Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schiedam

Legesverordening 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schiedam
Officiële naam regelingLegesverordening 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpLegesverordening 2013

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-11-201201-08-2013Nieuwe regeling

06-11-2012

Het Nieuwe Stadsblad, Gemeenteberichten d.d. 28-11-2012

VR 95/2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2013

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 september 2012 betreffende het vaststellen van de verordening op de heffing en invordering van de Legesverordening 2013 (kenmerk:12INT00370),

gelet op de Gemeentewet artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b,

gelezen het advies van de raadscommissie Ruimtelijke Ontwikkeling en Beheer d.d. 30 oktober 2012,

besluit de: ​

Legesverordening 2013

vast te stellen.

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • Deze verordening verstaat onder:

  • a. 'dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;’: de periode van 00.00 uur tot 24.00, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen; week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgen- de kalendermaand;maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgen- de kalendermaand;

  • d. ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:"leges" worden rechten geheven voor:

  • a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte dien-sten;

  • b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieven tabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • Leges worden niet geheven voor:

  • a. stukken of inlichtingen uit de gemeentelijke basis administratie persoonsgegevens ten behoeve van onvermogenden in hun persoonlijk belang, indien dat onvermogen wordt bewezen door een verklaring, afgegeven door de burgemeester hunner woon- of verblijfplaats;

  • b. verklaringen van on- en minvermogen;

  • c. het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon of bezoldiging;

  • d. de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging daarvan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e. de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikking of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

  • f. het afgeven van beschikkingen terzake van de plaatselijke belastingen;

  • g. het afgeven van een collectevergunning;

  • h. het afgeven van een beschikking op een aanvraag terzake van bijstand ingevolge de Wet Werk en Bijstand en andere uitkeringen in het persoonlijk belang van de uitkeringsgerechtigden;

  • i. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • j. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieven-tabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4. Abonnementen, genoemd in de tarieventabel, worden verleend onder voorwaarde:

  • a. dat de geldigheidsduur, die aanvangt op de dag waarop de verschuldigde leges zijn voldaan, een jaar bedraagt;

  • b. dat het abonnement niet overdraagbaar is.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een gedag-teken-de stempel-af-druk op af te geven stukken, nota, zegel of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Ontheffing, vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van een abonnement, indien deze plaatsvindt voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen c.q. exemplaren van bescheiden, waarop het recht geeft, is verbruikt, op aanvraag van de houder, ontheffing verleend van de betaling van de leges tot een bedrag gelijk-staande met de helft van het verschuldigde voor het abonnement.

  • 3. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2012’ van 10 november 2011, gewijzigd bij raadsbesluit van 15 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:2’ van 10 november 2011, gewijzigd bij raadsbesluit van 15 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

  • a. die zich voor die datum hebben voorgedaan;

  • b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 0,5%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013 .

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Legesverordening 2013".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schiedam in zijn openbare vergadering van 6 november 2012,

de griffier, J. Gordijn

de voorzitter, ir. J.M. Leemhuis-Stout

TARIEVENTABEL 2013 behorende bij de Legesverordening 2013

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 

1.1.1.1Het tarief bedraagt voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschapregistratie. 
1.1.1.1op maandag en woensdag om 9.00 uur in de spreekkamer van het Klant Contact Centrum, zonder ceremonie, met alleen getuigekosteloos
1.1.1.2 op maandag t/m vrijdag tussen 9.30 uur en 16.00 uur in de spreekkamer van het Klant Contact Centrum, zonder ceremonie, met maximaal acht personen € 81,00
1.1.1.3op maandag en woensdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur, op dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 uur en 17.00 uur leges huwelijk, dan wel partnerschap, inclusief ceremonie  
   
