Organisatie | Dongen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeentelijke Kwijtscheldingsregeling 2012 gemeente Dongen |
Citeertitel | Gemeentelijke Kwijtscheldingsregeling 2012 gemeente Dongen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2012 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 11-12-2012 Weekblad van Dongen, 27-12-2012 | Onbekend |
Op de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen hebben de volgende wettelijke bepalingen en regelingen betrekking: - artikel 255 van de Gemeentewet; - artikel 26 van de Invorderingswet 1990; - hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.
Een nadere toelichting op de uitvoering van de kwijtschelding heeft de staatssecretaris van Financiën opgenomen in de Leidraad Invordering 2008 (Rijksleidraad). Daar gemeenten formeel niet aan de Rijksleidraad zijn gebonden heeft de gemeente Dongen beleidsregels gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid vastgesteld.
Bij de invordering wordt geen kwijtschelding verleend van gemeentelijke heffingen, met uitzondering van heffingen genoemd onder artikel 4.
Bij de invordering kan kwijtschelding van gemeentelijke heffingen worden verleend voor de volgende heffingen van natuurlijke personen in de privé-sfeer:
Ten aanzien van ontstane invorderingsrente en dwanginvorderingskosten die betrekking hebben op de geformaliseerde belastingschuld, waarvoor een verzoek tot kwijtschelding is ingediend, wordt geen kwijtschelding verleend.
Een verzoek tot kwijtschelding wordt ingediend bij de invorderingsambtenaar.
In afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012:
Kwijtschelding in geval van een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent.
Met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 is met betrekking tot een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent die een verzoek om kwijtschelding indient, in plaats van de afdelingen 3 en 4 van hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 van overeenkomstige toepassing de afdeling 2 van hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, ten aanzien van de in artikel 4 genoemde belastingen en heffingen die geen (geheel of gedeeltelijk) verband houden met de uitoefening van dat bedrijf of beroep.
Een verzoek tot kwijtschelding dat niet is ingediend op het daartoe bestemde kwijtscheldingsformulier, wordt niet als zodanig in behandeling genomen. Wel wordt naar aanleiding van een dergelijk verzoek een kwijtscheldingsformulier met een begeleidende brief verzonden aan de aanvrager met het verzoek dit kwijtscheldingsformulier binnen de termijn van twee weken ingevuld te retourneren.
Wordt het kwijtscheldingsformulier niet ingediend binnen de in de begeleidende brief gestelde termijn van 2 weken, dan wordt het verzoek buiten behandeling gesteld. Deze beslissing wordt binnen acht weken na het verstrijken van de gestelde termijn schriftelijk bekendgemaakt door toezending of uitreiking aan de belastingschuldige onder vermelding van de reden.
De termijn voor het afgeven van een beschikking wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de invorderingsambtenaar de belastingschuldige heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop het kwijtscheldingsformulier is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn van twee weken ongebruikt is verstreken.
Aanvulling verzoek om kwijtschelding / niet ingevuld of onjuist ingevuld kwijtscheldingsformulier
Als een aan de belastingschuldige uitgereikt of toegezonden kwijtscheldingsformulier onvolledig ingevuld wordt terugontvangen wordt de belastingschuldige in de gelegenheid gesteld de ontbrekende gegevens alsnog binnen twee weken te verstrekken.
Het opvragen van de gegevens geschiedt éénmalig. Onder onvolledig ingevuld wordt mede begrepen het niet bijvoegen van alle gevraagde gegevens. Worden de gegevens niet verstrekt dan wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.
Deze beslissing wordt binnen acht weken na het verstrijken van de gestelde termijn schriftelijk bekendgemaakt door toezending of uitreiking aan de belastingschuldige onder vermelding van de reden. Tegen deze beslissing kan binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving administratief beroep worden ingesteld bij het college van burgmeester en wethouders.
De termijn voor het afgeven van een beschikking wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de invorderingsambtenaar de belastingschuldige heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop het verzoek om kwijtschelding is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn van twee weken ongebruikt is verstreken.
De invorderingsambtenaar registreert elke aanvraag en zendt aan de belastingschuldige een ontvangstbevestiging.
Het voorgaande lid is niet van toepassing indien er een gegronde vrees bestaat dat opschorting van de invordering ertoe zal leiden dat goederen- waarop de belastingschuld waarvan kwijtschelding is verzocht kan worden verhaald- zullen worden verduisterd, kan de invorderingsambtenaar ondanks de aanvraag tot kwijtschelding conservatoir en zo nodig executoriale maatregelen (laten) nemen.
Indien de invorderingsambtenaar dit nodig acht stelt hij een nader onderzoek in en/of wint inlichtingen in bij de belastingschuldige of derden.
De mogelijkheid van kwijtschelding kan ook betrekking hebben op aanslagen die reeds voldaan zijn. Voorwaarde daarbij is dat het kwijtscheldingsformulier moet worden ingediend binnen drie maanden nadat de laatste betaling heeft plaatsgevonden waarbij de volledige belastingschuld is voldaan.
De betaling dient daarbij plaatsgevonden te hebben onder omstandigheden die aanleiding zouden hebben gegeven tot kwijtschelding indien de belastingschuldige daar eerder om had verzocht. Indien aan het verzoek wordt tegemoet gekomen wordt aan de belastingplichtige een teruggaaf verleend tot het bedrag waarvoor kwijtschelding is verleend.
