Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dongen

Gemeentelijke Kwijtscheldingsregeling 2012 gemeente Dongen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDongen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeentelijke Kwijtscheldingsregeling 2012 gemeente Dongen
CiteertitelGemeentelijke Kwijtscheldingsregeling 2012 gemeente Dongen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpKwijtschelding van gemeentelijke belastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 231 en 255
  2. Invorderingwet 1990
  3. Leidraad invordering 2008

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-12-201201-01-2015nieuwe regeling

11-12-2012

Weekblad van Dongen, 27-12-2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeentelijke kwijtscheldingsregeling 2012

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen;

 

Besluit

 

het volgende vast te stellen:

 

Gemeentelijke kwijtscheldingsregeling 2012 gemeente Dongen

                                    

 

Artikel 1 Algemeen

Op de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen hebben de volgende wettelijke bepalingen en regelingen betrekking: - artikel 255 van de Gemeentewet; - artikel 26 van de Invorderingswet 1990; - hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

 

Een nadere toelichting op de uitvoering van de kwijtschelding heeft de staatssecretaris van Financiën opgenomen in de Leidraad Invordering 2008 (Rijksleidraad). Daar gemeenten formeel niet aan de Rijksleidraad zijn gebonden heeft de gemeente Dongen beleidsregels gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid vastgesteld. 

Artikel 2 Wettelijk kader
  • a.

    Een verzoek tot kwijtschelding wordt door de invorderingsambtenaar getoetst aan de leidraad Invorderingswet 2008 en aan de uitvoeringregeling Invorderingswet 1990.

  • b.

    De in artikel 16, lid 1, sub a en b, genoemde percentages worden voor de kosten van het bestaan gesteld op 100 procent. 

Artikel 3 Heffingen

Bij de invordering wordt geen kwijtschelding verleend van gemeentelijke  heffingen, met uitzondering van heffingen genoemd onder artikel 4. 

Artikel 4 Invordering

Bij de invordering kan kwijtschelding van gemeentelijke heffingen worden verleend voor de volgende heffingen van natuurlijke personen in de privé-sfeer:

  • 1.

    Onroerende-zaakbelastingen

  • 2.

    Reigingsrecht

  • 3.

    Rioolrecht 

Artikel 5 Invorderingsrente en dwanginvorderingskosten

Ten aanzien van ontstane invorderingsrente en dwanginvorderingskosten die betrekking hebben op de geformaliseerde belastingschuld, waarvoor een verzoek tot kwijtschelding is ingediend, wordt geen kwijtschelding verleend. 

Artikel 6 Bevoegde instantie

Een verzoek tot kwijtschelding wordt ingediend bij de invorderingsambtenaar.  

Artikel 7 Regeling kwijtschelding

In afwijking van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012:

  • a.

    rekening gehouden met de netto-kosten van kinderopvang. Voor de berekening gelden ten hoogste de maximum-uurprijzen, vermeld in het Besluit Kinderopvangtoeslag

  • b.

    als normbedragen voor personen van 65 jaar en ouder uitgegaan van de netto AOW bedragen in plaats van de toepasselijke bijstandsnorm. 

Artikel 8

Kwijtschelding in geval van een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent.

 

Met terugwerkende kracht vanaf  1 januari 2012 is met betrekking tot een natuurlijk persoon die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent die een verzoek om kwijtschelding indient, in plaats van de afdelingen 3 en 4 van hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 van overeenkomstige toepassing de afdeling 2 van hoofdstuk II van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, ten aanzien van de in artikel 4 genoemde belastingen en heffingen die geen (geheel of gedeeltelijk) verband houden met de uitoefening van dat bedrijf of beroep. 

Artikel 9 Termijn voor indienen aanvraag
  • a.

    Het kwijtscheldingsformulier voor OZB dient binnen drie maanden na dagtekening van het aanslagbiljet, waarvoor om kwijtschelding wordt verzocht, te worden ingediend.

  • b.

    Aan het kwijtscheldingsformulier voor de aanslag van het riool en reinigingsrecht wordt geen indieningstermijn vastgesteld. De kwijtschelding loopt over het belastingjaar waarin het verzoek wordt ingediend. Het gaat hierbij om de periode 1-1 tot en met 31-12. 