 op maandag t/m donderdag € 213,00 op vrijdag € 266,00 op zaterdag € 396,00  
 Naast de hierboven vermelde leges zijn de onder 1.1.1.3.1 en 1.1.1.3.2 vermelde locatie leges verschuldigd. Voor de overige aangewezen huwelijkslocaties zullen door de exploitanten van deze locaties kosten in rekening gebracht worden.  
 leges locatie  
 1. In de lunchkamer Stadskantoor  
 op maandag t/m donderdag€ 71,00
 op vrijdag€ 71,00
 2. In het Stadhuis  
 op maandag t/m donderdag € 181,00
 op vrijdag € 301,00
 op zaterdag€ 482,00
1.1.2indien aan het omzetten van een partnerschapregistratie in een huwelijk of omgekeerd een plechtigheid wordt verbonden op een trouwlocatie zijn de tarieven als bedoeld onder 1.1.1.3 van overeenkomstige toepassing. 
1.1.3.1Het tarief bedraagt voor dienstverlening inzake het vernieuwen van de huwelijksgelofte  €583,00
1.1.3.2Voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschapregistratie in een bijzonder huis of op een locatie naar keuze binnen de gemeente Schiedam het tarief vermeld onder 1.1.1.3. vermeerderd met € 125,00
1.1.3.3voor het voltrekken van een huwelijk dan wel een partnerschapregistratie op afwijkende tijdstippen op aanvraag en afhankelijk van beschikbaarheid het dubbele zaterdagtarief.  
1.1.3.4Voor het omzetten van een partnerschapregistratie in een huwelijk of omgekeerd zonder plechtigheid € 32,00
1.1.3.5indien een huwelijk dan wel een partnerschapregistratie wordt geannuleerd tussen achtentwintig en zeven dagen voor de huwelijksvoltrekking dan wel de partnerschapregistratie € 61,00
1.1.3.6indien een huwelijk dan wel een partnerschapregistratie wordt geannuleerd vanaf zeven dagen voor de huwelijksvoltrekking dan wel de partnerschapregistratie worden de huwelijks-, dan wel partnerschapleges niet gerestitueerd.  
1.1.3.7Indien betrokkenen niet verschijnen bij de huwelijks sluiting, dan wel partnerschapregistratie, zoals bedoeld onder 1.1.1.1 of 1.1.1.2 wordt in rekening gebracht voor het optreden van een gemeente-ambtenaar tijdens diensttijd als getuige bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige € 213,00
1.1.4Het tarief bedraagt voor een trouwboekje c.q. partner registratieboekje  
1.1.4.1uitvoering vivella kunstleder incl. inlegvel€  29,00
1.1.4.2uitvoering rustique leder incl. inlegvel€  43,00
1.1.5 voor het optreden van een gemeente-ambtenaar tijdens diensttijd als getuige bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige  
1.1.5.1op maandag tot en met vrijdag€ 29,50
1.1.5.2op zaterdag€ 43,50
1.1.6voor het in behandeling nemen van een verzoek tot benoeming van een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag ten behoeve van het voltrekken van een huwelijk € 142,00
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten Burgerlijke Stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten Burgerlijke Stand.  
1.1.8.1Het tarief bedraagt voor de afgifte van een lijkenpas€ 13,60
1.1.8.2Het tarief bedraagt voor het overeenkomstig de Wet op de Lijkbezorging stellen van een andere termijn voor de begraving of verbranding € 9,75

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Voor het in behande­ling nemen van een aanvraag tot  het afgeven van de documenten, inclusief de spoedaanvragen, genoemd in artikel 6, lid 2 van het Besluit paspoortgelden het aldaar genoemde tarief dat ten hoogste mag worden geheven, naar beneden afgerond op een veelvoud van € 0,05 
1.2.2.1Het tarief bedraagt voor het opmaken van een verklaring van vermissing van een reisdocument €32,50
1.2.2.2het tarief bedraagt voor het legaliseren van een kopie van een reisdocument € 7,50

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan­vraag tot het afgeven vernieu­wen of omwis­se­len van een rijbe­wijs of indien dit hoger is, het van rijkswege vastgestelde maximumbedrag  €37,00
1.3.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een schrifte­lijke aanvraag voor het ver­strek­ken van gege­vens uit het Centraal Regis­ter Rijbewij­zen, per in­lich­ting € 7,90
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een aangifte van ver­mis­sing van een rijbewijs vermeerderd met €22,50
1.3.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met het van rijkswege vastgestelde maximumbedrag  
1.3.5Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omwisseling van een buitenlands rijbewijs inclusief de kosten voor het aangetekend verzenden naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer wordt het onder 1.3.1 vermelde bedrag verhoogd met €16,50
1.3.6het tarief bedraagt voor het legaliseren van een kopie van een rijbewijs € 7,50
1.3.7Voor de afgifte van een eigen verklaring, een eigen verklaring met geneeskundig verslag of een eigen verklaring CDE wordt het tarief berekend conform tarief Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. 100%