Indien bij de behandeling van een aanvraag om kwijtschelding blijkt dat de belastingaanslag waarvoor kwijtschelding wordt gevraagd onjuist is vastgesteld wordt de aanvraag afgewezen. Daarbij wordt medegedeeld dat een nieuwe aanvraag om kwijtschelding niet eerder in behandeling wordt genomen dan nadat de heffingsambtenaar op grond van de alsnog verstrekte gegevens de aanslag tot het juiste bedrag heeft kunnen vaststellen. De aanvraag die wordt ingediend nadat de belastingaanslag tot het juiste bedrag is vastgesteld, behandelt de invorderingsambtenaar als eerste aanvraag.
De invorderingsambtenaar neemt op een ingediende aanvraag om kwijtschelding een beslissing overeenkomstig het in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet, alsmede in de door burgemeester en wethouders vastgestelde nadere regels “Leidraad invordering gemeentelijke belastingen 2012” en het Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2012” voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen verwoorde beleid. In de beoordeling betrekt hij:
De belastingplichtige krijgt bij vereenvoudigde kwijtschelding een “vereenvoudigd verzoek” toegezonden dat binnen twee weken geretourneerd dient te worden aan de behandelend ambtenaar.
Bij het niet, niet tijdig, of onvolledig indienen van het “vereenvoudigd verzoek” dient de belastingplichtige een “uitgebreid verzoek” in te dienen.
Indien aan een belastingplichtige, die op de datum van aanvraag, de leeftijd van 66 jaar of ouder heeft bereikt en het voorafgaande belastingjaar volledig kwijtschelding is verleend op basis van de gegevens van een volledig jaar van AOW en eventueel pensioen, kan deze voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen.
De beschikking op een aanvraag om kwijtschelding wordt bekend gemaakt door middel van een gedagtekende kennisgeving en moet berusten op een deugdelijke motivering.
Bij de bekendmaking van de beschikking op een aanvraag om kwijtschelding waarin de aanvraag is afgewezen of gedeeltelijk is toegewezen moet worden vermeld, dat binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving administratief beroep bij het college van burgemeester en wethouders kan worden ingesteld.
De bekendmaking van de beschikking geschiedt door toezending of uitreiking aan de (gemachtigde van) belastingschuldige.
Bij een verhuizing binnen een belastingjaar binnen de gemeentegrenzen van Dongen wordt een nieuwe aanslag opgelegd. De belastingplichtige dient voor deze aanslag een nieuw kwijtscheldingsverzoek in te dienen bij de invorderingsambtenaar.
Indien de belastingplichtige zich niet kan verenigen met de beschikking zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, kan hij binnen tien dagen na dagtekening van de beschikking een gemotiveerd beroepschrift, gericht aan het college van burgemeester en wethouders, indienen bij de invorderingsambtenaar.
Een beroepschrift is tijdig ingediend wanneer het voor het einde van de beroepstermijn is ontvangen. Bij verzending per post is het beroepschrift tijdig ingediend indien het voor het einde van die termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.
Indien het beroepschrift binnen één week na het verstrijken van de beroepstermijn wordt ontvangen, kan worden aangenomen dat het beroepschrift tijdig ter post is bezorgd. Blijkt echter uit de dagtekening van het beroepschrift, dat verzending heeft plaatsgevonden na afloop van de beroepstermijn, dan dient de belastingschuldige in zijn beroep niet-ontvankelijk te worden verklaard.
In alle gevallen dat een beroepschrift wordt ontvangen, zal een ontvangstbevestiging worden verzonden.
Voordat het college van burgemeester en wethouders op een beroepschrift beslist, wordt belanghebbende op verzoek gehoord. Hiervan kan worden afgezien als:
In verband met het uit te brengen advies aan het college van burgemeester en wethouders kan de invorderingsambtenaar nadere gegevens aan de belastingschuldige vragen met het verzoek deze binnen veertien dagen te verstrekken.
Indien hieraan geen gevolg wordt gegeven stelt de invorderingsambtenaar het college van burgemeester en wethouders daarvan in kennis en adviseert hen om die reden niet aan het beroepschrift tegemoet te komen.
Indien een belastingschuldige zijn beroepschrift wil intrekken dient dit schriftelijk te gebeuren. Tijdens het horen kan de intrekking ook mondeling geschieden.
De mondelinge intrekking van het beroep dient in het hoorverslag te worden opgenomen.
Wanneer de invorderingsambtenaar afwijzend heeft beschikt op een ingediend verzoekschrift om kwijtschelding dan wel het college van burgemeester en wethouders afwijzend heeft beschikt op een ingediend beroepschrift tegen de afwijzende (of gedeeltelijk afwijzende) beschikking van de invorderingambtenaar dient het op de aanslag nog verschuldigd resterend bedrag binnen de gestelde betaaltermijnen of, indien de betaaltermijnen inmiddels zijn verstreken, binnen tien dagen na dagtekening van deze beschikking te zijn voldaan.
De kwijtscheldingsregeling gemeentelijke heffingen Dongen, vastgesteld in de raad bij besluit van 11 september 2008, in te trekken op het moment dat het Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2012 in werking treedt, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op verzoeken die vóór die datum zijn ingediend.