Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Delfland

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Delfland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 25 oktober 2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bescherming persoonsgegevens
  2. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201013-06-2013Nieuwe regeling

08-12-2009

Gemeenteblad, 2010, 003

2009-09-04 g

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De raad van de gemeente Midden-Delfland;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 1 december 2009; nr. 2009-09-04 g;

Gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA).

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of en gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    afnemer: bestuurorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    derde: elk andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Midden-Delfland zijn opgenomen;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een organisatieonderdeel is van de gemeente Midden-Delfland.

Artikel 2
  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet kunnen voldoen.

  • 2.

    In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  • 1.

    Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e;

  • 2.

    Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f;

  • 3.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die en rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4 GBA

De GBA heeft tot doel:

  • 1.

    Informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de aangewezen medewerkerwerkzaam in het Klant Contact Centrum ten behoeve van de vervulling van hun taken;

  • 2.

    De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers, zoals opgenomen in bijlage 2;

  • 3.

    De derden, genoemd in bijlage 3, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. In de bijlage 3 genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

  • 4.

    Een ingeschrevenen over hem betreffende gegevens te informeren;

  • 5.

    Informatie te leveren ten behoeven van wetenschappelijk onderzoek (zie bijlage 3).

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden via het data distributiesysteem aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2.

    De betreffende gegevens zijn in de bijlagen bij deze verordening separaat vastgelegd.

Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • 1.

    de (persoonsgegevens)beheerder;

  • 2.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam in het Klant Contact Centrum;

  • 3.

    tijdelijke (uitzend) krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij het Klant Contact Centrum;

  • 4.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is, voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • 5.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in de bijlage 1 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 3 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (ad-hoc) de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 3 bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Let op of woningstichting en welzijn opgenomen worden in bijlage.

Artikel 9 Terugmeldplicht
  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2.

    De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 10 Beveiliging
  • 1.

    De beheerder draagt zorg voor het treffen van adequate technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen.

  • 2.

    De getroffen beveiligingsmaatregelen worden vastgelegd in een beveiligingsplan.

Artikel 11 Protocollering / verstrekking gegevens aan de burger

De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen herleid worden. De binnengemeentelijke afnemer dient zelf bij te houden waarvoor, aan wie en welke persoonsgegevens zijn verstrekt. Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn interne afnemers, moet hij die gegevens opvragen bij het Klant Contact Centrum van de gemeente van inschrijving.

Artikel 12 Slotbepalingen
  • 1.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie vastgesteld op 25 oktober 2005 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2010.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4.

    De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2, 4, 6, 7 en 8 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 8 december 2009.

De griffier, de voorzitter

A. de Vos, A.J. Rodenburg