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van de punten 1.4.2, 1.4.5 en 1.4.6 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgege­vens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per ver­strekking  
 aan de balie€12,35
 via internet€ 8,70
1.4.3Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een volledig of gedeeltelijk overzicht van een persoonslijst uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens €20,00
1.4.4Voor de toepassing van dit punt wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoons­gegevens.  
1.4.4.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking €12,35
1.4.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken ­van gegevens betref­fende door aanvrager niet met namen en/of adressen aangeduide personen ten behoeve waarvan de ge­meentelijke basisadministratie persoonsgegevens, geheel of gedeeltelijk moet worden doorlopen,  
 per onderzoek€18,55
 en bovendien per verstrek­king€ 0,55
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, ongeacht de resultaten van die nasporingen en onge­acht het aantal verstrekkingen, voor ieder daaraan besteed kwartier­ of gedeelte daarvan € 12,35
1.4.7Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens uit de GBA op een formulier in meerdere talen  
 aan de balie€ 16,75
 via internet€ 11,80
1.4.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot Het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, het aldaar genoemde tarief dat ten hoogste mag worden geheven.  
1.4.9 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van GBA-gegevens op cd-rom per afstemming het bedrag dat het Agentschap BPR hiervoor heeft vastgesteld.  

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bewijs van registra­tie als kiesgerechtigde, een bewijs van opne­ming c.q. bewijs ­van inschrijving in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens €12,35

Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.6.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoelt in artikel 27 van de Wegenwet, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.6.1.1.1tot 50 pagina's € 18,90
 50 t/m 100 pagina's € 38,70
 meer dan 100 pagina's€ 60,80
1.6.2 Voor het verstrekken van inlichtingen uit de bij de gemeente berustende kadastrale leggers door een ambtenaar, per inlichting het tarief ingevolge het Besluit Kadastrale tarieven 1995. Onder een inlichting wordt verstaan één of meer gegevens betreffende een perceel, vermeld onder een leggernummer der kadastrale leggers.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.6.3.1tot het verstrekken van inlichtingen uit de Basisadministratie Adressen en Gebouwen, per inlichting € 20,65
1.6.3.2tot het verstrekken van een volledig exemplaar van een documentatieregister van de Basisadministratie Adressen en Gebouwen, per stuk €258,30
1.6.3.3tot het verstrekken van gedeelten van een documentatieregister van de Basisadministratie adressen en Gebouwen, per bladzijde € 4,10
1.6.3.4tot het verstrekken van tekeningen of afdrukken van tekeningen, per dm2 of gedeelte daarvan € 0,50
1.6.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.6.4.1tot het verstrekken van kopieën van het gemeentelijk bodeminformatiesysteem, per adres € 20,65
1.6.5 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.6.5.1van een kadastraal rapport (kaart aangevuld met administratieve gegevens), per object, € 12,90
1.6.5.2 - Rasterbestanden (TIFF, JPEG, etc.) tot ca. 9 megapixel €103,30
 - Vectorbestanden (WMF,PDF, etc.) tot ca. 9 megapixel€103,30
1.6.5.2.1- informatie omtrent gemeentelijke publiekrechtelijke beperkingen € 15,55
1.6.6 tot het verstrekken van topografische informatie ingeval van  
1.6.6.1- GBKS, basistarief minimaal 5 ha€180,65
1.6.6.2- GBKS digitaal, per ha.€ 36,15
1.6.6.3 - GBKS vaste prijs voor studenten, max. 100 ha.€ 25,85
1.6.7In geval van analoge topografische informatie wordt dit bedrag verhoogd met de plotkosten.  
1.6.7.1A4€ 15,50
1.6.7.2 A3€ 23,25
1.6.7.3 A2€ 33,50
1.6.7.4 A1€ 46,50
1.6.7.5 A0€ 74,90
1.6.7.6heel Schiedam schaal 1:10.000 € 87,80
1.6.7.7 heel Schiedam schaal 1:5.000 €154,80
1.6.8Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van informatie over  
1.6.8.1 A: NAP-hoogten, per punt€ 20,65
1.6.8.2 B: Grondslag, per punt€ 77,45
1.6.9 Het tarief voor het inmeten en/of coördineren van meetgegevens bedraagt  
1.6.9.1coördinatie meetgegevens, het eerste uur wordt volledig in rekening gebracht €134,00
1.6.9.1.1vervolgens wordt per kwartier gerekend € 33,50
1.6.9.2 landmeten, het eerste uur wordt volledig in rekening gebracht € 77,45
1.6.9.2.1 vervolgens wordt per kwartier gerekend€ 19,30

Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken

1.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag   
1.7.1 voor het legalise­ren van een handteke­ning€12,35
1.7.2voor het ter legalisa­tie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvra­ger, het postta­rief, vermeer­derd met €12,35
1.7.3Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een verkla­ring omtrent het gedrag voor Natuurlijke personen, al dan niet gevolgd door afgifte van een zodanige verklaring, het in de "Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke personen en rechtspersonen” vastgestelde tarief.  

Hoofdstuk 8 Gemeentearchief

Zelf onderzoek doen in de archieven en collecties van het Gemeentearchief is gratis. Aan de verrichting van een aantal diensten door het Gemeentearchief zijn kosten verbonden.

1.8Het tarief bedraagt voor het op schriftelijk verzoek doen van onderzoek in de in het gemeentearchief/ bibliotheek/ atlas/ bouwdossiers van de gemeente berustende stukken, per uur of een evenredig deel daarvan, met een minimum van 15 minuten   €34,65
 Hieronder gerekend ook de arbeidstijd gemoeid me digitaal reproduceren van documenten.  
1.8.1voor het verstrekken van informatie uit de persoons-/archief-kaart van een nog levend persoon, na schriftelijke de Gemeentearchivaris € 8,70
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van  
1.8.2.1zwart/wit kopieën:  
 - microprints (kopie van microfiche)€ 0,50
 - microprints voor scholieren basis- en voortgezet onderwijs€ 0,20
 - een fotokopie A4€ 0,35
 - een fotokopie A3€ 0,50
 - fotokopieën A4 en A3 voor scholieren basis- en voort- gezet onderwijs€ 0,10
 - fotokopie groter dan A3 en kleiner dan A0 (beperkt mogelijk)€ 6,85
 - een fotokopie A0 (beperkt mogelijk)€ 9,55
 - prints van digitale kranten€ 0,35
1.8.2.2kleurenkopieën (beperkt mogelijk)  
 - A4 formaat€ 0,70
 - A3 formaat€ 1,00
 - fotokopie groter dan A3 en kleiner dan A0 €23,55
 - fotokopie A0 formaat €39,60
1.8.2.3print te bestellen via Beeldbank  
 - A4-formaat€ 3,65
 - A3-formaat€ 7,35
1.8.2.4 kopie van beeldbank op CD of DVD (standaard resolutie, 150DPI in JPEG-formaat excl. CD- of DVD-kosten) € 3,10
 CD of DVD-kosten€ 2,80
1.8.2.5de in 1.8.2 genoemde bedragen worden verhoogd met  
1.8.2.5.1administratiekosten (bij telefonische bestelling van reproducties en bij verzending per fax) € 2,80
1.8.2.5.2verzendkosten overeenkomstig de tarieven van TNT Post  
1.8.2.5.3detailopnamen (indien technisch mogelijk)100%

Hoofdstuk 9 Huisvestingswet

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.9.1tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van een zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet, €951,55
1.9.2verlenging van de onder 1.9.1. genoemde vergunning€253,75
1.9.3tot het wijzigen van een onder 1.9.1. genoemde vergunning€253,75

