Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Misbruikverordening Wet werk en bijstand |
Citeertitel | Misbruikverordening WWB |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet werk en bijstand
1.Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2008 | 01-10-2008 | intrekking | 22-09-2008 Gemeenteblad, 2008, 27 | 2008/289 | |
01-07-2004 | nieuwe regeling | 10-05-2004 Gemeenteblad, 2004, 9 | 2004/085 |
Artikel 3. Jaarlijkse taakstelling
Het college stelt jaarlijks, bij het opstellen van de begroting, de taakstelling voor het type en aantal fraude(preventie)onderzoeken vast.
Artikel 4. Bestandsvergelijking
Maandelijks vindt er een bestandsvergelijking plaats met de Stichting Inlichtingenbureau en worden uitkeringsgegevens van belanghebbenden vergeleken met de Belastingdienst, het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en de Informatiebeheergroep.
Het College verhaalt boven een nader vasts te stellen bedrag de kosten van bijstand tot het tijdstip waarop de artikelen 56, 61 en 62 van de WWB in werking treden in de gevallen en overeenkomstig de regels aangegeven in de artikelen 92, tweede en derde lid, tot en met 105 en 141, van de Abw, voor zover zich daar geen andere wettelijke regeling tegen verzet.
Artikel 7. Verlaging van de uitkering
Indien belanghebbende onjuiste, onvolledige of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur of de voortzetting van de bijstand, verlaagt het College de bijstand, conform de bepalingen uit de Afstemmingsverordening Wet werk en bijstand, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen bijstand.
Artikel 8. Aangifte bij het openbaar ministerie
Indien een gedraging van belanghebbende leidt tot financiële benadeling van de gemeente van meer dan € 6.000,- doet het College, onverminderd de mogelijkheid de bijstand te verlagen en de ten onrechte ontvangen bijstand terug te vorderen, aangifte bij het Openbaar Ministerie, in overeenstemming met de door het Openbaar Ministerie op dit onderdeel gehanteerde uitgangspunten.
Met het invoeren van de WWB komt de financiële verantwoordelijkheid voor de uitvoering er van bij de gemeenten te liggen. Hierom schrapt SWZ de Rau: de Regeling administratieve uitvoeringsvoorschriften Abw. De Rau verplichtte tot het regelmatig onderzoeken van de rechtmatigheid van de verstrekkingen, de uitkeringsdebiteuren en het beëindigings-onderzoek. Het wordt aan de gemeente overgelaten om hier een lokale invulling aan te geven.
Hierop vooruitlopend is de bedrijfsvoering van de sector Sociale Zaken reeds ingericht naar het zogeheten stoplichtmodel: een concept voor hoogwaardige handhaving. Dit concept gaat uit van: - een goede en tijdige voorlichting over verplichtingen en rechten,
Een juiste toepassing van deze velden creëert duidelijkheid en maatschappelijk draagvlak. Voorbeelden van toepassing vanuit deze visievelden zijn de klantenmap ´Regel en Recht´,
de maandelijkse nieuwsbrief aan klanten, de cliëntenparticipatie en het betrekken en raadplegen van klantenpanels.
Binnen het visieveld 3 vindt de verificatie en bestandsvergelijking met de stichting Inlichtingenbureau plaats. Ook de ontwikkeling en toepassing van risicoprofielen hoort thuis binnen dit visieveld.
Door het intrekken van de Rau vervalt de verplichting tot het instellen van heronderzoeken. Via ´controle op maat´ wordt hieraan een andere invulling gegeven.
Tenslotte dient bij het visieveld ´sanctioneren op maat´ adequaat te worden gereageerd (lik op stuk) en een optimale incasso te worden nagestreefd.
De activiteiten van het bureau fraudebestrijding worden jaarlijks geactualiseerd en getoetst aan het SZW-fraudebeleidskader.
De begrippen die in de verordening worden gebruikt hebben een gelijkluidende betekenis als bedoeld in artikel 5 van de WWB.
De voorlichting over plichten en rechten verloopt via het uitreiken van de klantenmap “Regel en recht” aan iedere nieuw instromende klant. Deze klantenmap is een persoonlijke advies-map voor het kunnen omgaan met de regels en rechten in Tilburg. Het optimaliseren van de dienstverlening verloopt via het breed ingevoerde casemanagement (leveren maatwerk), het huisbezoek bij de eerste aanvraag om algemene bijstand, een geregelde voorlichting aan klanten via nieuwsbrieven, de cliëntenparticipatie en het raadplegen van klantenpanels.
De controle op de rechtmatigheid van de verstrekkingen en het vroegtijdig detecteren van oneigenlijk gebruik en misbruik is/wordt vorm gegeven door de inzet van fraudepreventie-medewerkers in het kader van een eerste aanvraag om algemene bijstand.
In de maandelijkse inkomstenverklaring wordt gevraagd naar wijzigingen in verblijfadres; inkomsten; burgerlijke staat; samenstelling gezin; burgerlijke staat; studie/opleiding of werkervaring. De inkomstenverklaring is aan te merken als een rechtmatigheidsonderzoek.
Jaarlijks worden via de begroting en het sector- en afdelingsplan de taakstelling voor type en aantallen fraude(preventie)onderzoeken vastgesteld. De type onderzoeken betreffen de witte fraude, zwarte fraude, woonfraude en fraudepreventie-onderzoeken.
De Stichting Inlichtingenbureau beheert een automatiseringssysteem voor het controleren van gegevens met de Belastingdienst, het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen en de Informatiebeheergroep. Maandelijks worden de gegevens van alle uitkeringsgerechtigden vergeleken met informatie van genoemde organisaties. Samenloop leidt tot een nader onderzoek en vaststelling van eventuele witte fraude.
Met het invoeren van de WWB wordt gelijktijdig de verplichting tot terugvordering en verhaal van kosten van bijstand omgezet in een bevoegdheid. In hoofdzaak wordt aansluiting gezocht bij bestaand beleid. Zo wordt bijvoorbeeld gedacht aan het afzien van het terugvorderen van marginale bedragen van bijvoorbeeld minder dan € 25,00 en aan het herzien van de mogelijk-heid tot afkoop van terugvorderingen.
Dit artikel sluit aan op het bestaande beleid, conform de Abw, tot de nieuwe regeling omtrent kinderalimentatie van kracht wordt.
Dit artikel heeft een rechtstreeks verband met de Afstemmingsverordening en geeft aan dat bij onjuiste, onvolledige of géén verstrekte inlichtingen die van belang (kunnen) zijn voor de hoogte en duur van de uitkering, er een maatregel plaatsvindt.
In de meer omvangrijke fraudezaken, waarvan het bruto nadeelbedrag € 6.000,- of meer bedraagt, wordt justitiële aangifte gedaan.