Artikel 10 Vereisten aan het verzoekschrift
  • a.

    Een verzoek tot kwijtschelding moet worden ingediend op een daartoe vastgesteld kwijtscheldingsformulier bij de invorderingsambtenaar. Het kwijtscheldingsformulier is (op aanvraag) verkrijgbaar bij de invorderingsambtenaar.

  • b.

    Alleen een volledig en juist ingediend daartoe strekkend kwijtscheldingsformulier wordt in behandeling genomen.

  • c.

    Vanaf drie maanden voorafgaande aan de dag van indiening van het kwijtscheldingsformulier dienen bescheiden te worden overgelegd zoals opgenomen op het formulier. 

Artikel 11 Verzoekschrift is niet ingevuld
  • a.

    Een verzoek tot kwijtschelding dat niet is ingediend op het daartoe bestemde kwijtscheldingsformulier, wordt  niet als zodanig in behandeling genomen. Wel wordt naar aanleiding van een dergelijk verzoek een kwijtscheldingsformulier met een begeleidende brief verzonden aan de aanvrager met het verzoek dit kwijtscheldingsformulier  binnen de termijn van twee weken ingevuld te retourneren.

  • b.

    Wordt het kwijtscheldingsformulier niet ingediend binnen de in de begeleidende brief gestelde termijn van 2 weken, dan wordt het verzoek buiten behandeling gesteld. Deze beslissing wordt binnen acht weken na het verstrijken van de gestelde termijn schriftelijk bekendgemaakt door toezending of uitreiking aan de belastingschuldige onder vermelding van de reden.

  • c.

    Tegen deze beslissing kan binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving administratief beroep worden ingesteld bij het college van burgmeester en wethouders.

  • d.

    De termijn voor het afgeven van een beschikking wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de invorderingsambtenaar de belastingschuldige heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop het kwijtscheldingsformulier is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn van twee weken ongebruikt is verstreken. 

Artikel 12 Aanvulling verzoek om kwijtschelding

Aanvulling verzoek om kwijtschelding / niet ingevuld of onjuist ingevuld kwijtscheldingsformulier

Als een aan de belastingschuldige uitgereikt of toegezonden kwijtscheldingsformulier onvolledig ingevuld wordt terugontvangen wordt de belastingschuldige in de gelegenheid gesteld de ontbrekende gegevens alsnog binnen twee weken te verstrekken.

 

Het opvragen van de gegevens geschiedt éénmalig. Onder onvolledig ingevuld wordt mede begrepen het niet bijvoegen van alle gevraagde gegevens. Worden de gegevens niet verstrekt dan wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.

 

Deze beslissing wordt binnen acht weken na het verstrijken van de gestelde termijn schriftelijk bekendgemaakt door toezending of uitreiking aan de belastingschuldige onder vermelding van de reden. Tegen deze beslissing kan binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving administratief beroep worden ingesteld bij het college van burgmeester en wethouders.

 

De termijn voor het afgeven van een beschikking wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de invorderingsambtenaar de belastingschuldige heeft uitgenodigd de aanvraag aan te vullen tot de dag waarop het  verzoek om kwijtschelding is aangevuld of de daarvoor gestelde termijn van twee weken ongebruikt is verstreken. 

Artikel 13 Inboeken en ontvangstbevestiging

De invorderingsambtenaar registreert elke aanvraag en zendt aan de belastingschuldige een ontvangstbevestiging. 

 

Artikel 14 Hulp bij het invullen van het kwijtscheldingsformulier
  • a.

    Een belastingschuldige die in aanmerking wenst te komen voor kwijtschelding kan zo nodig bij het invullen van het  kwijtscheldingsformulier  door een ambtenaar worden bijgestaan.

  • b.

    Een belastingschuldige dient in beginsel zelf zorg te dragen voor kopieën van door de invorderingsambtenaar gevraagde stukken.  

Artikel 15 Houding van de invorderingambtenaar tijdens de behandeling van het verzoek om kwijtschelding
  • a.

    Het indienen van een verzoek om kwijtschelding ontheft de belastingschuldige niet van de betalingsverplichting.