Hoofdstuk 10 Leegstandwet

1.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot  
1.10.1 het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 15 en 16 van de Leegstandwet in verband met het aangaan van een tijdelijke huurovereenkomst €143,65
1.10.2verlenging van de onder 1.10.1 genoemde vergunning€ 71,70

Hoofdstuk 11 Gemeentegarantie

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1tot het verkrijgen van een gemeentegarantie€138,90
1.11.2tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegaran­deerde hypo­thecaire geldlening € 70,50

Hoofdstuk 12 Winkel(tijdenwet)

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.12.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet €15,75
1.12.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander €12,30
1.12.3tot het wijzigen van een in onderdeel 1.12.1 bedoelde ontheffing €20,45
1.12.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het hebben van een winkeluitstalling op grond van artikel 2.1.8 van Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 €28,20

Hoofdstuk 13 Kansspelen

1.13.1Het tarief bedraagt voor het in behande­ling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kans­spe­len: 
1.13.1.1voor één speel­au­to­maat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd €226,50
1.13.2voor twee of meer speelauto­maten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd vermeerderd met, voor iedere automaat € 90,50 €136,00
1.13.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:40a van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 (speelautomatenhalvergunning, met een geldigheidsduur van 2 jaren) €355,00
1.13.4Het tarief bedraagt voor het verlenen van diensten in verband met de uitvoering van de Regeling kleine kansspelen € 33,00

Hoofstuk 14 Telecommunicatie en kabels en leidingen overig

1.14.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, van de Telecommunicatiewet   €351,00
1.14.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in Verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Kabels en Leidingen Verordening gemeente Schiedam 2009 €351,00
1.14.3Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere be­heerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met €351,00
1.14.4Indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming van de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet en artikel 8, lid 2i van de Kabels en Leidingen Verordening gemeente Schiedam 2009, verhoogd met €351,00
1.14.5Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemees­ter en wethouders is opge­steld.  
1.14.6.Indien een begroting als bedoeld in 1.14.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begro­ting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrok­ken.  

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

1.15Het tarief bedraagt voor het verstrek­ken van inlich­tin­gen nopens plaats gehad hebbende ongeluk­ken 
1.15.1.1aan de direct bij het ongeval betrokke­nen, in hun bij­zonder belang ver­strekt, per gebeurte­nis € 11,55
1.15.1.2aan belang­heb­bende verzeke­rings­maat­schappij­en, per gebeurte­nis € 18,15
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag  
1.15.2.1tot het verkrijgen van een RVV-ontheffing (ontheffing art. 87 van het reglement verkeersregels en verkeerstekens) of  
1.15.2.2tot het verkrijgen van een APV-ontheffing, (Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, Hoofdstuk 5, Afdeling 1, Parkeerexcessen of  
1.15.2.3tot het verkrijgen van een herkenbaarheidsteken op basis van de Parkeerverordening 2003 / Parkeerbelastingverordening:  
 voor een ontheffing met een geldigheidsduur van één dag€ 39,00
 voor een ontheffing met een geldigheidsduur van 2 dagen tot 1 maand€ 43,10
 voor een ontheffing met een geldigheidsduur van een jaar€ 92,60
1.15.3Het tarief bedraagt voor een duplicaatvergunning ex artikel 3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 10,45
1.15.4Het tarief bedraagt voor het wijzigen van de tenaamstelling op een vergunning ex artikel 3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 10,45
1.15.5Het tarief bedraagt voor het (tijdelijk) wijzigen van het kenteken op een vergunning ex artikel 3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 10,45
1.15.6Het tarief bedraagt voor het wijzigen van de sector op een vergunning ex artikel 3 lid 2 onder a of onder b van de Parkeerverordening 2003 € 10,45
1.15.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een Gehandicaptenparkeerkaart (GPK) € 24,15
1.15.7.2Ten aanzien van de kosten in verband met de keuring door de GGD ten behoeve van de aanvraag van een GPK, worden de door de GGD in rekening gebrachte kosten doorberekend  
1.15.7.3Het tarief bedraagt voor de afgifte van een duplicaat GPK€ 24,15
1.15.8.1Het tarief bedraagt voor de aanleg en verwijdering van een gehandicaptenparkeerplaats €410,00
1.15.8.2Het tarief bedraagt voor verplaatsing van een gehandicaptenparkeerplaats €221,00
1.15.8.3Het tarief bedraagt voor het wijzigen van het kenteken op het bij een gehandicaptenparkeerplaats behorende bord, per wijziging € 67,30
1.15.9Voor een prepaid chipknip€ 2,50
1.15.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (WVGS) € 26,10
1.15.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het parkeren van grote voertuigen als bedoeld in artikel 5:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, voor de periode van één jaar € 25,50

