Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oude IJsselstreek

Verordening gemeentelijke basisadministratie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oude IJsselstreek
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is niet bekendgemaakt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

GBA beheerregeling

GBA beveiligingsadviescommissie -reglement

GBA Reglement

GBA reglement Bijlage I

GBA reglement Bijlage II

GBA reglement Bijlage III

GBA reglement Bijlage IV

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-200515-07-2010nieuwe regeling

03-01-2005

Geen.

05int00152

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek,

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens en de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens 2003

besluit vast te stellen de

VERORDENING GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA, Stb. 1994, nr. 494, zoals nadien gewijzigd);

  • b.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • c.

    beheerder: degene die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie en als zodanig is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: een bestuursorgaan;

  • e.

    binnengemeentelijke afnemer: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisadministratie;

  • f.

    derde: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van de wet, te weten: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2

  • a.

    Burgemeester en wethouders stellen een reglement vast waarin met inachtneming van de artikelen 96 van de wet wordt geregeld:

    • a.

      welke functionarissen in het kader van het beheer toegang tot de basisadministratie hebben;

    • b.

      aan welke binnengemeentelijke afnemers systematisch gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens aan deze afnemers kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden;

    • c.

      welke binnengemeentelijke afnemers toegang tot de basisadministratie hebben, tot welke gegevens zij toegang hebben en onder welke voorwaarden;

    • d.

      aan welke binnengemeentelijk afnemers, met het oog op het met elkaar in verband brengen van de basisadministratie met andere gegevensverzamelingen, gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens op deze wijze kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

  • b.

    De in het eerste lid, aanhef en onder b, c en d, bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

    • a.

      het doel waarvoor de gegevens worden vertrekt;

    • b.

      een limitatieve opsomming van de te verstrekken gegevens;

    • c.

      het gebruik van de te verstrekken gegevens;

    • d.

      geheimhouding van de gegevens.

Artikel 3

  • 1.

    In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt voorts, met in achtneming van artikel 100 van de wet, geregeld aan welke derden in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet gegevens kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

    • a.

      de gevallen waarin verstrekking achterwege dient te blijven;

    • b.

      het doel waarvoor de gegevens worden vertrekt;

    • c.

      geheimhouding van de gegevens.

Artikel 4

In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt geregeld de voorwaarden waaraan verzoeken om gegevensverstrekking moeten voldoen en op welke wijze gegevensverstrekking plaatsvindt.

Artikel 5

Deze verordening treedt in werking op de dag na de vaststelling.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 3 januari 2005

De griffier, De voorzitter,

(P.W. Bannink) (H.J.M. Kemperman)