Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Subsidieregeling Innovatieve Energieprojecten Bestaande Bouw woningcorporaties 2010- 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingSubsidieregeling Innovatieve Energieprojecten Bestaande Bouw woningcorporaties 2010- 2013
CiteertitelSubsidieregeling Innovatieve Energieprojecten Bestaande Bouw woningcorporaties 2010-2013 (SIEBB 2010-2013)
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpSubsidies

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verdrag op de minimissteun, art. 87
  2. Verdrag op de minimissteun, art. 88
  3. Nederlands nationaal kader voor het tijdelijk verlenen van beperkte steunbedragen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Delegatie van de bevoegdheden met betrekking tot de Subsidieregeling Innovatieve Energieprojecten Bestaande Bouw woningcorporaties 2010-2013  

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-05-201216-05-2012intrekking

08-05-2012

Provinciaal blad, 2012, 7

GS-besluit van 8 mei 2012, 392114, A.16
11-11-201016-05-2012nieuwe regeling

02-11-2010

Provinciaal blad, 2010, 18

GS-besluit 2 november 2010, nr. A.9

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Innovatieve Energieprojecten Bestaande Bouw woningcorporaties 2010- 2013

Gedeputeerde Staten stelt de volgende regeling vast.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    voorwaarden: voorwaarden zoals genoemd in de Voorwaarden voor projecten uitgevoerd in het kader van Pieken in de Delta Noord-Nederland en het Operationeel programma Noord-Nederland 2007-2013;

  • b.

    woningcorporatie: private of gemeentelijke organisatie die tot doelstelling heeft om zonder winstoogmerk betaalbare woonruimte te bouwen, te beheren en te verhuren, zoals vastgelegd in de Algemene Maatregel van Bestuur 'Besluit beheer sociale-huursector' (Stb. 09-10-1992, 555).

  • c.

    de-minimissteun: steun die voldoet aan de voorwaarden voor vrijstelling van aanmelding als opgenomen in Verordening (EG) Nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen 87 en 88 van het Verdrag op de-minimissteun, PbEU L 379 van 28 december 2006, blz. 5, met inbegrip van eventueel in de toekomst vast te stellen wijzigingen.

  • d.

    beperkte steun onder Nederlands nationaal kader: geoorloofde staatssteun binnen de voorwaarden als opgenomen in het Nederlands nationaal kader voor het tijdelijk verlenen van beperkte steunbedragen, goedgekeurd door de Europese Commissie bij beschikking van 1 april 2009 met nummer N 156/2009.

  • e.

    energielabel: energieprestatiecertificaat voor een woning, opgesteld en afgegeven door een adviseur, gecertificeerd volgens de Nationale Beoordelingsrichtlijn BRL-9500-01.

  • f.

    projectplan: een inhoudelijk werkplan, dat tevens aangeeft welke energiebesparende maatregelen worden getroffen om woning(en) energiezuinig te maken en, indien van toepassing, welke activiteiten de woningcorporatie zal ondernemen in het kader van de communicatiecampagne.

  • g.

    energieneutrale woning: een woning die op jaarbasis evenveel duurzame energie opwekt en teruglevert als het aan fossiele energie gebruikt, waardoor de woning netto geen CO2-emissies veroorzaakt.

Artikel 2 Doel

De subsidieregeling heeft als doel het stimuleren van energiebesparende maatregelen in de bestaande woningvoorraad in de provincie Groningen van woningcorporaties en het vergroten van kennis van de toepassing van energiebesparende maatregelen door middel van kennisdeling tussen woningcorporaties.

Artikel 3 Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde Staten kunnen een woningcorporatie op aanvraag een subsidie verstrekken voor:

  • a.

    het treffen van innovatieve maatregelen aan ten minste 50 woningen, leidend tot ten minste energielabel C; waarvan tenminste 75% van het aantal woningen een verbetering van drie energielabelstappen behalen en de overige woningen een verbetering van minimaal twee energielabelstappen;

  • b.

    het energieneutraal maken van ten minste tien woningen;

  • c.

    het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan gericht op de huurders van de woningen als bedoeld in het eerste en tweede lid.

Artikel 4 Subsidieaanvraag en verdeelsystematiek

  • 1

    Tot 1 februari 2013 kan een aanvraag worden ingediend door inzending van een daartoe opgesteld formulier. Het formulier vermeldt welke bijlagen bij de aanvraag dienen te worden overlegd.

  • 2

    Per woningcorporatie kan slechts één aanvraag ingevolge het eerste lid en één aanvraag ingevolge het tweede lid van artikel 3 worden ingediend.

  • 3

    Gedeputeerde Staten beslissen op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld zijn aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst geldt.

