intrekking | 13-03-2012 Gemeenteblad, 2013, 74 | 13-03-2012/26 | |
14-03-2007 | 08-12-2013 | nieuwe regeling | 13-03-2007 Gemeenteblad, 2007, 46 | Onbekend. |
Artikel 8 Procedure behandeling klacht
Indien het een klacht betreft als bedoeld in artikel 6 dan wordt de klacht voorgelegd aan een commissie.
Het college stelt een commissie in die belast is met het behandelen van en adviseren over een klacht jegens het college, een lid daarvan of een door het college ingestelde commissie of een lid daarvan dan wel de burgemeester.
Artikel 10 Samenstelling commissie
Drie onafhankelijke leden, die niet behoren tot of ondergeschikt zijn aan het gemeentebestuur.
Degenen die belast zijn met de behandeling van klachten zijn verplicht tot geheimhouding van bij de uitvoering van hun taak verkregen gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden, behoudens voorzover enig wettelijk voorschrift hen tot bekendmaking verplicht of uit hun taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Het "Reglement klachtbehandeling gemeente Tilburg 2007" (verder: Reglement) geeft weer hoe er in de dagelijkse praktijk van de gemeente Tilburg omgegaan wordt met klachten. Het is een flexibel reglement dat ter aanvulling geldt op de landelijke wetgeving. Het reglement biedt de mogelijkheid om klachten snel en accuraat af te handelen en waarborgt daarnaast een uniforme werkwijze. In het Reglement is een centrale rol weggelegd voor de klachtencoördinator. Bij het overgrote deel van de klachten hoeft de burger niet langer te wachten op de samenkomst van een commissie, zoals voorheen het geval was, alvorens hij zijn klacht kan toelichten maar wordt hij, door de klachtencoördinator, zo snel mogelijk uitgenodigd voor een gesprek. De directeur geeft op basis van het onderzoek van de klachtencoördinator een oordeel over de klacht. In die gevallen waarin de klacht gericht is tegen een directeur of de gemeentesecretaris/algemeen directeur wordt er een zwaardere procedure doorlopen. Het onderzoek wordt dan in handen gesteld van een externe commissie. Uiteraard wordt, indien het een klacht betreft gericht tegen een bestuurder, eveneens deze commissie ingeschakeld.
Met betrekking tot de leden 1 en 2 het volgende. Op 1 juli 1999 is hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in werking getreden. Dit hoofdstuk bevat minimumeisen voor een goede behandeling door bestuursorganen van klachten over overheidsoptreden. Bestuursorganen hebben de vrijheid om extra voorschriften in eigen regelingen op te nemen. Het onderhavige reglement is een voorbeeld van een dergelijke regeling.
De procedure aangaande de in het derde lid genoemde klachten gericht tegen de griffie, de raad dan wel raadsleden is neergelegd in het Reglement klachtbehandeling raad/raadsgriffie gemeente Tilburg 2007.
De definities opgenomen in de leden 1 tot en met 3 zijn specifiek van toepassing op de Tilburgse gemeentelijke organisatie.
Onderscheid wordt gemaakt tussen klachten die zijn gericht tegen ambtenaren en klachten die zijn gericht tegen bestuurders. De artikelen 3 tot en met 5 hebben betrekking op klachten over ambtenaren. Voor wat betreft klachten gericht tegen de directeur, de gemeentesecretaris/algemeen directeur dan wel klachten tegen bestuurders moet gekeken worden naar de artikelen 6 tot en met 10.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de afhandeling van een klacht. Dit artikel is opgenomen om duidelijk in beeld te hebben wie er in de praktijk de verantwoordelijkheid draagt voor de afhandeling van welke klacht. De genoemde verantwoordelijken zijn allen bevoegd krachtens dit Reglement.
De behandeling van een klacht door de klachtencoördinator bestaat ondermeer uit het registeren van de klacht en het horen van betrokkenen. Uiteindelijk adviseert hij de directeur over de klacht. Het wordt onwenselijk geacht om in het geval van een klacht tegen een directeur dan wel de gemeentesecretaris/algemeen directeur de behandeling ervan op te dragen aan een ondergeschikte, zijnde een klachtencoördinator. Derhalve is er voor gekozen om de behandeling van dergelijke klachten neer te leggen bij een commissie bestaande uit onafhankelijke derden.
Zie de toelichting bij artikel 3.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht draagt het bestuursorgaan de verantwoording voor de afhandeling van een klacht. In de praktijk is er een regierol weggelegd voor de secretaris van de commissie om de procedure van behandeling van een klacht in goede banen te leiden. De loco-burgemeester is krachtens dit Reglement bevoegd een klacht aangaande de burgemeester af te handelen.
Voor de praktische uitvoering van de behandeling van klachten maakt het bestuursorgaan, in de gevallen genoemd in artikel 6, gebruik van een door het college ingestelde externe commissie.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.
Voor de behandeling van klachten is het van groot belang dat de behandelaars onafhankelijk zijn en formeel zijn benoemd. Door de benoeming van een plaatsvervangend voorzitter als ook lid is de samenstelling van de commissie (beter) gewaarborgd. Anders dan voorheen maakt de secretaris geen onderdeel uit van de commissie. Laatstgenoemde fungeert ter ondersteuning van de commissie.
Dit artikel spreekt voor zich.
De gemeente Tilburg is sinds 2003 aangesloten bij de Nationale ombudsman. Is de klager ontevreden over de wijze waarop de gemeente de klacht heeft afgehandeld, dan kan een klacht daarover worden voorgelegd aan de Nationale ombudsman in Den Haag. Dit moet gebeuren binnen één jaar, gerekend vanaf de datum van berichtgeving op de klacht door het bestuurorgaan. De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen nadere toelichting.