  • b.

    Gedurende de behandeling van het verzoek om kwijtschelding zullen ten aanzien van de belastingaanslag(en) waarvoor om kwijtschelding is verzocht, geen dwanginvorderingsmaatregelen worden genomen dan wel voortgezet.

  • c.

    Het voorgaande lid is niet van toepassing indien er een gegronde vrees bestaat dat opschorting van de invordering ertoe zal leiden dat goederen- waarop de belastingschuld waarvan kwijtschelding is verzocht kan worden verhaald- zullen worden verduisterd, kan de invorderingsambtenaar ondanks de aanvraag tot kwijtschelding conservatoir en zo nodig executoriale maatregelen (laten) nemen. 

Artikel 16 Inwinnen van inlichtingen

Indien de invorderingsambtenaar dit nodig acht stelt hij een nader onderzoek in en/of wint inlichtingen in bij de belastingschuldige of derden. 

Artikel 17 Kwijtschelding van een reeds betaalde belastingaanslagen

De mogelijkheid van kwijtschelding kan ook betrekking hebben op aanslagen die reeds voldaan zijn. Voorwaarde daarbij is dat het kwijtscheldingsformulier moet worden ingediend binnen drie maanden nadat de laatste betaling heeft plaatsgevonden waarbij de volledige belastingschuld is voldaan.

 

De betaling dient daarbij plaatsgevonden te hebben onder omstandigheden die aanleiding zouden hebben gegeven tot kwijtschelding indien de belastingschuldige daar eerder om had verzocht. Indien aan het verzoek wordt tegemoet gekomen wordt aan de belastingplichtige een teruggaaf verleend tot het bedrag waarvoor kwijtschelding is verleend.  

Artikel 18 Aanslag onjuist vastgesteld

Indien bij de behandeling van een aanvraag om kwijtschelding blijkt dat de belastingaanslag waarvoor kwijtschelding wordt gevraagd onjuist is vastgesteld wordt de aanvraag afgewezen. Daarbij wordt medegedeeld dat een nieuwe aanvraag om kwijtschelding niet eerder in behandeling wordt genomen dan nadat de heffingsambtenaar op grond van de alsnog verstrekte gegevens de aanslag tot het juiste bedrag heeft kunnen vaststellen. De aanvraag die wordt ingediend nadat de belastingaanslag tot het juiste bedrag is vastgesteld, behandelt de invorderingsambtenaar als eerste aanvraag. 

Artikel 19 De behandeling van een verzoek om kwijtschelding

De invorderingsambtenaar neemt op een ingediende aanvraag om kwijtschelding een beslissing overeenkomstig het in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet, alsmede in de door burgemeester en wethouders vastgestelde nadere regels “Leidraad invordering gemeentelijke belastingen 2012” en het Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2012” voor het verlenen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen verwoorde beleid. In de beoordeling betrekt hij:

 

  • a.

    het ingevulde kwijtscheldingsformulier en de daarop betrekking hebbende  verstrekte gegevens;

  • b.

    de (eventueel) op aanvraag verstrekte aanvullende gegevens;

  • c.

    de gegevens die hem uit andere hoofde bekend zijn, waarbij ook over eerdere jaren ingediende verzoeken behoren.

 

Artikel 20 Vereenvoudigde kwijtschelding
  • a.

    Indien aan een belastingplichtige twee opeenvolgende jaren volledige kwijtschelding voor de gemeentelijke belastingen is verleend, waarbij twee opeenvolgende belastingjaren zijn getoetst, kan deze voor vereenvoudigde kwijtschelding in aanmerking komen.

  • b.

    De vereenvoudigde kwijtschelding geldt voor de maximale termijn van drie jaren. Na afloop van deze termijn dient de belastingplichtige een “uitgebreid verzoek” in te dienen.

  • c.

    Indien er geen wijzigingen zijn zoals vermeld bij het verzoek dan wordt voor het betreffende belastingaanslag kwijtschelding verleend.

  • d.

    De belastingplichtige krijgt bij vereenvoudigde kwijtschelding een “vereenvoudigd verzoek” toegezonden dat binnen twee weken geretourneerd dient te worden aan de behandelend ambtenaar.