  • 4

    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Subsidieverlening

Artikel 5 Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen moet een aanvraag voldoen aan de volgende criteria:

  • a.

    de aanvraag moet ingediend worden voor een bestaande woning, in de provincie Groningen, opgeleverd vóór 1 januari 1995;

  • b.

    de in eerste en tweede lid van artikel 3 genoemde activiteiten dienen aan de woning plaats te vinden;

  • c.

    de huurprijs van de woningen is lager dan het jaarlijks te indexeren bedrag conform de beschikking van de Europese Commissie, No E 2/2005 en N 642/2009, thans vastgesteld op € 647,53;

  • d.

    de aanvrager voldoet aan de voorwaarden van de-minimissteun of beperkte steun onder Nederlands nationaal kader.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Als subsidiabele kosten worden in aanmerking genomen:

  • a.

    de in redelijkheid te maken kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 3 eerste en tweede lid, met inachtneming van de eisen voor het verkrijgen van het energieprestatiecertificaat voor een woning opgesteld en afgegeven door een adviseur, gecertificeerd volgens de Nationale Beoordelingsrichtlijn BRL-9500-01;

  • b.

    kosten, die rechtstreeks aan de uitvoering van het projectplan toerekenbaar zijn met inachtneming van eisen van soberheid en doelmatigheid;

  • c.

    de te maken kosten voor het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan richting huurders van de woningen als bedoeld in artikel 3, derde lid.

Artikel 7 Niet subsidiabele kosten

Als niet subsidiabele kosten worden in aanmerking genomen:

  • a.

    de kosten van activiteiten of maatregelen waartoe al verplichtingen zijn aangegaan vóór de ontvangst van de aanvraag;

  • b.

    kosten van maatregelen die betrekking hebben op een deel van de woningen dat in 1995 of later is opgeleverd;

  • c.

    de kosten voor inzet van personeel in vaste dienst bij de aanvrager;

  • d.

    de kosten voor zover deze door de aanvrager van een subsidie kunnen worden teruggevorderd op grond van de Wet op het BTW-compensatiefonds, de Wet op de omzetbelasting 1968, of op grond van enige andere voorziening;

  • e.

    kosten die al vergoed worden uit rijksregelingen en door de Europese Commissie.

Artikel 8 Bepalingen omtrent de hoogte van de subsidie

  • 1

    De subsidie bedraagt ten hoogste 20% van de subsidiabele kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, met een maximum van € 4.000,-- per woning, tot een maximum van in totaal € 200.000,--.

  • 2

    De subsidie bedraagt ten hoogste 30% van de subsidiabele kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 3, tweede lid, met een maximum van € 20.000,-- per woning tot een maximum van in totaal € 200.000,--.

  • 3

    De subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de gemaakte kosten voor het opstellen en uitvoeren van een communicatieplan als bedoeld in artikel, 3 derde lid, met een maximum van € 10.000,-- per communicatieplan.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie geweigerd, indien:

  • a.

    de uit te voeren maatregelen niet in overeenstemming zijn met het doel van deze regeling;

  • b.

    een aanvrager meerdere projectplannen indient voor dezelfde woning.

Artikel 10 Verplichtingen subsidieontvanger

  • 1

    De subsidieontvanger voert een administratie die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde de uit de Voorwaarden, de subsidieverleningsbeschikking en goed koopmanschap voortvloeiende verplichtingen op eenvoudige en duidelijke wijze te bewijzen zijn, in relatie tot de subsidieverleningsbeschikking. Deze voorwaarde heeft onder andere betrekking op alle gemaakte en betaalde kosten, aangegane verplichtingen en verrichte betalingen, de eventueel aan het project toe te rekenen opbrengsten en wijze van aanbesteding.

  • 2

    De subsidieontvanger is verplicht deel te nemen aan door de provincie geïnitieerde activiteiten gericht op kennisdeling in het kader van deze regeling.

Subsidievaststelling

Artikel 11 Aanvraag subsidievaststelling

  • 1

    De subsidieontvanger dient binnen 8 weken na afloop van de activiteiten en uiterlijk 10 maanden na verzending van het verleningsbesluit een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in.

  • 2

    Een aanvraag wordt ingediend door inzending van een daartoe opgesteld formulier. Het formulier vermeldt welke bijlagen bij de aanvraag dienen te worden overlegd.

  • 3

    Gedeputeerde Staten kunnen de termijn, genoemd in het eerste lid, verlengen.

Artikel 12 Vaststelling subsidiebedrag

Het subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijke kosten die ten behoeve van de activiteiten als bedoeld in artikel 3 zijn gemaakt en betaald.

Slotbepalingen

Artikel 13 Geldigheid voorwaarden

Omdat subsidie wordt verstrekt in het kader van het EFRO programma en rijkscofinanciering, zijn de verplichtingen en de voorwaarden bij of krachtens de Voorwaarden van toepassing op de subsidieverstrekking.

Artikel 14 Wijziging voorwaarden

Het van kracht worden van nieuwe voorschriften dan wel het verstrekken van aanwijzingen door de Europese Commissie of het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie kan leiden tot een wijziging van de geldende voorwaarden.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 16 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Innovatieve Energieprojecten Bestaande Bouw woningcorporaties 2010-2013 (SIEBB 2010-2013).

Aldus vastgesteld in de vergadering.