Hoofdstuk 16 Milieuvergunning

1.16Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod op het veroorzaken van geluidhinder als bedoeld in artikel 4:6 van de APV  €53,40

Hoofdstuk 17 Diversen

1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.17.1.1  geheel of gedeelte­lijk geschre­ven, gedrukte of gestencilde stukken, van minuten, afschriften van of uittrek­sels van stukken, geheel of gedeeltelijk geschreven, gedrukt of gestencild, voor zover niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling is opgenomen, per pagina of gedeelte daarvan € 3,65
1.17.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van  
1.17.2.1 een aanvraag, een vergunning of een ontheffing, dan wel elk ander stuk in het bijzonder belang van de aanvrager of van de in het stuk genoemde belangheb­bende opgemaakt, voor zover deze stukken niet afzonder­lijk in deze verorde­ning of elders zijn genoemd, per beschik­king, ver­gun­ning of ontheffing € 5,60
1.17.3Voor het afgeven van  
1.17.3.1 tekeningen of plattegronden, per dm2 of gedeelte daarvan€ 0,05
1.17.3.2 fotokopieën, niet zijnde tekeningen of plattegronden, per pagina € 0,45

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.2bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.3sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;  
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg dan wel de aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is €279,15

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 15.000,00 bedragen: 2,50%
 van de bouwkosten, met een minimum van:€ 142,75
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 15.000,00 tot € 50.000,00 bedragen: € 375,00
 vermeerderd met van de bouwkosten > € 15.000,00; 2,30%
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 50.000,00 tot € 100.000,00 bedragen: €1.180,00
 vermeerderd met van de bouwkosten > € 50.000,00;2,10%
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 100.000,00 tot € 400.000,00 bedragen: € 2.230,00
 vermeerderd met van de bouwkosten > € 100.000,00;1,90%
2.3.1.1.5indien de bouwkosten meer dan € 400.000,00 bedragen:€ 7.930,00
 vermeerderd met van de bouwkosten > € 400.000,00;1,70%
2.3.1.2Extra welstandstoets Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: € 145,90
2.3.1.3Achteraf ingediende aanvraag Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 10%
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een maximum van€ 1.144,40
2.3.1.4Beoordeling gewijzigde gegevens Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van gewijzigde gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: € 192,60
2.3.2Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 329,85
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 446,60
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 446,60
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  
 indien de bouwkosten minder dan € 180.000,00 bedragen€ 2.707,60
 indien de bouwkosten € 180.000,00 tot € 1.000.000,00 bedragen € 5.535,80
 indien de bouwkosten € 1.000.000,00 tot € 2.000.000,00 bedragen € 8.364,00
 indien de bouwkosten € 2.000.000,00 tot € 4.000.000,00 bedragen €11.071,60
 indien de bouwkosten meer dan € 4.000.000,00 bedragen €16.607,45
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 446,60
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 446,60
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 446,60
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 446,60
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 446,60
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 446,60
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 446,60
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  
 indien de bouwkosten minder dan € 180.000,00 bedragen € 2.707,60
 Indien de bouwkosten € 180.000,00 tot € 1.000.000,00 bedragen € 5.535,80
 ndien de bouwkosten € 1.000.000,00 tot € 2.000.000,00 bedragen € 8.363,60
 Indien de bouwkosten € 2.000.000,00 t/m € 4.000.000,00 bedragen €11.071,60
 Indien de bouwkosten meer dan € 4.000.000,00 bedragen €16.607,45
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):  
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 446,60
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 446,60
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 446,60
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
 voor inrichtingen met een oppervlak van 0 tot 100 m2€ 425,35
 voor inrichtingen met een oppervlak van 100 tot 500 m2 € 425,35
 vermeerderd per m2 met€ 1,73
 voor inrichtingen met een oppervlak van 500 tot 2.000 m2 € 828,20
 vermeerderd per m2 met€ 0,59
 voor inrichtingen met een oppervlak van 2.000 tot 5.000 m2 € 1.676,35
 vermeerderd per m2 met€ 0,13
 voor inrichtingen met een oppervlak van 5.000 tot 50.000 m2 € 2.245,40
 vermeerderd per m2 met€ 0,03
 Voor inrichtingen met een oppervlak boven 50.000 m2€ 3.382,40
 vermeerderd per m2 met€ 0,02