    Bij het niet, niet tijdig, of onvolledig indienen van het “vereenvoudigd verzoek” dient de belastingplichtige een “uitgebreid verzoek” in te dienen. 

  • e.

    Indien uit het “vereenvoudigde verzoek” blijkt dat er relevante wijzigingen hebben plaatsgevonden dan wordt een “uitgebreid verzoek” aan de belastingplichtige toegezonden. Dit “uitgebreide verzoek” dient binnen twee weken geretourneerd te worden.

  • f.

    Zolang niet beslist is op het verzoek tot kwijtschelding ontheft dit de belastingplichtige niet van zijn betalingsverplichting.

  • g.

    Bij gedeeltelijke kwijtschelding komt de verzoeker niet in aanmerking voor vereenvoudigde kwijtschelding, zoals bedoeld onder sub a tot en met e van dit artikel. 

Artikel 21 Automatische kwijtschelding > 66 jaar
  • a.

    Indien aan een belastingplichtige, die op de datum van aanvraag, de leeftijd van 66 jaar of ouder heeft bereikt en het voorafgaande belastingjaar volledig kwijtschelding is verleend op basis van de gegevens van een volledig jaar van  AOW en eventueel pensioen, kan deze voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen.

  • b.

    Zolang niet beslist is op het verzoek tot kwijtschelding ontheft dit de belastingplichtige niet van zijn betalingsverplichting.

  • c.

    Bij gedeeltelijke kwijtschelding komt de verzoeker niet in aanmerking voor automatische kwijtschelding. 

Artikel 22 Automatische kwijtschelding in het kader van de WWB
  • a.

    Indien aan een belastingplichtige die twee jaar aaneensluitend volledige kwijtschelding op basis van uitkeringsgegevens geniet en tenminste 1 jaar een WWB uitkering ontvangt kan voor automatische kwijtschelding in aanmerking komen.

  • b.

    Bij wijziging in de uitkeringsgegevens kan het indienen van een nieuw verzoek nodig zijn.

  • c.

    Zolang niet beslist is op het verzoek tot kwijtschelding ontheft dit de belastingplichtige niet van zijn betalingsverplichting.

  • d.

    Bij gedeeltelijke kwijtschelding komt de verzoeker niet in aanmerking voor automatische kwijtschelding. 

Artikel 23 De beschikking

De beschikking op een aanvraag om kwijtschelding wordt bekend gemaakt door middel van een gedagtekende kennisgeving en moet berusten op een deugdelijke motivering.

 

Bij de bekendmaking van de beschikking op een aanvraag om kwijtschelding waarin de aanvraag is afgewezen of gedeeltelijk is toegewezen moet worden vermeld, dat binnen tien dagen na dagtekening van de kennisgeving administratief beroep bij het college van burgemeester en wethouders kan worden ingesteld.

 

De bekendmaking van de beschikking geschiedt door toezending of uitreiking aan de (gemachtigde van) belastingschuldige. 

Artikel 24 Verhuizen

Bij een verhuizing binnen een belastingjaar binnen de gemeentegrenzen van Dongen wordt een nieuwe aanslag opgelegd. De belastingplichtige dient voor deze aanslag een nieuw kwijtscheldingsverzoek in te dienen bij de invorderingsambtenaar. 

Artikel 25 Administratief beroep tegen de beschikking

Indien de belastingplichtige zich niet kan verenigen met de beschikking zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid, uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, kan hij binnen tien dagen na dagtekening van de beschikking een gemotiveerd beroepschrift, gericht aan het college van burgemeester en wethouders, indienen bij de invorderingsambtenaar.

Artikel 26 Ontvankelijkheid beroepschrift

Een beroepschrift is tijdig ingediend wanneer het voor het einde van de beroepstermijn is ontvangen. Bij verzending per post is het beroepschrift tijdig ingediend indien het voor het einde van die termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

 

Indien het beroepschrift binnen één week na het verstrijken van de beroepstermijn wordt ontvangen, kan worden aangenomen dat het beroepschrift tijdig ter post is bezorgd. Blijkt echter uit de dagtekening van het beroepschrift, dat verzending heeft plaatsgevonden na afloop van de beroepstermijn, dan dient de belastingschuldige in zijn beroep niet-ontvankelijk te worden verklaard. 

Artikel 27 Ontvangstbevestiging beroepschrift

In alle gevallen dat een beroepschrift wordt ontvangen, zal een ontvangstbevestiging worden verzonden.  

Artikel 28 Horen voor de beslissing op een beroepschrift

Voordat het college van burgemeester en wethouders op een beroepschrift beslist, wordt belanghebbende op verzoek gehoord. Hiervan kan worden afgezien als:

  • a.

    het beroep kennelijk niet ontvankelijk is;

  • b.

    de belastingschuldige te kennen heeft gegeven geen gebruik te maken van het recht te worden gehoord;

  • c.

    aan het beroep volledig wordt tegemoet gekomen. 

Artikel 29 Horen en hoorverslag
  • a.

    Het horen dient ten kantore plaats te vinden.

  • b.

    Van het horen dient een verslag te worden opgemaakt. Het verslag moet een korte weergave bevatten van het besprokene. Het verslag moet worden gedagtekend en ondertekend door de opsteller.

  • c.

    De inhoud van het verslag moet aan de belastingschuldige bekend gemaakt worden. Dit kan door het verslag in de uitspraak op het beroepschrift te verwerken of door een kopie van het verslag aan de belastingschuldige toe te zenden.

  • d.

    De belastingschuldige heeft geen recht het verslag te wijzigen.  

Artikel 30 Het inwinnen van nadere gegevens

In verband met het uit te brengen advies aan het college van burgemeester en wethouders kan de invorderingsambtenaar nadere gegevens aan de belastingschuldige vragen met het verzoek deze binnen veertien dagen te verstrekken.

 

Indien hieraan geen gevolg wordt gegeven stelt de invorderingsambtenaar het college van burgemeester en wethouders daarvan in kennis en adviseert hen om die reden niet aan het beroepschrift tegemoet te komen. 

Artikel 31 Beslistermijn op beroepschrift
  • a.

    Het college van burgemeester en wethouders dient op het beroepschrift binnen acht weken na ontvangst van het beroepschrift te beslissen.

  • b.

    Het college van burgemeester en wethouders kan de beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen. Hiervan moet schriftelijk mededeling worden gedaan aan de belastingschuldige. Verder uitstel is mogelijk indien de belastingschuldige daarmee instemt.

  • c.

    Van verder uitstel kan sprake zijn indien behandeling van het beroepschrift dit vereist en belastingschuldige daarvan tijdig in kennis wordt gesteld. 

Artikel 32 Intrekking administratief beroep

Indien een belastingschuldige zijn beroepschrift wil intrekken dient dit schriftelijk te gebeuren. Tijdens het horen kan de intrekking ook mondeling geschieden.

De mondelinge intrekking van het beroep dient in het hoorverslag te worden opgenomen. 

Artikel  33 Voortzetting invordering na afwijzing

Wanneer de invorderingsambtenaar afwijzend heeft beschikt op een ingediend verzoekschrift om kwijtschelding dan wel het college van burgemeester en wethouders afwijzend heeft beschikt op een ingediend beroepschrift tegen de afwijzende (of gedeeltelijk afwijzende) beschikking van de invorderingambtenaar dient het op de aanslag nog verschuldigd resterend bedrag binnen de gestelde betaaltermijnen of, indien de betaaltermijnen inmiddels zijn verstreken, binnen tien dagen na dagtekening van deze beschikking te zijn voldaan. 

Artikel 34 Overgangsbepaling, inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    De kwijtscheldingsregeling gemeentelijke heffingen Dongen, vastgesteld in de raad bij besluit van 11 september 2008, in te trekken op het moment dat het Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2012 in werking treedt, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op verzoeken die vóór die datum zijn ingediend.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden in werking 1 dag na publicatie.

  • 3.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als het  “Gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid 2012”. 

Artikel 35 Bekendmaking

De bekendmaking van deze beleidsregels zal geschieden door het plaatsen van een publicatie in info krant van Dongen.

 

Daarnaast zal de geconsolideerde tekst van deze beleidsregels worden geplaatst op de website van de gemeente Dongen.