2.3.5.2Indien een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt aangevraagd voor een bouwwerk waarvoor reeds eerder een gebruiksvergunning of een omgevingsvergunning is afgegeven en deze vergunning door het college uit eigener beweging is ingetrokken, bedragen de leges het dubbele van de bedragen genoemd onder punt 2.3.5.1.  
2.3.5.3Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, voor een activiteit als bedoelt in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, afwijkend van c.q. aanvullend op een eerder afgegeven gebruiksvergunning of omgevingsvergunning, wordt voor wat betreft het gewijzigde c.q. aanvullende gedeelte berekend volgens de onder punt 1 vermelde tarieven.  
2.3.5.4Het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo met een geldigheidsduur van één maand of gedeelte daarvan bedraagt. € 81,65
2.3.5.5Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een toestemming, dan wel ontheffing als omschreven in een gebruiksvergunning c.q. veiligheidsverklaring of een omgevingsvergunning, ingediend na de in de vergunning, toestemming c.q. verklaring genoemde termijn bedraagt € 67,50
2.3.5.6Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende vergunning ten name van een ander dan aan wie de vergunning is verleend. € 9,35
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Schiedam aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument 1,1%
 van de bouw- of sloopkosten, met een minimum van€ 212,15
 en een maximum van€ 575,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 1,1%
 van de bouw- of sloopkosten, met een minimum van€ 212,15
 en een maximum van€ 575,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens de Monumentenwet of provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die wet of de provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief 1,1%
 Van de sloopkosten, met een minimum van€ 241,05
 en een maximum van€ 575,00
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
 Indien de sloopkosten minder bedragen dan € 50.000,00 1,1%
 van de sloopkosten, met een minimum van € 221,80
 Indien de sloopkosten € 50.000,00 tot € 100.000,00 bedragen € 550,00
 vermeerderd met 0,9 % over de sloopkosten > € 50.000,00  
 Indien de sloopkosten € 100.000,00 t/m € 400.000,00 bedragen € 1.000,00
 vermeerderd met 0,8 % over de sloopkosten > € 100.000,00  
 Indien de sloopkosten meer bedragen dan € 400.000,00 € 3.400,00
 vermeerderd met 0,7 % over de sloopkosten > € 400.000,00  
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 162,40
2.3.10Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 3 van de Bomenverordening Schiedam 2011 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 159,85
2.3.10AHandelsreclame Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op (verlichte) handelsreclame die op of aan een onroerende zaak is bevestigd, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening Schiedam 2011 een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief:  
2.3.10A.1 indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo € 213,15
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998  
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 385,20
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitat en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoelt in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 385,20
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 385,20
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
2.3.15Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.15.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 281,35
2.3.15.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 281,35
2.3.16Advies  
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen  
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 480,10
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 
2.4.2Indien de verklaring van bedenkingen als bedoeld in onderdeel 2.3.17.1 is vereist voor een aanvraag om omgevingsvergunning waarvoor de gemeente het bevoegd gezag is bestaat aanspraak op vermindering van leges. De vermindering bedraagt van het legesbedrag dat is verschuldigd op grond van onderdeel 2.3.17.1. 75%
2.4.3Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in onderdeel 2.3.17. De vermindering bedraagt:  
2.4.3.1bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;2%
2.4.3.2bij 10 tot 15 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges;4%
2.4.3.3bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges.5%

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten. Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 75%
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na twee weken en binnen vier weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 50%
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 50%
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoelt in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 40% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 50,00 wordt niet teruggegeven.  
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van onderdeel 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.  

Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeelt, geringe wijziging in het project.  €121,80

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening  €8.516,10
2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening €8.516,10

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde beschikking

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:   €178,650

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot 
3.1.1.1het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet €233,50
3.1.1.2het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet, indien de aanvraag slechts het toevoegen van leidinggevenden betreft € 49,75
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 26,40
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 20,30
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot  
3.1.4.1het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, voor de vestiging van een nieuw horecabedrijf of de (karakter-)wijziging van een bestaand horecabedrijf (exploitatievergunning) €444,50
3.1.4.2het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam, voor de ongewijzigde overname van een horecabedrijf (exploitatievergunning) €160,40
3.1.4.2.1 het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 voor het wijzigen van de onderneming(-svorm), dan wel voor wijziging van terras en/of van openingstijden en/of van de aard van het bedrijf en/of uitbreiding van het aantal lokaliteiten binnen de inrichting(exploitatievergunning) € 89,50
3.1.4.3het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, voor het toevoegen of verwijderen van houders als bedoeld in artikel 2:28 Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam onder e (exploitatievergunning) € 49,75
3.1.4.4 3.1.4.5het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 2:30a, lid1c en d van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 (ontheffing sluitingstijden voor 10 dagen) het verkrijgen van een ontheffing voor het anders dan om niet verstrekken van sterke drank voor gebruik te plaatse in een besloten ruimte als omschreven in artikel 2:34 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, geldig € 45,70
3.1.4.5.1 voor een dag€ 12,40
3.1.4.5.2 tot wederopzegging€114,70

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 (evenementen-vergunning), indien het betreft: 
3.2.1.2evenementen als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, waaronder optochten, niet zijnde betogingen op de weg € 50,75
3.2.1.1een grootschalig evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 €456,75
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 € 31,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:  
3.3.1.1voor een seksinrichting€710,50
3.3.1.2voor een escortbedrijf€609,00
3.3.2een exploitatievergunning in verband met de voortzetting van een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 indien deze ongewijzigd wordt overgenomen €203,00
3.3.2.1een exploitatievergunning op grond van artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 in verband met wijziging van het beheer als bedoeld in 3:15 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 €142,10

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet, voor 
3.4.10 tot 5 appartementsrechten, per recht€ 647,57
3.4.26 t/m 10 appartementsrechten€3.237,75
 per recht > 5 appartementen vermeerderd met € 499,65
3.4.311 t/m 15 appartementsrechten€5.736,00
 per recht > 10 appartementen vermeerderd met € 374,05
3.4.416 t/m 20 appartementsrechten€7.606,25
 per recht > 15 appartementen vermeerderd met€ 251,20
3.4.5meer dan 20 appartementsrechten€8.862,25
 per recht > 20 appartementen vermeerderd met Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag doch voor een besluit is genomen op de aanvraag op eigen initiatief de aanvraag wordt ingetrokken wordt 50% van de verschuldigde rechten geheven.€ 125,60

Hoofdstuk 5 Tarief aanvraag bij het Landelijk Bureau Bibob

3.5Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag uitvoering wordt gegeven aan de Wet bevordering integriteitsbeoordeling door het openbaar bestuur, dan wordt naast het bedrag van de aanvraag de volgende leges geheven: 
3.5.1de screening van het formulier en de overlegde bescheiden maken nader onderzoek noodzakelijk €253,75
3.5.2de Bibob-intake en schreening geven aanleiding tot het aanvragen van advies bij het landelijk Bureau Bibob €500,00

Hoofdstuk 6 Ventvergunningen

3.6.1Voor het verkrijgen van een ventvergunning met een geldigheidsduur van: 
 een dag, doch niet langer dan een maand€27,40
 langer dan een maand, doch niet langer dan een half jaar€43,40
 langer dan een half jaar doch niet langer dan een jaar€77,45
3.6.2voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een niet commerciële standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Schiedam 2011 €27,40

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  €15,70

Behorende bij raadsbesluit van d.d. 6 november 2012,

de griffier, J. Gordijn

de voorzitter,  Ir. J.M. Leemhuis-Stout